Meterai Mou Shafie Selar Ph Dalam Dewan Rakyat


Shawaliah Hadir Mohd Shafie Apdal KUALA LUMPUR – Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menyelar rakan pembangkangnya iaitu Pakatan Harapan di dalam Dewan Rakyat hari ini, apabila menanandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik bersama kerajaan baru-baru ini.
Ahli Parlimen Semporna itu berpendirian, MoU berkenaan bukan kayu pengukur untuk membuktikan bahawa wakil rakyat mengutamakan rakyat dan negara.
“Adakah tanpa tandatangan maka kita tidak pentingkan rakyat? Adakah kita tidak tandatangan kita tidak pentingkan negara kita?
“Kita boleh berbahas di Parlimen saya boleh siring patuhi dengan undang-undang sekiranya itu menjadi satu landasan,” katanya ketika sesi perbahasan Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong.
Katanya, tindakan tersebut bertentangan dengan pendirian pembangkang sebelum ini bahawa mandat rakyat dicuri menerusi peralihan kerajaan yang berlaku sekaligus menggulingkan Pakatan Harapan sebelum ini.
“Kita lontarkan sebelum ini, selaku barisan pembangkang hari ini. Kita (pembangkang sebelum ini kerajaan) diberikan mandat oleh rakyat dicuri mandat itu .
“Ya, kita akui betul, kita setuju dan sekarang tandatangan pula MoU dengan mereka, kiya tidak sedar itu, sebagai wakil rakyat dalam negara ini, sebagai ahli politik kita perlu tunjuk nilai yang jadi contoh,” tambahnya.
Ketua Parti Pejuang Wilayah Persekkutuan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan baru-baru ini melahirkan rasa kesal kepada PH kerana mengetepikan parti itu dan Warisan dberhubung MoU bersama-sama kerajaan.
Wakaubagaimanapun, Penyelaras Ketua Whip Ahli Parlimen PH, Anthony Loke menegaskan bahawa pimpinan tertinggi pakatan itu telah berbincang dengan semua rakan pembangkang lain berhubung proses rundingan dengan kerajaan.
Mengulas lanjut, Shafie yang juga bekas Ketua Menteri Sabah itu berkata beliau sedia menyokong Akta Anti Lompat Parti sekiranya kandungannya menyatakan dengan jelas tentang hukuman yang akan dikenakan kepada Ahli Parlimen yang bertindak sedemikian.
“Dan saya boleh buktikan saya beri sokongan sekiranya Rang Undang-Undang (RUU) itu dimeterai, tapi apakah kandungannya? Untuk mengelakkan… Adakah selepas orang itu lompat pilihan raya diadakan, adakah lepas lompat digantung dua penggal? Adakah digantung seumur hidup tidak boleh bertanding dalam politik kerana tidak menunjukkan contoh baik kepada umat negara ini? Kita mesti tahu kandungan RUU itu,” katanya lagi.-MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/meterai-mou-shafie-selar-ph-dalam-dewan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dewan Rakyat Tiga Pendekatan Cerdaskan Ekonomi Negara Azmin Ali

Dewan Rakyat Tiga Pendekatan Cerdaskan Ekonomi Negara Azmin Ali

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 192 hits
Hasimi MuhamadMOHAMED AZMIN Ekonomi negara berada pada landasan terbaik dalam merangsang permintaan domestik susulan vaksinasi dalam kalangan dewasa telah mencecah 80 peratus Gambar BERNAMA KUALA LUMPUR Tiga pendekatan utama akan digunakan ...
Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

Not For Ag To Dictate Motions In Dewan Rakyat Says Expert

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 241 hits
MPs may introduce any motion and it is left to the Speaker to allow it or not says Shad Saleem Faruqi PETALING JAYA A constitutional expert said it was not for the attorney general to decide on motions that could be tabled in the Dewan Raky...
Orang Ramai Beranggapan Dewan Rakyat Dibelenggu Politik Rasuah Individu Memperkaya Diri Kata Ku Li

Orang Ramai Beranggapan Dewan Rakyat Dibelenggu Politik Rasuah Individu Memperkaya Diri Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 222 hits
Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah menggesa Ahli Parlimen berikhtiar menghapuskan ulat ulat rasuah politik yang mengerumuni Dewan Rakyat demi membela maruah institusi itu PETALING JAYA Orang ramai kini beranggapan Dewan Rakyat dimanipulas...
Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 181 hits
FAZLI RADZIParti Pribumi Bersatu Malaysia Johor sebulat suara menolak pencalonan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baharu Ketua Penerangan Bersatu Johor Mohd Solihan Badri berkata...
Saya Tukar Fikiran Benarkan Kor Ming Pengerusikan Sidang Dewan Rakyat Azhar

Saya Tukar Fikiran Benarkan Kor Ming Pengerusikan Sidang Dewan Rakyat Azhar

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 140 hits
suaramerdeka com YANG Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Haru n memberitahu beliau menukar fikiran untuk membenarkan Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming untuk mempengarusikan sidang Dewan Rakyat semalam Azhar berkata beliau menguna...
Usul Ruu Pecat Mp Lompat Parti Diterima Dewan Rakyat

Usul Ruu Pecat Mp Lompat Parti Diterima Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 119 hits
AGENDA DAILY Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Harun Rang Undang Undang Perlembagaan 2021 dan juga RUU Pemecatan Ahli ahli Parlimen 2021 yang didapati melompat parti sudah diterima Dewan Rakyat ia disahkan Yang di Pertua Dewan Datuk A...
Yoursay In Blasting Mou Shafie Missed Opportunity To Shine

Yoursay In Blasting Mou Shafie Missed Opportunity To Shine

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 180 hits
YOURSAY He could have felt sidelined as he is not a party to the deal OCD The government Pakatan Harapan memorandum of understanding on the face of it seems to be a very pragmatic solution to calm down the recent fervour in political rhetor...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp