Moratorium Institusi Perbankan Perlu Beri Maklumat Jelas Tentang Proses Dan Perubahan


KUALA LUMPUR, 30 April — Bank Negara Malaysia (BNM) meminta institusi perbankan untuk mengambil langkah-langkah yang perlu bagi memastikan peminjam/pelanggan diberikan maklumat yang jelas mengenai proses dan perubahan terhadap syarat perjanjian mereka.
Bank pusat dalam satu kenyataan hari ini berkata institusi perbankan juga perlu menetapkan cara paling sesuai dan mudah untuk memuktamadkan perjanjian-perjanjian tersebut dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Bermula pada 1 Mei 2020, peminjam/pelanggan yang mempunyai pinjaman sewa beli dan pembiayaan Islam berkadar tetap akan menerima notis pemberitahuan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), e-mel atau surat berdaftar daripada institusi perbankan mereka berhubung langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyempurnakan proses penangguhan pembayaran pinjaman/pembiayaan mereka di bawah moratorium itu.
“Institusi perbankan juga akan menyediakan bagi setiap peminjam/pelanggan maklumat terperinci mengenai perubahan yang dibuat terhadap setiap perjanjian pinjaman sewa beli atau pembiayaan Islam berkadar tetap mereka.
“Maklumat tersebut mengandungi jadual pembayaran balik semakan dan apa-apa perubahan terhadap jumlah pembayaran, yang meliputi jumlah kadar faedah/keuntungan biasa yang terakru sepanjang tempoh moratorium,” kata BNM.
Peminjam/pelanggan yang tidak berhasrat untuk mengambil moratorium kini boleh memaklumkan kepada institusi perbankan mereka dan meneruskan semula pembayaran berjadual mengikut syarat perjanjian mereka yang sedia ada.
 Dalam hal ini, institusi perbankan akan memberikan masa yang mencukupi kepada peminjam/pelanggan mereka untuk menjelaskan apa-apa bayaran terkumpul/tertunggak yang sebelum ini ditangguhkan di bawah tempoh moratorium.
Institusi perbankan tidak akan mengenakan caj bayaran tertunggak atau bayaran lewat ke atas pembayaran tertangguh tersebut sehinggalah masa pembayaran perlu dibuat mengikut jadual pembayaran semakan yang disetujui dengan peminjam/pelanggan, kata bank pusat.
Menurut BNM, susulan daripada pengumuman pada 25 Mac lepas, institusi perbankan sedang dalam proses memformalkan perjanjian-perjanjian bagi mencerminkan semakan terhadap syarat pembayaran balik dengan pihak peminjam/pelanggan yang mempunyai pinjaman sewa beli dan pembiayaan Islam berkadar tetap bagi pelaksanaan moratorium 6 bulan untuk pembayaran pinjaman/pembiayaan.
Langkah ini adalah bagi memenuhi keperluan prosedur di bawah Akta Sewa Beli 1967 dan keperluan Syariah yang terpakai bagi apa-apa perubahan yang dibuat terhadap syarat perjanjian-perjanjian tersebut, termasuk perubahan kepada jadual pembayaran dan/atau jumlah pembayaran berikutan moratorium tersebut.
Peminjam/pelanggan digalakkan untuk merujuk laman sesawang, portal perbankan internet atau pusat hubungan institusi perbankan mereka untuk maklumat lanjut.
— BERNAMA
The post Moratorium : Institusi Perbankan Perlu Beri Maklumat Jelas Tentang Proses Dan Perubahan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/04/30/moratorium-institusi-perbankan-perlu-beri-maklumat-jelas-tentang-proses-dan-perubahan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Moratorium Pelanggan Perbankan Islam Akan Dihubungi Bank

Moratorium Pelanggan Perbankan Islam Akan Dihubungi Bank

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 322 hits
Gambar HiasanPERSATUAN Institusi Perbankan Islam Malaysia menggalakkan pelanggan untuk mendapatkan khidmat nasihat daripada institusi perbankan Islam masing masing mengenai perubahan terma dan pelaksanaan proses moratorium Ini susulan pengu...
Wujud Kekeliruan Dalam Kenyataan Bnm Tentang Moratorium Menteri

Wujud Kekeliruan Dalam Kenyataan Bnm Tentang Moratorium Menteri

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 862 hits
Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz bercakap pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Sistem Geran Khas Prihatin di Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia Cawangan Bangi Selangor foto HAZROL ZAINAL BANGI Terd...
Insentif Cukai Untuk Perbankan Islam Juga Perlu Untuk Moratorium

Insentif Cukai Untuk Perbankan Islam Juga Perlu Untuk Moratorium

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 240 hits
oleh Prof Dr Asmadi Mohamed NaimTerdapat gesaan supaya bank bank Islam memansuhkan caj tambahan khas atau cukai terakru Namun gesaan ini tidak memadai kerana ia memerlukan juga insentif daripada kerajaan berbentuk cukai Benar sebaiknya Perb...
Bnm Jelas Kekeliruan Berhubung Moratorium

Bnm Jelas Kekeliruan Berhubung Moratorium

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 271 hits
Bank Negara Malaysia berasa kesal atas sebarang kekeliruan yang timbul daripada salah faham yang sedikit sebanyak mungkin disebabkan oleh ilustrasi pengiraan yang ditunjukkan dalam versi awal soalan lazimnya yang menggunakan beberapa andaia...
Tengku Zafrul Saran Institusi Kewangan Lupus Faedah Terakru Sepanjang Moratorium

Tengku Zafrul Saran Institusi Kewangan Lupus Faedah Terakru Sepanjang Moratorium

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 311 hits
Setelah mengambil kira permintaan rakyat Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz menyarankan agar semua institusi kewangan melupuskan faedah terakru atau keuntungan sepanjang tempoh enam bulan moratorium pembayaran balik...
140 Contoh Soal Seni Budaya Tentang Apresiasi Karya Seni Tari Kelas 12 Lengkap Beserta Jawabanpart4

140 Contoh Soal Seni Budaya Tentang Apresiasi Karya Seni Tari Kelas 12 Lengkap Beserta Jawabanpart4

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 265 hits
140 Contoh soal Seni Budaya Tentang Apresiasi Karya Seni Tari Kelas 12 Lengkap Beserta Jawaban Part4 untuk siswa SMA MA SMK MAK Contoh soal SBK kelas XII postingan ke 4 ini merupakan lanjutan sampai dengan dengan materi yang sama diambil da...
Kami Hanya Nasihat Kerajaan Tentang Perkembangan Covid 19 Kp Kesihatan Jawab Kit Siang

Kami Hanya Nasihat Kerajaan Tentang Perkembangan Covid 19 Kp Kesihatan Jawab Kit Siang

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 287 hits
Kementerian Kesihatan berkata ia hanya menasihati kerajaan berhubung perkembangan jangkitan Covid 19 bukannya urusan lain seperti persidangan Parlimen Ini susulan pertanyaan ahli Parlimen veteran Lim Kit Siang sama ada KKM menasihatkan perd...
Drama Popular Insan Terpilih Sebenarnya Adalah Kisah Benar Ini Fakta Tentang Hussien Gila Sehingga Akhir Hayatnya

Drama Popular Insan Terpilih Sebenarnya Adalah Kisah Benar Ini Fakta Tentang Hussien Gila Sehingga Akhir Hayatnya

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 507 hits
Siapa tengok telefilem Insan Terpilih lakonan Syazwan Zulkifly Zara Zya dan Jay Iswazir yang ditayangkan di TV3 pasti menitik mata Drama Popular Insan Terpilih Sebenarnya Adalah Kisah Benar Ini Fakta Tentang Hussien Gila Sehingga Akhir Haya...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram

Kuda Putih Sarawak Cable Boleh Jadi Menunggang Sendiri