Mendiang Dr Li Pernah Ditahan Disaman Serta Diarah Tutup Mulut Tentang Koronavirus


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kematian seorang doktor China yang dikatakan orang pertama memberi amaran tentang wabak penyakit Koronavirus ini. Doktor Li Wenliang diangkat menjadi ‘hero’ selepas kerajaan menyedari amaran yang diberikan adalah benar.
Susulan daripada kematian Dr Li Wenliang ini, satu perkongsian daripada Twitter mengatakan bahawa ketika ini di China sedang berkabung dan berasa marah dengan sikap kerajaan China.
“Rakyat di sana sedang berkabung dan marah teruk kepada kerajaan Cina”
Siapa Dr Li ni sebenarnya?
Dia adalah seorang Ophthalmologist di Hospital Besar Wuhan, dan dikatakan bahawa beliau adalah di antara yang pertama melaporkan mengenai kes wabak n-Cov ini kepada awam sejak bulan Disember yang lalu.

Nak jadi cerita amaran Dr Li ni viral.. Kisahnya mula pd 30/12/2019 apabila Dr Li bagi amaran kepada kawan²-kawan doktor di dalam group WeChat alumni medschool dia pasal 7 pesakit yang dikuarantin di tempat kerjanya yang dijangkiti penyakit seperti “SARS” yang dikaitkan dengan pasar seafood di Wuhan. Nak jadi cerita amaran Dr Li ni viral..

Tak sampai 3 hari lepastu, Dr Li pun kena summon dengan Polis Wuhan. Polis telah menuduh Dr.Li dan 7 lagi kawan dia yang juga doktor² sebagai menyebarkan khabar angin dan fake news yang boleh membahayakan publik. Siap masuk international news lah.
Pihak polis telah mengarahkan supaya dia untuk menandatangani surat ‘cease and desist’. Yang mana Dr. Li dan 7 orang kawan² dia diarahkan untuk tidak boleh lagi bersuara mengenai virus ini di media sosial atau mana-mana medium kerana akan menganggu ketenteraman awam.

Ada warganet Weibo buat translation, bagi siapa-siapa yang nak faham apa isi surat cease and desist yang ditandatangani oleh Dr Li sebelum dibebaskan pd 3/1.
Siap kena cop cap jari dan ada ayat pengakuan, “you acknowledge that you had broken the law and will stop spreading the rumor”.

Malangnya tak sampai seminggu dibebaskan, pada 10/1 dia mula batuk² dan selesema menunjukkan tanda² dijangkiti. Dimasukkan ke hospital pada 12/1. Bila kes n-CoV ni dah tersebar ke satu dunia, maka meletup lah cerita pasal Dr Li ni semula di internet dan media China.
31/1 Dr Li, update akaun socmed dia dan mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah menyokongnya. Besoknya, pada 1/2 dia akhirnya telah di diagnosed dengan 2019 n-CoV. Lepas dah kecoh cerita Dr Li ni barulah kerajaan China mengaku yang mereka tidak menyebarkan fake news.
Pada tanggal 6/2, Dr Li akhirnya meninggal dunia meninggalkan ibu bapanya (juga dijangkiti) yang sudah tua dan seorang anak dan isteri yang sedang pregnant 5 bulan. Bergegarlah satu China, rakyat mempersoalkan kenapa virus tak dikesan lebih awal dan cara kerajaan wilayah.
Polis Wuhan yang dilihat tidak cekap dalam menangani isu Virus tersebut dan ketidakadilan dan layanan terhadap Dr Li sebelum ini.
Mengangkat Dr Li sebagai hero
Warganet China mengangkat Li sebagai hero sebab berani ambik risiko menjadi ‘whistleblower’ bila mana tak ada yang lain berani untuk berbuat demikian.

Malah untuk mengelakkan kekecohan di media sosial China selepas berita kematian Dr Li, disahkan meninggal dunia oleh media-media rasmi. Kerajaan China telah terpaksa mengarahkan Dr Li untuk dipasangkan semula life support dan menarik balik berita kematiannya
Namun beberapa jam selepas itu, Dr Li akhirnya dilaporkan meninggal dunia dan di malam kematiannya pada 7/2, netizen Wuhan mencadangkan untuk membunyikan wisel supaya berkemundang diseluruh Wuhan sebagai satu penghargaan kepada Dr Li si ‘Whistleblower’.
Lagi video bunyi wisel bersahutan di Bandar Wuhan yang di ambil oleh penduduk di sana sebagai penghargaan kepada Dr. Li.https://t.co/bbmjmvTN82
— Khairul Azri (@mkhairulazri) February 8, 2020

Pelbagai # yang berkaitan dengan Dr Li juga telah di censored oleh kerajaan China untuk cool things down. Latest censored on Weibo: #不能不明白 (can’t fail to understand) “Tonight, let me blow the whistle for Wuhan.” “Wuhan government owes Dr. Li Weiliang an apology#
Tular di Beijing seorang lelaki menulis di atas salji, “Selamat Tinggal Dr Li WeiLiang!”

Apapun, sama ada perkara ini benar atau tidak suatu yang pasti, Dr Li tidak akan dilupakan oleh rakyat China dan bunyi wisel serta laungan ‘安息,李医生’ akan terus berkumandang di seluruh bandar Wuhan pada malam ini.
 
Smber: Khairul Azri
The post Mendiang Dr.Li Pernah Ditahan, Disaman Serta Diarah ‘Tutup Mulut’ Tentang Koronavirus appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/09/mendiang-dr-li-pernah-ditahan-disaman-serta-diarah-tutup-mulut-tentang-koronavirus/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perginya Dr Li Wenliang Doktor Yang Beri Amaran Tentang Koronavirus

Perginya Dr Li Wenliang Doktor Yang Beri Amaran Tentang Koronavirus

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 340 hits
Perginya Dr Li Wenliang doktor yang beri amaran tentang koronavirusDr Li merupakan individu terawal bercakap mengenai koronavirus ini sebagai ancaman awam Dr Li Wenliang doktor yang beri amaran tentang koronavirus meninggal duniaBEIJING Dr ...
Jangan Kerana Wang Ustaz Tutup Mulut Ustaz Abdullah Khairi

Jangan Kerana Wang Ustaz Tutup Mulut Ustaz Abdullah Khairi

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 394 hits
Ustaz Abdullah Khairi mengingatkan pendakwah agar tidak tergoda dengan habuan dunia Abdullah yang juga pembimbing jemaah umrah dipercayai merujuk mutawif yang membimbing usahawan kosmetik Sajat Hukum tetap hukum jangan kerana duit kita usta...
Koronavirus Pelancong China Lari Dari Kuarantin Telah Ditahan Polis

Koronavirus Pelancong China Lari Dari Kuarantin Telah Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 226 hits
JOHOR BAHRU 26 Jan Kanak kanak warga China berusia dua tahun yang disyaki dijangkiti 2019 Novel Koronavirus dan dilarikan oleh ibu bapanya dari sebuah hospital awam di sini kerana enggan dikuarantin berjaya ditahan di Lapangan Terbang
Ikea Tutup 30 Cawangan Di China Akibat Penularan Koronavirus

Ikea Tutup 30 Cawangan Di China Akibat Penularan Koronavirus

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 273 hits
Pusat perabot IKEA di seluruh China akan ditutup buat sementara waktu hingga ada notis baru dikeluarkan Penututpan itu dilakukan akibat daripada penularan wabak koronavirus yang melanda negara itu IKEA yang mempunyai 30 cawangan di seluruh ...
Patut Terdiam Rupanya Semua Penyebar Berita Palsu Koronavirus Telah Ditahan Takut Juga Rupanya Macamana Nak Berjihad

Patut Terdiam Rupanya Semua Penyebar Berita Palsu Koronavirus Telah Ditahan Takut Juga Rupanya Macamana Nak Berjihad

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 380 hits
Semua penyebar berita palsu koronavirus telah ditahanOleh January 31 2020Semua lima individu yang terlibat dalam penyebaran kandungan berita palsu mengenai penularan wabak koronavirus telah ditahan pihak berkuasa Suruhanjaya Komunikasi dan ...
4 Lagi Ditahan Kerana Sebar Kandungan Palsu Kes Koronavirus

4 Lagi Ditahan Kerana Sebar Kandungan Palsu Kes Koronavirus

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 290 hits
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia menahan empat lagi individu yang disyaki menyebarkan kandungan berita palsu mengenai penularan wabak koronavirus SKMM dalam satu kenyataan berkata keempat...
Koronavirus Pakai Penutup Hidung Dan Mulut Jika Demam Selesama Batuk

Koronavirus Pakai Penutup Hidung Dan Mulut Jika Demam Selesama Batuk

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 343 hits
IPOH 2 FEB Penutup hidung dan mulut perlu dipakai oleh mereka yang mempunyai gejala seperti demam selesema dan batuk bagi mengelak jangkitan penyakit yang dihidapi kepada orang lain kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye Beliau me...
Sembunyi Jangkitan Koronavirus Lelaki Taiwan Disaman Rm40 000

Sembunyi Jangkitan Koronavirus Lelaki Taiwan Disaman Rm40 000

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 200 hits
Kes jangkitan coronavirus yang berpunca dari Wuhan China nampaknya kini sudah semakin merebak di beberapa buah negara Boleh dikatakan semua negara semakin berjaga jaga dan cuba yang terbaik dalam menangani kes jangkitan virus yang semakin m...
Tidak Boleh Tutup Mulut Selepas Menguap

Tidak Boleh Tutup Mulut Selepas Menguap

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 461 hits
Seorang remaja perempuan berumur 17 tahun Holly Thompson berasal dari Britain tidak dapat menutup mulut selepas dia menguap semasa berada di dalam kelas di Sekolah Perempuan Northampton Dalam kejadian yang berlaku dia meminta seorang rakan ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli