Mereka Datang Tanpa Diundang Fosil Gigi Mamalia Di Gua Masoorat Musnah Selepas Kehadiran Kru Produksi Drama


(15 Foto) 'Mereka datang tanpa diundang' - Fosil gigi mamalia di Gua Masoorat musnah selepas kehadiran kru produksi drama



Fosil gigi mamalia herbivor yang ditemui di Gua Masoorat, Perak, kira-kira setahun yang lalu dilaporkan telah rosak.


Pengerusi Persatuan Jurupandu Pelancong Geopark Warisan Alam Semulajadi Perak, Mohd Fadly Md Noor berkata, gigi dan tulang rahang separa itu ditemui rosak pada jam 12.30 tengah hari, Khamis, 18 Mac 2021. 


Mohd Fadly berkata, ada sekumpulan orang yang dipercayai dari syarikat produksi video datang mengunjungi gua itu sebelum kedatangan mereka. 


"Kami tidak pasti mereka dari syarikat mana dan apa yang mereka cuba rakamkan tetapi mereka dalam kumpulan yang besar. 


"Ketika kami bertanya apakah mereka mempunyai keizinan untuk mengunjungi gua itu, mereka mengatakan ya tetapi tidak dapat menunjukkan bukti. 


"Kemudian kereta peronda polis datang untuk membuat pemeriksaan dan ketika itulah mereka bersurai. 


"Kami masuk ke dalam gua untuk memeriksa keadaannya dan mendapati fosil itu pecah, lumpur di seluruh tempat dan lilin di dinding," katanya. 


Mohd Fadly berkata, fosil itu ditemui kira-kira setahun yang lalu dan penemuannya tidak didedahkan kepada umum kerana bimbang orang awam akan masuk ke gua itu. Sebaliknya mereka hanya memaklumkan kepada pasukan arkeologi beberapa universiti mengenal hal itu. 


"Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan tahun lalu, jadi tidak banyak yang dapat dilakukan dengan penemuan itu," katanya menambah terdapat beberapa lagi fosil gigi di sekitar gua. 


Mohd Fadly berkata, dia ada menghubungi pihak Majlis Bandaraya Ipoh yang memaklumkan produksi terbabit hanya mempunyai keizinan untuk membuat penggambaran di Gunung Lang. 


Ketika ditanya mengapa pihaknya tidak mengawasi aktiviti luar berhampiran gua dan tidak menghenti kumpulan produksi itu, Mohd Fadly berkata mereka tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian. 


Meskipun kecewa, Mohd Fadly tidak menyalah sesiapa di atas kejadian itu dan berharap mereka yang berhasrat datang ke Gua Masoorat pada masa akan datang, mendapatkan jurupandu untuk membawa mereka ke sana dan menjelaskan bahagian gua mana yang boleh dikunjungi serta mendapat penerangan yang lebih baik mengenai lokasi tersebut termasuk kesedaran akan pentingnya memelihara tempat-tempat warisan. 


Sementara itu, bekas Pengarah Komunikasi dan Media Pejabat Menteri Besar Perak, Megat Mohd Shahrin, juga meluahkan rasa kecewanya terhadap apa yang berlaku. 


"Pagi tadi bawa kunjungan pegawai-pegawai Geopark dari Taman Negeri Perak melawat Masoorat Heritage Park dan fosul yang telah rosak, serta kerosakan di dinding gua termasuk grafiti akibat kru produksi yang tidak bertanggungjawab, membuat penggambaran tanpa permit. 


"Ini adalah kerosakan yang dilakukan pada gua.. tindakan tidak bertanggungjawab dari kru produksi drama yang sedang ditayangkan di Astro. Buat penggambaran tanpa izin, sangat tidak profesional. 


"Sekiranya mereka berfikir yang mereka boleh berdiam diri dan menyangka kami akan melupakannya, mereka tak tahu dengan siapa yang mereka hadap. Mereka datang tanpa diundang dan bila pergi, ini yang ditinggalkan;"



Fosil gigi yang dirosakkan3 kesan jelaga hitam di dinding gua dengan bau minyak tanahSampah sarap di seluruh gua. Tisu digunakan untuk solekan, lilin, pelitup muka dan lain-lainLubang digali di lantai guaGrafiti di dinding gua dengan tajuk drama. 



Megat berharap, syarikat produksi berkenaan yang mengaut keuntungan besar dari drama bersiri itu dengan membuat penggambaran tanpa permit di tempat warisan untuk tampil bertanggungjawab di atas kerosakan yang berlaku. 


Sumber: The Star, FB Megat Mohd Shahrin


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2021/03/15-foto-mereka-datang-tanpa-diundang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perak Siasat Isu Kerosakan Gua Matsoorat Selepas Penggambaran Drama

Perak Siasat Isu Kerosakan Gua Matsoorat Selepas Penggambaran Drama

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 383 hits
BH ONLINE Kerajaan Perak sedang menyiasat dakwaan fosil berusia jutaan tahun dan bahagian dinding di Gua Matsoorat IPOH Kerajaan Perak sedang menyiasat dakwaan fosil berusia jutaan tahun dan bahagian dinding di Gua Matsoorat di sini dirosak...
Selepas Mr Queen Yoo Youngjae B A P Sah Bintangi Drama Police Academy

Selepas Mr Queen Yoo Youngjae B A P Sah Bintangi Drama Police Academy

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 183 hits
Selepas membawa wawatak yang comel dalam Mr Queen baru baru ini Yoo Young jae disahkan akan berlakon dalam sebuah drama baru tak lama lagi Menurut agensi lelaki itu dia akan berlakon sebagai pelajar dalam drama Police Academy di saluran KBS...
Hiburan Datang Macam Bomba Kalau Minta Apa Apa Ramli Ms Dedah Tinggal Di Hotel Selama 13 Tahun Selepas Bercerai

Hiburan Datang Macam Bomba Kalau Minta Apa Apa Ramli Ms Dedah Tinggal Di Hotel Selama 13 Tahun Selepas Bercerai

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 217 hits
Maestro terkenal negara Datuk Ramli MS menerusi program yang semakin mendapat tempat di hati penonton Laser Bertemu Laser yang dihoskan oleh Azwan Ali mendedahkan mengenai perjalanan hidupnya selepas bercerai dengan isterinya yang dahulu Su...
Selepas Ramai Meneka Dan Mengata Bukan Bukan Akhirnya Pdrm Tampil Beritahu Tujuan Mereka Ke Langkawi

Selepas Ramai Meneka Dan Mengata Bukan Bukan Akhirnya Pdrm Tampil Beritahu Tujuan Mereka Ke Langkawi

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 427 hits
KUALA LUMPUR Polis Daerah Brickfields mengesahkan memberi kebenaran kepada selebriti Neelofa dan tiga yang lain untuk bergerak ke Pulau Langkawi atas urusan kerja dan bukan untuk berbulan madu Berdasarkan permohonan wakil sebuah syarikat pr...
Kalau Orang Ramai Datang Boleh Mereka Melawat Ayah Sekali Bapa Bergurau Minta Orang Datang Ziarah

Kalau Orang Ramai Datang Boleh Mereka Melawat Ayah Sekali Bapa Bergurau Minta Orang Datang Ziarah

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 324 hits
MERSING Kalau orang ramai datang boleh mereka melawat ayah sekali Itu gurauan Rosnan Aris 64 kepada anaknya ketika menziarahi adiknya yang meninggal dunia di kediaman keluarga di Kluang sekat sini Menurut anaknya Izuan Rosnan 40 dia tidak m...
Hiburan Kru Drama Angkara Cinta Rosakkan Tapak Bersejarah Negara Michael Ang Janji Cari Siapa Pelaku

Hiburan Kru Drama Angkara Cinta Rosakkan Tapak Bersejarah Negara Michael Ang Janji Cari Siapa Pelaku

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 438 hits
Semalam kecoh di media sosial apabila ada netizen telah mendakwa produksi serta kru drama popular Angkara Cinta telah melakukan kerosakan pada dinding sebuah gua semasa penggambaran drama itu berlangsung View this post on InstagramAdvertise...
Indah Nak Macam Dulu Jaga Adik Adik Selepas Kehilangan Ibu Luahan Anak Buat Bapa Sebak

Indah Nak Macam Dulu Jaga Adik Adik Selepas Kehilangan Ibu Luahan Anak Buat Bapa Sebak

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 245 hits
Pemergian orang yang dsayangi lagi lagi kedua ibu bapa sendiri merupakan momen yang paling sedih dan berat untuk diterima Tetapi sebagai hambaNya kita perlu akur dan redha dengan ketentuan yang telah ditetapkan Sama seperti perkongsian sedi...
Tapir Malaya 450kg Masuk Perangkap Selepas 4 Bulan

Tapir Malaya 450kg Masuk Perangkap Selepas 4 Bulan

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 217 hits
Pada tahun ini pihak PERHILITAN Negeri Sembilan hanya dapat menyelamatkan seekor tapir iaitu tapir Malaya betina yang diperangkap semalam daripada diancam kepupusan SEREMBAN Seekor tapir Malaya betina seberat 450kg ditangkap sepasukan anggo...
Cukup Padu Kata Kata Jamal Abdillah Selepas Nabila Razali Terkucii Dan Ramai Setuju Apa Dia Cakap

Cukup Padu Kata Kata Jamal Abdillah Selepas Nabila Razali Terkucii Dan Ramai Setuju Apa Dia Cakap

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 481 hits
Kesilapan nyanyian Nabila Razali ketika menyanyikan lagu Peluang Kedua di Anugerah Juara Lagu ke 35 masih hangat diperkatakan Selepas pelbagai pihak tampil memberi kr1tikan pendapat dan kata kata dorongan kini tiba giliran penyanyi yang ter...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024