Mp Sarawak Keluar Pkr Mesej Kepada Anwar Kata Penganalisis




Seorang penganalisis politik berkata peletakan jawatan seorang ahli Parlimen Sarawak daripada PKR dan mengisytiharkan dirinya sebagai mesra kerajaan adalah satu perkara yang tidak mengejutkan setelah pengumuman Istana Negara bahawa Parlimen boleh bersidang ketika darurat dilaksanakan

James Chin dari Asia Institute University of Tasmania berkata ia adalah “mesej” kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim, yang menerajui gesaan untuk sesi Parlimen diadakan selepas mendakwa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak lagi mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat.
Beliau berkata sokongan Ahli Parlimen Julau Larry Sng, yang meninggalkan PKR bersama rakannya dari Tebrau, Steven Choong, akan mengembalikan majoriti tipis 111 ahli Parlimen Perikatan Nasional (PN) di Dewan Rakyat.
“Pada dasarnya, ini adalah mesej kepada Anwar bahawa tak mudah untuk singkir Muhyiddin Yassin dari kedudukannya,” kata Chin, dan menambah ia juga adalah “isyarat kepada Umno”.
Sng dan Choong dilaporkan keluar PKR pada Ahad lalu, mengakhiri spekulasi beberapa minggu lalu berhubung kesetiaan mereka kepada Anwar.
Langkah yang diambil mereka memberi tamparan hebat kepada parti itu sejak beberapa pemimpin kanannya melompat parti pada tahun 2020 termasuk pemimpin kanan seperti Mohamed Azmin Ali.
Chin berkata lebih banyak yang dijangka akan beralih menyokong Muhyiddin bagi mengukuhkan kedudukannya sebelum Parlimen bersidang semula.
“Terdapat juga khabar angin bahawa ahli politik lain akan melompat,” kata Chin
“Semua keadaan bergerak ke arah itu dan sekarang keadaan jadi huru-hara.
“Saya fikir ahli Parlimen yang tidak begitu kuat hubungan dengan parti mereka akan melihat ke mana arah angin yang bertiup, selain perhatian ditumpukan kepada sidang Parlimen dan menyusun angka sebelum bersidang.”
Kurang dana pembangunan

Sng, yang memenangi kerusi sebagai calon bebas pada Pilihan Raya Umum 2018, berkata beliau bertemu Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada Ahad untuk menyatakan sokongannya kepada kerajaan kerana beliau tidak dapat berkhidmat di kawasan dengan berkesan kerana kekurangan dana pembangunan.
Beliau memberitahu dana yang diberikan kepada ahli Parlimen pembangkang hanya berjumlah RM100,000, kerana itu, sukar untuk beliau melayani aduan rakyat dalam keadaan demikian.
“Sebagai seorang wakil rakyat, saya seharusnya boleh tolong mereka tetapi saya tidak dapat melakukannya,” jelas beliau.
Sng menyertai PKR selepas Pakatan Harapan (PH) mengambil alih Putrajaya selepas menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada 2018.
Beliau sebelum ini merupakan ahli Parti Rakyat Sarawak dan pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelagus selain memegang jawatan sebagai pembantu menteri belia sebelum beliau dipecat kerana tidak patuh dengan pimpinan parti.
Pada tahun 2012, Sng menubuhkan Parti Pekerja Sarawak yang kemudian ditinggalkan selepas empat tahun penubuhannya.
Sng, merupakan anak kepada Sng Chee Hua yang merupakan bekas ahli Parlimen Julau selama satu penggal (1995-1999).
Menurut Sng, daerah itu masih ketinggalan kerana wakil rakyat sebelum ini tidak melaksanakan kerja dengan baik.
Memandangkan negara berdepan dengan kemerosotan ekonomi ekoran pandemik Covid-19, katanya, satu-satunya cara untuk memastikan pembangunan di Julau maju, beliau perlu memberikan sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin.
‘Bukan kali pertama’

Arnold Puyok, seorang penganalisis politik di Universiti Malaysia Sarawak, berkata alasan Sng yang berkata tidak mampu penuhi keperluan pembangunan kawasan yang diwakilinya bukan kali pertama digunakan ahli politik untuk meninggalkan parti mereka.
Arnold mempersoalkan alasan tersebut kerana menurut beliau mengapa alat kerajaan persekutuan tidak boleh digerakkan untuk membantu kawasan pilihan raya yang dimenangi pembangkang.
“Mengapa seorang wakil rakyat pembangkang harus mematuhi sikap kepartian kerajaan persekutuan untuk dapat dana pembangunan yang disumbang pembayar cukai yang bukan partisan?” katanya kepada MalaysiaNow.
Sementara itu, penganalisis politik Sarawak, Jayum Jawan berpandangan langkah Sng yang keluar PKR tidak begitu berpengaruh kerana ia tidak akan memberi kesan signifikan terhadap senario politik Sarawak.
Jayum turut menyuarakan keraguannya terhadap pandangan bahawa langkah Sng akan melemahkan PKR kerana menurut beliau Sng hanya dilihat penting kerana dia ahli Parlimen.
“Sng tak signifikan dalam senario politik Dayak dan Sarawak, kerana pilihan raya negeri akan diadakan Jun depan, sementara PRU mungkin dalam masa 24 bulan akan datang.
“Keberadaannya dalam PKR pun tidak jadikan PKR lebih diterima orang Cina, atau komunitinya sendiri, mahupun orang Dayak yang mengundi beliau di Julau,” kata profesor Universiti Putra Malaysia itu.
Buat masa ini, katanya, Gabungan Parti Sarawak yang memegang tampuk pentadbiran negeri juga mungkin akan menolak Sng.
“Kini dia tidak ada parti. Parti-parti lain pun bukanlah pilihan bagus kerana mereka lebih teruk daripada PKR, DAP dan bahkan PSB.
“Jadi, dia kelihatan tenang sehinggalah pilihan raya depan menjelang,” kata Jayum

Sumber: MalaysiaNow

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/03/mp-sarawak-keluar-pkr-mesej-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Krisis Umno Ppbm Buka Jalan Kepada Parti Sabah Dan Sarawak Jadi Kingmaker Kata Penganalisis

Krisis Umno Ppbm Buka Jalan Kepada Parti Sabah Dan Sarawak Jadi Kingmaker Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 548 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Seorang penganalisis politik menyifatkan keputusan Umno untuk tidak bekerjasama dengan PPBM dalam pilihan raya umum akan datang sebagai peluang terbaik kepada parti di Sabah dan Sarawak untuk menjadi kingmaker Fe...
Lebih Ramai Pemimpin Umno Akan Bersuara Susulan Kritikan Musa Kata Penganalisis

Lebih Ramai Pemimpin Umno Akan Bersuara Susulan Kritikan Musa Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 252 hits
freemalaysiatoday com March 9 2021 7 45 AMPenentu nasib Ahmad Zahid Hamidi sebagai presiden Umno adalah ahli dan perwakilan parti kata penganalisis PETALING JAYA Penganalisis menjangkakan lebih ramai pemimpin Umno di peringkat negeri dan ba...
Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 305 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah mungkin mendapat manfaat daripada tindakan Ahli Parlimen pembangkang melompat parti untuk menyertainya namun penganalisis berkata ia boleh menjadi titik pertembungan dalam hubungan antara...
Anwar Perlu Teliti Permohonan Tiga Adun Amanah Sertai Pkr Mujahid Rawa

Anwar Perlu Teliti Permohonan Tiga Adun Amanah Sertai Pkr Mujahid Rawa

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 235 hits
Tindakan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri dari Parti Amanah Negara melompat parti dan menyertai Parti Keadilan Rakyat adalah tindakan yang boleh menjejaskan hubungan parti di dalam Pakatan Harapan Tegas Naib Presiden Amanah Datuk Seri Dr Muj...
Amanah Perlu Rombakan Kepemimpinan Kata Penganalisis

Amanah Perlu Rombakan Kepemimpinan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 186 hits
Teoh Jie Ying PETALING JAYA Penganalisis politik berkata Amanah mesti merombak dan memperbaharui kepemimpinan kerana gagal membawa parti itu ke tahap lebih baik sejak pilihan raya umum 2018 Bekas ahli akademik Azmi Hassan berkata masa depan...
Terima Wakil Rakyat Pkr Gambaran Pm Terdesak Kata Bn Selangor

Terima Wakil Rakyat Pkr Gambaran Pm Terdesak Kata Bn Selangor

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 224 hits
projekmm comAhad 28 Feb 2021 05 51 PM MYTOleh Hasbullah Awang ChikDua wakil rakyat PKR hari ini mengadakan pertemuan dengan perdana menteri bagi menyatakan sokongan mereka kepada PN Foto ihsan Facebook MuhyiddinKUALA LUMPUR 28 Feb Sokongan ...
Pengerusi Pr1ma Ramai Profesional Berbakat Lebih Layak Banding Shahidan Kata Pemuda Pkr

Pengerusi Pr1ma Ramai Profesional Berbakat Lebih Layak Banding Shahidan Kata Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 145 hits
March 10 2021 Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir berkata Scheme of Things yang menjadi amalan kerajaan Perikatan Nasional dengan menawarkan jawatan kepada Ahli Parlimen dilihat terus aktif dengan lantikan Shahidan Kassim PETALING JAYA Pemuda PKR ...
Larry Sng Letak Jawatan Ketua Pkr Sarawak Sekali Lagi

Larry Sng Letak Jawatan Ketua Pkr Sarawak Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 189 hits
Julau MP Larry Sng has confirmed that he will be stepping down as Sarawak PKR chairman KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Julau Larry Sng dilapor meletak jawatan sebagai ketua PKR Sarawak Menurut sumber parti yang dipetik portal The Star Sng dilapo...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord