Mrta Atau Mlta


Kuala Lumpur: Bakal pembeli rumah atau pelanggan berhak untuk memilih sama ada untuk memilih insurans perlindungan rumah yang ditawarkan atau mencari sendiri insurans yang mampu memenuhi keperluan kewangan masing-masing.
Presiden Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (Aibim), Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid berkata pemilihan insurans daripada pihak bank bukanlah satu perkara mandatori dan ia bergantung kepada kemahuan pembeli rumah itu sendiri.
“Bank tidak melarang jika terdapat pelanggan mahu memilih sendiri insurans perlindungan yang dirasakan lebih baik cuma apa yang bakal timbul daripada situasi ini adalah proses untuk mendapatkan pinjaman dan insurans rumah akan memakan masa sedikit lama,” katanya pada Bisnes Metro di sini, semalam.
Beliau berkata, pihak bank secara lazimnya menawarkan insurans mengikut keutamaan dengan syarikat insurans tertentu bagi memudahkan urusan pendaftaran dan pengendalian pembiayaan pinjaman dan insurans perlindungan rumah.
“Kebanyakan daripada bank akan menawarkan perlindungan Mortgage Reduce Term Assurance (MRTA) berbanding Mortgage Level Term Assurance (MLTA) kerana ia menawarkan manfaat terbaik kepada bakal pembeli rumah jika berlaku kematian atau ketidakupayaan kekal,” katanya.
Menurutnya, MLTA dianggap satu perkara baru dalam kalangan pihak bank di negara ini dan tidak banyak ditawarkan sehingga masa ini berbanding MRTA yang fleksibel dalam melindungi pembeli rumah dan tidak membebankan mereka atau waris dengan hutang atau baki pinjaman rumah yang belum dijelaskan sekali gus mengelakkan kehilangan rumah kediaman.
“Insurans ini diibaratkan seperti nilai tambah kepada pinjaman rumah sedia ada kerana ia hanya akan diaktifkan jika berlaku kejadian kepada pembeli di mana ia akan membayar baki pinjaman,” katanya.
Beliau berkata, MLTA adalah satu insurans perlindungan kediaman yang boleh dijadikan pilihan dalam kalangan pembeli kerana ia turut menawarkan fungsi pelaburan, kewangan dan pulangan di samping perlindungan.
Menurutnya, MRTA pula menawarkan jumlah antara tiga hingga lima peratus lebih tinggi daripada nilai keseluruhan rumah dan ia memerlukan individu melakukan pembayaran secara sekali gus melalui pembiayaan pinjaman.
“Apa paling penting, pengguna hendaklah bijak memilih jenis perlindungan sama ada MRTA atau MLTA bagi memastikan inisiatif terbabit benar-benar membantu mereka dalam melindungi kepentingan terhadap rumah kediaman masing-masing,” katanya.
Sumber: Harian Metro, 20150307


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/Interpretzz/~3/DYd2q0umWkE/mrta-atau-mlta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shafie Memilih Bubar Dun Minta Rakyat Sabah Putuskan Antara Dia Atau Musa

Shafie Memilih Bubar Dun Minta Rakyat Sabah Putuskan Antara Dia Atau Musa

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 267 hits
Ketua Menteri Sabah mengumumkan Yang Di Pertua Negeri Juhar Mahiruddin telah berkenan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan Dalam sidang media hari ini Shafie berkata Juhar menyatakan perkenan...
Beri Alasan Seperti Takut Doktor Mufti Wp Perjelas Hukum Enggan Menerima Rawatan Atau Menjalani Pembedahan

Beri Alasan Seperti Takut Doktor Mufti Wp Perjelas Hukum Enggan Menerima Rawatan Atau Menjalani Pembedahan

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 173 hits
Nikmat sihat sememangnya sangat bernilai dalam kehidupan manusia Manakan tidak apabila diri dilanda kesakitan ia terkadang sukar untuk diterima dan dihadapi sepenuhnya oleh sesetengah orang Bahkan ada yang tidak mahu untuk mendapatkan rawat...
Cermin Solek Artis Atau Ala Ala Vanity Mirror

Cermin Solek Artis Atau Ala Ala Vanity Mirror

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 345 hits
Assalamualaikum w b t Vanity Mirror Idaman Hati Wanita Kebanyakkan wanita yang suka berhias atau bermakeup atau juga yang suka bab deko deko ini pasti idamkan meja solek ala ala meja makeup artis tu Atau lebih dikenali sebagai Vanity Mirror...
Cara Semak Atau Mohon Full Settlement Loan Cimb

Cara Semak Atau Mohon Full Settlement Loan Cimb

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 550 hits
Cara Semak Atau Mohon Full Settlement Loan CIMB Ada pelbagai persoalan bermian di minda anda bagaimana mahu membuat full settlement loan anda dengan cimb Kalau drive pergi cimb office pun ambil masa traffic jem lagi ambil no giliran lagi da...
Cara Semak Latar Belakang Jenayah Atau Pekerja

Cara Semak Latar Belakang Jenayah Atau Pekerja

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 1099 hits
Cara Semak Latar Belakang Jenayah Atau Pekerja Kali ini dikongsikan cara membuat semakan terutama latar belakang pekerja tentang pernah atau tidak pernah melakukan jenayah Majikan boleh menyemak latar belakang individu sama ada mereka terli...
11 Aksi Kucing Raksasa Menyerang Bandar Tak Tau Nak Seram Atau Tak

11 Aksi Kucing Raksasa Menyerang Bandar Tak Tau Nak Seram Atau Tak

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 482 hits
Apabila lihat newsfeed berkaitan kucing pasti terhibur dan ada saja gelagat haiwan kesayangan ini yang menyenangkan Tapi apa pula reaksi anda apabila kucing kucing ini hadir dalam bentuk gergasi dan menyerang kotaraya dan mengganggu ketentr...
Bersatu Berprinsip Atau Bunga Sebelah Hitam Akan Bertanding Di Prkslim

Bersatu Berprinsip Atau Bunga Sebelah Hitam Akan Bertanding Di Prkslim

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 322 hits
Tun Dr Mahathir daripada Bunga Sebelah Hitam atau Bunga Blackout menyatakan mereka akan bertanding dalam PRK Dun Slim bulan hadapan Keputusan untuk bertanding telah dicapai dalam mesyuarat bersama kepimpinan PH malam tadi PH juga akan membe...
Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 239 hits
Cara Semak Kita Cukup Tidur atau Tidak Kali ni kita bercerita pasal tidur ramai di kalangan kita masih tidak cukup tidur dan kenapa masih lagi mengatuk Mari kita semak dahulu diri kenapa kita masih lagi mengatuk walau kita rasa tidur sudah ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen

Siapalah Punya Kerja

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

If Only

Aidil Fitri 1445h