Menangis Tengok Ramai Tak Sanggup Tengok Ibu Ainul Kongsi Cara Tukar Trachy Di Leher


Kisah adik Ainul suatu ketika dahulu pernah viral di seluruh Malaysia dan ramai yang menghulurkan bantuan dari segi kewangan dan sokongan moral demi melihat bayi comel ini sembuh.
Menderita ketumbuhan dalam mulut,  bapa kepada adik Ainul, Ahmad Safiuddin tabah dan begitu kuat menerima takdir Allah.

Walaupun bukan selalu ibu bapa Ainul Mardhiah memuat naik status terbaru mengenai perkembangan kesihatannya, ternyata ramai yang ternanti-nanti untuk mengetahui keadaan terkini buah hati rakyat Malaysia ini.

Beberapa jam yang lepas ibu Ainul, Puan Erwani memuatnaik video di instagram tentang bagaimana cara dia menukar trachy di leher Ainul setiap dua minggu. Video tersebut mendapat tontonan sebanyak hampir 59ribu tontonan dalam masa 8 jam.
 
View this post on Instagram  
A post shared by Nurul Erwani Zaidi (@_nrlerwani)
 Time for trachy change
Tukar trachy ni selalu dua minggu sekali, mama dan walid akan buat. Sebenarnya dah lama nak post, tapi takut ada yang tak sanggup nak tengok.

InshaAllah, benda ni sementara je untuk Ainul Feel free untuk tanya mama Ainul apa-apa di post ni berkaitan trachy Ainul, InshaAllah mama Ainul akan reply satu-satu ya Enjoy and thank you for watching this video

Ibu Ainul menjelaskan bahawa pemakaian trachy di leher hanya buat sementara waktu sahaja. Rata-rata netizen tidak sanggup melihat keadaan adik Ainul.
angieshalasiah
“such a strong girl adik Ainul, dulu anak saya pun guna trachy, tukar sendiri dah jadi rutin, 3tahun guna, Alhamdulilah skrg dah sembuh masalah pernafasan dia. semoga Ainul akan diber kesembuhan sama dgn Aryan Malik. Aaminnnn”
farahadibahismail
“Allahuakbar menangis tengok Semoga Ainul sihat cepat tak perlu pakai trachy lagi”
norhaitah.ab
“Kuatnya Ainul..tak menangis pun..Alhamdullah..respect kat ibubapa Ainul yg menjaga Ainul dgn baik ..semoga Allah beri kesembuhan pd Ainul..Amiin”
fatinilani
“Ainul good girl.
khainisasulaiman
“Utk org penaku mcm sy mmg tak sanggup nak tengok..hehe..both of u are such an inspiration! Ainul is definitely blessed to have u both as parents

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Berikut merupakan kronologi kisah adik Ainul;

13 Ogos 2018, Hari isnin, 3:15ptg di GH Melaka
Ainul lahir tidak cukup bulan, Dia pramatang. Lahir melihat dunia ketika usia kandungan isteri 31 minggu.
Pada saat disedang dikeluarkan, Doktor dan kami baru tahu bahawa ada ketumbuhan yang terkeluar dari mulutnya. Ainul terus dimasukkan kedalam wad kecemasan. Doktor memberitahu keadaan Ainul terlalu kritikal. Dia ada dua masalah iaitu; Pramatang & Ketumbuhan.
Beberapa minit selepas ainul keluar dari perut, doktor mengatakan nadi dia berhenti. Tapi alhamdulillah, dengan ilmu dan kesungguhan doktor, Ainul berjaya diselamatkan dengan cara bypass pernafasan. Doktor beritahu, dia tidak dapat bernafas kerana ketumbuhan itu telah menutupi mulut dan hidungnya.
23.8.2018, Khamis (Menaiki Ambulan)
Doktor Pakar Bedah menemui saya dan memaklumkan yg Ainul perlu segera dibedah dan pembedahan itu akan dilakukan esok pagi ( Hari jumaat ).
Ketumbuhan Kali Kedua Selepas Sebulan Buat Pembedahan
Ujian Allah buat saya sekeluarga apabila ketumbuhan keluar lagi kali kedua sebulan selepas dia operation. Ainul perlu jalani rawatan chemotherapy sebab Doktor kata ianya adalah Kanser.
Tidak Boleh Lakukan Pembedahan 
Ainul tidak boleh dioperate kerana lokasi ketumbuhan itu adalah tempat yang banyak salur darah dan saraf. Dalam CT scan, report mengatakan ketumbuhannya telah berada di belakang tengkorak hidung dan mata.
Kisah adik Ainul mula tular selepas luahan bapanya di Facebook dan mendapat perhatian ramai termasuklah Jutawan Kosmetik, Dato’ Seri Aliff Syukri.
April 2019
Apa nama adik ni yaa… siapa kenal adik ni??kalau boleh saya nak jumpa adik ni sendiri… saya amat kesian dengan nasib adik ni dan ingin menbantu apa yang perlu utk beliau… siapa yang kenal atau menpunyai number telefon adik ni sila pm sy..inyallah sy cuba yg terbaik dgn rezki apa yg saya ada – Aliff Syukri
12.04.2019
Menurut Ahmad Safiuddin, salah seorang kenalannya di sana telah membawa laporan kesihatan Ainul untuk diberikan kepada pakar perubatan kanser di hospital tersebut.
“Kenalan di sana dah bawa medical report ainul kepada pakar perubatan kanser di sana. Harap mereka boleh lakukan sesuatu!” katanya.

13.04.19 (Genap Usia Ainul 8 Bulan)
Tarikh 13 April lalu genaplah usia Ainul Mardhiah, 8 bulan. Di sebalik tarikh lahir Ainul yang dilahirkan 13 Ogos 2018 ada tersimpan maksud tersirat di sebalik tarikh tersebut.
Sebab Surah ke 13, Ayat 8 ( Surah Ar-Ra’d )

17 April 2019
Tidak sanggup melihat kesakitan yang ditanggung adik Ainul Mardhiah, Dato’ Sri Aliff Syukri melawat anak istimewa ini untuk menyerahkan cek sumbangan.

19 April 2019
Masih tunggu respon pakar di UK. Walid terpaksa ikat tangan ainul elak tumor berdarah

https://www.facebook.com/ahmadsafiuddinahmadrazak/videos/2440563012634209/
 
22 April 2019
Dr Nur Amalina Che Bakri cuba menghubungi ibu bapa adik Ainul dengan membuat carian di Instagram (IG) sebelum mereka berhubung melalui mesej di media sosial itu.
Katanya, selepas mendapat mesej di IG, dia memberikan nombor telefonnya kepada Dr Amalina sebelum doktor yang berpangkalan di United Kingdom (UK) itu menghubunginya menerusi WhatsApp.
Dr Amalina turut meminta laporan perubatan anaknya untuk membawa isu berkenaan kepada doktor di sana termasuk pakar dalam bidang masing-masing dan akan sentiasa berhubung dengan ibu Ainul.

26 April 2019
“Sementara tunggu respon dari luar negara, kami perlu lakukan sesuatu. Tidak boleh duduk diam di rumah kerana tumor ini setiap hari makin membesar.”

8 May 2019
Dr. Amalina & Team Sudah Respon!
“Mereka dah ready di sana and minta kami buat MRI di sini. Menurut kata Dr Amalina, Pakar-pakar di UK ramai yang nak bantu Ainul,” katanya.
Dr Amalina Mohon Terus Bagi Sumbangan Bantu Ainul!
Sementara itu, menerusi insta story Dr Amalina dia juga memohon jasa baik masyarakat untuk memberi sedikit sumbangan untuk membawa Ainul Mardhiah dengan segera ke London. Turut tertera nombor akaun Ahmad Safiuddin.

11 May 2019
Kerajaan Melaka akan membantu kos penerbangan dan pengangkutan keluarga adik Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin yang menderita kanser ‘Germ Cell Tumor’ di bahagian mulut, ke United Kingdom (UK).
Satu Persatu Allah Permudahkan!
Sebelum ini Ahmad Safiuddin ada bertanya mengenai urusan membuat pasport Ainul untuk persediaan ke UK. Namun beberapa jam selepas itu, Safiuddin menjelaskan telah dihubungi pegawai imigresen yang menawarkan bantuan untuk memudahkan Ainul membuat passport tanpa perlu ke pejabat imigresen.

21 May 2019
Urusan persiapan keluarga Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin, penghidap kanser mulut, ‘Germ Cell Tumor’, ke London hampir selesai apabila bapanya mengesahkan bakal bertolak ke sana, Khamis 23 May 2019.
“Pihak MAS sudah bersedia untuk membawa kami sekeluarga malah dua doktor pengiring yang juga pakar bius hospital swasta, sudah bersedia mengikut kami ke sana.
“Sebaik sahaja kami tiba di sana nanti, Ainul Mardhiah akan terus di bawa ke hospital di sana dan menjalani imbasan Pengimejan Resonans Magnetik (MRI),” katanya ketika ditemui di kediaman keluarganya di Taman Ayer Molek, Melaka.
Katanya, dua doktor pengiring itu adalah individu sukarela yang menggunakan perbelanjaan mereka sendiri, malah Dr Amalina Che Bakri juga mengesahkan kepadanya akan ada doktor yang menunggu di lapangan terbang di London.

24 May 2019
Adik Ainul Mardhiah dan ibu bapanya sudah berlepas ke London menaiki penerbangan MAS bagi menjalani rawatan. Perkara ini telah dimaklumkan oleh bapanya, Ahmad Safiuddin Ahmad Razak dalam facebooknya.

30 May 2019
Selepas tiba di London pagi Sabtu lalu, Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin, kini ditempatkan di dalam inkubator dengan wayar yang berselirat di sebuah hospital kanak-kanak.

3 June 2019
“Assalamualaikum dan hai semua! Doktor kata, Ainul semakin baik hari demi hari. Alhamdulillah. Sekarang ni Dr nak bagi Ainul rehat dulu untuk persiapan rawatan seterusnya.

7 June 2019
Ainul confirm akan dibedah tidak lama lagi, cuma sekarang ini mereka di sini mahu Ainul besar dan kuat sikit dahulu. Pengimejan Resonans Magnetik (MRI) pun dah buat, doktor doktor pakar pun telah berbincang dan setelah mereka teliti keadaan Ainul dan bincang kaedahnya, mereka sebulat suara menjawab

10 June 2019
Bayi sembilan bulan yang menghidap ‘Germ Cell Tumour’, Ainul Mardhiah Ahmad Safiuddin, selamat menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan di mulutnya.
Ketumbuhan pada mulut bayi berkenaan yang mula membesar sejak dilahirkan hingga mencapai berat 200 gram itu, berjaya dibuang oleh sekumpulan pakar bedah dan anestetik, diterajui Ketua Unit Craniofacial hospital berkenaan, Prof David Dunaway.
“Pembedahan sangat lancar, malah lebih baik daripada yang dijangka. Ketumbuhan (pada mulut Ainul) berjaya dibuang mengikut perancangan,” katanya ketika ditemui, hari ini, selepas terbabit dalam sesi pembedahan berkenaan selama lima jam.

11 June 2019
“Ainul nampak sangat comel, bibir dia cantik, pipi dia tembam. Insya-Allah mama akan jaga Ainul walau apa jua ujian dan cabarannya,” kata ibu kepada Ainul Mardhiah.
Nurul Erwani Zaidi, 24, memaklumkan anak perempuannya berusia sembilan bulan itu yang menghidap kanser mulut Germ Cell Tumor kini sedang berehat dan berada dalam keadaan stabil.

12 June 2019
Ramai yang terlibat sepanjang rawatan anaknya di UK selain daripada Dr Amalina Bakri. Ramai doktor yang disifatkan ‘doktor kiriman Allah’ yang turut sama memberikan sokongan sepanjang usaha rawatan Ainul di Malaysia & UK. Ahmad Safiuddin dan isteri berasa amat terhutang budi.

Sumber: Ahmad Safiuddin
The post “Menangis Tengok” Ramai Tak Sanggup Tengok, Ibu Ainul Kongsi Cara Tukar ‘Trachy’ Di Leher appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/menangis-tengok-ramai-tak-sanggup-tengok-ibu-ainul-kongsi-cara-tukar-trachy-di-leher/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Menangis Elak Dukung Tak Perlu Tergesa Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Cara Kenali Tangisan Bayi

Bayi Menangis Elak Dukung Tak Perlu Tergesa Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Cara Kenali Tangisan Bayi

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 251 hits
Angkasawan negara Dr Sheikh Muszaphar yang terkenal dengan perkongsian tentang keibubapaan di instagramnya sekali lagi berkongsi tentang tangisan bayi dan bagaimana cara dia mengatasinya Baca Melalui perkongsian video di instagramnya keliha...
Eee Comel Wanita Ini Kongsi Cara Tenangkan Anak Kecil Menangis

Eee Comel Wanita Ini Kongsi Cara Tenangkan Anak Kecil Menangis

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 153 hits
Di Twitter seorang pengguna media sosial ini berkongsikan satu video cara tenangkan anak kecil menangis Menerusi rakaman itu kelihatan seorang wanita bersama anak kecil yang sedang menangis Wanita itu menghampiri anak kecil tersebut dan ber...
Kemaskini Nombor Telefon Kwsp Online Cara Tukar Update No Telefon Tac Terkini

Kemaskini Nombor Telefon Kwsp Online Cara Tukar Update No Telefon Tac Terkini

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 711 hits
KEMASKINI NOMBOR TELEFON KWSP ONLINE CARA TUKAR UPDATE NO TELEFON TAC TERKINI Kepada ahli KWSP yang belum atau dikenali sebagai i Akaun pastikan ahli mempunyai nombor telefon peribadi untuk memudahkan sebarang transaksi KWSP secara online B...
Doa Inilah Mak Baca Ketika Besarkan Kami 8 Beradik Cara Ibu Ni Bukan Je Buat Anak Dengar Cakap Siap Tambah Rezeki

Doa Inilah Mak Baca Ketika Besarkan Kami 8 Beradik Cara Ibu Ni Bukan Je Buat Anak Dengar Cakap Siap Tambah Rezeki

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 541 hits
Kasih ibu membawa ke syurga Pengorbanan saat mengandung sehingga melahirkan tidak terbayar dek wang ringgit Demi anak anak semuanya diharungi dengan cekal Malah setiap masa dan saat mereka memikirkan hal anak demi memastikan mereka dalam ke...
Cara Hilangkan Parut Pembedahan Czer Ini Wajib Ibu Ibu Tahu

Cara Hilangkan Parut Pembedahan Czer Ini Wajib Ibu Ibu Tahu

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 167 hits
Walaupun banyak wanita tidak suka lemak kerana ingin badan yang kurus dan langsing tetapi jangan terkejut kerana ada kajian terbaru menunjukkan bahawa lemak sebenarnya boleh bantu hilangkan parut czer anda itu Wah ini pastinya cara hilangka...
Kes Ibu Yati Kedangkalan Cara Berfikir Dan Keupayaan Memahami Asas Pengetahuan Dr Maza

Kes Ibu Yati Kedangkalan Cara Berfikir Dan Keupayaan Memahami Asas Pengetahuan Dr Maza

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Nama Ibu Yati kembali hangat viral di media sosial sejak penghujung Januari lalu apabila memuat naik kenyataan menggusarkan yang terkait dengan pertikaian agama Lebih memburukkan kenyataannya menunjukkan bahawa sama ada sisi as...
Ibu Kucing Ini Menangis Kerana Anak Baru Lahir Mati Sedih Tengok

Ibu Kucing Ini Menangis Kerana Anak Baru Lahir Mati Sedih Tengok

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 321 hits
Perkara ini dapat digambarkan menerusi sebuah rakaman yang dimuat naik oleh satu akaun di Twitter iaitu milik SinstuffCo apabila terdapat seekor kucing betina yang baru sahaja melahirkan anaknya Kucing itu dilihat telah berjaya melahirkan k...
Sama Macam Pejabat Ibu Ni Kongsi Idea Guna Partition Di Meja Makan Bantu Anak Fokus Belajar Kreatif

Sama Macam Pejabat Ibu Ni Kongsi Idea Guna Partition Di Meja Makan Bantu Anak Fokus Belajar Kreatif

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 568 hits
Sesi pembelajaran dari rumah atau PdPR yang dilaksanakan anak anak kita di rumah kini menuntut lebih banyak fokus bukan hanya dari anak itu sendiri bahkan ibu bapa Bagi memantau pembelajaran anak di rumah seorang ibu tampil berkongsi cara m...
Berat Badan Anak Bawah Garis Normal Ibu Ini Kongsi Menu Untuk Anak Susah Makan

Berat Badan Anak Bawah Garis Normal Ibu Ini Kongsi Menu Untuk Anak Susah Makan

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 302 hits
Bila anak mula makan perkara pertama yang selalu merisaukan ibu adalah kenapa anak sendiri kurus je tapi anak orang lain beratnya ok Lagi haru kalau anak memang jenis susah atau cerewet makan Kebanyakan anak yang cerewet makan ni kurang ber...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia