Mou Pastikan Ismail Kekal Berkuasa Dakwa Kit Siang


freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-November 28, 2021 12:00 PM

Tanpa MoU itu, ia mungkin menyebabkan berlakunya ketidakstabilan politik hingga menyebabkan negara terpaksa melantik seorang Perdana Menteri yang baharu, menurut Lim Kit Siang. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Veteran DAP Lim Kit Siang berkata perjanjian persefahaman (MoU) antara Pakatan Harapan (PH) dan kerajaan telah membawa sedikit kestabilan politik dalam memastikan Ismail Sabri Yaakob tidak digulingkan sebagai Perdana Menteri.

Beliau berkata, tanpa MoU itu, ia mungkin menyebabkan berlakunya ketidakstabilan dan kekacauan politik yang berterusan hingga menyebabkan negara terpaksa melantik seorang Perdana Menteri yang baharu.

“MoU itu adalah untuk memastikan berlakunya sedikit kestabilan politik di mana PH akan menyokong Bajet 2022 dan ia juga bermaksud tiada undi tidak percaya dilakukan terhadap Ismail.

“MoU berkenaan juga adalah sebagai pertukaran kepada janji Ismail untuk memberi fokus mengawal penularan pandemik Covid-19 untuk menyelamatkan nyawa dan kehidupan rakyat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Iskandar Puteri berkata terdapat banyak salah faham mengenai MoU terbabit bahawa PH kini menyokong Bajet 2022 yang berat sebelah dan memecahbelahkan, sedangkan bukan itu yang berlaku.

Katanya, pemimpin DAP dan PH akan terus menentang ketidakadilan dan diskriminasi dalam bajet yang tidak menggambarkan konsep “Keluarga Malaysia” seperti digagaskan oleh Perdana Menteri.

“Sebahagian pengundi Melaka telah salah faham bahawa kini tidak ada perbezaan antara kerajaan dan pembangkang dan undi kepada PH juga sama seperti undi kepada parti dalam kerajaan.”

Selain itu, Lim berkata, ketika Ismail menjadi Perdana Menteri pada 21 Ogos, Malaysia mencatatkan sebanyak 1,535,286 kes Covid-19 dan 13,936 kematian.

“Jika peningkatan kes dan kematian ini tidak dihentikan, kita mungkin melihat (pada hari ke-100 hari ini sebagai Perdana Menteri) jumlah kumulatif kes Covid-19 sebanyak lima juta dan hampir 100,000 kematian,” kata Lim.

Katanya, itu adalah sebab mengapa PH bertegas mengenai peruntukan RM45 bilion untuk dimasukkan ke dalam MoU kerana ia bukan hanya menyelamatkan nyawa tetapi kehidupan rakyat yang menerima kesan berterusan akibat pandemik Covid-19.

Lim berkata beliau merasakan tidak ada jaminan bahawa Ismail akan dilantik sebagai Perdana Menteri sekiranya Umno menang dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang kerana Najib Razak sedang berusaha keras untuk memulihkan dirinya dan kembali sebagai Perdana Menteri ke-10.

“Ismail bukan seorang yang membawa pembaharuan, tetapi satu-satunya cara untuk mengelakkan beliau menjadi Perdana Menteri paling singkat di Malaysia ialah dengan menegakkan MoU dan menunggu sehingga 2023 untuk mengadakan PRU15,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/11/mou-pastikan-ismail-kekal-berkuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Ph Mou With The Govt Cost Opposition The Melaka Elections Says Kit Siang

The Ph Mou With The Govt Cost Opposition The Melaka Elections Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 183 hits
DAP stalwart Lim Kit Siang says the memorandum of understanding between Pakatan Harapan and the government has brought about a modicum of political stability ensuring Ismail Sabri Yaakob will not be toppled as the prime minister He said wit...
Najib Upah Ramai Pihak Untuk Kembali Jadi Pm Kata Kit Siang

Najib Upah Ramai Pihak Untuk Kembali Jadi Pm Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 192 hits
Veteran DAP Lim Kit Siang hari ini mendakwa Najib Razak mempunyai dana pilihan raya terbesar dalam negara dan mengupah ramai pihak dengan kepakaran tertentu bagi membantu beliau kembali menjadi perdana menteri selepas Pilihan Raya Umum ke 1...
Kit Siang Don T Blame Anwar For Malacca Mindset Change Needed

Kit Siang Don T Blame Anwar For Malacca Mindset Change Needed

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 231 hits
DAP veteran Lim Kit Siang has deemed it counterproductive to zero in on any single personality such as PKR president Anwar Ibrahim and pin the blame on them for Pakatan Harapan s poor showing in the recent Malacca state elections The Iskand...
Pakatan Must Embrace Unanimity Rule To Avoid Costly Election Mistakes Like Accepting Political Frogs Says Kit Siang

Pakatan Must Embrace Unanimity Rule To Avoid Costly Election Mistakes Like Accepting Political Frogs Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 166 hits
Pakatan Harapan must make decisions as a coalition so that it can avoid mistakes such as fielding political frogs which cost it Melaka in the just ended state election DAP veteran Lim Kit Siang said today The Iskandar Puteri MP stressed tha...
Kleptocracy Vs National Reset Kit Siang Sees Contrast In Razak S Sons

Kleptocracy Vs National Reset Kit Siang Sees Contrast In Razak S Sons

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 145 hits
DAP supremo Lim Kit Siang has highlighted the divergent path undertaken by Nazir and Najib the sons of the second prime minister Abdul Razak Hussein He noted that one was seeking a national reset acknowledging that past policies had bred co...
Fatal If Umno Thinks It Can Win An Early General Election Says Kit Siang

Fatal If Umno Thinks It Can Win An Early General Election Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 225 hits
Lim Kit Siang says Umno and Barisan Nasional s ultimate goal of having an earlier general election is for them to obtain a two thirds majority to govern the country on their own PETALING JAYA Umno is likely to call a general election early ...
Is Malaysia Suffering From Adviser Mania Asks Kit Siang

Is Malaysia Suffering From Adviser Mania Asks Kit Siang

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 191 hits
DAP veteran Lim Kit Siang has asked if Malaysia is suffering from an attack of adviser mania following reports that the prime minister will be getting another special adviser on health matters He wonders if Ismail Sabri Yaakob will eventual...
Khalid Ibrahim Tandatanggan Mou Anwaribrahim Dakwa Dia Dan Keadilan Tidak Dimaklumkan

Khalid Ibrahim Tandatanggan Mou Anwaribrahim Dakwa Dia Dan Keadilan Tidak Dimaklumkan

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 148 hits
Tindakan Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim yang secara tiba tiba bersetuju untuk menandatangani Perjanjian Persefahaman dengan Menteri Menteri Tenaga Teknologi Hijau Dan Air Datuk Seri Maximus Ongkili telah mengejutkan ramai pihak...
Lebih Munasabah Ismail Sabri Pastikan Bn Tidak Menang Di Melaka Kemenangan Bn Adalah Kejatuhannya

Lebih Munasabah Ismail Sabri Pastikan Bn Tidak Menang Di Melaka Kemenangan Bn Adalah Kejatuhannya

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 327 hits
Ketika menerajui kerajaan setiap kali UMNO menang dalam mana mana pilihanraya kemenangan itu selalu disimbolikkan sebagai kejayaan dan penerimaan rakyat terhadap kepimpinan Perdana Menterinya Dengan itu selalunya berdentam dentumlah pujian ...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan