Misteri Tragedi Kapal Ss Ourang Medan


INFO MISTERI. Pada bulan Februari 1948, keadaan cuaca di Selat Melaka begitu sempurna. Tidak ada sebarang gangguan alam dan keadaan ombak cukup tenang.


Namun, kesempurnaan itu dikejutkan oleh satu isyarat SOS yang datang secara tiba-tiba. Ia adalah isyarat kecemasan yang dikirim daripada sebuah kapal kargo milik Belanda, SS Ourang Medan.

Beberapa buah kapal yang melalui Selat Melaka telah menerima isyarat tersebut melalui sistem radio mereka. Antaranya, kapal City of Baltimore dan Silver Star dari Amerika Syarikat.

Dalam keadaan sayup-sayup dihujung radio, kedengaran satu suara panik yang membuatkan sesiapa saja yang mendengarnya terdiam seketika.

Diantara dua buah kapal dagang itu, hanya Silver Star yang dapat menentukan arah koordinat SS Ourang Medan dengan tepat. Kapten kapal kemudian segera memerintahkan anak-anak kapalnya bergerak menuju ke lokasi SS Ourang Medan.

Belum sempat tiba ke lokasi kejadian, kapal Silver Star menerima satu lagi pesanan kod morse diikuti oleh satu teriakan di hujung radio. Kemudian, suasana bertukar menjadi hening.

Apa yang kedengaran hanyalah bunyi gemersik radio yang tidak keruan. Daripada isyarat itu, krew kapal Silver Star dapat mengagak satu tragedi telah menimpa kapal SS Ourang Medan.

Dalam masa hampir dua jam, kapal Silver Star sampai ke lokasi koordinat yang dituju. Mereka berhenti agak jauh daripada SS Ourang Medan untuk memerhatikan apa yang sebenarnya telah berlaku.

Satu isyarat komunikasi telah dihantar ke kapal tersebut namun tiada sebarang isyarat diterima sama ada melalui radio mahupun bendera.

Disebabkan tiada respon diterima, sepasukan kelasi telah dihantar untuk meninjau keadaan kapal SS Ourang Medan dengan lebih dekat. Bot yang membawa pasukan peninjau itu bergerak secara perlahan-lahan menuju ke kapal berkenaan.

Dari jauh, mereka tidak dapat melihat sebarang pergerakan di atas kapal. Namun, di bahagian lambungan terdapat beberapa ekor ikan yu yang sedang berenang ke hulu ke hilir. Kemunculan ikan-ikan yu itu menandakan bahawa terdapat mayat di atas kapal berkenaan.

Setibanya di atas kapal tersebut, pasukan peninjau telah menyaksikan satu situasi yang amat menggerunkan. Mereka melihat mayat-mayat bergelimpangan di atas dek kapal.

Pasukan peninjau kemudiannya menuju ke ruang kemudi untuk mencari kapten kapal SS Ourang Medan.

Sebaik sahaja mereka memasuki ruang berkenaan, pasukan peninjau mendapati kapten serta beberapa orang krew kapal sudah tidak bernyawa. Mayat-mayat terbaring kaku, sementara diruang radio pula, petugas telegraf terkulai di atas peralatannya yang sudah tidak berfungsi.

Situasi itu menunjukkan seolah-olah kapten kapal tersebut telah mengumpulkan anak-anak kapal untuk berbincang mengenai sesuatu sebelum mereka semua meninggal dunia.

Bagaimanapun, apa yang mengerikan ialah mimik muka ketakutan yang jelas kelihatan pada setiap wajah mayat yang ditemui.

Kesemua mayat berkeadaan pucat dengan mata terbuntang luas. Gigi mereka terkacip rapat manakala wajah mereka terarah ke langit.

Kemudian, beberapa mayat pula ditemui dengan keadaan tangan mengacung ke atas. Malah, bangkai seekor anjing yang ditemui di bawah dek juga berada di dalam keadaan yang sama. Keadaan mayat menunjukkan seolah-olah nyawa mereka melayang ketika sedang berhadapan dengan sesuatu yang sangat menakutkan.

Pasukan peninjau kemudian memeriksa keseluruhan kapal. Mereka tidak menemui sebarang tanda-tanda kerosakan. Keadaan tubuh badan mayat yang bergelimpangan juga tidak mengalami sebarang luka mahupun sebarang kecederaan luaran.

Ini menunjukkan tragedi berkenaan bukannya angkara lanun. Jadi, apa sebenarnya yang telah terjadi?

Belum sempat penyiasatan menyeluruh dijalankan, satu lagi kejadian misteri telah berlaku. Kargo yang ada di atas kapal secara tiba-tiba terbakar. Api menjalar dengan pantas dan memusnahkan hampir keseluruhan ruangan kargo SS Ourang Medan.

Pasukan peninjau bertempiaran menyelamatkan diri menggunakan bot kecil mereka dan hanya dalam tempoh masa yang singkat, SS Ourang Medan meletup! Letupan itu telah menggegarkan Selat Melaka dan boleh didengar sejauh empat batu nautika.

Dari kejauhan, pasukan peninjau dapat melihat kapal SS Ourang Medan terbakar dan tenggelam perlahan-lahan ke dasar laut. Ia tenggelam bersama misteri yang baru sahaja mereka saksikan.

Kisah misteri mengenai tragedi kapal SS Ourang Medan telah didedahkan kepada umum melalui jurnal bertajuk Proceedings Of The Merchant Council yang diterbitkan oleh US National Coast Guard pada tahun 1953.

Bagaimanapun, beberapa orang penyelidik mendapati terdapat perkara pelik mengenai tragedi ini. Selain daripada penerbitan ini, tidak ada sebarang data atau dokumen rasmi yang boleh dikaitkan dengan kapal berkenaan. Dengan kata lain, kapal itu dikatakan tidak pernah wujud!

Sebahagian individu percaya US National Coast Guard telah mencipta satu kisah khayalan mengenai SS Ourang Medan. Bagaimanapun, beberapa orang penyelidik terus menjalankan penyiasatan untuk memastikan kebenaran kisah ini.

Antaranya, seorang ahli sejarah Roy Bainton dan seorang pakar akademik maritim dari Jerman, Profesor Dr. Theodor Siersdorfer Essen.

Kedua-dua penyelidik itu cuba untuk mencari data mengenai SS Ourang Medan, tetapi mereka menemui jalan buntu. Di dalam Kamus Bencana Laut 1824-1962 juga tidak ditemui sebarang dokumen yang berkaitan dengan kapal SS Ourang Medan.

Namun, di dalam pencarian itu mereka akhirnya menemui satu artikel dari Jerman karangan Otto Mielke yang menyebut tentang peristiwa ini. Justeru, kedua-dua penyelidik itu mengandaikan SS Ourang Medan sememangnya benar-benar wujud.

Bainton dan Dr. Theodor berpendapat kemungkinan besar SS Ourang Medan adalah sebuah kapal penyeludupan. Disebabkan itulah tiada sebarang rekod rasmi mengenai kapal ini.

Mereka berpendapat yang kapal kargo ini berkemungkinan membawa muatan berupa bahan kimia yang berbahaya. Dan kebocoran bahan kimia itu dikatakan telah menjadi punca kematian anak-anak kapal SS Ourang Medan.

Bagaimanapun, ia hanyalah teori semata-mata. Kebenaran mengenainya tidak dapat dipastikan dan sehingga ke hari ini, tragedi SS Ourang Medan terus kekal misteri!

BACA INI JUGA: Misteri Kapal-kapal Yang Hilang Di Segitiga Bermuda

-SENTIASAPANAS.COM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/01/misteri-tragedi-kapal-ss-ourang-medan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Kapal Kapal Yang Hilang Di Segitiga Bermuda

Misteri Kapal Kapal Yang Hilang Di Segitiga Bermuda

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 214 hits
Kehilangan pesawat pesawat dan kapal laut di Segitiga Bermuda merupakan misteri kehilangan yang sukar untuk dibuktikan Ini adalah sebahagian daripada pesawat pesawat dan kapal kapal laut yang hilang secara misteri di Segitiga Bermuda Gambar...
Misteri Bulatan Aneh Di Gurun Namib

Misteri Bulatan Aneh Di Gurun Namib

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 188 hits
Berjuta juta bulatan aneh yang digelar sebagai Fairy Circle telah muncul di sebahagian besar tanah tandus di Gurun Namib Afrika Selatan Misteri bagaimana corak pelik itu hadir atau mengapa ia wujud di daerah tersebut pernah mencetuskan perd...
Misteri Laman Web Berhantu Blind Maiden

Misteri Laman Web Berhantu Blind Maiden

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 109 hits
Sumpahan dan sihir dicatatkan sebagai antara budaya pop yang paling tua seusia peradaban manusia dan tidak diketahui bila ia sebenarnya bermula Namun apa yang jelas sumpahan seumpamanya menjadi terkenal dan digunakan secara meluas sejak tam...
Misteri Kampung Anjikuni Mereka Hilang Tanpa Sebarang Jejak

Misteri Kampung Anjikuni Mereka Hilang Tanpa Sebarang Jejak

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 91 hits
Kes individu hilang secara misteri mungkin sudah biasa kita dengar Tapi bagaimana pula kalau satu kampung hilang secara misteri tanpa meninggalkan sebarang jejak Inilah yang berlaku di sebuah perkampungan berdekatan dengan Tasik Anjikuni di...
Mengkaji Misteri Teori Paranormal Stone Tape

Mengkaji Misteri Teori Paranormal Stone Tape

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 159 hits
Teori Stone Tape bermula pada sekitar 1970an selepas dipopularkan oleh Nigel Kneale di TV ketika itu dan menjadi topik perdebatan sehingga ke hari ini dalam mencari penjelasan tentang kewujudan hantu Teori Stone Tape berkisar tentang objek ...
Antikythera Misteri Kecanggihan Artifak Purba

Antikythera Misteri Kecanggihan Artifak Purba

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 187 hits
Pada tahun 1901 sekumpulan penyelam melakukan pencarian di dasar lautan berdekatan Pulau Antikythera di Yunani Di situlah terkuburnya bangkai kapal Rom yang gah suatu ketika dahulu Sebuah serpihan artifak purba dibawa naik Strukturnya ganji...
6 Tahun Tragedi Berlalu Pusat Tahfiz Operasi Tanpa Bantuan Akaun Dibeku

6 Tahun Tragedi Berlalu Pusat Tahfiz Operasi Tanpa Bantuan Akaun Dibeku

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 189 hits
Ismail Sabri Yaakob menyerahkan pek makanan kepada pelajar Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah sempena program Kongsi Rezeki Ramadan Turut hadir Pengetuanya Zahid Mahmood PETALING JAYA Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di ibu negara ter...
Misteri Petir Menyambar Berterusan 106 Hari

Misteri Petir Menyambar Berterusan 106 Hari

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 101 hits
Sebuah fenomena alam yang masih jadi misteri salah satunya yang berlaku di Venezuela Selama beratus ratus tahun ada petir misteri menyambar di titik yang sama di atas tasik Maracaibo Istimewanya kilat misteri itu pasti terjadi selama 160 ha...
Misteri Manusia Bercahaya Lady Of Fatima

Misteri Manusia Bercahaya Lady Of Fatima

papar berkaitan - pada 7/3/2023 - jumlah : 226 hits
Segalanya bermula pada Mei 1917 apabila tiga orang kanak kanak mendakwa mereka melihat seorang wanita yang lebih bercahaya daripada matahari memancarkan satu sinar yang terang berbanding kristal dengan jasad seolah olah ditembusi cahaya Per...
As Menuju Bangkrap Lihat Komen Rakyat Dalam Blog Ini

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Mengenal Apa Itu Operasi Lasik Dan Biayanya

12 Power Bank Terbaik Paling Nipis Tahan Lama 2024

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas

Birthday Party Aryana Arash

Kdn Utamakan 2 Kategori Permohonan Kewarganegaraan Kata Menteri

Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Efficiency And Transparency The Hallmarks Of Property Management In Nj

Pemuda Ini Hilang Selepas Pergi Hiking Di Bukit Dinding

Dua Rakan Karib Maut Motosikal Dinaiki Terbabas

Cara Basuh Bantal Busuk Anak Dengan Betul Supaya Tidak Rosak

Adakah Hanya Pembangkang Peduli Tentang Etika Pilihan Raya

The Use And Abuse Of Taxes