Memohon Raja Raja Melayu Mempertimbangkan Melihat Kerajaan Tebuk Atap Yang Gagal


 


Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

1. KAMI, NGO-NGO dan individu dari pelbagai latar belakang di seluruh dunia tidak berharap akan adanya pengumuman oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada 12 Januari 2021 bahawa beliau telah menasihati Yang di-Pertuan Agong (YDPA) untuk mengisytiharkan darurat bagi seluruh negara sehingga bulan Ogos 2021.

Pengisytiharan ini bukan saja telah menjatuhkan imej negara di seluruh dunia bahkan media antarabangsa telah menjadikan bahan ejekan ke atas Yang Dipertuan Agong dan kerajaan Malaysia.

Kami sebagai rakyat marhaen amat menyanjung tinggi Institusi Diraja yang bernaung di bawah payung Raja-Raja Berpelembagaan sejak dari awal penubuhan Negara tercinta ini.

Hal seperti ini wajib dihentikan serta merta kerana keperluan darurat yang masih dipertikaikan dari segi perlembagaan dan cadangannya juga dari seorang PM yang sudah hilang majoriti.

2. Kami sangat bimbang kesan dari pengisytiharan darurat ini peranan semak dan imbang kepada kuasa eksekutif pentadbiran negara dan mendedahkan kerajaan kepada salah guna kuasa eksekutif yang tidak terkawal.

Kebimbangan kami berasas dengan bocornya surat tawaran kerja membina dewan di Parlimen Pagoh sebanyak rm 35 juta ( surat dilampirkan) tanpa melalui prosidur biasa.

Dalam tempuh darurat yang sangat singkat, bagaimana projek ini boleh diluluskan tanpa mengambilkira penderitaan rakyat buat masa ini.

3. Kami amat bersyukur dengan langkah munasabah yang diambil bagi menangani wabak COVID-19. Namun, alangkah lebih wajar jika tumpuan diutamakan kepada isu kesihatan rakyat, kelengkapan termasuk peruntukan terhadap petugas barisan hadapan (kesihatan dan keselamatan petugas barisan hadapan).

4. Akibat dari beberapa tindakan gopoh dari Perikatan Nasional yang dimulakan dengan pengumuman PKP kemudiaan darurat pula hingga bulan Ogos, rakyat sudah mula membuat protes terbuka di beberapa media sosial ( dilampirkan).

Apakah protes rakyat ini akan mereda sekiranya mereka masih belum berpuas hati dengan janji kosong dari Perikatan Nasional selama ini.

Ditambah pula dengan harga barang yang sudah terlalu tinggi.

Kami tidak yakin kemarahan rakyat akan mereda sekiranya kadar pengangguran semakin meningkat, kemiskinan makin bertambah, peluang berniaga ghaib dan penafian hak mereka spt wang simpanan Kwsp tidak mampu diselesaikan.

5. Kami berpandangan bahawa undang-undang sedia ada, termasuk pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah diumumkan sebelum ini adalah mencukupi untuk mengumpul segala sumber dan kekuatan bagi mengatasi wabak ini.

6. Bagi kami Perdana Menteri dan kerajaan telah terlanjur dan tersasar dalam menyampaikan nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong kerana sesungguhnya tidak terkait dengan permasalahan COVID-19, banjir atau ekonomi.

7.Oleh itu demi menyelamatkan keamanan, kesejahteraan dan kestabilan politik di negara ini, kami bermohon ke bawah Duli Raja-Raja Melayu untuk menarik semula persetujuan perlaksanaan Ordinan Darurat ini dengan segera.

Mustapa Mansor

Ketua Kordinator NGO Gabungan Bertindak Memorandum Rakyat (100 NGO gabungan dan individu dari seluruh dunia).

Alamat sekretariat:

(seperti sebelum ini)

page fb:

Memorandum Rakyat Malaysia

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/memohon-raja-raja-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Antara Muka Yang Tak Berfungsi Dalam Kerajaan Tebuk Atap Rakyat Seru Letak Jawatan

Antara Muka Yang Tak Berfungsi Dalam Kerajaan Tebuk Atap Rakyat Seru Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 228 hits
Menteri Kesihatan dua timbalan makan gaji buta January 29 2021 Bekas menteri kesihatan Dzulkefly Ahmad menggesa penggantinya Dr Adham Baba dan dua timbalannya untuk mengambil tanggungjawab dalam pembuatan keputusan KKM atau mengundurkan dir...
Full Lockdown Dipersilakan Wahai Kerajaan Tebuk Atap

Full Lockdown Dipersilakan Wahai Kerajaan Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 174 hits
Kerajaan PN nak laksanakan full lockdown bulan depan January 25 2021 Tadi tengok ada sahabat kongsikan perbezaan PKP yang lebih ketat pada Mac 2020 berbanding hari ini yang tidak berkesan rasanya ia bersumberkan Page Najib dan Najib minta P...
Nak Buat Macamana Netizen Semua Dah Nama Pun Kerajaan Tebuk Ikut Atap Kualitinya Tentulah Rendah

Nak Buat Macamana Netizen Semua Dah Nama Pun Kerajaan Tebuk Ikut Atap Kualitinya Tentulah Rendah

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 180 hits
Kecoh Netizen pertikai Papagomo dapat pingat JMWFebruary 2 2021 Pada Hari Wilayah ini seorang individu yang pernah dipecat dari PDRM atas kesalahan jenayah pada 2005 dan kalah saman fitnah hampir RM1 juta pada 2014 telah dianugerahkan darja...
Senarai Kegagalan Kerajaan Pn Tebuk Atap

Senarai Kegagalan Kerajaan Pn Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 277 hits
Berikut adalah kegagalan kerajaan Perikatan Nasional tebuk atap 1 Membazirkan duit rakyat jutaan ringgit sebulan dengan pembentukan 70 orang anggota kabinet Malah anggota kabinet itu jelas gagal menjalankan tanggungjawab masing masing 2 Gag...
Kesilapan Institusi Raja Raja Melayu Akan Membuka Ruang Kepada Gerakan Subversif Republik Malaysia

Kesilapan Institusi Raja Raja Melayu Akan Membuka Ruang Kepada Gerakan Subversif Republik Malaysia

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 350 hits
Sebelum admin menulis dengan lebih lanjut mengenai tajuk yang sangat sensitif ini admin mahu menyatakan di sini admin bukanlah seorang berideologi sosialis yang menentang Institusi Raja Raja Melayu Admin adalah seorang pendokong kuat sistem...
Bahan Terbaik Kalau Nak Cakap Pada Walaun Dan Macai Bodo Umno Takda Faedah Apapun Kerajaan Bani Melayu Islam Bersatu

Bahan Terbaik Kalau Nak Cakap Pada Walaun Dan Macai Bodo Umno Takda Faedah Apapun Kerajaan Bani Melayu Islam Bersatu

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 396 hits
BERSATU MELAYU ISLE LA SANGAT LEBAI HADI DAH KELUAR FATWA DEMI JAWATAN DAN KELOMPOK PENGUASA YANG MERAMPAS DAN TERLIBAT DALAM PEGKHIANATAN JADINYA TAK BOLEH PAKAI KALAU SAMA SAMA TERLIBAT DENGAN REGIM KLEPTOKRASI PEEEGEEEDAHHH COPY POSTER B...
Datuk Tebuk Atap

Datuk Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 587 hits
Kita tak perlu heboh sangat bila orang dapat gelaran Di negara kita ini adalah perkara biasa Orang putih kata a dime a dozen atau dalam bahasa Melayu sedozen sepuluh sen Kita ada banyak negeri dan ramai Sultan Itu belum masuk Yang di Pertua...
Jom Bmf Dulu Riuh Bmf Kah Kerajaan Melayu Isle La Sangat

Jom Bmf Dulu Riuh Bmf Kah Kerajaan Melayu Isle La Sangat

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 175 hits
FAEZUDDIN PUADDalam keadaan ekonomi tak menentu rakyat hilang pendapatan dan perniagaan merosot Harga barang pula naik Harga sayur naik Harga minyak masak naik Bukan naik sikit tapi kenaikan harga yang terlalu mendadak Ini bukan cerita reka...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan