Mp Pn Bawa Projek Lembaga Getah Ke Kawasan Sendiri



Bantahan rakyat terhadap kegelojohan kerajaan utra Melayu Perikatan Nasional melantik ahli parlimen menerajui syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mula menunjukkan kebenarannya.
Belumpun setengah tahun menerajui Lembaga Getah Malaysia, seorang ahli parlimen PN didakwa telah meangihkan projek ke kawasan beliau yang tidak jelas dibuat atas faktor apa.
Bagi bekas menteri industri utama, Teresa Kok, beliau melontarkan persoalan mengenai projek pusat teknologi getah (RTC) bernilai RM100 juta yang diagihkan ke Jerantut, Pahang yang diumumkan oleh pengrusi Lembaga Getah Malaysia (LGM) yang baru, Ahmad Nazlan Idris, MP kawasan berkenaan.
“Ahmad Nazlan baru sahaja dilantik sebagai pengerusi LGM selama satu bulan, tetapi beliau telah mendapat kelulusan untuk menggunakan dana awam sebanyak RM100 juta bagi membina projek raksaksa di dalam kawasan parlimennya.
“Keterburuan Pengerusi LGM mengumumkan projek ini membangkitkan banyak persoalan, kerana sesuatu cadangan dan kajian mestilah dilakukan pada tahap LGM sebelum projek dengan saiz raksaksa ini diluluskan oleh Lembaga.
“Di bawah Pentadbiran PH, Kementerian Kewangan dan kementerian saya pernah meletakkan prosedur yang ketat sebelum mana-mana projek besar diberi kelulusan. Ia biasanya akan memakan masa lebih daripada setahun.
“Saya pasti LGM tidak dapat menjalankan kesemua kajian yang diperlukan untuk menjustifikasi perbelanjaan RM100 juta bagi membina RTC dalam tempoh yang singkat ini. Jelas, segala prosedur fidusiari dan Kementerian Kewangan telah dicabuli dalam kes ini,” kata Kok dipetik satu kenyataan.
Beliau juga berkata RTC yang dicadangkan di Jerantut itu merupakan projek baru di bawah pemerintahan Perikatan Nasional (PN).
“Sebagai bekas menteri yang mengawalselia LGM, saya mesti menyatakan bahawa RTC di Jerantut ini adalah satu projek baru di bawah Kerajaan Perikatan Nasional, dan sejujur serta setuntasnya saya ingin bertanya atas alasan apakah ia perlu dibina, khususnya pada waktu di mana dana awam sepatutnya digunakan secara berhati-hati?” Soalnya.
Terdapat contoh projek lain yang “membazir dan tidak diperlukan” yang diluluskan oleh lembaga pengarah lantikan BN bertahun-tahun lalu dengan alasan skim pemprosesan dan model teknologi getah, katanya.
Jelas Kok lagi, ini termasuk projek oleh bekas pengerusi LGM dan MP Jasin, Ahmad Hamzah yang telah mengumumkan projek bernilai RM44 juta di kawasannya pada tahun 2010.
MP Jerantut Ahmad Nazlan Idris.
Projek berkenaan, dakwa Kok sejak itu telah menjadi “gajah putih yang tidak dapat diselamatkan” dan menelan belanja berjuta-juta ringgit melebihi kos asalnya.
“Projek ini masih belum siap sehingga ke hari ini,” katanya.
Kok memberikan contoh lain seperti Stesen Mini Institut Penyelidikan Getah Malaysia (Rriminis) di seluruh Malaysia dan kompleks pemprosesan bersepadu getah (IPC) beberapa tahun lalu di Kota Tinggi, Johor, yang menurutnya telah menelan belanja lebih RM130 juta daripada dana kerajaan persekutuan dan dana rizab LGM.
Pembangunan IPC di Kota Tinggi juga masih belum selesai, katanya, dan projek ini masih memerlukan sumber awam kerana dana awam masih disalurkan kepadanya.
Ketika menjawat menteri industri utama, Kok berkata beliau telah mengarahkan penangguhan segera projek-projek baru selepas beliau diberi taklimat mengenai salah urus dana dan aset LGM oleh lembaga pengarah lantikan BN sebelumnya.
Kesusahan mendesak pekebun kecil getah
“Selain itu, lembaga yang dilantik oleh saya telah dapat menghentikan ketirisan dan melaksanakan pengurusan yang cermat dan hemat.
“Usaha ini telah berjaya menjimatkan pebih kurang RM50 juta bagi 20 bulan dalam bajet pengurusan tahunan,” katanya.
Kok kemudian menyoal keperluan membina RTC bernilai RM100 juta di Jerantut, kerana beliau memaklumkan Malaysia sudah mempunyai beberapa pusat teknologi dan penyelidikan getah yang beroperasi sepenuhnya di Sungai Buloh serta Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak di England dan di Kota Tinggi.
“Kesemua pusat ini menghasilkan kerja yang berkualiti dan dioperasi pada tahap optimal, malah menghadapi kelebihan kapasiti sekarang, maka sememangnya tidak wujud keperluan yang mendesak untuk membina pusat kajian yang lain pada waktu ini, khususnya dalam keadaan ekonomi sekarang.
“Adalah lebih penting bagi kerajaan untuk menyalurkan dana awam kepada rakyat yang menghadapi kesusahan yang mendesak, termasuk pekebun kecil getah,” katanya.
Selain keadaan ekonomi negara sekarang, Malaysia masih berada dalam keadaan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat bagi membendung Covid-19, tambahnya.
Kok juga meminta penjelasan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengenai kelulusan projek bernilai berjuta-juta ringgit yang tidak penting di dalam kawasan pilihan raya yang diwakili MP Umno itu.
“Justeru, saya ingin meminta penjelasan Muhyiddin untuk menyatakan sama ada beliau sedar atau tidak bahawa projek RTC raksaksa ini akan dibina di dalam kawasan parlimen pengerusi LGM yang baru ini?” Soal Kok.
Beliau menegaskan pendirian tiada keperluan untuk RTC baru, sambil berkata sepanjang 18 bulan memikul tanggungjawab sebagai menteri industri utama Kok sangat mengagumi hasil kerja pasukan saintis pertanian di LGM yang diketuai oleh Ketua Pengarahnya Zairossani Mohd Nor.
“Kita memang tidak perlu membina satu lagi RTC di Jerantut ataupun di mana-mana tempat sekarang, kecuali ia dibina atas sebab politik dan bukannya atas wujudnya keperluan.
“Adalah lebih baik bagi Ahmad Nazlan untuk menaik taraf kemudahan penyelidikan di Sg Buloh untuk menggalakkan kakitangan dan kepakarannya demi meningkatkan lebih inovasi baru,” katanya.
LGM ada simpanan tetap RM1.5 bilion
Kok berkata sepanjang 18 bulan di kementerian itu, pihaknya telah meningkatkan operasi LGM, memotong perbelanjaan yang berlebihan dan membelanjakan dana dengan bijaksana, yang mengakibatkan LGM menjadi berdikari.
LGM tidak memerlukan dana dari Putrajaya ketika di bawah pentadbiran PH.
Menurutnya, LGM beroperasi dengan cekap terutama dalam menggunakan faedah bunga hasil simpanan tetap yang dimilikinya berjumlah RM1.5 bilion.
“Daripada kenyataan Ahmad Nazlan, saya bimbang terdapatnya golongan “burung nasar” (pemangsa) yang bertujuan untuk mengeringkan deposit tetap LGM.
“Penggunaan RM100 juta untuk menjalankan satu projek yang tidak diperlukan mungkin adalah langkah permulaan bagi golongan ini demi menjalankan agenda politik mereka yang sempit dan bukannya demi kepentingan rakyat,” kata Kok.
Dengan menggunakan dana awam untuk projek mega di kawasannya sendiri, Nazlan telah menunjukkan kenapa orang ramai bimbang terhadap pelantikan politik yang tidak terkawal mengisi jawatan GLC dan entiti awam lain, katanya.
“Walaupun ekonomi negara tengah menuju ke arah krisis yang mendalam dan kemelesetan ekonomi, dan negara kita masih dalam keadaan separuh “lock down” disebabkan wabak Covid-19, Ahmad Nazlan kelihatan masih mampu mendapat persetujuan daripada Muhyiddin untuk meluluskan projek yang menelan perbelanjaan berjuta-juta ringgit yang memang tidak diperlukan di kawasan parlimennya, walhal kerajaan Perikatan Nasional sepatutnya meletakkan keutamaan pengurusan pentadbiran mereka terhadap perkara utama yang lain,” kata Kok.
Beliau berkata keadaan yang terjadi sekarang menunjukkan kewajaran kerajaan PH meminimumkan pelantikan ahli politik ke dalam GLC.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27852

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teresa Kok Selar Projek Rm100 Juta Lembaga Getah

Teresa Kok Selar Projek Rm100 Juta Lembaga Getah

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 233 hits
SEJARAH kembali berulang apabila Pengerusi Lembaga Getah Malaysia Ahmad Nazlan Idris mengumumkan pembinaan projek gajah putih di kawasan parlimennya kata Teresa Kok Bekas pengerusi LGM sebelum ini yang juga Ahli Parlimen Jasin Ahmad Hamzah ...
Orang Ramai Dinasihati Bawa Pen Sendiri Daftar Maklumat Sebelum Masuk Premis Perniagaan

Orang Ramai Dinasihati Bawa Pen Sendiri Daftar Maklumat Sebelum Masuk Premis Perniagaan

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 442 hits
PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan menasihati orang ramai supaya membawa pen sendiri untuk mendaftar maklumat peribadi sebelum memasuki premis perniagaan seperti pasar raya dan restoran Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah be...
Covid 19 Bawa Pen Sendiri Jika Keluar

Covid 19 Bawa Pen Sendiri Jika Keluar

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 557 hits
Covid 19 Bawa Pen Sendiri Jika Keluar Benda yang nampak simple dan mudah tetapi ramai yang terlepas pandang perkara ini Jadi jom sama sama kita saling ingat mengingatkan sesama kita tentang perkara ini Covid 19 Bawa Pen Sendiri Jika Keluar ...
Menang Oscar Pastikan Pelakon Tidak Bawa Baju Sendiri Tony Eusoff Bidas Finas

Menang Oscar Pastikan Pelakon Tidak Bawa Baju Sendiri Tony Eusoff Bidas Finas

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 534 hits
Itu kata kata Pengerusi baru Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia Zakaria Abdul Hamid yang kemudiannya ditempelak oleh penggiat seni termasuklah Tony Eusoff Tony Eusoff bidas finasTony melalui ciapannya di Twitter menegur impian Zaka...
Anak Muda Ini Kumpul Duit Sejak Tingkatan 3 Akhirnya Berjaya Buka Stesen Minyak Sendiri

Anak Muda Ini Kumpul Duit Sejak Tingkatan 3 Akhirnya Berjaya Buka Stesen Minyak Sendiri

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 380 hits
Kisah seorang anak muda bernama Imran Ariff Mohamed Razlan 34 yang berasal dari Jerantut telah berjaya membuka stesen minyak miliknya sendiri di Perlis membuatkan ramai anak muda yang lain rasa terinspirasi Korang boleh bayangkan tak yang b...
Burger Prosperity Homemade Puas Hati Buat Sendiri Hilang Kempunan Nak Makan

Burger Prosperity Homemade Puas Hati Buat Sendiri Hilang Kempunan Nak Makan

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 370 hits
Memandangkan prosperity burger antara menu setahun sekali dijual dan sering dinanti nantikan oleh peminatnya apa kata anda cuba buat sendiri di rumah Walaupun tak sama 100 peratus tapi dari aspek rupa dan rasanya ada dan bolehlah untuk dima...
Dr M Dan 4 Lagi Keluar Ppbm Sendiri Bukan Dipecat Kata Wan Saiful

Dr M Dan 4 Lagi Keluar Ppbm Sendiri Bukan Dipecat Kata Wan Saiful

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 296 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Ahli Majlis Tertinggi PPBM Wan Saiful Wan Jan berkata Dr Mahathir Mohamad dan 4 ahli Parlimen lain bukannya dipecat parti itu sebaliknya mereka bertindak keluar parti sendiri Katanya tiada parti di dunia ini yang...
Hamzah Zainuddin Dedah Yang Minta Dan Desak Mencari Jalan Meninggalkan Ph Adalah Mahathir Sendiri

Hamzah Zainuddin Dedah Yang Minta Dan Desak Mencari Jalan Meninggalkan Ph Adalah Mahathir Sendiri

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 422 hits
Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainuddin yang memihak kepada Muhyiddin Yassin hari ini mendakwa bahawa bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad telah berulang kali meminta pemimpin parti itu supaya mencari jalan meninggalkan Pakatan Harap...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Thomas Cup 2024 Denmark Kuasai Malaysia Dalam Saingan Piala Thomas Di Peringkat Kumpulan D

Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too