Mkma63 Setuju Pinda Status Sabah Sarawak Sebagai Rakan Sekutu


Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Panglima Dr. Maximus Johnity Ongkili semasa sesi soal jawab di Parlimen 23 September 2021.-Foto Bernama klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

Status rakan sekutu Sabah, Sarawak akan dikembalikan KOTA KINABALU: Majlis Khas Perjanjian Malaysia 1963 (MKMA63) bersetuju melaksanakan pindaan Perkara 1(2) dan Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak), Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, berkata keputusan itu dipersetujui pada mesyuarat MKMA63 hampir tiga jam yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, semalam.


"Mesyuarat bersetuju untuk melaksanakan pindaan bagi mengembalikan status Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu. Pindaan itu juga akan mentakrif semula maksud Persekutuan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Cadangan pindaan itu dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Parlimen) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang juga mengetuai Jawatankuasa Kerja Rakan Sekutu MKMA63.

Maximus yang juga Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) berkata, MKMA63 bersetuju agar cadangan pindaan rang undang-undang (RUU) itu dibentangkan pada persidangan Parlimen akan datang.

"MKMA63 akan terus membincangkan perkara tertunggak dan memastikan hak rakyat Sabah dan Sarawak dipulihkan, terutamanya melalui jawatankuasa penyelesaian masalah di bawah MKMA63," ujar Ongkili.


Katanya, MKMA63 turut bersetuju memberi kuasa kepada kerajaan Sabah dan Sarawak untuk mengeluarkan lesen menangkap ikan laut dalam yang ketika ini dikendalikan jabatan Persekutuan.

Pada mesyuarat itu, Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee mengemukakan kertas cadangan memohon persetujuan MKMA63 untuk memberi kuasa kepada Jabatan Perikanan di Sabah bagi mengeluarkan lesen kapal dan peralatan penangkapan ikan untuk tempat penangkapan ikan di Zon C.

"Pada awalnya cadangan itu diajukan kerajaan Sabah tetapi MKMA63 bersetuju agar ia dipersetujui dan diperluaskan ke Sarawak juga," katanya.


Sementara itu, Wan Junaidi berkata pindaan yang dibuat kali ini berbeza berbanding usul kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada 2018, terutama tambahan pindaan bagi mentakrifkan semula 'Persekutuan' dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

"Pindaan ini akan menentukan status semua negeri di Malaysia sejajar dengan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957, MA63 dan status setelah Singapura keluar pada 1965," katanya.

SOURCE: BH

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/mkma63-setuju-pinda-status-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kembali Status Sabah Sarawak Langkah Hormati Ma63 Pakar

Kembali Status Sabah Sarawak Langkah Hormati Ma63 Pakar

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 379 hits
Usaha mengembalikan status Sabah dan Sarawak sebagai rakan sekutu Semenanjung merupakan langkah sebagai menghormati Perjanjian Malaysia 1963 Foto Astro AWANI MA63 Perbezaan selepas kembalikan status Sabah Sarawak KUALA LUMPUR Usaha mengemba...
Mkma63 Bincang Lebih Mendalam Isu Keselamatan Di Sabah Sarawak

Mkma63 Bincang Lebih Mendalam Isu Keselamatan Di Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 252 hits
Maximus Ongkili dan Hamzah Zainudin menyertai mesyuarat Jawatankuasa Kerja Keselamatan di Kuala Lumpur hari ini KOTA KINABALU Menteri di Jabatan Perdana Menteri Maximus Ongkili berkata isu keselamatan di Sabah dan Sarawak akan dibincangkan ...
Govt To Table Bill To Restore Status For Sabah S Wak

Govt To Table Bill To Restore Status For Sabah S Wak

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 210 hits
A bill to restore Sabah and Sarawak to equal status position with Peninsular Malaysia is expected to be tabled in the forthcoming Dewan Rakyat sitting which will commence on Monday Oct 25 This was agreed by the Special Council of the 1963 M...
Mengapa Sarawak Lebih Membangun Berbanding Sabah

Mengapa Sarawak Lebih Membangun Berbanding Sabah

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 266 hits
Credit en wikipedia org DATUK John Lo dalam pendapatnya pada hari Ahad 26 September 2021 di Daily Express dengan tepat mendakwa Hajiji sebagai Ketua Menteri adalah seorang negarawan dan pemimpin ekonomi yang sangat baik Tidak ada yang akan ...
Sabah Sarawak 4 Other States To Receive 50 Of Basic Federal Development Budget Pm

Sabah Sarawak 4 Other States To Receive 50 Of Basic Federal Development Budget Pm

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 215 hits
Sabah Sarawak 4 other states to receive 50 of basic federal development budget PM Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob has promised that at least 50 of the entire budget for basic federal development will be allocated to Sarawak Sa...
Navy Deploys Additional Ship Over Encroachment In Eez Off Sabah Sarawak Coast

Navy Deploys Additional Ship Over Encroachment In Eez Off Sabah Sarawak Coast

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 242 hits
The Royal Malaysian Navy has deployed an additional vessel to monitor activities in Malaysian waters following the presence of foreign vessels in Malaysia s Exclusive Economic Zone off Sabah and Sarawak s coast recently RMN Eastern Fleet Co...
Hujan Lebat Dijangka Berlaku Di Johor Sabah Dan Sarawak Pada Disember Hingga Januari 2022 Metmalaysia

Hujan Lebat Dijangka Berlaku Di Johor Sabah Dan Sarawak Pada Disember Hingga Januari 2022 Metmalaysia

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 233 hits
Gambar hiasan Foto BERNAMA Negara dijangka alami Monsun Timur Laut biasa KUALA LUMPUR Jabatan Meteorologi menolak kemungkinan cuaca tidak menentu ketika ini akan menyebabkan Monsun Timur Laut yang dijangka berlaku awal November ini sebagai ...
Madius Kecam Azmin Guna Istilah Termasuk Di Sabah Dan Sarawak

Madius Kecam Azmin Guna Istilah Termasuk Di Sabah Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 224 hits
Wilfred Madius Tangau berkata penggunaan istilah berkenaan adalah tidak wajar dan mencerminkan penulis ucapan itu mempunyai pemikiran Malaysia hanya di Semenanjung KOTA KINABALU Presiden UPKO Wilfred Madius Tangau mengecam kenyataan Menteri...
Harga Tiket Penerbangan Sabah Sarawak Akan Kembali Normal

Harga Tiket Penerbangan Sabah Sarawak Akan Kembali Normal

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 321 hits
Henry berkata kerajaan melalui Mavcom akan terus memantau harga tiket penerbangan untuk semua laluan domestik termasuk laluan antara Semenanjung dan Sabah dan Sarawak Foto fail Bernama Harga tiket penerbangan Sabah Sarawak akan kembali para...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih