Menikah Online Ada Yang Tidak Bersetuju Cerai Online






Perkahwinan adalah satu sunnah yang sangat dituntut dalam Islam. Bagi pasangan yang dah sampai seru atau masanya, maka eloklah pasangan tersebut berkhawin. Masalahnya, ketika waktu PKP atau perintah kawalan pergerakan, semua bentuk perhimpunan kegaaman dihentikan termasuk akad nikah. Makanya, pasangan boleh menunda perkahwinan atau akad nikah ke tarikh yang lain. Namun negitu, masih ada yang mahu melangsungkan akad nikah sewaktu tempoh PKP ni. Lalu terjadilah kali pertama dalam sejarah Malaysia perkhawinan online walaupun masih berada di tanah air akibat wabak. 
kahwin dalam bahasa mudahnya bererti nikah. Hukum nikah pada asalnya merupakan suatu sunnah yang berat di mana dalam nas Hadis sebagaimana sabda Nabi diriwayatkan oleh Bukhari bermaksud:"Perkahwinan itu Sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku" (riwayat Al-Bukhari).

Kisah Perkahwinan Online Kali Pertama di Malaysia.
Pasangan Pengantin Pertama Di Malaysia Akad Nikah Secara Online Di Rumah Masing-Masing
Semalam tular di sosial media mengenai berita Pasangan Pengantin Pertama Di Malaysia Akad Nikah Secara Online Di Rumah Masing-Masing
Tanggal 18 April 2020 merupakan detik yang bersejarah buat pasangan mempelai Muhammad Don Haadi Don Putra dan Nahdatul Aishah Mohd Sharif selepas mereka diijabkabulkan dalam pernikahan secara atas talian (online).
Lebih menarik perhatian ramai adalah mereka merupakan pasangan pengantin pertama di Malaysia yang melalui fasa pernikahan ini disebabkan sekatan pergerakan akibat pandemik C0v1d-19.
Menerusi laporan yang dipetik daripada Alhijrah Online, majlis pernikahan pasangan pengantin ini telah dilaksanakan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Majlis tersebut diadakan di rumah pengantin perempuan yang terletak di Bandar Baru Wangsa Maju, Setapak manakala pengantin lelaki pula berada di rumahnya di Setiawangsa.
Tulisan Ustaz Abu Syafiq

1- Akad nikah secara online yang seperti dilakukan dalam video itu adalah batil kerana terdapat unsur gharar yang jelas ketika majlis tersebut. Ia perlu dilakukan semula dengan cara wakil pun memadai kerana mazhab 4 mengharuskan wakil yang sah pada Ijab dan Qabul dalam akad Nikah.
2- Agama Islam adalah mudah dan tidak susah sehingga terpaksa buat video akad yang tersangkut-sangkut ketika akad. Kejahilan pemimpin yang memimpin agama juga sangat menjijikkan dan menyusahkan serta menampakkan Islam seolah agama yang main2.
3- Perkahwinan akad nikah bila pasangan saling berjauhan dibenarkan oleh Islam dengan pengantin lelaki atau wali perempuan mewakilkan untuk Qabul atau Ijab kepada wakil yang sah dengan cara yang sangat mudah.
4- Nabi Shollahu’alaihi wasallam mewakilkan Saidina Amru bin Umayyah untuk Qabul akad nikah Saidatuna Ummu Habibah ketika dia di Habsyah. Saiduna Abu Rofi’ juga diwakilkan Nabi Muhammad untuk qabul akad nikah Baginda keatas Saidatuna Maimunah ketika berada dikawasan berlainan.
5- Sistem akad secara wakil ini adalah diyakini halal terutama apabila timbul 1su kesulitan bertemu dua pihak mempelai disisi Mazhab Syafie, Maliki, Hambali dan Hanafi. Ia lebih Aslam. Jauh dari syubhah bahkan dilakukan oleh Baginda Nabi sendiri untuk memberi panduan kepada kita. Manakala akad nikah online seperti tersebar itu kebanyakkan ulama melarangnya. Mengapa tinggalkan yang yakin, pilih pula yang syubhah.
Kerana itu kita pesan banyak kali. Bila Wahhabi kuasai kepimpinan agama Islam maka lebih celaru dari cerah.
Rata-rata warga  maya terkejut dengan kenyataan Ustaz Abu Syafiq
Kita tidak sangat memahami tentang perkara ini. Kita serahkan pada yang pakar.  Ada pula yang mempertikaikan, bagaimana pula dengan penceraian?? Bila lafaz bukan sahaja melalui lidah, jika text melalui telefon atau perakam suara pun jatuhlah talak. Islam adalah agama yang memudahkan umatnya. Tapi kita tak semestinya ambil mudah semua perkara. 

****Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

******Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anjungsena.blogspot.com/2020/04/menikah-online-ada-yang-tidak-bersetuju.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat

7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 265 hits
7 Tips Guna Online Banking Yang Selamat Online banking sesuatu yang memudahkan Memang mudah segala urusan di hujung jari Tanpa perlu penat nak beratur panjang dikaunter Tapi dalam mudah mudah ni ada banyak juga risiko Antaranya risiko hilan...
Lebih 100 Pilihan Free Fun Online Games Rambang Mata Nak Main Mana Satu

Lebih 100 Pilihan Free Fun Online Games Rambang Mata Nak Main Mana Satu

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 547 hits
Hi Kalau korang suka main fun online games lepas tu boleh main free game tanpa gangguan iklan aku syorkan korang main dekat PLAYS ORG Lebih 100 Pilihan Free Online Games Rambang Mata Nak Main Mana SatuAku pun baru tahu kewujudan website pla...
Check Baki Kwsp Semakan Balance Online Aplikasi I Akaun

Check Baki Kwsp Semakan Balance Online Aplikasi I Akaun

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 438 hits
CHECK BAKI KWSP SEMAKAN BALANCE ONLINE APLIKASI i AKAUN Bagaimanakah cara untuk check baki KWSP Jika anda pencarum KWSP anda mesti ingin tahu berapa lagi baki duit KWSP dalam akaun 1 dan akaun 2 Sebelum ini kita tidak ambil tahu tentang bak...
Marak Kasus Viral Cod Belanja Online Ini Tips Belanja Dengan Bayar Di Tempat Yuk Pahami Dulu

Marak Kasus Viral Cod Belanja Online Ini Tips Belanja Dengan Bayar Di Tempat Yuk Pahami Dulu

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 214 hits
Biar jual beli barang online dengan sistem COD nggak berujung salah paham yuk baca ini dulu
Contoh Bisnis Online Berbasis Ide Yang Bisa Dijalankan

Contoh Bisnis Online Berbasis Ide Yang Bisa Dijalankan

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 323 hits
Kali ini kami akan ulas terkait dengan Di era modern ini banyak sekali bisnis online yang berbasis dari ide Mulai dari sebagai reseller maupun dropshipper Pada awalnya kebanyakan orang ragu untuk memulai menjadi reseller dan dropshipper Nam...
Login Kt Online Cara Daftar Semakan Dividen Koperasi Tentera

Login Kt Online Cara Daftar Semakan Dividen Koperasi Tentera

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 660 hits
LOGIN KT ONLINE CARA DAFTAR SEMAKAN DIVIDEN KOPERASI TENTERA Kepada tentera di Malaysia adakah anda telah daftar sebagai ahli Koperasi Tentera Bagaimanakah cara login KT online Kenapa perlu login KT online Mudah untuk membuat sebarang traks...
Kakak Show Off Adik Kat Member Bawa Adik Masuk Kelas Online Gelagat Lara Alana Cuit Hati Wargamaya

Kakak Show Off Adik Kat Member Bawa Adik Masuk Kelas Online Gelagat Lara Alana Cuit Hati Wargamaya

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 270 hits
Gelagat anak anak kita yang sedang membesar sememangnya menghiburkan Ada sahaja aksi dan telatah lucu yang membuatkan kita tak kering gusi Gelagat si comel pujaan ramai Lara Alana anak kepada pasangan pelakon dan pengacara Awal Ashaari dan ...
Keputusan Pertukaran Guru Online Melalui Egtukar Sesi Jun 2021

Keputusan Pertukaran Guru Online Melalui Egtukar Sesi Jun 2021

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 835 hits
Salam semua Semakan keputusan pertukaran antara bahagian negeri daerah KPM sesi Jun 2021 boleh disemak melalui modul EGTUKAR seperti berikut Pertukaran antara bahagian Negeri 1 Jun 2021Pertukaran antara daerah dan dalam daerah 7 Jun 2021Kep...
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 696 hits
10 Senarai Permainan Zaman Kanak Kanak Yang Saya Pernah Main Sebelum Wujudnya Game Online Salam semua permainan budak zaman dulu dan zaman sekarang dah banyak jauh beza Budak budak zaman sekarang pun dah jarang nampak bermain luar rumah kan...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life