Mpt Bersatu Sahkan Dr M 4 Yang Lain Bukan Lagi Ahli Parti


MALAYSIAKINI
Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu semalam mengesahkan keahlian Dr Mahathir Mohamad, terhenti secara serta-merta.
Selain Dr Mahathir, pemberhentian serta-merta itu turut melibatkan Mukhriz Mahathir, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Amiruddin Hamzah dan Maszlee Malik.
Dalam satu kenyataan hari ini, setiausaha agung Bersatu Hamzah Zainuddin berkata, mesyuarat itu turut mengesahkan keputusan parti berkenaan untuk keluar daripada PH, yang menurutnya dimuktamadkan dalam mesyuarat MPT pada 23 Februari lalu.
"Dengan pengesahan dan ketetapan yang diambil mesyuarat MPT semalam, saya menyeru kepada ahli dan pimpinan akar umbi untuk kekal istiqamah bersama parti demi perjuangan memartabatkan agama, bangsa dan tanah air," kata Hamzah dalam kenyataan.
Untuk rekod, Dr Mahathir sebelum ini mendakwa mesyuarat MPT pada hari tersebut tidak pernah memuktamadkan keputusan itu. Anggota MPT A Kadir Jasin, yang menyokong Dr Mahathir, juga mendakwa sedemikian.
Keputusan untuk membawa Bersatu keluar daripada PH oleh presiden parti, Muhyiddin Yassin, yang ditentang Mahathir dan penyokongnya, telah mencetuskan rantaian peristiwa yang berakhir dengan kejatuhan kerajaan PH setelah tidak sampai dua tahun memerintah.
Ia juga menyebabkan konflik dalaman Bersatu menjelang pemilihan parti itu.
Mesyuarat semalam dipengerusikan presiden Muhyiddin Yassin di Rumah Kelab Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM). Ia berakhir kira-kira pukul 11.40 malam, dan Muhyiddin enggan bertemu media yang telah menunggu sejak sebelum mesyuarat bermula.
Abu Bakar, Akramsyah dan Ulya HusamudinBeberapa anggota MPT Bersatu yang diketahui berpihak kepada Dr Mahathir Mohamad pula meninggalkan mesyuarat lebih awal, iaitu kira-kira pukul 10.45 malam, apanbila tidak berpuas hati dengan beberapa isu dibangkitkan.
Mereka ialah ialah Abu Bakar Yahya, Akramsyah Sanusi, Tariq Ismail dan Ulya Husamudin yang juga ketua penerangan Armada.
Dalam mesyuarat semalam, MPT Bersatu turut mengesahkan beberapa langkah dan keputusan yang dibuat parti itu sebelum ini, seperti pelantikan Muhyiddin selaku pemangku pengerusi, dan penyingkiran Marzuki Yahya sebagai setiausaha agung.
Berkenaan kedudukan Muhyiddin sebagai pemangku, Hamzah berkata ia selaras dengan Fasal 16.9 perlembagaan parti setelah peletakan jawatan oleh Dr Mahathir pada 24 Februari lalu.
"MPT menyokong dan memberi mandat penuh terhadap kepimpinan Muhyiddin sebagai perdana menteri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong berlandaskan perlembagaan," katanya lagi.
Begitu juga dengan pelantikannya menggantikan Marzuki, yang menurut Hamzah "sah dan teratur" mengikut perlembagaan susulan MPT sebelum ini telah mengesahkan pemberhentian keahlian Marzuki.
Sementara itu, Hamzah berkata MPT turut mengesahkan Kapten (B) Muhammad Suhaimi Yahya adalah setiausaha kerja yang sah dan sebarang surat pemakluman yang ditandatanganinya terpakai secara rasmi.
Suhaimi sebelum ini merupakan penandatangan surat makluman pemberhentian keahlian terhadap Mahathir dan empat yang lain, yang bertarikh 28 Mei.
Bagaimanapun mereka mempertikaikan penyingkiran itu dan menyifatkannya tidak sah, antara lain mempersoalkan kuasa setiausaha kerja.
Menurut Mahathir, jawatan itu tiada dalam perlembagaan parti dan tidak mempunyai apa-apa kuasa pun berdasarkan perlembagaan parti.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/mpt-bersatu-sahkan-dr-m-4-yang-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun M Muhkriz Tiga Yang Lain Bukan Lagi Ahli Bersatu Mpt Ppbm

Tun M Muhkriz Tiga Yang Lain Bukan Lagi Ahli Bersatu Mpt Ppbm

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 363 hits
Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang berlangsung malam tadi mengesahkan keahlian Tun Dr Mahathir Mohamad dan empat lagi ahli parti itu telah terhenti dengan sendirinya selaras dengan perlembagaan parti Sel...
4 Ahli Mpt Bersatu Keluar Mesyuarat

4 Ahli Mpt Bersatu Keluar Mesyuarat

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 313 hits
Empat ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia dilihat meninggalkan mesyuarat tertinggi parti itu malam tadi Mereka adalah Setiausaha Politik Tun Dr Mahathir Mohamad Datuk Abu Bakar Yahya dan tiga anggota penaja parti i...
Mesyuarat Mpt Bersatu Muhyiddin Ahli Mpt Tiba Di Paum

Mesyuarat Mpt Bersatu Muhyiddin Ahli Mpt Tiba Di Paum

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 591 hits
Muhyiddin dilihat memasuki kelab rumah tersebut dengan menaiki kenderaan Toyota Vellfire berwarna hitam Astro AWANI KUALA LUMPUR Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat memasuki perkarangan Kelab Rumah Pertubuhan Alumni Universiti...
Krisis Bersatu Mungkinkah Parti Ini Akan Berkubur

Krisis Bersatu Mungkinkah Parti Ini Akan Berkubur

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 597 hits
Oleh Abdul Azim Roslan1 Ketahuilah siapa yang paling beruntung tatkala krisis parti BERSATU sedang memuncak 2 Ya Umno dan Pas 3 Pada awal penubuhan BERSATU selain menjatuhkan Najib objektif utamanya ialah agar parti ini bisa menggantikan Um...
Ahli Bersatu Yang Marah

Ahli Bersatu Yang Marah

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 280 hits
29hb May 202022 25Sapa Kapten Suhaimi 2 belas Pegawai Tentera Darat ka TLDM ka TUDM ka jangan2 masa dalam tentera dulu jadi Balaci aka orang suruhan ja sebab 2 dengan jawatan SUK yang di lantik pun berani dia nak pecat Pengasas Parti Bangsa...
Keahlian Dr M Mukhriz Dan 3 Yang Lain Dalam Bersatu Terhenti Serta Merta

Keahlian Dr M Mukhriz Dan 3 Yang Lain Dalam Bersatu Terhenti Serta Merta

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 334 hits
Keahlian Pengerusi Bersatu yang dipertikaikan Dr Mahathir Mohamad Timbalan Presidennya Mukhriz Mahathir dan tiga yang lain terhenti serta merta daripada parti itu hari ini Berdasarkan surat yang dilihat Malaysiakini kelima lima mereka dihen...
Ahli Mt Bersatu Yakin Muhyiddin Kekal Pm Selepas Pru15

Ahli Mt Bersatu Yakin Muhyiddin Kekal Pm Selepas Pru15

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 283 hits
MALAYSIAKINIAnggota majlis pimpinan tertinggi Bersatu Muhammad Faiz Na aman yakin presiden partinya Muhyiddin Yassin akan kekal sebagai perdana menteri selepas pilihan raya umum ke 15 Ini meskipun Umno dan PAS di bawah Muafakat Nasional mem...
Maszlee Bertegas Masih Ahli Ppbm Terus Setia Pada Parti

Maszlee Bertegas Masih Ahli Ppbm Terus Setia Pada Parti

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 325 hits
Ahli Parlimen Simpang Renggam Maszlee Malik PETALING JAYA Ahli Parlimen Simpang Renggam Maszlee Malik menegaskan beliau masih ahli PPBM dan akan terus menumpahkan taat setianya pada parti itu walaupun beliau merupakan salah seorang daripada...
Krisis Kepimpinanan Bakal Membawa Kepada Pengharaman Parti Bersatu

Krisis Kepimpinanan Bakal Membawa Kepada Pengharaman Parti Bersatu

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 370 hits
Mencongak masa depan Bersatu Mengulangi nasib Umnokah Bersatu merupakan parti yang ditubuhkan oleh bekas pemimpin Umno dalam usaha mereka menumbangkan BN yang ketika itu dipimpin Najib Razak Kelahiran Bersatu berlaku selepas Muhyiddin Yassi...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan