Mitos Lobak Merah Baik Untuk Mata Sebenarnya Betul Rugi Tak Masukkan Dalam Makanan Anak


Lobak merah dan mata, adalah 2 perkara yang selalu dikaitkan bersama. Malahan ia menjadi kepercayaan kebanyakan mommies di luar sana. Tetapi betul ke makan lobak baik untuk penglihatan?

Propaganda lobak merah
Lobak lazimnya dikatakan sebagai 1 ubat ajaib yang dapat menjaga kesihatan mata dan memperbaiki penglihatan pada waktu malam. Mungkin ada di antara kita yang mempersoalkan mengenai perkara ini, adakah ia benar atau sekadar auta semata-mata, bukan?
Lobak dan manfaatnya kepada mata telah menjadi kepercayaan kebanyakan individu di dunia ini dalam meningkatkan kesihatan mata. Walaupun ada kebenaran mengenainya, namun asal usul tersebarnya berita ini bermula daripada mitos.
Semasa Perang Dunia II, seorang juruterbang Tentera Udara Diraja British berjaya menggunakan radar, satu teknologi baru ketika itu untuk menyasar dan menembak jatuh pesawat musuh.
Mitos mengenai kehebatan lobak ini disebarkan bagi menutup rahsia teknologi baru tersebut yang mempunyai keupayaan memberikan ketepatan visual kepada juruterbang daripada pengetahuan musuh, iaitu pihak Nazi Jerman.
Bermula daripada itulah, propaganda mengenai kehebatan lobak merah atau carrot yang kononnya dapat meningkatkan penglihatan pada waktu malam tersebar dan dipercayai sehingga ke hari ini.
Hubungan lobak merah dan penglihatan
Carrot merupakan antara sayuran yang popular dan menjadi kegemaran kebanyakan individu. Sayuran rangup dengan nama saintifik Daucus carota ini kaya dengan pelbagai khasiat seperti:
Karbohidrat Protein Serat Vitamin A, C, K Kalsium Zat besi Magnesium Fosforus Kalium Zink Folat Selain itu lobak juga kaya dengan lutein, iaitu antioksidan penting dalam membantu memperbaiki tahap kesihatan individu. Makanan tinggi kandungan lutein akan meningkatkan ketumpatan pigmen dalam makula.

Apabila ketumpatan pigmen meningkat, ia akan dapat membantu melindungi retina. Keadaan ini sekali gus akan mengurangkan risiko kemerosotan penglihatan.
Beta-karotena yang terdapat dalam lobak merah juga bermanfaat dalam membantu fungsi penglihatan. Selepas dimakan, mineral ini akan bertukar bentuk kepada vitamin A yang dikenali sebagai retinol dan boleh dicerna badan.
Kekurangan beta-karotena atau turut dikenali sebagai karotenoid yang penting untuk penghasilan vitamin A dalam badan akan meningkatkan risiko berlakunya masalah penglihatan apabila dalam keadaan kurang pencahayaan.
Mitos lain berkaitan mata
Selain daripada carrot, terdapat juga 3 mitos lain berkaitan mata yang masih menjadi tanda tanya sehingga ke hari ini. Jom kita bongkar!
Tengok televisyen pada jarak dekat
Selalunya kita akan melarang anak-anak daripada menonton televisyen (TV) pada jarak yang terlalu dekat kerana mempercayai ia akan merosakkan penglihatan, betul?
Tetapi hakikatnya, duduk pada jarak yang dekat ketika menonton TV hanya akan menyebabkan anda berasa sakit kepala tetapi TIDAK akan menjejaskan penglihatan anda.
Sinaran biru yang ada pada televisyen membahayakan mata jika terdedah secara berlebihan. Dalam jangka panjang, ia boleh menyebabkan kerosakan pada retina, sekali gus menyebabkan kerosakan serius pada mata.
Membaca dalam keadaan gelap
Sebenarnya, situasi ini sama seperti menonton TV pada jarak dekat. Ia boleh mengakibatkan anda mendapat sakit kepala atau mata menjadi penat. Namun ia TIDAK sampai menyebabkan tahap penglihatan anda merosot.
Kebergantungan kepada cermin mata atau kanta lekap
Jika anda adalah individu yang memakai cermin mata, mesti pernah mendengar bahawa pemakaian cermin mata hanya akan membuatkan penglihatan anda menjadi lebih teruk. Tetapi betul ke?
Ia TIDAK BENAR sama sekali. Keupayaan penglihatan mata anda tidak akan merosot kerana penggunaan cermin mata atau pemakaian kanta lekap. Preskripsi tahap mata anda mungkin akan berubah tetapi ia bukan disebabkan cermin mata atau kanta lekap.
Sebaliknya peningkatan itu berlaku seiring dengan peningkatan usia atau didasari oleh sebarang masalah berkaitan kesihatan.
Sayangilah mata
Jadi mitos mengenai lobak merah adalah SAHIH. Ia sememangnya baik untuk memperbaiki tahap penglihatan, cuma kerap makan lobak tidaklah sampai membuatkan anda memiliki mata yang berkuasa pada waktu malam.
Apapun, mata merupakan satu deria yang penting bagi setiap individu. Amat penting untuk anda memberikan penjagaan yang terbaik pada mata. Jika menyedari sebarang masalah berkaitan mata, lakukan pemeriksaan dengan segera, jangan melengah-lengahkan masa, okay?
Kredit: Hello Doktor 

 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
 
The post Mitos Lobak Merah Baik Untuk Mata Sebenarnya Betul, Rugi Tak Masukkan Dalam Makanan Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mitos-lobak-merah-baik-untuk-mata-sebenarnya-betul-rugi-tak-masukkan-dalam-makanan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berkali Kali Cium Jenazah Anak Sebelum Turun Liang Lahad Lelaki Hilang 3 Ahli Keluarga Sekelip Mata

Berkali Kali Cium Jenazah Anak Sebelum Turun Liang Lahad Lelaki Hilang 3 Ahli Keluarga Sekelip Mata

papar berkaitan - pada 26/7/2023 - jumlah : 222 hits
Kemalangan yang berlaku di Kilometer 375 8 Lebuh Raya Pantai Timur Dua dekat Bukit Besi petang semalam telah meragut nyawa seorang wanita yang baru lepas berpantang bayinya berusia dua bulan dan juga ibunya
Bapa Lastik Mata Cikgu Hingga Buta Anak Ditendang Sebab Merokok

Bapa Lastik Mata Cikgu Hingga Buta Anak Ditendang Sebab Merokok

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 182 hits
Baru baru ini kecoh di media sosial apabila seorang lelaki bertindak melastik mata seorang guru di SMA Kabupaten Rajang Lebong Bengkulu Indonesia sehingga buta Difahamkan lelaki tersebut bertindak sedemikian kerana mendakwa anaknya ditendan...
Cari Lemon Bila Anak Batuk Kahak Lebih Seminggu Tak Baik Baik Doktor Kongsi Khasiat Lemon

Cari Lemon Bila Anak Batuk Kahak Lebih Seminggu Tak Baik Baik Doktor Kongsi Khasiat Lemon

papar berkaitan - pada 3/8/2023 - jumlah : 168 hits
Risaunya anak dah lama batuk tak baik baik pasti keadaan ini membuatkan kita sebagai ibu bapa risau Menurut perkongsian Dr Mazliana penggunaan lemon dapat membantu meredakan batuk kerana kandungan nutrisinya yang tinggi Ikuti perkongsian in...
Amalkan Pemakanan Ini Boleh Membantu Kemahiran Membaca Anak Rugi Tak Cuba

Amalkan Pemakanan Ini Boleh Membantu Kemahiran Membaca Anak Rugi Tak Cuba

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 156 hits
Pilihan pemakanan pada tahun tahun terawal anak adalah penting kepada perkembangan fizikal dan mental dalam kehidupan mereka Menurut kajian terkini yang dilakukan di Finland kanak kanak yang makan makanan sihat dan seimbang pada tiga tahun ...
Didik Bentuklah Anak Betul Betul Dalam Tempoh 13 Tahun Tempoh Ini Marah Macam Mana Pun Anak Tetap Cari Kita

Didik Bentuklah Anak Betul Betul Dalam Tempoh 13 Tahun Tempoh Ini Marah Macam Mana Pun Anak Tetap Cari Kita

papar berkaitan - pada 28/7/2023 - jumlah : 121 hits
Anak kecil ibarat kain putih mudah dibentuk mudah dididik Seawal usia anaklah waktu yang tepat untuk mendidik dengan tegas dan penuh kasih sayang Setiap kali ceramah keibubapaan saya akan cakap masa kita bersama anak ialah sehingga 13 tahun...
Ijack Tak Nak Makan Lizard Comelnya Jawapan Anak Zahirah Aiman Cute Betul

Ijack Tak Nak Makan Lizard Comelnya Jawapan Anak Zahirah Aiman Cute Betul

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 200 hits
Anak kesayangan pasangan selebriti Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Redza Isaac Raees sentiasa menjadi perhatian wargamaya Mana tidaknya ada sahaja aksi comelnya bersama ibu dan ayahnya Bukan itu sahaja bahkan Isaac yang kini berusia dua t...
Betul Ke Anak Ada Dua Pusar Di Kepala Nakal Ini Rahsia Yang Mak Mak Tak Tahu

Betul Ke Anak Ada Dua Pusar Di Kepala Nakal Ini Rahsia Yang Mak Mak Tak Tahu

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 171 hits
Betul ke anak ada dua pusar di kepala nakal Ini rahsia yang mak mak tak tahu Anak Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal Tapi Ada Rahsia Lain Yang Mak mak Tak Tahu Sedihnya bukan kita yang tentukan pusar anak satu atau dua Itukan anugerah Allah un...
Hiburan Ayah Baik Tapi Kenapa Dia Curang Anak Kecewa Bapa Ada Affair Ketika Ibu Sakit Nampak Mesej Dari Penyondol

Hiburan Ayah Baik Tapi Kenapa Dia Curang Anak Kecewa Bapa Ada Affair Ketika Ibu Sakit Nampak Mesej Dari Penyondol

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 200 hits
Seorang lelaki tergamak berlaku curang dan menduakan isterinya yang kini sedang terlantar sakit malah ia bukanlah pertama kali dia berbuat sedemikian Kisah itu dikongsikan anaknya yang meluahkan kekecewaannya apabila dia sendiri yang menang...
Mata Ayash Tutup Tapi Air Matanya Mengalir Mungkin Mimpi Arwah Ibu Shuib Kongsi Cerita Anak Bongsu

Mata Ayash Tutup Tapi Air Matanya Mengalir Mungkin Mimpi Arwah Ibu Shuib Kongsi Cerita Anak Bongsu

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 174 hits
Genap dua tahun pemergian arwah Siti Sarah penyampai radio Shuib berkongsi kisah anak bongsunya Ayash Affan yang menangis ketika tidur Akui Shuib menerusi laporan Mstar dia dan anak anaknya tidak pernah melupakan ibu mereka apa lagi anak bo...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Waktu Melawat Hospital Taiping

Dugaan 27 Ramadan 1445h

Lepak Mengopi Di Rumah Kopi38

Union Bistrot Pamer Gabungan Seni Kulinari Tradisional Dan Moden

Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud