Mengapa Makan Kurma Harus Jumlah Ganjil Ternyata Ini Rahasianya


Banyak orang sudah mengetahui buah kurma. Apalagi memasuki bulan puasa Ramadan banyak pedagang pinggir jalan hingga swalayan menjual buah tanaman palma bernama latin phoenix dactylifera.
Banyak kaum muslim pada bulan puasa mengonsumsi buah berwarna coklat kehitam-hitaman dengan biji yang sangat keras ini sebagai menu berbuka lantaran memiliki banyak manfaat. Tapi, tahukah Anda cara mengonsumsinya?
Pohon kurma tumbuh subur di kawasan Timur Tengah. Kurma merupakan tanaman jenis palm. Kepopuleran buah berakar serabut ini tersohor hingga ke berbagai negara, termasuk Indonesia.
Buah kurma sangat dianjurkan sebagai kudapan berbuka puasa. Sejumlah tulisan bahkan penelitian mengulas tentang faedahnya.
Tapi tahukah Anda, ada sunah nabi yang menganjurkan mengonsumsi kurma dalam bilangan ganjil. Semisal, 1, 3, 5, atau 7 butir.
Dalam hadis HR Bukhori dan Muslim, menerangkan salah satu keutamaan makan kurma. Barang siapa mengonsumsi tujuh butir kurma ajwah pada pagi hari, maka pada hari itu dia tidak akan terkena racun maupun sihir.
Lantas, apakah benar dianjurkan berbuka puasa makan kurma harus berjumlah ganjil? Seperti yang diajarkan Rasulullah Muhammad SAW dan para sahabat.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sesungguhnya ada di antara pepohonan, satu pohon yang tidak gugur daunnya. Pohon ini seperti seorang muslim, maka sebutkanlah kepadaku apa pohon tersebut?” Lalu orang menerka-nerka pepohonan wadhi. Abdullah Berkata: “Lalu terbesit dalam diriku, pohon itu adalah pohon kurma, namun aku malu mengungkapkannya.” Kemudian mereka berkata: “Wahai Rasulullah beri tahukanlah kami pohon apa itu?” Lalu, beliau menjawab: “ia adalah pohon kurma.” (HR Bukhori)
Dari literatur yang ada bahwa secara penelitian medis mengonsumsi buah kurma dalam bilang genap semisal 2, 4, 6, 8, dan seterusnya akan menghasilkan gula dalam darah dan potassium tanpa memberi banyak energi.
Sebuah penelitian yang dipimpin oleh Musthafa Mohamed Essa, Ph.D. dkk., menunjukkan kurma melindungi otak dari stres oksidatif dan peradangan.
“Buah kurma adalah sumber serat makanan yang baik dan kaya fenolat total dan antioksidan alami, seperti anthocyanin, asam ferulat, asam protocatechuic, dan asam caffeic. Keberadaan senyawa polifenol ini dapat membantu dalam pengobatan penyakit Alzheimer,” jelasnya.
Ada juga, sebuah penelitian oleh Rock W et al. menyimpulkan kurma memiliki efek menguntungkan pada asam lemak jenuh dan stres oksidatif.
Hal itu sering dikaitkan dengan masalah jantung dan memiliki potensi untuk mencegah atherogenesis yang mengarah ke penyakit kardiovaskular.
Kurma yang dikolaborasikan dengan buah delima, kaya antioksidan dapat membantu mengurangi risiko stroke.
“Kurma kaya berbagai phytochemical yang juga membantu mencegah penyakit jantung. Selanjutnya, kurma merupakan sumber potasium yang kaya. Terbukti kurma dapat mengurangi risiko stroke dan penyakit-penyakit yang berhubungan dengan jantung lainnya,” ujar Rock.
Tapi, uniknya, apabila mengonsumsi buah manis ini dalam jumlah ganjil, maka tubuh bisa mengubahnya menjadi karbohidrat. Sehingga menambah energi dalam tubuh dan mengembalikan stamina setelah seharian berpuasa.
Akan tetapi, bagi penderita diabetes dan masalah ginjal tidak dianjurkan mengkonsumsi kurma, kecuali dalam jumlah yang sangat sedikit.
Sumber: tagar.id


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/mengapa-makan-kurma-harus-jumlah-ganjil-ternyata-ini-rahasianya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Roti Dah Nak Expired Jangan Buang Sediakan Puding Roti Kurma Buat Anak Makan Bertambah Sedap

Roti Dah Nak Expired Jangan Buang Sediakan Puding Roti Kurma Buat Anak Makan Bertambah Sedap

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 443 hits
Kepingan roti putih yang tidak sempat dimakan dan bakal hampir tarikh luputnya jangan terus dibuang sebaliknya cuba kreatifkan diri untuk sediakan menu untuk anak anak Salah satunya adalah menyediakan menu Roti Puding Kurma buat anak anak B...
20 Khasiat Kurma Ikut Perubatan Tradisi Ramai Tak Tahu Selain Sunat Makan Sebelum Berbuka

20 Khasiat Kurma Ikut Perubatan Tradisi Ramai Tak Tahu Selain Sunat Makan Sebelum Berbuka

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 513 hits
20 Khasiat Kurma Ikut Perubatan Tradisi Ramai Tak Tahu Selain Sunat Makan Sebelum Berbuka Khasiat buah kurma memang diakui seantero dunia Dan buah kecil ini memang sangat disunatkan untuk makan sebelum berbuka puasa
Ini Sebab Kenapa Berbuka Puasa Perlu Dimulai Dengan Makan Kurma

Ini Sebab Kenapa Berbuka Puasa Perlu Dimulai Dengan Makan Kurma

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 616 hits
Hi semua INI SEBAB KENAPA BERBUKA PUASA PERLU DIMULAI DENGAN MAKAN KURMA Tak sabar rasanya nak menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak Ada beberapa hari sahaja lagi ni Mesti dah ada yang memastikan bekalan makanan sepanjang Ramadhan ni lengkap ...
Berapa Lama Harus Menunggu Untuk Tidur Setelah Makan Sahur

Berapa Lama Harus Menunggu Untuk Tidur Setelah Makan Sahur

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 271 hits
Waktu yang disarankan untuk tidur setelah sahur adalah sekitar dua hingga tiga jam Ini akan memberi tubuh Anda cukup waktu untuk mencerna makanan dalam posisi tegak serta menghindari berbaring dengan perut yang telah terisi penuh oleh makan...
Eggi Sudjana Jadi Tersangka Makar Sandiaga Minta Hukum Harus Adil

Eggi Sudjana Jadi Tersangka Makar Sandiaga Minta Hukum Harus Adil

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 257 hits
Cawapres nomor urut 02 Sandiaga Salahuddin Uno menanggapi penetapan tersangka Eggi Sudjana atas dugaan kasus makar oleh polisi Sandiaga menegaskan bahwa hukum mesti digunakan seadil adilnya
Aizat Amdan Hidup Harus Diteruskan

Aizat Amdan Hidup Harus Diteruskan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 275 hits
Kehidupan diteruskan seperti biasa namun saya tidak dapat menafikan sejak Januari sampai sekarang hidup saya sunyi dan senyap Fokus saya sekarang bagaimana ingin meneruskan kehidupan tanpa seorang ayah Itu antara luahan sayu penyanyi berbak...
Keberkatan Ramadan Yang Harus Kita Hidupkan

Keberkatan Ramadan Yang Harus Kita Hidupkan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 178 hits
Alhamdulillah Hari ni dah masuk 2 Ramadan Syukurlah kita diberi peluang lagi untuk menyambut Ramadan pada tahun ini Kita masih berada dalam 10 hari pertama di mana 10 hari pertama adalah rahmat 10 hari kedua adalah pengampunan dan 10 hari t...
Pembinaan Malaysia Baharu Harus Berlandaskan Dialog Bukan Permusuhan

Pembinaan Malaysia Baharu Harus Berlandaskan Dialog Bukan Permusuhan

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 297 hits
Pada 8 Mei 2019 S Thayaparan di laman portal Malaysiakini yang mempersoalkan hasrat DAP mahu bertemu Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri bagi menjelaskan tentang salah faham yang timbul berhubung DAP dan Islam DAP sebagai sebuah parti yang meno...
Peguam Najib Kata Media Tidak Harus Berperangai Seperti Orang Estet

Peguam Najib Kata Media Tidak Harus Berperangai Seperti Orang Estet

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 415 hits
Muhammad Shafee Abdullah mendakwa bekas PM itu bukannya merakamkan gambar tetapi menggunakan mod swafoto kamera sebagai cermin
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11