Mencurigai Warganegara Yang Tak Tahu Berbahasa Melayu


DAP jangan terlalu agresif campur isu kewarganegaraan, kata PAS
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan DAP sebagai "semakin agresif" dalam memberi tekanan untuk melonggarkan syarat kewarganegaraan.

Tuan Ibrahim berkata demikian sebagai merujuk langkah kerajaan mengkaji untuk meminda Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan.

"PAS mengingatkan pihak-pihak tertentu supaya tidak mencampuri secara keterlaluan urusan permohonan kewarganegaraan di bawah bidang kuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN).

"PAS melihat DAP secara agresif memberi tekanan untuk melonggarkan syarat kewarganegaraan termasuk cadangan meminda Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Kenyataan itu hadir selepas media melaporkan kenyataan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Hannah Yeoh yang berkata kerajaan sedang mengkaji untuk meminda Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan.

Pindaan itu bagi membolehkan ibu warganegara Malaysia mendapatkan status kewarganegaraan bagi anak mereka yang dilahirkan di luar negara secara automatik.

Bagaimanapun, jelas Tuan Ibrahim, pindaan itu akan membuka ruang kepada dwi kerakyatan atau pertindihan taraf kewarganegaraan anak.

Selain itu, ahli parlimen Kubang Kerian itu turut menyatakan kebimbangan tentang pemegand kad pengenalan yang menurutnya tidak tahu berkomunikasi menggunakan bahasa Melayu.

"Pada masa ini, KDN sewajarnya diberikan ruang untuk mengemaskini kelemahan yang terdapat dalam proses kewarganegaraan sehingga menyebabkan rasuah dan salah guna kuasa dalam pemberian kad pengenalan.

"Rakyat juga sangat bimbang dengan situasi lambakan pemegang-pemegang kad pengenalan yang tidak tahu berkomunikasi dalam Bahasa Melayu walhal pengetahuan asas dan sesi temu duga ujian Bahasa Melayu adalah pra syarat untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan.

"PAS mahu KDN terus membongkar dan menangkap semua dalang yang terlibat dalam isu penjualan MyKad. Isu ini sangat bahaya dan perbuatan khianat berbanding pelbagai isu remeh temeh yang sengaja ditularkan untuk menutup kontroversi ini," katanya.

Dalam perkembangan isu sama, Ketua Pemuda DAP Howard Lee menyifatkan dakwaan yang menuduh DAP mahu membawa kaum Cina dari negara China sebagai fitnah.

"Jika fitnah ini benar, tak perlulah DAP meminta Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin untuk membangkitkan isu nirkewarganegaraan (statelessness) dan kad pengenalan merah, sebaliknya hanya terus berdiam dan teruskan jual MyKad sahaja.

"Justeru, Pemuda DAP memandang serius terhadap isu pecah amanah ini dan permainan politik fitnah dalam isu ini," katanya dalam kenyataan media yang dikongsi di Facebook.

Howard dalam kenyataannya turut menggesa kerajaan menyelesaika segera lambakan permohonan kewarganegaraan oleh warga yang layak dalam mendapatkan dokumentasi mereka.

"Tidak lain dan tidak bukan kerana mereka benar-benar layak," katanya. - www.malaysiakini.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/09/mencurigai-warganegara-yang-tak-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Melayu Yang Bertinju Di Tol Dengan Pembuuli Jalanan Memohon Bantuan Dana Dari Netizen

Lelaki Melayu Yang Bertinju Di Tol Dengan Pembuuli Jalanan Memohon Bantuan Dana Dari Netizen

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 211 hits
Kecoh di media sosial dimana satu rakaman video tular menunjukkan satu perg4duhan terjadi di kawasan Tol Penchala Kuala Lumpur Lelaki Melayu Yang Bertinju Di Tol Dengan Pembuuli Jalanan Memohon Bantuan Dana Dari Netizen
Dasar Kerajaan Pakatan Harapan Terus Terusan Menekan Bangsa Melayu

Dasar Kerajaan Pakatan Harapan Terus Terusan Menekan Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 370 hits
Sudah melebihi satu tahun kuasa berpindah kepada kerajaan Pakatan Harapan Admin dah muak nak menulis tentang Manifesto Pilihanraya PRU 14 Pakatan Harapan Apa yang nak ditulis kali ini supaya dapat jadi renungan bersama ialah kegagalan keraj...
Kenapa Melayu Pro Dap Tak Sokong Bmf

Kenapa Melayu Pro Dap Tak Sokong Bmf

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 489 hits
Kenyataan sengal Guan Eng heret politik dalam isu kepenggunaanKEMPEN Dahulukan Membeli Produk Muslim telah dimangsai oleh pandangan sesat yang diarusperdanakan oleh pemimpin politik Cina dan Melayu dalam kerajaan Tujuan murni kempen ini sen...
Kongres Maruah Melayu Hanya Retorik Hakikatnya Tidak Pernah Bela Melayu Berhentilah Jadi Alat Dap

Kongres Maruah Melayu Hanya Retorik Hakikatnya Tidak Pernah Bela Melayu Berhentilah Jadi Alat Dap

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 303 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata usahlah Parti Pribumi Bersatu Malaysia hanya menunjuk kononnya mahu membela Melayu dengan menganjurkan Kongres Maruah Melayu kerana hakikatnya parti Bersatu tidak membela...
Tekan Terus Melayu Islam Memang Itu Dasar Ph

Tekan Terus Melayu Islam Memang Itu Dasar Ph

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 301 hits
Dasar Kerajaan Pakatan Harapan Terus Terusan Menekan Bangsa Melayu Posted by SnapShot at 9 20 2019Sudah melebihi satu tahun kuasa berpindah kepada kerajaan Pakatan Harapan Admin dah muak nak menulis tentang Manifesto Pilihanraya PRU 14 Paka...
Orang Melayu Pergi Mekah Beli Ketayap Buatan China

Orang Melayu Pergi Mekah Beli Ketayap Buatan China

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 666 hits
KUALA LUMPUR Orang Melayu yang pergi ke Mekah pun membeli barangan daripada pelbagai negara termasuk China dan Hong Kong Itu kata Kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dipercayai m...
Buasir Otak Tv Orang Melayu Teruk

Buasir Otak Tv Orang Melayu Teruk

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 408 hits
Macam ni lah orang Melayu asal ada yang perangai teruk habis satu kaum kena kecam Jom layan animasi ini
Craving Masakan Melayu Asli Datang Je Restoran Sisik Ikan Bakar Klang

Craving Masakan Melayu Asli Datang Je Restoran Sisik Ikan Bakar Klang

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 1179 hits
Assalamualaikum hi kawan kawan Last week BBL pergi satu kedai masakan Melayu Asli Restoran Sisik Ikan Bakar betul betul depan Plaza GM Klang Bandar Botanic Apa special kedai ni ialah menu seafood tradisional yang jarang jarang kita boleh ju...
Kongres Maruah Melayu Reflects Ph Fear

Kongres Maruah Melayu Reflects Ph Fear

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 279 hits
DIGNITY I wonder if those behind another event a la Himpunan Penyatuan Ummah on Sept 14 are people with dignity when they are already traitors to their own Malay party selling their soul to the ruling government as a way to hide their wrong...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih