Mengulas Debat Dungu Mereka Ingin Jadi Perdana Menteri Menjaga 7 Ekonomi Sahaja


 Saya terkejut jugalah apabila Broken Rubber sebut Pan Borneo Highway. Nauzubillah! Pan Borneo Highway telah disebut sejak zaman Pak Lah. Pak Lah jadi PM 19 tahun dulu. Tetapi itu juga menjadi idea utama Broken Rubber.

Kedua pelawak itu cuma sebut projek Kerajaan, makan kek, belanja duit rakyat dsbnya. Mereka hanya merujuk public sector spending. Duit yang dibelanjakan Kerajaan daripada Belanjawan Persekutuan atau Federal Budget.
Pan Borneo Hiway contohnya adalah projek infrastruktur di mana Belanjawan Persekutuan (duit rakyat) di AGIH kepada kaum elit untuk membina hiway itu.   Ramai kroni politik terlibat dan kaum elit lah yang dapat AGIHAN duit besar untuk projek-projek infra seperti itu. 
Beberapa minggu sudah sebuah video rasis tular yang mengatakan bahawa orang Melayu / bumiputera hanya mempunyai 7% daripada ekonomi negara berbanding orang China yang mempunyai lebih 80% ekonomi negara walaupun bilangan penduduk Cina sekitar 20% sahaja. 
PM Brader Ma'el pernah sebut bahawa pegangan saham korporat kaum bumiputera sekitar 17% sahaja. Ini termasuk pegangan syarikat GLC dan pelaburan amanah saham khusus bagi kaum bumiputera.
Dan ekonomi bumiputera ini sangat bergantung kepada Belanjawan Persekutuan (Federal Budget).
Bagi tahun 2022 Belanjawan Kerajaan atau Budget berjumlah RM332 Billion.
Kutipan hasil cukai Kerajaan hanya sekitar RM160 Billion. Separuh saja daripada Budget tahun 2022.  Jadi shortfall atau kekurangan hasil cukai hampir 50%. 

Saiz GDP atau saiz ekonomi negara adalah RM1400 Billion atau sama dengan RM1.4 Trillion. 


Segala perbincangan antara dua pelawak hari itu berputar sekitar public sector spending sahaja atau perbelanjaan Kerajaan. Yang sangat bergantung kepada kutipan cukai RM160 Billion yang sangat tidak cukup itu. (Baki shortfall RM162 Billion untuk Budget itu depa cover daripada pinjaman hutang, royalti dan dividen hasil minyak.)
Hasil cukai tidak cukup sebab saiz GDP ekonomi kita banyak itu sahaja ia iatu RM1400 Billion. 

Dan inilah yang menjadi sumber dana untuk memajukan ekonomi Melayu / bumiputera yang hanya 7% daripada ekonomi negara. (Termasuk 17% pegangan saham korporat).  
Maksudnya their whole debate was about saving the 7% stake in the economy held by Malays / bumiputera.
Bagaimana pula baki 93% ekonomi negara yang bukan dipegang oleh kaum Melayu / bumiputera? Apakah idea dan planning mereka untuk majukan baki 93% ekonomi negara?

Saya bagi contoh. Yang berikut ini adalah Top 10 Export Industries dari Malaysia. Saya jumpa di YouTube, data ini maybe 2-3 years old tapi it still gives you a good idea:


 

Ekspot barang electrical equipment, machinery, computers, optical and medical equipment, plastic, steel, iron dan chemicals berjumlah US$136.4 Billion atau RM600 Billion dan merupakan 55.4% daripada jumlah besar ekspot negara.
Percayalah hampir kesemua daripada ekspot barang pembuatan kilang sebanyak RM600 Billion ini  tidak termasuk ekonomi Melayu / bumiputera sebanyak 7% tadi.  These are facts ok.

Inilah ekonomi swasta dalam negara kita - ekonomi yang sebenarnya. The real economy. Bukan ekonomi yang tunggu duit peruntukan, tunggu duit Belanjawan, bukan ekonomi tunggu kontrak dan projek Borneo Hiway atau projek infra atau projek potong kek dsbnya.
Inilah ekonomi swasta atau pun the real economy yang menjana hasil cukai RM160 Billion itu. 
Ikut simple lojik, jika Melayu / bumiputera memegang 7% daripada ekonomi negara maksudnya  mereka juga sumbangkan kurang lebih 7% daripada hasil cukai Kerajaan.


Jika bukan Melayu / bumiputera memegang 80% daripada ekonomi negara maksudnya  mereka juga sumbangkan kurang lebih 80% daripada hasil cukai Kerajaan.


Tetapi pada malam itu dua ekor clowns itu membincangkan bahagian ekonomi Melayu 7% saja. The Malay / bumiputera economy. Mereka adalah calon Perdana Menteri untuk menjaga 7% ekonomi Melayu / bumiputera saja.


Broken Rubber sebut pasal BRIM, Cash is King, terus bagi duit cash kepada orang dsbnya. Backdoor pula lebih suka main tepis. Dia langsung tidak sebut pasal jalanraya tol, isu AP, lesen-lesen monopoli oleh kaum elit, syarikat GLC yang buat t_hi dan banyak lagi.

Apa kah idea mereka untuk majukan 80% ekonomi negara yang dipegang oleh orang Cina (contohnya)? Sebab Cina tak Cina, Melayu tak Melayu, ekonomi swasta lah yang contribute hasil cukai yang terbanyak sekali bagi membantu duit belanja kaum Melayu / bumiputera?
Bukan semua industri ekspot dipunyai oleh pelabur asing (FDI). Majoriti industri ekspot negara dipunyai oleh orang Malaysia terutama sekali orang Cina.
Jadi apakah idea dua ekor badut itu untuk majukan lagi ekspot optical equipment, organic chemicals, ekspot plastic manufacturing, machinery manufacturing dsbnya?

Jika keseluruhan GDP negara boleh bertambah dua kali, from RM1400 Billion jadi RM2800 Billion, maksudnya kutipan cukai pun akan berganda from RM160 Billion jadi RM320 Billion. Apa susah sangat nak faham?

Other than memberi BRIM, Cash is King, direct cash, potong kek, tak mahu potong kek apakah idea mereka untuk majukan keseluruhan GDP negara?
Di sini ada breaking news pasal harga ayam pula:
Breaking News* 
Egg & Chicken production affected by high prices of corn, soybean for poultry feed .  Two listed companies selling their poultry businesses.
Adding to the pressure are price control over chicken and eggs. 
Lay H..g suffered loss of RM23 million for 9 months in 2021.
Listed poultry companies include LHI, LTKM, LHB, QL, TSC, CCK  
Their shares prices have taken a beating, badly affected.
What will happen to country if poultry businesses fold?
It will be more serious and the people will suffer even more. 
Clueless government cannot manage the high inflation 
Screw up every sector of businesses
Tuan-Tuan, syarikat pengeluar daging ayam dan telur ayam sedang tenat. Harga makanan ayam di pasaran dunia melambung naik. Harga jualan daging ayam pula di kawal Kerajaan (price control). Jadi syarikat pengeluar ayam dan telur makin rugi dan sudah mula menjual atau tutup bisnes ayam mereka.  Saya sudah kasi warning ok. Dont say I did not tell you.

Percayalah dalam sedikit masa lagi bekalan ayam dan telur akan terjejas. 
Jadi sila panggil balik dua ekor badut itu dan suruh mereka debat sekali lagi - how are we going to make sure the supply of chicken and eggs is not affected? Apa idea mereka?
Takkan nak jadi calon Perdana Menteri untuk menjaga 7% ekonomi saja.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/05/mengulas-debat-dungu-mereka-ingin-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rusuhan Sri Lanka Rumah Perdana Menteri Menteri Kabinet Di Bakar 7 Maut Famili Pm Lari Ke Kem Tentera

Rusuhan Sri Lanka Rumah Perdana Menteri Menteri Kabinet Di Bakar 7 Maut Famili Pm Lari Ke Kem Tentera

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 158 hits
FIVE Rajapaksa family members have quit from the Sri Lankan Cabinet including Mahinda Rajapaksa who quit as the Prime Minister Only the President Gotabaya Rajapaksa remains in charge of the government On Monday 9 May 2022 rioters burned dow...
Amaran Awal Rafizi Ramli Individu Yang Tolak Dsai Sebagai Perdana Menteri

Amaran Awal Rafizi Ramli Individu Yang Tolak Dsai Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 115 hits
TB PENDEDAHAN RAFIZI RAMLI SAMPAI SEKARANG AZMIN ALI BELUM NYATAKAN SOKONGAN ANWAR IBRAHIM CALON PM KE 8
Jabatan Perdana Menteri Melakukan Kesilapan Lagi

Jabatan Perdana Menteri Melakukan Kesilapan Lagi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 213 hits
Jabatan Perdana Menteri Melakukan Kesilapan Lagi Persoalan dibangkitkan sama ada penganalisis politik dan pensyarah Kamarul Zaman Yusoff telah dilantik sebagai pegawai khas kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob atau sebaliknya Ini susu...
Peluang Kerjaya Jawatan Kosong Di Jabatan Perdana Menteri Tahun 2022 L Gaji Bermula Rm6 072 L Mohon Sebelu 14 Mei 2022

Peluang Kerjaya Jawatan Kosong Di Jabatan Perdana Menteri Tahun 2022 L Gaji Bermula Rm6 072 L Mohon Sebelu 14 Mei 2022

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 299 hits
Peluang Kerjaya Jawatan Kosong Di Jabatan Perdana Menteri Tahun 2022 l Gaji Bermula Dari RM6 072 Jabatan Perdana Menteri telah membuka jawatan kosong terbuka kepada rakyat Malaysia Permohonan kini boleh dimohon di laman rasmi jawatan kosong...
Malaysia Tidak Berdepan Dengan Risiko Kemelesetan Ekonomi Menteri Kewangan

Malaysia Tidak Berdepan Dengan Risiko Kemelesetan Ekonomi Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 184 hits
Jelas beliau lagi ekonomi Malaysia diramal berkembang antara 5 3 hingga 6 3 peratus pada tahun 2022 disokong oleh permintaan dalam negeri dan luar yang lebih baik Malaysia tidak berdepan dengan risiko kemelesetan ekonomi kata Menteri Kewang...
Raya Isnin Perdana Menteri Umum Hari Rabu Masih Cuti Umum Kepada Beberapa Negeri

Raya Isnin Perdana Menteri Umum Hari Rabu Masih Cuti Umum Kepada Beberapa Negeri

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 167 hits
PUTRAJAYA Hari Rabu ini masih menjadi cuti umum bagi kebanyakan negeri di negara ini Ini selepas Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan cuti umum Hari Pekerja yang jatuh pada Ahad lalu akan diganti pada Rabu Pada awalnya cuti Hari ...
Debat Perdana Najib Anwar Isu Sapura Energy Malam Ini

Debat Perdana Najib Anwar Isu Sapura Energy Malam Ini

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 188 hits
KUALA LUMPUR Debat Perdana yang julung kali menampilkan dua figura besar dalam arena politik tanah air Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Najib Razak malam ini dijangka mengupas pelbagai isu panas berkaitan negara Gelanggang debat anta...
Perdana Menteri Singapura Dikurnia Gelaran Dato Istana Johor

Perdana Menteri Singapura Dikurnia Gelaran Dato Istana Johor

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 158 hits
Sultan Ibrahim mengurniakan darjah SPMJ kepada Hsien Loong dalam satu Majlis Istiadat di Istana Besar Johor Bukit Serene di sini pada Jumaat Foto ihsan Royal Press Office JOHOR BAHRU Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan meng...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis