Meninggal Ketika Keluar Mencari Nafkah Adakah Dikira Syahid


Apabila bercakap mengenai mati syahid, pasti ramai yang menginginkannya kerana ia termasuk dalam salah satu kategori mati yang baik, iaitu Husnul Khatimah.
Umum mengetahui bahawa mati syahid bukanlah hanya berfokus kepada mati ketika dalam perang untuk menegakkan agama Islam sahaja. Namun, mati syahid ialah apabila seseorang itu meninggal ketika hendak memperjuangkan sesuatu kebaikan.
Sebagai contoh, ibu yang meninggal ketika melahirkan anak atau orang yang meninggal dengan sebab lemas dan sebagainya sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadis sahih mengenai lima kematian yang dianggap sebagai syahid.
Maksud: “Terdapat lima jenis kematian yang dianggap syahid, iaitu orang yang mati kerana taun, mati kerana penyakit perut, mati lemas, ditimpa runtuhan dan syahid di jalan Allah.” (HR Bukhari, no. 652)
Menurut Imam Nawawi, lima jenis kematian ini dianggap syahid kerana kematian mereka tidak sama dengan kematian biasa. Ia juga bermaksud kerana seksaan yang mereka alami adlaah lebih sakit berbanding dengan sakit yang lain, disebabkan itu mereka telah diberi syahid akhirat.
Syahid akhirat di sini membawa maksud mereka yang syahid bukan di medan perang. Mereka juga dikurniakan dengan pahala dan ganjaran sebagai orang yang syahid di akhirat tetapi ganjarannya tidak sama dengan golongan yang syahid di dunia, iaitu orang yang syahid di medan perang.
Jadi, jenazahnya perlu dimandikan, dikafankan dan disolatkan seperti biasa sebagaimana jenazah lain. (Syarah Nawawi, ‘ala Muslim, 2/164)
Menurut penjelasan dari ulama pula, syahid terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu; syahid dunia dan akhirat, syahid dunia dan yang ketiga adalah syahid akhirat.
#1 – Syahid dunia dan akhirat bermaksud orang yang syahid dalam peperangan atau ketika menegakkan syiar Islam dengan niat untuk mendapatkan reda Allah semata-mata.
#2 – Syahid dunia pula ialah mereka yang meninggal ketika dalam peperangan tetapi menghalangnya daripada mendapat syahid akhirat kerana tujuannya yang salah seperti berniat perang untuk mendapat harta rampasan atau nama sahaja.
#3 – Syahid akhirat ialah syahid yang terjadi bukanlah di medan perang tetapi yang disebutkan dalam hadis di atas.
Bagaimana pula dengan mereka yang meninggal ketika menuju ke tempat kerja dengan meniatkan untuk mencari nafkah kepada ahli keluarganya?
Melihat kepada penerangan daripada Mufti Wilayah, orang yang meninggal kerana mencari nafkah juga tergolong dalam orang yang mendapat ganjaran syahid akhirat.
Ini kerena, keluar untuk mencari rezeki adalah termasuk dalam perbuatan amal soleh yang dituntut oleh agama dan ia termasuk dalam husnul khatimah, iaitu kematian yang baik.
Syeikh Abd Rahman al-‘Asimi – “Di antara golongan yang mendapat syahid akhirat ialah orang yang mati ketika sedang menuntut ilmu sama ada melalui penulisan, pengajaran atau menghadiri majlis ilmu. Dan Imam Al-Ahjuri mengatakan bilangannya sehingga 30 golongan, dan di antaranya juga orang yang keluar mencari nafkah untuk orang yang di bawah tanggungannya.” (Hasyiyah al-Raudh al-Murabba’, 3/55)
Walaupun ada sebahagian ulama yang menyebut bahawa ia bukan tergolong dalam syahid, namun ia termasuk dalam husnul khatimah kerana perbuatannya yang mulia untuk mencari nafkah kepada keluarga sendiri.
Wallahu a’alam.
 
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
The post Meninggal Ketika Keluar Mencari Nafkah, Adakah Dikira Syahid appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/meninggal-ketika-keluar-mencari-nafkah-adakah-dikira-syahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luluh Hati Ibu Ini Anak Nya Diejek Z0mb1ee Ketika Sedang Keluar Bermain

Luluh Hati Ibu Ini Anak Nya Diejek Z0mb1ee Ketika Sedang Keluar Bermain

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 261 hits
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya Begitulah nasib yang telah menimpa seorang kanak kanak berusia lima tahun yang mengalami masalah sumbing muka sejak dari lahir lagi Lebih menyedihkan ibunya Nurbustaniah Hussin 25 yang ju...
Diprank Rakan Dengan Harmonika Ketika Tidur Peh Terus Keluar Naruto Tu

Diprank Rakan Dengan Harmonika Ketika Tidur Peh Terus Keluar Naruto Tu

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 197 hits
Kalau tak namaya kawan baik mana mungkin tak pernah menyakat bukan ini merupkan perkara biasa yang berlaku sekadar untuk menghiburkan hati dan mengenakan rakan dengan pelabagai cara termasuklah ketika tidur lagi mudah untuk kenakan rakan se...
Keluar Keputihan Lepas Hubungan Kelamin Adakah Ia Normal Bahaya Pada Vagina

Keluar Keputihan Lepas Hubungan Kelamin Adakah Ia Normal Bahaya Pada Vagina

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 541 hits
Setiap pasangan yang sudah berkahwin pasti akan menikmati setiap detik bersama lebih lebih lagi ketika di ranjang Namun siapa sangka di sebalik keseronokan yang diperolehi membuatkan sesetengah wanita berasa panik kerana keluar keputihan se...
Mereka Yang Meninggal Dunia Karena Wabah Menular Pahalanya Sama Dengan Mati Syahid Ini Penjelasannya

Mereka Yang Meninggal Dunia Karena Wabah Menular Pahalanya Sama Dengan Mati Syahid Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 146 hits
Pandemi Covid 19 sudah berlangsung sekitar 10 bulan Banyak warga yang dinyatakan positif terpapar virus corona ini Bahkan tidak sedikit dari mereka yang menghembuskan nafas terakhir Mengisolasi pasien yang terkena wabah penyakit menular diy...
Pas Keluar Pakatan Kerana Mahukan Kuasa

Pas Keluar Pakatan Kerana Mahukan Kuasa

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 159 hits
Hamdan Taha Saya yakin dan sangat percaya dan haq ku yakin pas berpecah dengan pakatan rakyat bukan kerana Dap Tetapi kerana hubungan tidak baik antara tuan haji hadi awang dengan tuan haji anwar ibrahim Bila haji hadi dan pasukannya mula m...
Pasangan Mata Wang Aud Usd Akan Keluar Dari Julatnya Tidak Lama Lagi

Pasangan Mata Wang Aud Usd Akan Keluar Dari Julatnya Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 153 hits
Pasangan AUD USD bergerak ke samping dalam jangka pendek dengan mengharapkan USDX menjelaskan arahnya Secara teknikal prospeknya adalah aliran menaik dan akan tetap sama selagi pasangan AUD USD berada di atas sokongan kritikal 0 7665 sebelu...
Tolak Pengusung Jenazah Keluar Daripada Khemah Zon Pui Polis Tahan Empat Beradik Larikan Mayat Bapa Dari Hospital

Tolak Pengusung Jenazah Keluar Daripada Khemah Zon Pui Polis Tahan Empat Beradik Larikan Mayat Bapa Dari Hospital

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 198 hits
93 total views 15 views today Polis menahan empat beradik di Kampung Panji Laut di Lahad Datu yang bertindak melarikan mayat bapa mereka yang berada di bawah kes pesakit dalam siasatan di Hospital Lahad Datu semalam Ketua Polis Daerah Lahad...
Hasil Swab Belum Keluar Jenazah Belum Pasti Terinfeksi Covid 19 Kok Dimakamkan Secara Protokoler Covid 19

Hasil Swab Belum Keluar Jenazah Belum Pasti Terinfeksi Covid 19 Kok Dimakamkan Secara Protokoler Covid 19

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 155 hits
Ketua Gugus Tugas Percepatan Penanganan COVID 19 Letjen Doni Monardo menjelaskan perihal pemakaman jenazah terkait virus Corona Doni mengatakan semua pasien baik positif maupun bukan tetap dimakamkan sesuai dengan protokol COVID 19 Pak Yuri...
Suami Lemas Anak Hilang Dihanyutkan Arus Deras Ketika Redah Banjir

Suami Lemas Anak Hilang Dihanyutkan Arus Deras Ketika Redah Banjir

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 254 hits
loading KUANTAN Banjir di Pahang meragut nyawa pertama apabila seorang kakitangan Pejabat Hutan Daerah Jerantut lemas manakala seorang anaknya hilang dibawa arus semasa meredah banjir di Kampung Gintong kira kira 100 kilometer dari sini mal...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim