Memng China Kurang Ajar Isteri Uighur Dipaksa Sekatil



Kerajaan pusat didakwa cuba menarik lelaki yang masih bujang di kawasan pedalaman China untuk berpindah ke wilayah Xinjiang dan mengikat tali perkahwinan dengan wanita Islam yang sudah berkahwin. - Foto Agensi
Isteri etnik Uighur dipaksa sekatil dengan pegawai kerajaan?
BEIJING: Wanita Islam yang sudah berkahwin di China dipercayai sering dipaksa untuk berkongsi satu katil dengan pegawai kerajaan lelaki yang dihantar untuk memantau mereka, lapor portal berita antarabangsa.

Business Insider melaporkan, pendedahan menggemparkan itu dibuat selepas golongan isteri etnik Uighur di wilayah Xinjiang diminta untuk 'menjemput' pemeriksa ke rumah mereka, di bawah program pengawasan wajib, ketika suami mereka ditahan di pusat pendidikan semula di negara itu.
Ketika terpaksa berpisah dengan suami masing-masing, mereka juga perlu memberikan maklumat tentang aktiviti seharian dan pandangan politik mereka kepada pemeriksa lelaki yang menggelar diri mereka sebagai 'saudara' golongan itu.

Selain itu, mereka juga digalakkan untuk 'menyemai perasaan cinta' antara satu sama lain. Difahamkan, golongan 'saudara' tersebut datang melawat mereka setiap dua bulan dan akan tinggal seperti pasangan suami isteri sepanjang hari.

"Mereka akan 'bantu' keluarga itu dengan ideologi dan membawa idea baharu. Mereka akan bercakap tentang kehidupan apabila mula terbit perasaan cinta," lapor Radio Free Asia memetik kenyataan pegawai kerajaan dari daerah Yengisar di wilayah Kashgar.

Jelasnya, antara 70 hingga 80 keluarga di bandar itu menerima kunjungan 'saudara' kebanyakannya lelaki etnik Han yang akan tinggal selama enam hari bersama setiap keluarga.

Sementara itu, Kumpulan Hak Asasi Manusia (HRW) mendedahkan kempen kerajaan digelar 'Berpasangan dan Menjadi Keluarga' telah dikuatkuasakan di wilayah didiami etnik minoriti Islam tersebut sejak awal 2018.

"Keluarga Islam di seluruh Xinjiang kini terpaksa tidur dan makan di bawah pemerhatian ketat walaupun di dalam rumah mereka sendiri," kata penyelidik kanan di kumpulan yang berpusat di New York, Maya Wang, seperti yang dilapor portal berita Independent.

Pembongkaran program itu dibuat selepas Beijing dikatakan menggalakkan lelaki Han berkahwin dengan wanita Uighur untuk mengajar mereka tentang apa disebut kerajaan sebagai 'ideologi yang betul'.

Kerajaan pusat didakwa cuba menarik lelaki yang masih bujang di kawasan pedalaman China untuk berpindah ke wilayah Xinjiang dan mengikat tali perkahwinan dengan wanita Islam yang sudah berkahwin.

Mereka yang mengikuti dasar itu dikatakan akan menerima tanah percuma dan insentif perumahan. Kira-kira 30 juta lelaki di China kebanyakannya penduduk Han gagal mencari pasangan hidup kerana isu ketidakseimbangan jantina di negara tersebut.

Ketika artikel ini diterbitkan, pihak Astro AWANI sedang menunggu pengesahan dari pihak berkuasa berhubung perkara ini.

Seorang jurucakap dari kedutaan hari ini berkata, berita ini merupakan berita palsu yang memalukan dan kejam.

Seperti mana berita palsu berhubung Xinjiang yang pernah dilaporkan sebellum ini, laporan ini juga hanyalah khabar angin semata-mata yang disebarkan tanpa sebarang bukti jelas dan sememangnya terlalu dangkal dan tidak masuk akal sama sekali.

"Saya percaya, sesiapa sahaja yang memahami pembangunan negara China dan situasi sebenar di Xinjiang, atau sesiapa sahaja yang mempunyai pertimbangan rasional, tidak akan mudah menerima dakwaan palsu yang boleh mengundang fitnah ini," kata jurucakap berkenaan.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Memang kerajaan kafir komunis kurang ajar, biadap terhadap Islam. Awasilah, kafir-kafir komunis di Malaysia..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/11/memng-china-kurang-ajar-isteri-uighur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengejutkan Isteri Etnik Uighur Dipaksa Sekatil Dengan Pegawai Kerajaan

Mengejutkan Isteri Etnik Uighur Dipaksa Sekatil Dengan Pegawai Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 527 hits
BEIJING Wanita Islam yang sudah berkahwin di China dipercayai sering dipaksa untuk berkongsi satu katil dengan pegawai kerajaan lelaki yang dihantar untuk memantau mereka lapor portal berita antarabangsa Business Insider melaporkan pendedah...
Guan Eng Kurang Ajar Takut Tuan Ibrahim

Guan Eng Kurang Ajar Takut Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 246 hits
Muafakat Guan Eng takut bukan rakyatKL PAS menempelak Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menggambarkan Umno dan PAS memberi ancaman kepada kaum bukan Melayu jika kedua dua parti itu memerintah negara Timbalan Presiden PAS Ustaz Dato Tua...
Apabila Melampaunya Kurang Ajar

Apabila Melampaunya Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 238 hits
Penyelidik deradikalisasi beri amaran kemungkinan rusuhan kaumPenasihat program deradikalisasi polis memberi amaran bahawa negara kemungkinan terjerumus kepada rusuhan kaum seperti yang berlaku lima dekad yang lalu Ahmad El Muhammady yang t...
Bank Dunia Tamat Biaya Sekolah Uighur Kontroversi Di China

Bank Dunia Tamat Biaya Sekolah Uighur Kontroversi Di China

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 366 hits
WASHINGTON Bank Dunia mengumumkan semalam ia menamatkan satu projek untuk membiayai sekolah vokasional di China susulan dakwaan salah laku terhadap etnik minoriti Islam Uighur Bank Dunia melancarkan satu lagi semakan program akhir Ogos lalu...
Shiera Nak Berdepan Netizen Kurang Ajar

Shiera Nak Berdepan Netizen Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 341 hits
PELAKON dan pelawak Sharifah Shahira atau Shiera tidak bercadang untuk mengambil tindakan undang undang terhadap netizen yang memuat naik mesej berbaur hinaan dan fitnah di laman sosialnya seperti mana dilakukan beberapa rakan artis sebelum...
Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

Sampai Lari Rumah Suami Dakwa Isteri Ada Masalah Mental Sampai Nampak Benda Mistik

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 300 hits
Banyak kes kes penceraian berlaku disebabkan oleh ketidak sefahaman antara dua belah pihak Mereka mengambil jalan mudah dengan membuat keputusan untuk bercerai tanpa memikirkan nasib anak anak Menerusi perkongsian Facebook beliau menceritak...
Suami Canang Isteri Hamil Luar Nikah Ketika Majlis Bertandang Rumah Lelaki

Suami Canang Isteri Hamil Luar Nikah Ketika Majlis Bertandang Rumah Lelaki

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 1247 hits
Seorang wanita meluahkan rasa berangnya terhadap suami yang mencanangkan keadaannya yang sedang hamil luar nikah ketika majlis bertandang di rumah lelaki itu Memulakan cerita di Twitter twtmalaywedding wanita yang hanya menggunakan nama sam...
2 Pasang Kasut Untuk Isteri Kesayangan

2 Pasang Kasut Untuk Isteri Kesayangan

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 625 hits
hadiah birthday Hadiah sempena Birthday Girl Alhamdulillah tak minta pun hadiah ni Tuptup suami ajak masuk kedai kasut VERN s Ikutkan birthday Ina jatuh pada 19th November Swafoto sambil menanti order makanan di Chicken Rice ShopLunch di Ch...
Isteri Kedua Rahim Guna Populariti Suami Jadi Coach Program Diet

Isteri Kedua Rahim Guna Populariti Suami Jadi Coach Program Diet

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 662 hits
Sekarang ni bukan artis sahaja yang popular keluarga artis pun kalau pandai cari publisiti memang boleh jana pendapatan Alkisah isteri seorang pelawak tanah air menggunakan populariti suaminya dengan menjadi coach kepada pengikutnya untuk p...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni