Mertua Ipar Suka Masuk Campur Rumah Tangga Lelaki Dipercayai Alami Tekanan Melampau Nekad Bunuh Diri


Untuk mendirikan rumahtangga bukanlah sesuatu yang mudah. Banyak halangan yang perlu kita tempuh. Nak berkahwin bukanlah antara hidup kita dengan pasangan sahaja. Namun ianya melibatkan seluruh ahli keluarga sebelah perempuan dan lelaki.
Banyak kisah-kisah keruntuhan rumahtangga yang kita dengar pada masa kini. Pelbagai punca yang boleh menyebabkan berlakunya keretakkan rumahtangga. Menurut kisah yang diceritakan oleh seorang pengguna facebook, Suhada Samsor yang telah berkhidmat dengan sebuah syarikat perbankan di ibu negara mengenai tekanan yang dihadapi oleh seorang lelaki atas campur tangan mertua dalam hal rumahtanggannya.
Dia ditugaskan untuk menjaga akaun-akaun pinjaman perumahan Islamic dan membuat reschedule sekiranya mereka tak mampu untuk bayar bulan-bulan mengikut perjanjian asal.
Seorang lelaki hamba Allah ni duduk di Kedah, dan saya terima panggilan dari beliau setelah saya tinggalkan contact number kepada keluarga mertuanya. Mereka duduk serumah. Mula-mula panggilan agak tegang, dia maki hamun saya sebab dia tuduh memalukan dia dengan menelefon mertua dia.
Tapi saya tetap ikut rules bank dgn tidak mendedahkan apa-apa maklumat kepada third parties dan kalau dia komplen, saya boleh didakwa dan selamanya blacklist untuk kerja dengan mana-mana company.
Sepanjang makian dia pada saya, saya berdiam. Sebab saya tahu mesti ada isu dia sesama mertua.
Then he cried out loud macam orang giler! Sampaikan dia bercakap sambil menangis tapi saya tak paham apa dia cakap sebab sedu tu lebih kuat dari butir bicara dia.
Kemudian saya tenangkan dia, saya minta maaf kerana tinggalkan no telefon pada ayah mertua dia , namun untuk memalukan, itu bukanlah motif saya selaku pegawai bertugas.
Hanya kerana saya dah cuba telefon dia banyak kali, tapi tak berangkat dan rumah dia menunggu masa untuk auction (dilelong)
Kemudian selama seminggu saya follow up kes dia, bantu dia untuk kurangkan bayaran bulanan dengan keadaan dia menanggung segalanya untuk isi rumah termasuk 3 orang anak yang masih kecil.
Dia masih bekerja di company swasta, gaji bersih sebulan RM3200. Kalau kita orang takde masalah, kita fikir jumlah itu banyak, tapi kita tak tahu periuk nasi orang.
Kita tak tahu apa isu dalaman dia sampai kan rumah sendiri dia tak terbayar.
Isu dia – mertua kuat masuk campur hal rumahtangga, plus ipar duai parasit!
Dia teramat sayang isteri dia, sampai kan rela berpindah ke rumah mertua sebab tak nak isteri dia hari-hari serabut bila mak dia call bagitahu ayah dia tak sihat. Takde sape jaga.
Kebetulan isteri dia anak sulung, maka dia izinkan isteri untuk pindah walaupun dia tak setuju sebab dia lelaki. Ada 3 orang ipar duduk serumah dalam rumah mertua dia. 2 dah kawen beranak pinak, sorang kutu berahak kaki cautut.
3 4 bulan berlalu, ipar yang duduk serumah tadi mintak nak duduk rumah lelaki ni, dgn kadar sewaan RM300 sebulan. Sedangkan instalment rumah RM720 per bulan.
Jadi baki, lelaki ni tokok kan. Sebab taknak sangkut payment dengan bank.
1 bulan je bayar sewa. Lepas tu ipar dia terus diam buat tak tahu. Acapkali bank call, lelaki ni serabut sebab takde payment masuk dalam acc dia sebanyak RM300 (kadar sewa si ipar yang perlu bayar). Sampai bergaduh, halau keluar, panggil polis, tapi bila mertua masuk campur, segalanya jadi berantakan. Lelaki ni dituduh tak berguna, berkira, dan hampir-hampir dia bercerai dengan isteri sebab isu ni.
Macam mana saya tahu semua cerita ni ??
Customer tak boleh b******t saya. Saya tak boleh terima cerita tanpa bukti. Kalau dia nak saya tolong dia, dia jangan memandai-mandai dengan saya.
Segala report polis, whatsapp makian cacian ipar duai termasuk mertua dia dia forward pada saya.
Kesian.
Kesian giler saya tengok dia. Sebab living kos rumah mertua pun dia 100% dia support. Termasuk kereta dia dipakai ipar duai suka hati macam mak bapak mereka dia punya.
Dia tak mampu lepaskan isteri sebab anak-anak masih kecil. Bila ajak isteri keluar, bermula drama mertua sakit la dan sebagainya.
So bila saya call mertua dia, dia naik angin sebab dia memang severe tension dengan mertua dan ipar duai.
Sebulan saya fight kes dia, buat paper work untuk bantu dia tapi tak lulus sebab rumah tu baru setahun lebih beli. Bayaran pokok pun tak gerak lagi.
Sebulan jugak saya tak tidur malam memikirkan macam mana saya nak bantu dia. Dia hampir setiap hari call saya, tanya status permohonan pengurangan bayaran bulanan rumah dia.
Sampai saya dapat arahan dari big boss, rumah dia kalau nak lepas dari auction, dia kena settle habis termasuk kos-kos legal berjumlah RM7K lebih.
Saya perlu profesional tanpa perlu percampuran emosi dalam isu ni. Kerja saya tolong dia, if tak berjaya, totally out of my control.
The day saya call dia, dia banyak berdiam. Saya terangkan dengan jelas tapi saya tak dapat respond dari dia. Yang saya boleh baca masa tu, saya tahu dia terduduk. Difahamkan kereta dia pun dah ditarik.
Hati saya dup dap dup dap. Saya memang menanti dia call saya dan membawa khabar baik. Tapi 3 hari kemudian saya menggigil pegang ganggang telefon bila isteri dia call cakap dia dah meninggal.
Saya minta isteri dia fax pada saya surat kematian untuk bantu selesaikan insurans.
Alangkah terkejut dan saya menangis bila dalam surat kematian, bila tengok kolum punca kematian ditulis
“Hang”
Gantung diri. Beliau bunuh diri.
Saya follow up kes ni pada isteri dia, dan saya cakap pihak insurans consider punca kematian invalid untuk claim insurans.
Next days, pak mertua arwah call, tanya boleh tak rumah tu tukar nama atas nama anak jantan dia, saya tutuh habis-habis orang tua tu dengan cara paling sopan,
“Ambik rumah orang pakcik tak boleh main ambik gitu macam main pondok-pondok, bank pun ada undang-undang.
”Kalau isteri arwah mintak rumah tu pun belum tentu dapat melainkan pergi refinancing semula. Ni arwah suruh bayar RM300 pun tak mampu, apetah lagi nak bayar RM700 lebih sebulan. Jangan nak cari jalan senang je ye”
Hidup berumahtangga perlu ada toleransi antara suami dan isteri supaya ikatan yang berbina akan terus utuh. Namun, keluarga dari kedua-dua belah pihak juga turut perlu memainkan peranan supaya kes seperti ini dapat dielakkan. Siapa yang mampu menahan beban jika sering diasak bertubi-tubi seperti ini?
Sumber: Suhada Samsor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/01/mertua-ipar-suka-masuk-campur-rumah-tangga-lelaki-dipercayai-alami-tekanan-melampau-nekad-bunuh-diri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Menangis Bila Dapat Tahu Punca Kematiannya Tekanan Melampau Dari Mertua Amp Ipar Duai Suami Mati Bunuh Diri

Saya Menangis Bila Dapat Tahu Punca Kematiannya Tekanan Melampau Dari Mertua Amp Ipar Duai Suami Mati Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 308 hits
Kudrat lelaki ini bekerja siang dan malam untuk membahagiakan isteri dan anak anak dan juga untuk keselesaan mereka sekeluarga Demi kasih sayangnya pada isteri rumah dibeli untuk dihadiahkan pada isterinya Tetapi bila keluarga ipar duai mul...
Belanja Telur Pakai Uang Palsu Ibu Rumah Tangga Di Deli Serdang Masuk Bui

Belanja Telur Pakai Uang Palsu Ibu Rumah Tangga Di Deli Serdang Masuk Bui

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 181 hits
Seorang ibu rumah tangga di Sunggal Deli Serdang Sumut tertangkap tangan mengedarkan uang palsu Dia diamankan warga lalu diserahkan ke polisi
Lelaki Didakwa Bunuh Diri Selepas Dipercayai Tersepit Dengan Masalah Kewangan

Lelaki Didakwa Bunuh Diri Selepas Dipercayai Tersepit Dengan Masalah Kewangan

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 379 hits
Seorang lelaki berumur 32 tahun yang didakwa bunuh diri selepas dipercayai mengalami tekanan akibat masalah kewangan yang dihadapinya Dalam kejadian itu mangsa dilaporkan nekad terjun dari bangunan rumahnya selepas dikatakan putus asa denga...
Manjakan Diri Di Rumah Alami Kedamaian Mewah Dengan Set Planet Spa Dari Avon

Manjakan Diri Di Rumah Alami Kedamaian Mewah Dengan Set Planet Spa Dari Avon

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 768 hits
Semua wanita menggemari belaian dan jagaan rapi namun tak semua punyai kemewahan masa dan perutukan masa untuk ke spa Kini kita boleh mencipta sendiri kedamaian mengasyikkan di spa dan nikmati saat memanja diri tanpa perlu meninggalkan kese...
Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

Peristiwa Bunuh Diri Sulli Dan Belajar Mengatasi Depresi Dari Maryam Ibu Nabi Isa As

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 344 hits
Baru saja kemarin kita dikejutkan oleh berita kematian idola Korea Sulli yang dikabarkan bunuh diri Sebelumnya beberapa seleb internasional seperti Chester Bennington dan Robin William juga meninggal dengan cara bunuh diri Sisi baik dari ke...
Batugajah Lelaki Cuba Bunuh Diri Kelar Tangan Dengan Pisau

Batugajah Lelaki Cuba Bunuh Diri Kelar Tangan Dengan Pisau

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 906 hits
Seorang lelaki cuba membunuh diri dengan mengelar tangannya dengan pisau dalam kejadian di Pusing dekat sini hari ini Lelaki berusia 46 tahun itu bagaimanapun berjaya dipujuk oleh anggota bomba dan membawanya ke hospital untuk rawatan Juruc...
Anak Bunuh Ayah Mayat Dicor Semen Di Septic Tank Rumah

Anak Bunuh Ayah Mayat Dicor Semen Di Septic Tank Rumah

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 202 hits
Sadis Anak Bunuh Ayah Mayat Dicor Semen di septic tank rumah Dia menyebut kejadian pembunuhan tersebut diketahui pada Selasa setelah adanya laporan warga sekitar tentang anak bunuh ayah kandung
Potret Rumah Mewah Wishnutama Yang Masuk Dalam Daftar Menteri Terkaya Di Kabinet

Potret Rumah Mewah Wishnutama Yang Masuk Dalam Daftar Menteri Terkaya Di Kabinet

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 196 hits
Sosok Wishnutama yang kini menjabat sebagai Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif sukses mencuri perhatian Ia bahkan masuk dalam daftar lima menteri terkaya di Kabinet
Dedah Kisah Adik Alami Kemurungan Tak Terkawal Sehingga Masuk Ke Wad Sakit Mental

Dedah Kisah Adik Alami Kemurungan Tak Terkawal Sehingga Masuk Ke Wad Sakit Mental

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 319 hits
Sejak kebelakangan ini sering kali terdengar berita mengenai kematian bunuh diri akibat kemurungan ataupun depression yang sangat teruk nbsp Depression juga dikenali sebagai silent killer kerana dapat menarik nyawa si penhidap tanda disedar...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Lost Opportunities In Labuan

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd