Mohon Geran Kerana Jawapan Gagal Lewat Akhirnya Rakyat Di Tuduh Menceroboh Tanah


 
KUANTAN - Kelewatan Pejabat Tanah Dan Daerah memberi jawapan 'gagal' atas permohonan yang dikatakan 'tidak lulus' menyebabkan pemohon rakyat marhaen akhirnya dituduh penceroboh atas tanah terbiar yang diteroka dengan mendapat izin pihak tertentu, kata aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini.
Beliau berkata demikian selepas siri pendedahan isu tanahnya yang mendapat perhatian orang ramai sekarang ini. Malah difahamkan, isu tersebut juga telah dikongsikan oleh netizen di laman facebook Menteri Besar Pahang 'Sahabat Tok Wan FC' sejak kelmarin.
Menurut Shukri yang juga merupakan Penyelaras NGO, Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) berkata, beliau hairan kenapa pejabat berkaitan begitu sukar mengeluarkan surat 'gagal' kepada pemohon dalam tempoh yang segera, mengikut SOP yang ditetapkan.
"Inilah hakikat yang berlaku sebenarnya. Rakyat mohon tanah 'sekangkang kera' untuk tapak rumah dah bercucuk tanam. Terkadang puluh tahun menunggu dengan sabar. Suruh beli borang mereka beli, suruh beli pelan mereka beli dan suruh bayar caj perkhidmatan mereka bayar. Tapi bila ditanya kelulusan, sedang di proses sampai bertahun2," katanya di lama rasmi facebook beliau.
Katannya, ada yang sampai 30-40 tahun tiada jawapan. Tahu-tahu tanah yang dipohon sudah menjadi milik syarikat pemaju hartanah atau perladangan. Akhirnya rakyat yang selama ini mengusahakan tanah tersebut di anggap penceroboh. Walhal ketika mereka usahakan tanah terbiar, ada hak untuk mereka mohon geran tanah. Mereka majukan tanah dengan mengusahakan projek pertanian.
"Ada yang mendirikan kediaman dan beranak pinak di situ. Dari anak kecil hingga dan bercucu, namun jawapa permohonan anfa gagal tidak dikeluarkan hinggalah pelan tanah itu dilapis oleh 'orang dalam' untuk dijual secara 'runding terus' dengan bangsa lain. Akhirnya bangsa Melayu dihalau dan merempat di bumi sendiri. Menangis anak beranak bila mengenangkan penderitaan yang dihadapi" tambah beliau.
Sementara itu dakwanya, permohonan bapa atau ibu disambung oleh anak-anak selepas kedua-duanya meninggal dunia. Namun, jawapan gagal tetap tidak muncul-muncul. Anehnya tiba-tiba pula ada pihak lain ada hak atas tanah tersebut.
"Kenapa terlalu susah 'orang dalam' pejabat tanah proses permohonan rakyat marhaen? Jawapannya mudah, sebab tiada kepentingan duniawi. Jika diberi kepada tokey-tokey dan pemaju perumahan, sekurang-kurangnya ada untung," tambahnya.
Akhirnya senario ini berlaku tanpa hentinya. Tukarlah pemerintah sekali pun, 'orang dalam' tetap akan monopoli sebab mereka tahu kegunaan tanah pada masa hadapan. Sebab itulah jika isu ini kita tak angkat dan perjuangkan, mereka semua akan hidup selesa dengan 'duit haram' yang diterima sejak sekian lama, dakwa beliau lagi.
Akibat permohonan geran tanah yang terlalu lama diproses, menyebabkan bangsa Melayu anak jati sendiri dianggap penceroboh tanah haram. Tambahan pula bila ada 'orang dalam' yang melapis pelan dan menawarkan tanah terbabit kepada pihak pemaju itu tadi.
"Senario ini banyak berlaku di negeri Pahang sejak sekian lama. Saya terpaka membongkar dan mendedahkan demi anak bangsa Melayu. Saya tidak mahu mereka terus merempat di bumi sendiri hasil kelicikan orang dalam yang bersekongkol dengan pihak luar untuk mencari kemewahan hidup mereka. Sudah terlalu lama amalan ini dilakukan, dah tiba masanya kerajaan mengambil tindakan," tambahnya.
Jika tidak dilakukan perubahan, nescaya orang Melayu yang mohon tanah tidak akan diluluskan kerana tiada kepentingan dan nilai komersial. Lebih baik jual kepada pihak yang ada dana untuk dibangunkan sebagai kawasan perladangan atau kediaman, mereka juga dapat untung kata Shukri lagi.
Perkara inilah yang sedang beliau bangkitkan untuk menyedarkan rakyat agar tidak terusan di tipu oleh 'orang dalam'. Bangsa Melayu sendiri menipu Melayu untuk hidup mewah selepas bersara.
"Sebab itu kita tengok, mereka yang bersara dari jabatan berkaitan tanah kaya raya sebab mereka ada banyak tanah yang dijual satu persatu selepas persaraan. Saya ucapkan terima kasih kepada orang ramai yang membantu pendedahan ini. Tiba masanya rakyat kena berani bersuara untuk pertahankan hak mereka. Sampai bila bangsa kita mahu dituduh menceroboh dalam negeri dan negara sendiri? Sedangkan warga asing yang datang menceroboh negara ini hidup mewah dan bebas menjalankan perniagaan serta kehidupan mereka di bumi tercinta ini," kaya kenyataan Shukri lagi. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/08/isu-tanah-gara-gara-jawapan-gagal.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Malaysia Masih Gagal Urus Sampah

Rakyat Malaysia Masih Gagal Urus Sampah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 272 hits
TAHUN 2020 bakal melabuhkan tirainya dalam jangka masa empat bulan dari sekarang namun sikap rakyat Malaysia terhadap pengurusan sampah masih di takuk lama Masih ramai yang membuang sampah sesuka hati tanpa mengendahkan kesannya kepada masy...
Akhirnya Gigi Hadid Umumkan Secara Resmi Kehamilannya Lewat Maternity Photoshoot Cantik Banget

Akhirnya Gigi Hadid Umumkan Secara Resmi Kehamilannya Lewat Maternity Photoshoot Cantik Banget

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 221 hits
Meski tengah berbadan dua rasanya nggak ada yang berubah dari sosok model satu ini kecuali perutnya Makin menawan
Jika Tiada Tindakan Putra Mahu Rakyat Malaysia Teroka Tanah Hutan

Jika Tiada Tindakan Putra Mahu Rakyat Malaysia Teroka Tanah Hutan

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 294 hits
Naib Presidan Parti Bumiputera Perkasa Malaysia Datuk Hamidah Osman bercakap kepada media sebelum membuat laporan SPRM berhubung Isu Pencorobohan Tanah Kerajaan Negeri Pahang Oleh 111 Pengusaha Tanaman Durian Musang King di hadapan Ibu Peja...
Inikah Sebab Musa Aman Takut Syafie Apdal Beri Geran Kepada Rakyat Sabah

Inikah Sebab Musa Aman Takut Syafie Apdal Beri Geran Kepada Rakyat Sabah

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 538 hits
Menjelang PRN Sabah yang dijadualkan berlangsung pada 26 September ini bekas Ketua Menteri Sabah Musa Aman nampaknya semakin tidak senang duduk dan kepanasan punggungnya Ini berikutan dengan langkah Ketua Menteri Sabah interim Shafie Apdal ...
Akhirnya Syed Saddiq Membongkar Rancangan Jahat Kerajaan Pakatan Harapan Untuk Menganiaya Rakyat

Akhirnya Syed Saddiq Membongkar Rancangan Jahat Kerajaan Pakatan Harapan Untuk Menganiaya Rakyat

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 3790 hits
Akhirnya setelah bercerai dengan BERSATU Syed Saddiq membongkar rancangan jahat kerajaan Pakatan Harapan untuk menganiaya rakyat selama dua tahun di awal pentadbiran mereka Ahli parlimen paling muda MP Muar minggu lepas ada mendedahkan ranc...
Ger4m Tengok Suami Lvrus Jadi H4mba Abdi Keluarga Sendiri Isteri Akhirnya Men4ngis Dengar Jawapan Balas Suaminya

Ger4m Tengok Suami Lvrus Jadi H4mba Abdi Keluarga Sendiri Isteri Akhirnya Men4ngis Dengar Jawapan Balas Suaminya

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 220 hits
ISTERI mana yang mampu bersabar jika melihat suaminya ibarat h4mba abdi kepada keluarganya sendiri Boleh dikatakan setiap kali pulang ke kampung si suamilah orang yang paling sibuk melakukan kerja kerja rumah selain menguruskan ibunya yang ...
Tanah Haram Kerajaan Negeri Juga Di Gesa Siasat Sindiket Jual Tanah Tanpa Geran

Tanah Haram Kerajaan Negeri Juga Di Gesa Siasat Sindiket Jual Tanah Tanpa Geran

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 367 hits
KUANTAN Selain daripada isu tanah haram yang diceroboh untuk tanam durian Musang King di Raub yang hangat diperkatakan sekarang ini jangan lupa juga isu lain melibatkan tanah yang banyak berlaku di negeri ini sejak sekian lama Kerajaan Nege...
Apa Berlaku Ketika Dewan Rakyat Tangguh 10 Minit Kelmarin

Apa Berlaku Ketika Dewan Rakyat Tangguh 10 Minit Kelmarin

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 239 hits
Kelmarin di Parlimen sebelum sesi pengundian dibuat Speaker telah tinggalkan Dewan dan tergantung selama 10 minit Kenapa ini berlaku Sebelum Speaker umum penangguhan 10 minit beberapa MP Umno telah bertindak keluar dewan Antaranya MP Pontia...
Warisan Perlu Berhenti Membohongi Rakyat

Warisan Perlu Berhenti Membohongi Rakyat

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 300 hits
KOTA KINABALU Dakwaan Ahli Parlimen Kalabakan Ma Mun Sulaiman kononnya geran tanah adat NT atau Geran Komunal NT menghalalkan pembalakan ketika era kerajaan lalu tidak lebih daripada cerita karut semata mata Objektif pengeluaran Geran Komun...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini