Menjelang Perang Besar



AWANG PAKU SERPIH, SINAR HARIAN
AWANG dengar begitulah, menjelang bulan Mei ini akan berlaku perang besar di negara kita. Kata yang empunya cerita, ia melibatkan Tun Perdana Menteri dengan Tuk Seri Anwar Ibrahim. Khabarnya kem Tuk Seri Anwar dah siap sedia nak isytihar perang ke atas Tun Perdana Menteri. Berundur atau kami akan buat sesuatu, begitulah lebih kurang.
Awang dengar masing-masing dah bersiap sedia. Dah ada kiraan berapa ahli Parlimen yang akan sokong Tun Perdana Menteri dan yang sokong kem Tuk Seri Anwar. Khabarnya dua kem itu ialah Pakatan Nasional yang sokong Tun Perdana Menteri dan Pakatan Harapan yang sokong Tuk Seri Anwar.
Bukan rahsia lagi bahawa kerja melobi ahli-ahli Parlimen dah lama berjalan. Tuk Seri Hishammuddin Hussein bekerja di belakang tabir untuk dapatkan sokongan orang UMNO. Pas pula memang tak mahu ada undi tak percaya atau perubahan pimpinan sebelum pilihan raya umum akan datang.
Sehari dua dulu khabarnya kem yang sokong Tun Perdana Menteri ada 121 orang dan yang sokong Tuk Seri Anwar 101 orang. Khabarnya semua 42 ahli Parlimen DAP sokong Tuk Seri Anwar. Mereka tahu Tun Perdana Menteri tak selesa dengan DAP dalam pakatan sekarang. Macam jadi liabliti saja.
Parti Gabungan Sarawak (GPS) mulanya hampir sepakat sokong Tun Perdana Menteri tapi dalam mesyuarat majlis tertingginya pada malam Khamis lepas, ketua gabungan itu, Datuk Patinggi Abang Johari yang juga Ketua Menteri Sarawak kata, mereka tak sokong mana-mana pihak. Mereka akan bergerak sendiri dan jadi pemerhati.
Nampaknya sekurang-kurangnya seramai 16 ahli Parlimen GPS (daripada 18 semuanya) tak bersama Pakatan Nasional Tun Perdana Menteri. Kem Tuk Seri Anwar tambah 16 lagi, jadi 117. Kem Tun Perdana Menteri tinggal 105.
Inikah kerja orang politik?
Awang cuma sedih sikit, belum pun habis demam PRU14, kita dok bertelagah lagi. Kali ini nak rebut pula tempat nombor satu. Awang dah jangka hal ini akan berlaku. Selagi Tun Perdana Menteri tak buat pengumuman bila beliau berundur, selagi itulah politik kita tak stabil.
Memang Tun Perdana Menteri kata dia nak berundur dan serah pada Tuk Seri Anwar tapi cakap itu banyak makna berlapis. Tak jelas. Oleh sebab itu, Tuk Seri Anwar rasa gelisah. Dia pun makin tua. Nak juga pegang jawatan PM.
Lagi pun rakyat dah tak senang dengan kerajaan PH. Janji macam-macam tapi tak ditunaikan. Ekonomi makin teruk. Harga barang tak turun. Pekerja banyak kena buang. Kes wabak koronavirus akan jejaskan ekonomi kita yang memang dah teruk.
Dari segi politik pula, kerajaan PH pimpinan Tun Perdana Menteri macam dah hilang kepercayaan rakyat. Lima kali dah kalah pada pilihan raya kecil. Tuk Seri Nuar pandai gunakan rasa tak puas hati rakyat untuk tujuan itu.
Oleh sebab itu dia sasarkan ahli Parlimen. Ahli Parlimen didesak oleh pengundi. Mereka mahu kehidupan yang lebih baik di bawah PH. Bila tak ada tanda perubahan, mereka mahukan perubahan.
Awang cuma nak ingatkan orang politik, buatlah kerja untuk rakyat. Baiki hidup rakyat. Kalau asyik nak berkonspirasi dan jatuh menjatuh satu sama lain, bila nasib kami di bawah ini nak dibela?
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/02/09/menjelang-perang-besar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Besar Nanti Jadi Anak Yang Soleh Ya Sentiasa Ucapkan Perkataan Positif Pada Anak

Besar Nanti Jadi Anak Yang Soleh Ya Sentiasa Ucapkan Perkataan Positif Pada Anak

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 436 hits
Besar nanti jadi anak soleh ya sayang ungkapan sering diucapkan kebanyakan ibu bapa kepada anak Namun bagaimana caranya untuk menjadikan anak itu sebagai anak yang soleh dan solehah Anak soleh bermula daripada didikan Setiap ibu bapa pastin...
2019 Pertumbuhan Industri Manufaktur Besar Dan Sedang Naik 4 01 Persen

2019 Pertumbuhan Industri Manufaktur Besar Dan Sedang Naik 4 01 Persen

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 146 hits
Badan Pusat Statistik mencatat pertumbuhan industri manufaktur besar dan sedang 2019 naik sebesar 4 01 persen terhadap tahun sebelumnya Kenaikan tersebut terutama disebabkan naiknya produksi industri pencetakan dan reproduksi media rekaman ...
Jambi Punya Potensi Besar Buat Maju Tapi Belum Dieksplorasi Maksimal

Jambi Punya Potensi Besar Buat Maju Tapi Belum Dieksplorasi Maksimal

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 142 hits
Hal itu salah satu penyebabnya dikarenakan kurangnya inovasi dari pemimpin Jambi
Lagi Tanah Amblas Di Maros Membentuk 4 Lubang Besar Bikin Geger

Lagi Tanah Amblas Di Maros Membentuk 4 Lubang Besar Bikin Geger

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 164 hits
Tanah amblas yang terjadi ini kata Kepala Desa Pattiro Deceng Kadir berada di lahan kebun kakao milik Intan Diameternya dua hingga lima meter dengan kedalaman dua hingga empat meter Lahan itu selain dijadikan kebun juga jadi lahan pemakaman...
Sista Besar Dipenuhi Rambut Dikeluarkan Dari Ovari Wanita Fenomena Aneh Dan Jarang Berlaku

Sista Besar Dipenuhi Rambut Dikeluarkan Dari Ovari Wanita Fenomena Aneh Dan Jarang Berlaku

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 1330 hits
Seorang ibu dua anak dari Rusia mempunyai dua ketumbuhan besar yang penuh dengan rambut di dalam ovarinya Wanita yang tidak dikenali berusia 30 tahun pergi ke hospital selepas mengalami sakit di perutnya Ketumbuhan itu adalah yang terbentuk...
Cara Menteri Teten Dorong Umkm Beri Sumbangsih Besar Bagi Ekonomi

Cara Menteri Teten Dorong Umkm Beri Sumbangsih Besar Bagi Ekonomi

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 258 hits
Menteri Koperasi dan UKM Teten Masduki mengatakan saat ini pengusaha UMKM mendominasi perekonomian nasional Hanya saja tidak banyak menyumbang PDB Pengusaha yang dominan kan UMKM yang besar itu cuma 0 01 persen kata Teten di Museum Bank Ind...
Macam Macam Usaha Sampingan Di Rumah Modal Kecil Untung Besar

Macam Macam Usaha Sampingan Di Rumah Modal Kecil Untung Besar

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 209 hits
Usaha sampingan tak melulu membutuhkan banyak modal bahkan ada beberapa usaha sampingan yang hanya butuh modal kecil tapi menghasilkan banyak keuntungan
Bayi Berkepala Besar Lebih Bijak

Bayi Berkepala Besar Lebih Bijak

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 395 hits
Terdapat pendapat orang tua atau saudara mara yang menyatakan bahawa bayi yang berkepala biasanya pintar ada yang percaya dan ada yang tidak Apakah terdapat faktanya Disebutkan dari laman website Bright Side ternyata terdapat hubungan antar...
Serban Lagi Besar Dari Kepala

Serban Lagi Besar Dari Kepala

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 925 hits
Pelik juga serban lagi besar dari kepala Beberapa minggu lepas saya sempat singgah di maqam Sultan Muhammad Al Fatih Benda yang paling menarik perhatian saya adalah serban besar yang terletak di bahagian atas maqam Sultan Al Fatih ni Dan ka...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music