Mentang Mentang Ramai Tak Pernah Jadi Menteri Ingat Senang Nak Tipu Wee Ka Siong


Akhirnya menteri DAP Anthony Loke terpaksa tampil menjawab tentang kehadiran isterinya dalam satu mesyuarat rasmi negara di Beijing, China bulan lalu.
Anthony Loke kata isterinya, Ng Chi Ling menghadiri pertemuan dengan rakan sejawatannya dari China di Beijing atas dasar undangan Khas Menteri Pengangkutan China Li Xiaopeng ke atas isteri Anthony?
Mentang-mentang ramai tak pernah jadi Menteri, ingat senang nak tipu? Tapi, tak kurang juga mantan Menteri, penjawat-penjawat awam khususnya PTD yang memang faham dengan prosedur yang sedia ada. Anthony janganlah cuba kelentong!
www.malaysiakini.com/news/465872
“Menteri Pengangkutan China yang menjemput isteri saya, apa masalah MCA?”
Ehwa, bukan main angkuh Menteri DAP ini!
YB Anthony Loke, sila jawab soalan berikut:
( 1 ). Memang ada pekeliling rasmi kerajaan yang membolehkan Menteri membawa isteri apabila melakukan lawatan ke luar negara jikalau tempoh lawatan tidak kurang 7 hari. Selagi Memorandum Jemaah Menteri (MJM) dibentang di kabinet dan diluluskan, tiada masalah. Orang ramai TIDAK mempertikaikan kenapa Anthony membawa isteri ke luar negeri. Betul, isteri Anthony boleh menjadi anggota rombongan jika kabinet lulus MJM dan mengiringi Menteri ke luar negeri tetapi TIDAK bermaksud isteri Menteri boleh menyertai mesyuarat rasmi antara dua negara. Ini dua perkara yang berlainan, Menteri perlu ikut SOP, norma dan etika kerja yang sedia ada dan bukan ciptaan sendiri, faham?
( 2 ). Kalau isterinya sekadar hadir ke jamuan makan malam kerana diraikan oleh Tuan Rumah, itu memang perkara biasa dan TIDAK menjadi isu! Tapi, kalau isteri masuk ke mesyuarat rasmi memang tak boleh kerana ianya melanggar SOP, norma dan etika kerja kerajaan, faham? Hanya mereka yang diberi kuasa / bertauliah seperti Menteri, pegawai-pegawai Kementeriannya dan Wisma Putra sahaja yang berhak mewakili Malaysia. Semua Menteri perlu mengangkat sumpah menyimpan rahsia dan para pengawai tertakluk kepada sumpah jawatan & juga tertakluk kepada OSA. Hasil perbincangan itu adalah RAHSIA, tidak boleh dizahirkan kepada sesiapa. Faham tak YB Anthony?
( 3 ). Apa yang paling penting, sepanjang pengalaman saya berurusan dengan negara China, Kerajaan China belum pernah & juga tidak mungkin menjemput isteri Menteri Pengangkutan Malaysia untuk menghadiri mesyuarat formal yang melibatkan urusan dua negara. Lazimnya, Menteri Malaysia sendiri yang menentukan siapakah pegawai yang layak menghadiri mesyuarat rasmi dengan nasihat Wisma Putra. Kalau dikatakan Menteri China Li Xiaopeng yang menjemput isteri Anthony Loke untuk hadir di mesyuarat tersebut, saya memang syak dan menganggap ianya satu pembohongan yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Pengangkutan Malaysia. Jika penjelasan Anthony benar, ini pasti mencipta satu sejarah penting yang mengagumkan, kerana belum ada isteri Menteri Malaysia sebelum ini diundang khas untuk menyertai mesyuarat dua hala. Maka YB Menteri diseru untuk menunjukkan surat jemputan rasmi dari Menteri China yang dituju khas kepada isteri Anthony. Ada tak? Kalau tak dapat tunjukkan bukti, maka kenyataan Anthony semalam sah 100% tipu serta mencemar reputasi dan menjejaskan kewibawaan kepimpinan kerajaan China yang diterajui Presiden Xi Jinping, jangan main-main!
Tumpang tanya boleh? Apakah jawatan isteri Anthony Loke dalam Kementerian Pengangkutan dan kenapa rakyat tidak diberitahu tentang pelantikan tersebut?
Anthony menganggap kritikan MCA terhadap perbuatan sebegini ialah publisiti murahan. Anthony, mengapa membongkar perbuatan yang menjejaskan imej negara dianggap sebagai publisiti murahan?
Kenapa mengkritik perbuatan tidak wajar pemimpin PH ketika menghadiri mesyuarat rasmi negara dituduh sebagai cubaan meraih publisiti murahan?
Maklumlah dia Menteri baru. Kata Tun Daim, masih menggantung lesen “L”! Tetapi janganlah bersikap angkuh dan enggan menerima teguran!
#semakdanimbang
Wee Ka Siong


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/02/28/mentang-mentang-ramai-tak-pernah-jadi-menteri-ingat-senang-nak-tipu-wee-ka-siong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta

Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 768 hits
Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta Sepasang KASUT boleh menjadi contoh terbaik bagi pasangan suami isteri Bentuknya sama namun berdampingan Waktu berjalan tidak pernah seren...
Ingat Nak Nyanyi Sama2 Tak Sengaja Peluk Peminat As Ad Motawh Tampil Beri Penjelasan

Ingat Nak Nyanyi Sama2 Tak Sengaja Peluk Peminat As Ad Motawh Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 726 hits
Berikutan insiden penyanyi As 8217 ad Motawh dipeluk ketika mengadakan persembahan di sebuah pusat beli belah di Petaling Jaya semalam peminat wanita itu tampil memberikan kenyataan Menurut Nurul Hayati tindakan meluru ke atas pentas ketika...
Teruk Sungguh Dah Penyakit Kemaruk Anwar Nak Jadi Perdana Menteri Dah Elok Dia Daftar Ke Hospital Untuk Rawatan

Teruk Sungguh Dah Penyakit Kemaruk Anwar Nak Jadi Perdana Menteri Dah Elok Dia Daftar Ke Hospital Untuk Rawatan

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 609 hits
Sana sini sampai ke luar negara Anwar Ibrahim memberitahu dia yakin dia akan dilantik sebagai Perdana Menteri kurang dari tempoh 2 tahun Sampai ke luar negara Anwar Ibrahim mencanangkan dia adalah bakal Perdana Menteri ke 8 Memang teringin ...
Cara Yang Betul Jika Ingin Masak Pulut Agar Bila Makan Tidak Kena Angin Dalam Badan Senang Sangat Nak Sediakannya

Cara Yang Betul Jika Ingin Masak Pulut Agar Bila Makan Tidak Kena Angin Dalam Badan Senang Sangat Nak Sediakannya

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 913 hits
Berikut adalah perkongsian daripada penulis makanan dan resepi Puan Ainini Zainal Ada orang memang terus sakit perut sakit urat satu badan sakit kepala bila makan pulut kan Pulut atau glutinous sticky sweet rice memang sifatnya sedikit bera...
Kronologi Rachel Vennya Yang Nyaris Kena Tipu Mirisnya Awkarin Juga Pernah Alami Hal Serupa

Kronologi Rachel Vennya Yang Nyaris Kena Tipu Mirisnya Awkarin Juga Pernah Alami Hal Serupa

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 235 hits
Nggak cuma Rachel banyak selebgram lain yang juga nyaris kena tipu Kebal hukum banget nih penipunya
Nak Kulit Cantik Senang Je Umaira Haris Kongsikan Petua Rahsia Manfaat Minum Air Sarang Burung Wow

Nak Kulit Cantik Senang Je Umaira Haris Kongsikan Petua Rahsia Manfaat Minum Air Sarang Burung Wow

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 1213 hits
Setiap orang inginkan kulit wajah yang halus mulus bersih tanpa parut jerawat jeragat dan sebagainya bukan Tapi pening juga kalau anda sudah cuba untuk menggunakan pelbagai jenis produk namun masih tidak berjaya merawat kulit wajah Susah be...
Sengih Sengih Aku Ingat Zaman Kita Kira Duit Syiling Nak Minum Kat Mamak Azhan Rani Kongsi Cerita Bersama

Sengih Sengih Aku Ingat Zaman Kita Kira Duit Syiling Nak Minum Kat Mamak Azhan Rani Kongsi Cerita Bersama

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 389 hits
Azhan Rani dan Beto Kusyairy bukan nama asing dalam dunia lakonan Walaupun mungkin perjalanan mereka tidak sepantas yang lain namun hingga ke hari ini lakonan mereka tetap berbekas di fikiran Malah dua pelakon prolifik ini sehingga kini mas...
Hiburan Tak Pernah Jejak Kaki Ke Indonesia Lepas Baca Nie Mesti Rasa Nak Terbang Hari Nie Jugak

Hiburan Tak Pernah Jejak Kaki Ke Indonesia Lepas Baca Nie Mesti Rasa Nak Terbang Hari Nie Jugak

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 435 hits
Jika disebut Indonesia bandar pertama yang akan menerjah ke pemikiran kita sudah tentu adalah Jakarta Namun negara yang mempunyai 1 700 pulau dan kebesaran berkali ganda berbanding Malaysia ini mempunyai terlalu banyak destinasi pelancongan...
Hadi The King Maker Nak Jadi Lilin Lilin Tipu Sunat

Hadi The King Maker Nak Jadi Lilin Lilin Tipu Sunat

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 668 hits
Kata Hj Hadi dia sanggup jadi lilin membakar diri kononnya demi penyatuan Ummat Islam Hakikatnya Politik Haji Hadi sejak zaman mudanya Ibarat Kecewa membunuh diri Sejarah Politik Haji Hadi bukan lah dikenal sebagai tokoh Perpaduan Tetapi se...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb