Menjaga Mulut Balasan Syurga




Allah meletakkan dosa membuat fitnah lebih buruk kesannya daripada membunuh. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 217 bermaksud: “Fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan.”
Maka sebab itu ada pepatah menyebut lidah itu lebih tajam daripada pedang. Pedang yang disalahgunakan atau tidak dijaga dengan baik pasti mendatangkan bahaya kepada diri orang lain dan mungkin juga kepada pemiliknya. 
Sesiapa yang menjaga mulutnya, maka dia diberi balasan syurga. Perkara ini dinyatakan oleh Rasulullah dalam sabdanya diriwayatkan oleh Bukhari bermaksud: “Sesiapa memberi jaminan kepadaku apabila yang di antara dua tulang rahangnya (lidah) dan yang di antara dua kakinya (kemaluan), nescaya aku akan menjamin baginya syurga.”.
Jika seseorang berjaya mengawal mulutnya dijamin ke syurga, maka sebaliknya jika gagal mengawalnya. Seorang sahabat pernah menanyakan kepada Rasulullah apakah sebab terbesar seseorang masuk neraka, maka baginda menjawab dengan sabdanya bermaksud: “Dua rongga badan iaiatu mulut dan kemaluan.” (Hadis riwayat at-Tarmizi dan Ibnu Majah). 
Jelaslah menjaga lidah itu amat penting dalam menjamin kejayaan hidup di dunia dan akhirat. Mereka yang hidup dalam keadaan lidahnya hanya menyebut perkataan baik, dialah seorang yang bijak dan darjatnya tinggi di sisi Allah.
Nabi Muhammad memberi peringatan agar kita bercakap kena pada tempat dan betul pada masanya. Adakalanya kita bercakap mengenai sesuatu yang betul tetapi tidak kena pada tempat atau masanya. 
Sabda Rasulullah bermaksud: “Jangan kamu berbicara dengan sesuatu perkara yang tidak terjangkau oleh pemikiran sesuatu kaum kerana nescaya ia akan menimbulkan fitnah semata-mata.” (Hadis riwayat Muslim).
Oleh itu amat penting ketika bercakap mestilah timbul dari hati yang ikhlas dan rasa ketakwaan. Setiap patah perkataan yang diucapkan adalah tanggungjawab yang akan disol pada akhirat kelak. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa.
Dalam hadis lain pula dikatakan tidak lurus (sempurna) iman seseorang yang tidak lurus pada lidahnya.
Hadis diriwayatkan oleh Ibnu Abid-Dunya bermaksud: “Tidak akan lurus iman seseorang hamba, sehingga lurus pula hatinya, dan tidak akan lurus hatinya sehinggalah lurus pula lidahnya. Dan seorang hamba tidak akan masuk syurga selagi tetangganya belum aman daripada kejahatannya.”




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2020/09/tyj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Memohon Syurga Allah

Doa Memohon Syurga Allah

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 1214 hits
Doa Memohon Syurga Allah Berdoalah untuk perkara yang dihajati dengan penuh keyakinan khusyuk dan tawadduk hanya kepada Allah Allah Maha Mendengar doa hamba hambaNya Lakukan dengan penuh pengharapan dan keyakinan Berserahlah kepadaNya bersa...
Setiap Ahli Syurga Akan Mempunyai Pasangan

Setiap Ahli Syurga Akan Mempunyai Pasangan

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 198 hits
SOALAN Kali ini Ohmedia nak kongsi dekat korang tentang manusia yang tidak akan hidup bujang ketika berada di dalam Syurga Jom kita dengar penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus JAWAPAN Didalam syurga disediakan segala perkara yang disuka oleh h...
Ustadz Yusuf Mansur Dihujat Saat Sedang Sakit Beri Balasan Menohok Sindir Penggugur Dosa

Ustadz Yusuf Mansur Dihujat Saat Sedang Sakit Beri Balasan Menohok Sindir Penggugur Dosa

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 282 hits
Ustaz Yusuf Mansur berikan balasan menohok ketika dirinya sedang sakit malah jadi bahan olokan hingga banyak komentar jahat menyerangnya Bahkan karena hujatan tersebut Ustaz Yusuf Mansur sempat jadi trending topik di Twitter nomor satu deng...
Inikah Balasan Diatas Kesudian Menjadi Khodam

Inikah Balasan Diatas Kesudian Menjadi Khodam

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 153 hits
Nizam Aka Setelah Pas berkorban segala galanyanya untuk Umno dan PN MN adakah ini balasan dari UmnoP BN atas pergorbanan yang dilakukan oleh Pas itu Mereka sanggup membawa dan mengebar bendera BN yang mereka amat benci dan seolah olah haram...
Semoga Mendapat Balasan Atas Kejah4tan Kamu Netizen Mohon Nazim Othman Taub4t

Semoga Mendapat Balasan Atas Kejah4tan Kamu Netizen Mohon Nazim Othman Taub4t

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 770 hits
Drama Bukan Gadis Biasa diterajui Ayda Jebat dan Remy Ishak menjadi bualan hangat penonton atas beberapa isu antaranya komen netizen berkenaan kualiti suntingan dan pemilihan pelakon tidak realistik Turut terkena tempi4s adalah watak antag0...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk