Menghadap Agong Bukan Isyarat Anwar Tubuh Kerajaan Baharu


SUARA MERDEKA PROF. Datuk Dr. Mohd. Zainul Fithri Othman - Penganalisis politik PERKENANNYA Yang di-Pertuan Agong  Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menerima menghadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Selasa depan di Istana Negara bukanlah satu petanda merealisasikan hasrat Anwar sebagai Perdana Menteri ke-9.
Ia juga sekali gus bukan satu isyarat bagi Anwar untuk menubuhkan kerajaan baharu dan menyingkirkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Penganalisis politik, Prof. Datuk Dr. Mohd. Zainul Fithri Othman berkata, perkenan Yang di-Pertuan Agong adalah untuk memberi peluang kepada Anwar menyatakan hasrat dan hujahnya kepada Duli Tuanku Agong.
“Tidak juga. Perkenannya DYMM di-Pertuan Agong tidak semestinya dilihat sebagai satu signal bahawa ia merealisasikan impian Anwar tetapi ia satu gesture Tuanku Agong utk memberi peluang kepada Anwar untuk menyatakan hasrat dan hujahannya kepada Tuanku Agong.
“Jika benar Anwar mempunyai number (sokongan Ahli-ahli Parlimen) ini maka Tuanku Agong sekali akan memanggil mereka ini kehadapan untuk menghadap dan mengatakan sokongan.
“Oleh itu ia bukan satu lesen kepada cita-cita Anwar untuk menubuhkan kerajaan baharu dan menjadi Perdana Menteri dan belum tentu yang dipanggil itu menyokong beliau,” kata Zainul Fithri kepada SUARA MERDEKA berhubung pertemuan Anwar dengan Yang di-Pertuan Agong pada 13 Oktober,  Selasa depan.
Zainul Fithri  juga berkata, apakah Muhyiddin akan berundur dengan mudah bagi memberi laluan kepada Anwar, jawapannya adalah tidak.
Katanya, ada dua pilihan dalam situasi tersebut: “Pertama, PM serah jawatan Perdana Menteri kepada Anwar dan menerima bahawa dia (Muhyiddin) sudah tidak mendapat kepercayaan Ahli Dewan Rakyat untuk menerajui negara.
“Senario kedua pula, PM boleh menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen namun perlu mengambi kira soal wabak Covid-19 juga.
“Pun saya merasakan tidak akan berlaku. Mungkin dibubarkan Parlimen tetapi kerajaan interim akan diwujudkan untuk mentadbir negara.
“Selagi ada Covid maka selagi itulah kerajaan interim akan mentadbir,” ujar beliau.
Zainul Fithri  menangkis apa yang dilakukan oleh Anwar (mengumumkan dapat sokongan menyakinkan untuk menubuhkan kerajaan baharu dan mendapat perkenan menghadap Yang di-Perutan Agong) adalah  satu coup atau penggulingan kuasa secara terhormat oleh Anwar.
“Tiada istilah penggulingan kuasa secara terhormat tetapi ia satu penggulingan yang dilakukan dan ia juga adalah satu penghinaan kepada Tuanku Agong dan juga penghinaan kepada kehendak rakyat,” kata Zainul Fithri.  – SM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/menghadap-agong-bukan-isyarat-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Hanya Tunggu Perkenan Agong Untuk Mengadap Hasrat Bentuk Kerajaan Baharu

Anwar Hanya Tunggu Perkenan Agong Untuk Mengadap Hasrat Bentuk Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 269 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya menunggu perkenan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk menghadap bagi mengemukakan hasrat membentuk kerajaan baharu Ketua Whip PKR Datuk ...
Anwar Menghadap Agong Selasa Depan

Anwar Menghadap Agong Selasa Depan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 340 hits
KUALA LUMPUR 8 OKT Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mengesahkan bahawa dia akan menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada Selasa depan untuk mempersembahkan butiran bahawa beliau mempunyai so...
Anwar Dakwa Dapat Perkenan Menghadap Agong Selasa Ini

Anwar Dakwa Dapat Perkenan Menghadap Agong Selasa Ini

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 453 hits
SHAH ALAM Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesahkan akan menghadap Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada 13 Oktober ini Beliau dalam satu kenyataan akhbar hari ini berkata S...
Terkini Anwar Telah Masuk Menghadap Agong Belum Keluar Lagi

Terkini Anwar Telah Masuk Menghadap Agong Belum Keluar Lagi

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 348 hits
Anwar Ibrahim telah tiba jam 10 25 pagi tadi di Istana Negara dan dijangka diterima menghadap pada jam 11 00 pagi Beliau dijangka keluar pada jam 12 00 tengahari
Saya Minta Semua Rakyat Bertenang Anwar Dijadualkan Menghadap Agong Selasa Depan

Saya Minta Semua Rakyat Bertenang Anwar Dijadualkan Menghadap Agong Selasa Depan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 208 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadualkan menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah pada Selasa 13 Oktober ini Anwar berkata beliau akan mempersembahkan dokumen yang kukuh da...
Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

Anwar Serahkan Dokumen Sokongan Majoriti Kepada Agong Dan Anggap Kerajaan Pn Sudah Jatuh

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 237 hits
Anwar Ibrahim mengesahkan telah menyerahkan dokumen sahih sebagai bukti sokongan majoriti sokongan kepadanya Anwar menyatakan dia ada lebih 120 ahli parlimen bersamanya Menurutnya lagi Agong akan memanggil ketua ketua parti selepas ini Anwa...
Anwar Menghadap Agong Dalam Minggu Ini

Anwar Menghadap Agong Dalam Minggu Ini

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 372 hits
Kemelut politik Malaysia sejak Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan memperolehi sokongan majoriti Ahli ahli Parlimen di Dewan Rakyat bagi mengambilalih kerajaan dari PM Muhyiddin Yassin mungkin terjawab sedikit masa lagi Sumber...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024