Moody S Turunkan Unjuran Ekonomi Malaysia


Moody’s Investors Service menyemak semula dengan menurunkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bagi tahun ini dan 2020, masing-masing kepada 4.4 peratus dan 4.3 peratus berbanding 4.7 peratus dan 4.5 peratus yang diunjurkan pada awal tahun ini.
Naib Presiden, Kumpulan Risiko Kedaulatan Moody’s Investor Service, Anushka Shah, berkata agensi penarafan itu menjangkakan ekonomi Malaysia akan berkembang perlahan pada tahun ini, sama seperti yang dicatatkan pada tahun lalu.
Katanya, pertumbuhan itu bagaimanapun adalah lebih kukuh jika dibandingkan dengan negara lain yang mempunyai persamaan dengan Malaysia dari segi ekonomi.
“Apabila melihat keseluruhan pertumbuhan ekonomi Malaysia, kita juga perlu melihat kepada kepelbagaian ekonomi yang menjadi kekuatan kepada asas kredit Malaysia.
“Selain itu, struktur ekonomi Malaysia yang kompleks iaitu terdapat banyak industri yang memacu pertumbuhan ekonomi negara, dan bukannya industri tunggal menyebabkan ekonomi Malaysia menjadi lebih berdaya tahan kepada sebarang kejutan.
“Justeru, kami tidak menjangkakan ekonomi Malaysia akan mengalami kejatuhan mendadak tetapi akan berkembang secara perlahan-lahan” katanya.
Beliau berkata demikian pada taklimat media oleh Moody’s Investor Service di sini, hari ini.
Taklimat itu turut disertai oleh Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Kreditnya, Dr Michael Taylor dan Penganalisis Kanan, Institusi Kewangan Kumpulannya, Simon Chen.
Moody’s dalam kenyataan pada 7 Januari lalu mengunjurkan KDNK benar Malaysia bagi tahun ini akan berkembang perlahan 4.7 peratus, manakala tahun depan 4.5 peratus selepas mencatatkan kadar pertumbuhan purata lima peratus dari 2015 hingga 2018.
Firma penarafan global itu berkata, ketidaktentuan luar daripada dasar perlindungan akan mempengaruhi aktiviti perdagangan, manakala semakan semula terhadap projek infrastruktur dan perbelanjaan awam yang perlahan terbukti terus menjejaskan pertumbuhan.
Dalam pada itu, Taylor berkata Moody’s menjangkakan pasaran akan terus tidak menentu pada masa akan datang susulan ketidakpastian dasar daripada pentadbiran Amerika Syarikat (AS) terutama berkaitan perdagangan.
Katanya, meskipun AS dan China mencapai perjanjian perdagangan, masih terdapat ketegangan lain di antara AS dan rakan dagang utamanya itu yang akan terus mendominasi berita pada tahun ini.
“Pada pandangan saya, pasaran kewangan tidak menyukai ketidakpastian. Jika ada berlaku ketidakpastian, mereka akan terus bertindak balas terhadapnya.
“Selain itu, kami juga telah melihat keadaan kewangan yang semakin ketat pada tahun lalu. Pelabur antarabangsa mahu menyeimbangkan semula portfolio pelaburan mereka dengan mengalihkan modal dari satu pelaburan ke tempat yang lain.
“Penyeimbangan portfolio ini akan menyebabkan kadar pinjaman menjadi lebih mahal dan tinggi pada tahun ini,” katanya.
Berita Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/03/moodys-turunkan-unjuran-ekonomi-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4871 Galak Pertumbuhan Ekonomi Islam Utusan Malaysia 2 4 19

4871 Galak Pertumbuhan Ekonomi Islam Utusan Malaysia 2 4 19

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 241 hits
KUALA LUMPUR 2 April Persatuan Pengguna Islam Malaysia komited untuk menggalakan pertumbuhan ekonomi Islam dengan mengadakan Kempen Beli Produk Muslim di negara ini Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata kempen hasil kerjasama dengan...
Kipas Tu Dah Macam Kipas Usb Prototaip Kereta Terbang Malaysia Dikritik

Kipas Tu Dah Macam Kipas Usb Prototaip Kereta Terbang Malaysia Dikritik

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 751 hits
Menghampiri Wawasan 2020 pasti ramai yang tahu bahawa Malaysia bakal memiliki kereta terbang pertama Prototaip kereta tersebut dijangka akan diperkenalkan tahun ini Projek tersebut dijangka menelan kos pelaburan sekitar RM1 juta Semalam pro...
Lima 2019 Prototaip Kereta Terbang Pertama Malaysia Didedah Kepada Umum

Lima 2019 Prototaip Kereta Terbang Pertama Malaysia Didedah Kepada Umum

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 380 hits
LANGKAWI Setelah menerima pelbagai maklum balas berbaur positif dan tidak kurang dipersendakan beberapa pihak dengan idea keperluan negara membangunkan kereta terbang akhirnya Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof membu...
Shell Malaysia Beri Amaran Kepada Orang Ramai Terutama Sekali Wanita Sila Baca Dan Ambil Perhatian

Shell Malaysia Beri Amaran Kepada Orang Ramai Terutama Sekali Wanita Sila Baca Dan Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 392 hits
Shell Malaysia Beri Amaran Kepada Orang Ramai Terutama Sekali Wanita Sila Baca Dan Ambil Perhatian Shell Oil Company baru baru ini mengeluarkan amaran selepas tiga kejadian di mana telefon mudah alih menyalakan wap semasa operasi mengisi pe...
Malaysia Anwar Dihalang Jadi Pm Khairuddin Kecam Zaid

Malaysia Anwar Dihalang Jadi Pm Khairuddin Kecam Zaid

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 269 hits
Khairuddin Abu Hassan penyokong tegar Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tampil membidas bekas menteri di jabatan perdana menteri Zaid Ibrahim Ini susulan kenyataan yang mencadangkan terdapat cubaan untuk menghalang presiden PKR Anwar Ibra...
Senarai Facebook Rasmi Universiti Awam Malaysia

Senarai Facebook Rasmi Universiti Awam Malaysia

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 218 hits
Sekarang merupakan masa di mana pelajar lepasan SPM dan STPM mencari atau mendaftar UPUOnline bagi menempatkan diri ke Institut Pengajian Tinggi Jadi mereka haruslah mengetahui kursus yang mereka ingin ambil beserta di mana atau universiti ...
Jumlah Rokok Ilegal Di Ri Diklaim Lebih Kecil Dibanding Malaysia Dan Singapura

Jumlah Rokok Ilegal Di Ri Diklaim Lebih Kecil Dibanding Malaysia Dan Singapura

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 224 hits
Kepala Bidang Kepabeanan dan Cukai BKF Kementerian Keuangan Narsruddin Djoko Surjono mengklaim bahwa peredaran rokok ilegal di Indonesia masih berada di bawah rata rata negara Asia Bahkan total rokok ilegal tahun lalu hanya mencapai 7 04 pe...
Malaysia Cik Miera Buat U Turn Minta Maaf Di Inkues Adib Mahkamah Koroner

Malaysia Cik Miera Buat U Turn Minta Maaf Di Inkues Adib Mahkamah Koroner

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 300 hits
PEMILIK akaun Facebook dengan nama Cik Miera memohon maaf kepada semua pihak atas catatannya di laman sosial itu berhubung kematian Muhammad Adib Mohd Kassim sehingga menimbulkan kekecohan dalam kalangan netizen Foto Sairien Nafis Saya terl...
Malaysia Mas Boleh Terbang Tinggi Semula Tapi Airasia Tidak Minat Tony Fernandes

Malaysia Mas Boleh Terbang Tinggi Semula Tapi Airasia Tidak Minat Tony Fernandes

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 429 hits
Penutupan syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines Bhd tidak akan menjadi keputusan yang bijak kata Ketua Pegawai Eksekutif dan CEO Kumpulan AirAsia Tony Fernandes Walau bagaimanapun dia tidak berminat mengambil alih kawalan Terdapat...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events