Membalas Ulasan Wan Ji Mengenai Rasulullah Dan Transgender




Merujuk kepada ulasan Wan Ji yang menyembunyikan pendirian sebenar Rasulullah SAW dalam isu trangender.

Menyantuni dengan pendekatan berbeza

Rasulullah SAW menggunakan dua pendekatan berbeza dalam menghadapi golongan transgender ini. Daripada Aisyah RA, beliau menceritakan bahawa; “seorang mukhannath masuk menemui isteri-isteri Rasulullah SAW dan mereka menganggapnya sebagai Ghairu Ulil Irbah (orang yang tidak punya nafsu kepada wanita). Suatu ketika Rasulullah SAW masuk menemui isteri-isteri Baginda dan mukhannath itu ada bersama mereka.

Mukhannath itu sedang menceritakan mengenai sifat wanita (Taif) dengan berkata; ‘Wanita (Taif, anak-anak perempuan Ghaylan) itu jika menghadap ke depan maka ia menghadap dengan empat (lipatan), dan jika menghadap ke belakang maka ia menghadap dengan lapan (lipatan)’.


Mendengar perbualan itu Rasulullah SAW bersabda; ‘ketahuilah, aku melihat orang ini mengetahui apa yang ada pada wanita, maka jangan benarkan dia masuk bersama kalian.’ Mereka pun (isteri-isteri Nabi) akhirnya memakai hijab.” (HR Muslim dan Ahmad)

Menurut riwayat Abu Daud, mukhannath ini datang kepada isteri Rasulullah SAW untuk meminta makanan dan permintaan mereka itu dipenuhi. Malah mereka dilayan secara baik kerana ada hak untuk ditunaikan dalam membantu sesama manusia.

Ini diriwayatkan oleh al-Auza’i yang menyebutkan: “Wahai Rasululah SAW, sekiranya engkau usir dia sesungguhnya dia akan mati kelaparan. Maka Rasulullah SAW membenarkan mukhannath ini datang setiap jumaat dua kali, dia hanya datang meminta (makanan) dan kemudian pulang.” (HR Riwayat Abu Daud)

Kisah ini menunjukkan pendekatan pertama yang digunakan Rasulullah SAW terhadap golongan ini adalah dengan penuh hikmah dan rasional. Makanan adalah hak asas dalam kehidupan. Golongan mukhannath berhak mendapatkan hak itu justeru Rasulullah SAW memberi kebenaran untuk mereka datang pada hari yang ditetapkan.

Bagaimanapun di dalam hadis yang sama juga, Rasulullah SAW mengusir mukhannath. Cara ini boleh difahami sebagai bentuk kekerasan namun ada sebab dan alasan yang munasabah atas tindakan yang diambil. Menurut al-Imam al-Syawkani, Rasulullah SAW mengambil tindakan yang keras untuk mengusir mukhannath daripada rumah isteri baginda kerana TIGA sebab utama.

PERTAMA, sangkaan bahawa mukhannath tidak mempunyai nafsu terhadap wanita adalah salah. Ini boleh dilihat melalui perbualan mereka yang menceritakan mengenai anak Ghaylan (wanita Taif) seperti dinyatakan dalam hadis di atas.

KEDUA, penceritaan mukhannath yang mengandungi sifat dan deskripsi mengenai wanita mendedahkan perkara yang tidak wajar kepada golongan berlawanan jantina.

Walaupun mukhannath berperwatakan wanita, tetapi mereka adalah lelaki yang masih perlu menjaga batasan pergaulan. Oleh itu, Rasulullah SAW mengusir mereka daripada rumah isteri-isteri baginda.

Mukhannath ada nafsu

KETIGA, mukhannath mempunyai ruang yang terbuka untuk melihat tubuh dan aurat wanita sekiranya mereka diberi peluang atau kebenaran untuk duduk bersama-sama wanita. Bagi mengelakkan perkara yang meragui, tindakan yang diambil oleh Rasulullah SAW adalah dengan mengusir mereka.

Ini menunjukkan bahawa mukhannath juga mempunyai nafsu dan syahwat yang sama seperti lelaki biarpun mereka menyerupai wanita dalam pelbagai cara. Arahan dan tindakan untuk mengusir mukhannath bukan atas dasar kebencian, tetapi untuk memelihara kehormatan wanita terutama isteri-isteri baginda yang berhadapan dengan golongan mukhannath.

Hadis itu tidak wajar digunakan sebagai alasan untuk mukhannath bergaul bebas dengan kaum wanita, kerana masih ada batas yang perlu dijaga di antara mukhannath dan wanita. Walaupun tindakan yang diambil oleh Rasulullah SAW untuk mengusir mereka dianggap keras, baginda dalam masa yang sama melarang untuk berlaku kejam terhadap mereka ataupun membunuh ke atas golongan ini.

Penulisan ini merupakan sebahagian penulisan yang dipetik dari: http://wafiq.my/2018/12/22/pendekatan-rasulullah-saw-kepada-golongan-transgender/ yang dikongsikan oleh Prof Rafidah Hanim di laman Facebookb beliau.

Ditulis oleh Dr Saadah Khair yang merupakan Exco Kajian Islam dan Hadis WAFIQ

Kredit : Gerakan pengundi sedar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/07/membalas-ulasan-wan-ji-mengenai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usdx Vs Gbp Usd H4 Vs Eur Usd H4 Analisis Komprehensif Mengenai Pilihan Pergerakan Dari 12 Julai 2019 Analisis Apl

Usdx Vs Gbp Usd H4 Vs Eur Usd H4 Analisis Komprehensif Mengenai Pilihan Pergerakan Dari 12 Julai 2019 Analisis Apl

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 317 hits
Mari melihat secara menyeluruh bagaimana pasangan mata wang USDX vs EUR USD h4 vs GBP USD h4 akan berkelakuan dari 12 Julai 2019 Operasi skala Minuette Indeks Dolar ASDari 12 Julai 2019 indeks dolar USDX akan terus mengembangkan pergerakan ...
Pilihan Warna Gincu Mendedahkan Perihal Mengenai Diri Si Pemakai

Pilihan Warna Gincu Mendedahkan Perihal Mengenai Diri Si Pemakai

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 189 hits
Walaupun kedengaran agak pelik namun sebenarnya pilihan warna gincu anda berupaya mendedahkan banyak perkara mengenai diri anda Sebagai wanita pasti kita ada warna warna gincu kegemaran bukan Ada juga individu yang memakai warna gincu mengi...
Pak Wan Mulakan Cabaran Kayuhan Basikal Selama 15 Hari

Pak Wan Mulakan Cabaran Kayuhan Basikal Selama 15 Hari

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 311 hits
Pengayuh basikal warga emas Wan Hashim Wan Mahmood atau lebih dikenali dengan Pak Wan 73 hari ini memulakan kayuhannya bagi mencipta rekod peribadi kelimanya dalan Malaysia Books of Records menurut Bernama Kayuhan solo ini adalah kali ke 18...
Kayuhan 2 200km Pak Wan Bermula

Kayuhan 2 200km Pak Wan Bermula

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 140 hits
Hazira Ahmad Zaidi PENGAYUH basikal warga emas Wan Hashim Wan Mahmood memulakan kayuhan solonya sejauh 2 200 kilometer mengelilingi Semenanjung bermula hari ini Wan Hashim atau lebih mesra dikenali Pak Wan berusia 73 tahun itu berkata kayuh...
Mahathir Can Replace Wan Azizah With Azmin Any Time He Wants Says Rais

Mahathir Can Replace Wan Azizah With Azmin Any Time He Wants Says Rais

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 359 hits
Former minister Tan Sri Rais Yatim says Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad is not in a hurry to reshuffle his Cabinet and can make decisions as he sees fit Parti Pribumi Bersatu Malaysia s supreme council member told English daily The S...
Tun M Dijangka Dijamu Soalan Mengenai Prestasi Mab Pada Hari Lahirnya

Tun M Dijangka Dijamu Soalan Mengenai Prestasi Mab Pada Hari Lahirnya

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR Isu prestasi syarikat penerbangan negara Malaysia Airlines Berhad merupakan antara yang dibangkitkan Ahli Parlimen dalam sidang Dewan Rakyat hari ini Berdasarkan Aturan Urusan Mesyuarat Datuk Seri Mustapa Mohamed dijadual menge...
Laporan Mengenai Pasaran Buruh Menyokong Dolar As Dan Komoditi Mata Wang Aud Dan Nzd Berdagang Dalam Julat Mendatar

Laporan Mengenai Pasaran Buruh Menyokong Dolar As Dan Komoditi Mata Wang Aud Dan Nzd Berdagang Dalam Julat Mendatar

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 227 hits
Bilangan pekerjaan baru dalam sektor bukan pertanian AS meningkat sebanyak 224 000 pada bulan Jun jauh melebihi ramalan konsensus Walau bagaimanapun kadar pengangguran meningkat daripada 2 6 kepada 3 7 dan pertumbuhan gaji purata perlahan k...
Samsung Australia Dituduh Mengelirukan Pengguna Mengenai Ketahanan Air Peranti Galaxy

Samsung Australia Dituduh Mengelirukan Pengguna Mengenai Ketahanan Air Peranti Galaxy

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 156 hits
Peranti mercu Galaxy S sudah mempunyai kemampuan S Pada awalnya sistem pintu digunakan pada Peranti Galaxy S10 kini hadir dengan port terbuka tetapi mempunyai tahap ketahanan IP68 Di Australia Samsung telah dituduh mengelirukan pengguna men...
Kementerian Pendidikan Malaysia Menyangkal Dakwaan Ytl Mengenai Penamatan Kontrak 1bestarinet

Kementerian Pendidikan Malaysia Menyangkal Dakwaan Ytl Mengenai Penamatan Kontrak 1bestarinet

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 201 hits
Dua hari lalu kami telah melaporkan bahawa syarikat YTL berasa kesal akan penamatan kontrak 1BestariNet dimana Kementerian Pendidikan dilihat ingin menggantikan pelantar pembelajaran FrogVLE dengan Google Classroom Bukan itu sahaja pihak YT...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Kento Momota Tak Berjaya Masuk Gelanggang Buat Kali Terakhir Sebelum Gantung Raket

Pegawai Perbendaharaan As Jumpa Pihak Berkuasa Malaysia Berhubung Sekatan

Wallahu A Lam Bishawab Tulisan Arab Arti Penggunaan Yang Benar

Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord