Metmalaysia Ramal Hujan Lebat Beberapa Negeri Hingga Mac


AGENDA DAILY

 Foto hiasan Beberapa siri hujan lebat secara menyeluruh dijangka berlaku terutama di negeri pantai timur Semenanjung, barat Sarawak dan timur Sabah susulan fasa Monsun Timur Laut yang bermula sejak 3 Nov tahun lepas dijangka berterusan hingga Mac ini.
Menurut kenyataan dikeluarkan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini, tinjauan cuaca bagi tempoh Februari hingga Mac sepanjang tempoh monsun berkenaan, negara cenderung menerima tiupan angin lebih kencang dan berterusan dari arah timur laut berkelajuan 10 hingga 20 kilometer per jam, menurut laporan Bernama.
MetMalaysia melaporkan, tinjauan cuaca tersebut dikeluarkan berdasarkan analisis beberapa model tinjauan iklim terpilih antaranya NCEP Coupled Forecast System Model Version 2 (CFSv2), JMA Ensemble Prediction System (Tokyo Climate Centre) dan European Centre for Medium Range Weather Forecast (ECMWF).
“Pada bulan ini (Februari), kebanyakan kawasan di Semenanjung dijangka menerima hujan pada paras purata antara tiada hujan hingga 250 milimeter (mm). Di Sarawak, paras purata hujan antara 150 mm hingga 400 mm akan melibatkan kebanyakan kawasan kecuali Kuching, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei dan Sibu dengan jangkaan 300 mm hingga 700 mm,” menurut kenyataan tersebut.
Bahagian pantai barat dan pedalaman Sabah pula dijangka menerima hujan pada paras 50 mm hingga 100 mm manakala Kudat, Sandakan dan Tawau akan menerima hujan berlebihan sedikit sehingga 400 mm pada bulan ini.
Menurut MetMalaysia, kebanyakan kawasan di Semenanjung akan menerima paras purata hujan 100 mm hingga 350 mm dan 50 mm hingga 400 mm masing-masing pada Mac dan April.
Pada bulan depan, kebanyakan kawasan di Sarawak akan mengalami hujan pada purata 150 mm hingga 450 mm manakala pada April, Kuching, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei dan Sibu dijangka menerima hujan sedikit pada kadar bawah purata.
MetMalaysia memaklumkan Kudat, Sandakan dan Tawau di Sabah pada Mac pula dijangka menerima hujan berlebihan dengan purata 150 mm hingga 300 mm dan pada April hujan dengan purata 50 mm hingga 250 mm akan turun di negeri berkenaan.
Pada Mei, MetMalaysia memberitahu fasa Monsun Barat Daya diramal mempengaruhi cuaca negara dengan tiupan angin dari arah barat daya sepanjang tempoh monsun berkenaan.
Melaka, Pahang (Pekan dan Rompin) dan Johor pada bulan itu juga akan menerima hujan sedikit bawah purata antara 50 mm hingga 200 mm.
“Begitu juga di Kuching, Samarahan, Sri Aman, Sarikei dan Betong di Sarawak dengan purata 150 mm hingga 200 mm. Sabah pula akan menerima hujan berpurata 50 mm hingga 350 mm,” menurut kenyataan itu.
Pada Jun dan Julai, kebanyakan negeri di Semenanjung akan menerima hujan dengan paras purata 100 mm hingga 300 mm dan Sarawak pula masing-masing dengan purata 150 mm hingga 300 mm dan 150 mm hingga 350 mm.
“Sabah dijangka menerima hujan berpurata 100 mm hingga 350 mm pada kedua-dua bulan berkenaan, dan secara keseluruhannya, MetMalaysia menjangkakan Wilayah Persekutuan Labuan akan menerima paras hujan tertinggi pada Mei, Jun dan Julai iaitu 350 mm,” menurut kenyataan itu

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/02/metmalaysia-ramal-hujan-lebat-beberapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ribut Petir Hujan Di Beberapa Kawasan Hingga 6 Feb Kata Metmalaysia

Ribut Petir Hujan Di Beberapa Kawasan Hingga 6 Feb Kata Metmalaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2022 - jumlah : 155 hits
Angin kencang dan laut bergelora juga dijangka berlaku di perairan Laut China Selatan dalam tempoh 2 hingga 6 Feb menurut MetMalaysia PETALING JAYA Beberapa kawasan sekitar Semenanjung Sarawak dan Sabah dijangka mengalami ribut petir serta ...
Lapan Negeri Diberi Amaran Ribut Petir Hujan Lebat

Lapan Negeri Diberi Amaran Ribut Petir Hujan Lebat

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 170 hits
AGENDA DAILY Ribut petir dan hujan lebat dijangka melanda lapan negeri Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran ribut petir hujan lebat dan angin kencang yang dijangka berlaku di lapan negeri sehingga 8 malam ini MetMalaysia dalam k...
10 Kenderaan Rosak Dalam Kejadian Hujan Lebat Angin Kuat Di Seksyen 13

10 Kenderaan Rosak Dalam Kejadian Hujan Lebat Angin Kuat Di Seksyen 13

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 204 hits
SHAH ALAM 27 Jan Sepuluh kenderaan dilaporkan rosak susulan hujan lebat dan angin kuat yang melanda kawasan Seksyen 13 dekat sini petang tadi Pengarah Bomba Selangor Norazam Khamis berkata pihaknya menerima panggilan laporan berkenaan sebat...
Amaran Ribut Petir Di Kebanyakan Negeri Hingga Malam Ini

Amaran Ribut Petir Di Kebanyakan Negeri Hingga Malam Ini

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 130 hits
Babit kebanyakan negeri Semenanjung termasuk Sabah Sarawak Gambar hiasan BANGI 2 Rejab 1443H Jumaat Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran ribut petir di kebanyakan negeri di Semenanjung Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak hingga ...
Polisi Tutup Jalan Di Jakarta Malam Ini Sudirman Thamrin Hingga Kemang

Polisi Tutup Jalan Di Jakarta Malam Ini Sudirman Thamrin Hingga Kemang

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 111 hits
Direktorat Lalu Lintas Polda Metro Jaya mulai malam ini berencana akan menutup sejumlah ruas jalan Ibu Kota Jakarta Penutupan dilakukan untuk mencegah penyebaran virus corona
Dinner Nasi Arab Ayam Dan Kambing Sedapnya Hingga Nak Order Lagi

Dinner Nasi Arab Ayam Dan Kambing Sedapnya Hingga Nak Order Lagi

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 233 hits
Dinner Nasi Arab Ayam Dan Kambing Sedapnya Hingga Nak Order Lagi Sedap sangat nasi arab yang kami order dari Grabfood rasa dan salad dan sos dia semua memang kena dengan tekak kami Ayam kambingnya pun lembut dan portion dia besar besar Kami...
Video Pak Azad Buat Hal Lagi Sakat Ibu Hingga Tak Boleh Nyanyi

Video Pak Azad Buat Hal Lagi Sakat Ibu Hingga Tak Boleh Nyanyi

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 158 hits
Sebut sahaja nama Azad Jasmin pasti ramai yang sudah mengetahui perangai lucunya Azad Jasmin atau turut popular dengan panggilan Pak Azad tidak hanya mempunyai bakat berlakon malah melawak juga ada Pak Azad merupakan antara selebriti kegema...
Ketua Bnpt Bertemu Jusuf Kalla Bahas Terorisme Hingga Ceramah Keras Di Masjid

Ketua Bnpt Bertemu Jusuf Kalla Bahas Terorisme Hingga Ceramah Keras Di Masjid

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 103 hits
Ketua Umum DMI Jusuf Kalla menjelaskan DMI mendukung penuh upaya BNPT untuk menjadikan terorisme sebagai musuh bersama bangsa
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold