Mengandung Tak Reti Duduk Diam Anak Pun Ikut Aktif Semangat Macam Ibu


Mungkin sesetengah wanita hamil menganggap waktu mengandung untuk berehat. Tidak boleh bergerak aktif atau terlalu lasak dikhuatiri memberi kesan kepada kandungan. Sebenarnya jika seseorang wanita hamil itu aktif dan banyak bersenam sewaktu mengandung, amalan ini dapat memudahkan proses kelahiran kelak. Carilah jenis senaman mengikut kemampuan tubuh. paling penting, ikuti kelas atau latihan kecergasan yang diawasi oleh instruktor bertauliah.

Berminat untuk kekal aktif, tetapi keliru dengan pilihan senaman yang boleh diamalkan? Untuk pengetahuan anda, ada beberapa jenis senaman yang mungkin tidak anda sangkakan baik untuk wanita mengandung, tetapi amat bagus jika boleh diamalkan.
Pa&Ma senaraikan beberapa jenis senaman yang boleh anda cuba untuk kekal aktif dan mudah-mudahan memudahkan proses melahirkan anak nanti. Carilah senaman yang anda suka kerana ia dapat membantu anda untuk kekal konsisten dan berdisiplin untuk melakukannya. Amalkan senaman sekurang-kurangnya tiga kali sehari.
BERLARI
Senaman ini paling cepat dan berkesan untuk mengaktifkan jantung. Selagi tubuh anda berkemampuan, ubah jaraknya selagi tenaga anda mampu menanganinya. Jika baharu mula bersenam, jangan terus berlari. Mulakan perlahan-lahan dengan berjalan terlebih dahulu.

BERENANG
Aktiviti ini sangat baik untuk ibu hamil kerana ia membantu menggerakkan lengan dan kaki. Ia juga membantu mengaktifkan jantung dan paru-paru. Semakin besar kandungan, anda akan dapati tubuh semakin ringan di dalam air. Menariknya aktiviti ini kerana anda boleh membuat senaman di dalam air yang membantu menguatkan sendi dan mengurangkan masalah edema terutamanya pada hujung waktu mengandung.
Artikel Menarik: [Mengaku Sayang Jatuhlah Ego, Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri]
YOGA ATAU PILATES
Aktiviti yoga baik kerana ia memngajar anda untuk melenturka tubuh serta bersedia dengan posisi melahirkan bayi. Selain itu, senaman ini banyak mengajar teknik pernafasan yang baik untuk anda guna pakai ketika mahu bersalin. Regangan yang dibuat haruslah mengikut kemampuan tubuh dan tidak dipaksa. Ikuti kelas dengan instruktor yoga bertauliah.

Pilates pula mensasarkan otot-otot yang lemah sewaktu anda mengandung. Anda akan diajar untuk menetapkan masa bersenam serta untuk kekal tenang dalam apa jua situasi. Jika berkesempatan, anda disarankan untuk mengikuti kelas pilates yang dianjurkan oleh jurulatih yang diyakini.
AEROBIK DAN TARIAN
melakukan aerobik adalah selamat selagi anda melakukannya dengan impak rendah. Ia baik untuk memberi kekuatan kepada otot-otot tubuh anda. Dengan menari, anda akan menggalakkan aktiviti pengepaman darah ke jantung.
Menarilah mengikut jenis muzik yang digemari tetapi elakkan pergerakan lasak seperti melompat atau langkah yang terlalu rumit yang berkemungkinan menyebabkan anda hilang keseimbangan. Menari juga merupakan salah satu terapi terbaik buat wanita hamil.
SENAMAN KUATKAN LANTAI PELVIS
Senaman untuk lantai pelvis bertindak untuk menguatkan bahagian itu. Jika otot lantai pelvis lemah, anda cenderung untuk terkencing ketika bersenam, batuk, bersin atau ketawa. Dengan melakukan senaman ini secara konsisten, ia boleh dielakkan.
Artikel Menarik: [Perut Berat Bawa Anak, Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa]
SENAMAN BEBAN
Jika anda mampu, lakukan senaman ini. Pilih berat mengikut kemampuan dan kekuatan tubuh anda. Biasanya senaman begini dibuat oleh wanita hamil yang sudah biasa melakukannya sebelum mengandung. Ia perlu dilakukan perlahan-lahan dan menggunakan beban yang tidak keterlaluan, sekadar untuk membantu menguatkan otot tubuh.

 
Senaman bertujuan untuk mengukuhkan otot serta membina ketahanan diri sebagai langkah persediaan untuk membawa bayi dalam kandungan yang semakin membesar. Bersenam secara konsisten dapat membantu menguatkan bahagian tubuh untuk membawa berat badan yang bertambah, memperbaiki emosi, memberi tenaga, memastikan anda bersedia fizikal dan mental untuk bersalin, memberi tidur berkualiti kepada si ibu dan banyak lagi.
Aktiviti yang bagus untuk wanita hamil akan mengepam jantung dan memudahkan tubuh untuk dilentur. anda boleh berlari atau mengangkat berat tetapi rejim senaman harus ditukar mengikut trimester kehamilan.

The post Mengandung Tak Reti Duduk Diam, Anak Pun Ikut Aktif. Semangat Macam Ibu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mengandung-tak-reti-duduk-diam-anak-pun-ikut-aktif-semangat-macam-ibu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rugi Ibu Ayah Tak Peluk Anak Setiap Pelukan Itu Ibarat Doa Dalam Diam

Rugi Ibu Ayah Tak Peluk Anak Setiap Pelukan Itu Ibarat Doa Dalam Diam

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 476 hits
Sejak anak lahir sampailah besar kuasa pelukan ibu bapa paling power untuk anak anak Mereka ini amanah nombor satu dari Allah untuk kita menjaganya sebaik mungkin Sebab itu kita kena selalu ingat apa saja yang elok untuk anak buatlah yang t...
Masya Allah Kekuatan Ibu Luar Biasa Mampu Mengandung 11 Anak Kembar Sekaligus

Masya Allah Kekuatan Ibu Luar Biasa Mampu Mengandung 11 Anak Kembar Sekaligus

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 273 hits
Masya Allah Kekuatan Ibu Luar Biasa Mampu Mengandung 11 Anak Kembar SekaligusMelahirkan adalah ujung dari proses penantian yang panjang selama kehamilan Pada manusia usia kehamilan hingga melahirkan rata rata 280 hari Ada perbedaan penyebut...
Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

Sedih Tengok Si Anak Kecil Termenung Macam Tu Si Ibu Bapa Sibuk Dengan Phone

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 249 hits
Di zaman moden ini kita selalu sibuk Kita menyerahkan sebahagian masa kita bersama anak kepada pembantu asing yang ada di rumah Atau mungkin pada pengasuh di taska Tiada lagi hubungan anak ibu bapa yang akrab Apa yang lebih menyedihkan apab...
Lunch Bag Untuk Maisara Bagi Semangat Untuk Ibu Siapkan Bekal Anak

Lunch Bag Untuk Maisara Bagi Semangat Untuk Ibu Siapkan Bekal Anak

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 511 hits
Hi semua Sejak tadika sampai dah masuk umur 13 tahun Maisara masih lagi bawa bekal ke sekolah Jenis malas nak beratur membeli katanya Lagipun dia sekarang pengawas jadi tak boleh makan lambat2 katanya kena makan cepat2 Jadi lunch bag sangat...
Nak Anak Jadi Macam Apa Kita Mahu Bukan Sekadar Beri Arahan Tapi Ibu Ayah Tunjuklah Contoh Yang Baik

Nak Anak Jadi Macam Apa Kita Mahu Bukan Sekadar Beri Arahan Tapi Ibu Ayah Tunjuklah Contoh Yang Baik

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 342 hits
Dalam mendidik anak anak memang ada cabarannya Dan yang pasti setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk setiap anak Oleh yang demikian kita sering beritahu anak anak untuk menjadi orang yang Berjaya orang yang pandai orang yang baik dan se...
Dua Hari Demam Tak Baik Baik Ibu Ini Cuba Cara Berurut Syukur Anak Sembuh Kembali Aktif

Dua Hari Demam Tak Baik Baik Ibu Ini Cuba Cara Berurut Syukur Anak Sembuh Kembali Aktif

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 294 hits
Bila anak anak demam mak dengan ayah memang tak senang duduk Ye lah tengok anak yang tak bermaya tak aktif macam biasa Makan dan minum susu pun kurang lagilah tambah risau dengan keadaan anak yang dijangkiti demam Ubat dah bagi tapi demam t...
5778 Ibu Tunggal Sarat Mengandung Anak Ketujuh Hilang Tempat Bergantung Baitulmal Maiwp 07 03 2020

5778 Ibu Tunggal Sarat Mengandung Anak Ketujuh Hilang Tempat Bergantung Baitulmal Maiwp 07 03 2020

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 431 hits
6 Mac 2020 Bertindak atas aduan yang diterima daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengenai seorang ibu tunggal 6 orang anak yang baru sahaja kematian suami Skuad Jejak Asnaf Baitulmal MAIWP segera bertindak mengunjungi keluarga terse...
Tak Dapat Gugurkan Anak Ibu Bagi Bayi Minum Air Gas Supaya Mati Cepat

Tak Dapat Gugurkan Anak Ibu Bagi Bayi Minum Air Gas Supaya Mati Cepat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 523 hits
Gambar sekadar hiasanSemakin lama masalah pengabaian anak dan bayi semakin meningkat di seluruh dunia hingga ada beberapa negara mengambil inisiatif untuk membenarkan pengguguran kandungan bagi menyelesaikan masalah ini sementara ada segeli...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History