Kenapa Melayu Pro Dap Tak Sokong Bmf


Kenyataan 'sengal' Guan Eng heret politik dalam isu kepenggunaan
KEMPEN Dahulukan Membeli Produk Muslim (BMF) telah dimangsai oleh pandangan sesat yang diarusperdanakan oleh pemimpin politik Cina dan Melayu dalam kerajaan.

Tujuan murni kempen ini sengaja difahami di luar konteks yang sebenarnya hingga seolah-olah memboikot produk bukan muslim. Ini perangai yang tidak bertanggungjawab.

Akibat kegelojohan politik pemimpin Cina dan Melayu yang berkawan dengan DAP, mereka sengaja membina persepsi bahawa ini tindak balas politik orang Melayu. Ini suatu yang disengajakan bertujuan mensabotaj kempen berkenaan.

Dari manakah pemimpin Cina dan Melayu pro-DAP ini mendapat maklumat bahawa kempen ini adalah boikot? Tolonglah, jangan kutip maklumat-maklumat sampah di media sosial yang kredibiliti dan autoriti pihak yang meuar-uar itu diragui.

Lain kali baca betul-betul, faham bahasa Melayu betul-betul sebelum mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang menunjukkan kebodohan. Kenapa DAP dan Melayu pro-DAP takut sangat dengan muslim memberi produk muslim?

Sebenarnya mereka inilah yang tidak bertanggungjawab kerana mengaitkan isu kepenggunaan iaitu kempen utamakan produk muslim sebagai perkauman dan politik. Salahkah muslim mengajak muslim lain membeli produk keluaran muslim. Ini termasuklah Cina, India dan lain-lain lagi yang muslim.

Tolonglah buka sedikit otak itu untuk memahami isu-isu bukan dari sudut politik atau kaum yang sempit. Beginilah kesannya kalau semuanya hendak dikaut keuntungan politik, kemudian mengarusperdanakan suatu yang di luar konteks sama sekali.

“Jika PAS dan UMNO tidak menentang bukan Islam dan bukan Melayu, mereka harus mengamalkan mengecam kempen boikot produk bukan Bumiputera seperti itu,” kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng. Nah, ini satu kenyataan sengal untuk mengheretkan politik dalam isu kepenggunaan.

Kalau DAP hendak bertelagah dengan UMNO dan PAS, silakan. Banyak lagi pentas lain untuk mereka bertelagah tetapi bukan menempek pada isu kepenggunaan. Ini tidak ada kena mengena dengan politik. Bijaklah sikit supaya rakyat yakin dengan pemimpin kerajaan masa ini.

Apabila Lim Guan Eng menyindir supaya memboikot juga telefon bimbit, itu adalah kenyataan berbaur perkauman kerana sebahagian besar penjual telefon bimbit adalah orang Cina. Kenyataan ini sebenarnya yang menyalakan ketegangan kaum.

Ada juga sesetengah pemimpin politik Melayu pro-DAP mengingatkan bahawa kempen ini tidak berjaya menjejaskan produktiviti dan ekonomi bukan muslim. “Kerja orang pendek akal dan sia-sia,” katanya.

Memang benarlah kempen bukan bertujuan untuk menjejaskan produktiviti dan memberi kesan pada ekonomi pengeluar bukan muslim. Ini sedikit pun tidak ada dalam agenda.

Kerajaan baru yang sudah tidak berapa baru ini menjanjikan kebebasan bersuara. Kebebasan juga mesti diberikan dalam memilih produk. Janganlah menafikan kebebasan pengguna muslim memilih produk yang disukainya.

Tidak usahlah mengugut kalau utamakan produk muslim akan menjejaskan keharmonian kaum. Ini mengarut. Sebaliknya kenyataan-kenyataan yang menolak kempen ini lebih perkauman.

Oleh: Ku Seman Ku Hussain

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/09/kenapa-melayu-pro-dap-tak-sokong-bmf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Menerima Tekanan Dari Peniaga Cina Kita Melayu Teruskan Bmf

Dap Menerima Tekanan Dari Peniaga Cina Kita Melayu Teruskan Bmf

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 421 hits
BMF adalah ISU ekonomi satu kesedaran satu kebangkitan semula bukan perkara baru Tahun 70an 80an setiap melayu SUDAH lama mempraktikan BMF malah diera itu setiap kali Chinese New year kedai tutup seminggu sukarlah utk org melayu bekalan ter...
Orang Melayu Tidak Control Dap Kata Mahathir

Orang Melayu Tidak Control Dap Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 297 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata orang Melayu tidak control DAP sebaliknya kedua dua pihak menjalin kerjasama erat dalam mentadbir negara Beliau berkata demikian merujuk kerjasama PPBM dengan DAP dalam gabungan Pakatan Harapan PH...
Final Melayu Pecah Dua Satu Puak Sokong Rasuah Satu Puak Tidak Sokong Rasuah

Final Melayu Pecah Dua Satu Puak Sokong Rasuah Satu Puak Tidak Sokong Rasuah

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 303 hits
Tidak perlu bagi apa alasan Tidak perlu bertapi tapi Tidak ada atas pagar PRK atau PRU15 menyaksikan pertembungan dua puak itu Yang menang akan jadi kerajaan Tetapi status perpecahan kekal kepada dua puak tersebut
What About Dap S Boycott Of The Raja Raja Melayu

What About Dap S Boycott Of The Raja Raja Melayu

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 309 hits
It is the party policy of DAP to boycott awards and titles given out by the Raja Raja Melayu If they accept any awards and titles from the Raja Raja Melayu that means they subject themselves to the Raja Raja Melayu As republicans and secula...
33 Senarai Kategori Produk Muslim Bmf Kempen Sokong Beli Produk Muslim

33 Senarai Kategori Produk Muslim Bmf Kempen Sokong Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 751 hits
33 Senarai Kategori Produk Muslim BMF Kempen Sokong Beli Produk Muslim Salam semua sekarang ni kan naik balik isu kempen sokong produk muslim Bukan isu baru sebenarnya isu dah lama tapi bila naik balik menjadi isu sekarang semua bercerita p...
Penjelasan Padu Makan Dalam Toqqi Kenapa Korang Perlu Sokong Bmf

Penjelasan Padu Makan Dalam Toqqi Kenapa Korang Perlu Sokong Bmf

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 356 hits
Sumber YouTube PPIMMasih dengan kempen Buy Muslim First atau BMF Ohmedia hari ini lihat terlalu banyak pihak yang cuba menghalang kempen ini dari terus dilakukan dan mengatakan ini usaha memboikot produk bukan Islam Sedangkan kempen ini dij...
Orang Melayu Sendiri Kurang Sokong Peniaga Melayu

Orang Melayu Sendiri Kurang Sokong Peniaga Melayu

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 281 hits
Sinar Harian AHMED RAZMAN Kerajaan perlu main peranan menyediakan payung kepada peniaga Bumiputera kerana kita adalah majoriti Foto Sinar Harian SHAH ALAM Peniaga Melayu diakui masih tidak mendapat sokongan sepatutnya daripada komuniti send...
Kit Siang Kata Hadi Marah Sebab Dap Tak Sokong Beliau Jadi Pm

Kit Siang Kata Hadi Marah Sebab Dap Tak Sokong Beliau Jadi Pm

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 265 hits
Lim Kit Siang mengecam kenyataan Abdul Hadi Awang di Sarawak sambil menyoal sama ada presiden PAS itu mahu membalas dendam hanya kerana tidak menyokong hasrat beliau menjadi calon perdana menteri dalam pilihan raya umum 2013 Veteran DAP itu...
Dr Mahathir Hina Melayu Malas Lagi Sebab Tak Sokong Dia

Dr Mahathir Hina Melayu Malas Lagi Sebab Tak Sokong Dia

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 813 hits
Bila baca tweet Dr Mahathir nie termenung panjang memikirkan kenapalah orang tua yang rumah kata pergi kubur kata mari nie tak habis habis nak hina bangsa Melayu Apa sebabnya apa puncanya Bak kata orang tua tua mati bersebab sakit berpunca ...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Filem Damsel

Sampai Bila Islam Akan Terus Dihina Di Negara Ini

Tular Banyak Lebihan Minuman Dibuang Peniaga Bazar Rupanya Ini 3 Sebab Kenapa Ia Tak Boleh Disedekahkan

Tiba Tiba Ipad Keluar Nama Ibu Sayang Shuib Kongsi Momen Mimpi Jumpa Arwah Siti Sarah Sebak Hasrat Akhirnya Tercapai

Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan