Menteri Agama Jangan Kalut Pasal Liverpool Tumpulah Pada Urusan Perkasa Institusi Agama


 


February 22, 2021 Menteri Agama tak payah dok kalut sangat bab bola, bab kelab Liverpool yang dia minat. Aku pun minat bola juga, walaupun tak berapa pandai main.
Tapi taklah nak kalut sangat. Aku tak kisah pun kelab mana menang atau kalah sebab bukan ada kena mengena sangat dengan aku.
Banyak isu berkaitan agama Menteri Agama buat tak kisah. Buat pekak badak. Isu pondan (malas nak sebut nama), isu RUU 355 yang dia sokong nak “mampuih”, isu “murtad” kerana kahwin, isu isteri terabai, isu OKU orang Islam, isu kartel daging, isu logo halal dan banyak lagi.
Nanti dijawab, semua isu tu ada kementerian masing². Ya, isu bola pun ada kementerian sendiri juga, awat yang dia kalut lebih. Sampai usung jersi Leverpool sana-sini, apa hal? Minat pun berpada-padalah. Menteri Sukan pun tak sekalut Menteri Agama bab bola ni.
Cuba Menteri Agama fokus kepada penambahbaikan masjid sebagai institusi masyarakat. Zaman PH, Mujahid dah lagang elok nak buat Masjid Rahmah supaya masjid benar-benar berfungsi sebagai rahmat untuk umat. Sepatutnya itulah agenda yang menteri agama kena fokus betul².
Menteri Agama tak ada idea, aku pun boleh tolong bagi. Banyak idea juga aku ada yang aku dah rancang dengan kawan² nak buat dulu, tapi terbantut. Kamonlah menteri. Tangguhkan sekejap urusan bola tu. Atau kalau dah terlampau minat, berpada-padalah…!
Sebahagian masjid kita masih kurang menyerlah sebagai institusi masyarakat yg inklusif. Masjid kita masih ekslusif. Misalnya, nak masuk kawasan masjid kena pakai tudung. Apa ni? Biarlah kalau ada perempuan nak masuk kawasan masjid tak pakai tudung. Apa masalahnya? Masjid mesti mesra masyarakat.
Sekolah² tahfiz kita, mana Majlis Tahfiz Negara yg dirancang dulu? Kelas KAFA, macam mana? Masih ditakuk lama? Apa penambahbaikan kurikulum, latihan guru, kebajikan guru, prasarana dan banyak lagi. Apa Menteri Agama buat? Serah kepada pegawai Jakim?
Itu belum lagi usaha menambahbaik kefahaman orang bukan Islam terhadap Islam. Takkan hanya tunggu raya Cina, pakai jubah merah dan hantar limau? Selain daripada itu, apa usaha?
Bagaimana dengan isu melampau dalam beragama dalam kalangan umat Islam? Macam mana dengan ajaran sesat? Macam mana dengan masa depan anak muda Islam pasca Covid 19? Apa plan jangka panjang untuk memastikan anak muda Islam berupaya bersaing dalam era dunia tanpa sempadan?
Banyak lagi perkara dalam otak aku yang aku nak tulis. Pegawai Jakim ramai, mereka punya kepakaran, tapi Menteri Agama kena ada idea untuk menggerakkan mereka. Tapi kalau Menteri Agama pantas bersuara dan respon dalam kes bola, tapi slow mlow dalam isu umat, kes nayalah…
Sebab itu aku selalu kata kepada kawan². Jangan terkesima sangat dengan gaya luaran, tapi kena tengok idea, wawasan dan gagasan yang dibawa.
Tapi tulah…!
Sumber:



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/menteri-agama-jangan-kalut-pasal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apabila Menteri Agama Kalut Sangat Pasal Bola

Apabila Menteri Agama Kalut Sangat Pasal Bola

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 287 hits
USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDINMenteri Agama tidak payah dok kalut sangat bab bola bab kelab Liverpool yang dia minat Aku pun minat bola juga walaupun tak berapa pandai main Tapi taklah nak kalut sangat Aku tak kisah pun kelab mana menang atau kal...
Apa Pasal Pulak Nak Mencinakan Diri Jangan Ikut Merayakan Perayaan Agama Lain Harom Haromjadah Ikut Kapir Kah

Apa Pasal Pulak Nak Mencinakan Diri Jangan Ikut Merayakan Perayaan Agama Lain Harom Haromjadah Ikut Kapir Kah

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 194 hits
HAMDAN TAHAKita akui negara kita ialah rakyatnya berbilang kaum Ada orang cina india iban kadazan melayu orang asli dan macam macam bangsa Tapi satu jer saya tak setuju pada orang melayu di malaysia ni terutama pemimpin politik Apa ke jadah...
Mana Menteri Agama Diam Membisu

Mana Menteri Agama Diam Membisu

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 185 hits
Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Abdul Rani Kulup Abdullah menyifatkan Jabatan Kemajuan Agama Islam sebagai lemah sehingga membiarkan kejadian murtad berlaku tanpa sebarang tindakan Abdul Rani juga mempersoalkan sikap berdiam d...
Tahniah Detektif Lim Gerak Khas Selamat Bernikah Menteri Agama Peminat Gerak Khas

Tahniah Detektif Lim Gerak Khas Selamat Bernikah Menteri Agama Peminat Gerak Khas

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 268 hits
Bagi penggemar drama bersiri kepolisian Gerak Khas pastinya mengenali watak Detiktif Lim yang kini sudah naik pangkat dengan memegang jawatan sebagai Sub Inspektor Lim
Detektif Lim Kini Suami Orang Menteri Agama Ucap Tahniah

Detektif Lim Kini Suami Orang Menteri Agama Ucap Tahniah

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 330 hits
Oleh PELAKON yang popular dengan watak Detektif Lim dalam drama bersiri kepolisan Gerak Khas iaitu Farid Amirul Hisham Wu Abdullah selamat diijabkabulkan dengan wanita pilihan hatinya Norhayati Abdullah 39 semalam Pasangan itu dinikahkan di...
Video Murtad Rani Kulup Selar Jakim Lemah Menteri Agama Senyap

Video Murtad Rani Kulup Selar Jakim Lemah Menteri Agama Senyap

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 151 hits
Presiden Pertubuhan Martabat Jalinan Muhibbah Abdul Rani Kulup Abdullah menyifatkan Jabatan Kemajuan Agama Islam sebagai lemah sehingga membiarkan kejadian murtad berlaku tanpa sebarang tindakan Abdul Rani juga mempersoalkan sikap berdiam d...
Menteri Kuarantin 3 Hari Saja Kerajaan Jangan Ulangi Kesilapan Yang Sama Najib Razak

Menteri Kuarantin 3 Hari Saja Kerajaan Jangan Ulangi Kesilapan Yang Sama Najib Razak

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 182 hits
Melonggarkan tempoh kuarantin hanya selama tiga hari ke atas menteri yang pulang daripada lawatan di luar negara hanya membuka risiko yang lebih bahaya kata Najib Razak Bekas perdana menteri itu berpendapat keputusan terbaru kerajaan Perika...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord