Kayuhan 2 200km Pak Wan Bermula


Hazira Ahmad Zaidi   
PENGAYUH basikal warga emas, Wan Hashim Wan Mahmood memulakan kayuhan solonya sejauh 2,200 kilometer (km) mengelilingi Semenanjung bermula hari ini.

Wan Hashim atau lebih mesra dikenali Pak Wan berusia 73 tahun itu berkata, kayuhan solo yang dilakukannya itu adalah kali kelapan selepas dia mula berkayuh sejak lima tahun lalu.

Katanya, dalam misi kayuhan solonya kali ini, dia bakal mencipta nama untuk kali kelima dalam Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai Pengayuh Basikal Tertua Mengelilingi Semenanjung Malaysia seperti yang pernah dilakukan pada 2014, 2016, 2017 dan 2018.

“Dalam misi kali ini, ianya agak mencabar kerana mengambil masa yang singkat, berbanding misi sebelum ini sekurang-kurangnya dalam tempoh sebulan untuk menamatkan kayuhan.

“Bagi melengkapkan misi kayuhan solo ini yang mengambil masa selama 15 hari, saya terpaksa mengayuh basikal antara 130 hingga 150 km sehari dan mungkin akan berkayuh sehingga malam,” katanya kepada pemberita.

Terdahulu Majlis Pelepasan Kayuhan Solo pada jam 9 pagi tadi disempurnakan oleh Presiden Kelab Media Kelantan Darul Naim (KEMUDI), Azran Fitri Abdul Rahim di hadapan pejabat Utusan Malaysia, Kota Bharu, hari ini.

Ibunya, Hasmah Che Ahmad, 90, dan isteri, Faridah Daud, 68, turut hadir memberi kata-kata semangat kepada Pak Wan sebelum pelepasan dilakukan.

Bapa kepada enam anak, 20 cucu dan seorang cicit itu berkata, dia akan memulakan kayuhan menuju ke selatan Thailand dan masuk semula ke negara ini melalui Padang Besar, Perlis dan dijangka kembali semula ke Kota Bharu pada 6 Julai ini.

“Bagi merealisasikan misi kali ini, saya sudah melakukan pelbagai persiapan rapi, termasuk memastikan mental dan fizikal sentiasa kekal cergas apatah lagi cabaran yang perlu dihadapi sepanjang perjalanan untuk menamatkan misi kayuhan ini.

“Walaupun umur sudah lebih 70 tahun, ia tidak menjadi penghalang untuk saya terus berkayuh dan dalam masa berharap keluarga serta masyarakat negeri ini mendoakan misi ini berjalan lancar,” katanya.

Wan Hashim berkata, bagi ekspedisi solo kali ini, beliau turut membuat sedikit kelainan dengan menjalin kerjasama dengan KEMUDI.

Sementara itu, Azran berkata, pihak KEMUDI berterima kasih dan terharu kerana misi kayuhan yang dilakukan oleh Pak Wan pada kali ini adalah khas untuk KEMUDI.

“Dalam misi kayuhan ini juga, setiap tempat dilalui, Pak Wan akan mengedarkan risalah untuk mengajak orang ramai mendapatkan berita daripada saluran yang betul,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/kayuhan-2200km-pak-wan-bermula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pak Wan Mulakan Cabaran Kayuhan Basikal Selama 15 Hari

Pak Wan Mulakan Cabaran Kayuhan Basikal Selama 15 Hari

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 311 hits
Pengayuh basikal warga emas Wan Hashim Wan Mahmood atau lebih dikenali dengan Pak Wan 73 hari ini memulakan kayuhannya bagi mencipta rekod peribadi kelimanya dalan Malaysia Books of Records menurut Bernama Kayuhan solo ini adalah kali ke 18...
Kejayaan Terbesar Chong Wei Berjaya Satukan Rakyat Melalui Sukan Wan Azizah

Kejayaan Terbesar Chong Wei Berjaya Satukan Rakyat Melalui Sukan Wan Azizah

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 293 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyifatkan kejayaan terbesar jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei adalah berjaya menyatukan seluruh rakyat melalui sukan Timbalan Perdana Menteri turut mengucapkan ...
Wan Azizah Arrives In Gua Musang Over Pneumonia Cases Involving Bateq Orang Asli Community

Wan Azizah Arrives In Gua Musang Over Pneumonia Cases Involving Bateq Orang Asli Community

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 321 hits
GUA MUSANG Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail has arrived at the Felda Aring 10 Hall to find out the latest development in pneumonia cases involving the Orang Asli community in Kampung Kuala Koh here She arrived at ab...
Beijing Te Zhi Bai Feng Wan Herba Maharani

Beijing Te Zhi Bai Feng Wan Herba Maharani

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 304 hits
Herba Maharani produk ekslusif untuk wanita mementingkan penampilan dan kelihatan anggun menawan Khasiat herba terpilih amat berkesan dan menakjubkan Herba Maharani atau nama sebenarnya Beijing Te Zhi Bai Feng Wan berasal daripada formula t...
Komputer Riba Haier Kini Mula Ditawarkan Di Malaysia Harga Bermula Rm1199

Komputer Riba Haier Kini Mula Ditawarkan Di Malaysia Harga Bermula Rm1199

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 366 hits
Haier merupakan salah satu jenama peralatan elektronik yang mempunyai sejumlah penawaran untuk pengguna tempatan termasuk televisyen peti sejuk dan sebagainya Terbaru Haier turut telah mula menawarkan komputer riba mereka untuk pasaran temp...
Acer Swift 7 Dengan Kemaskini Terbaru Kini Di Pasaran Malaysia Bermula Dari Rm5999

Acer Swift 7 Dengan Kemaskini Terbaru Kini Di Pasaran Malaysia Bermula Dari Rm5999

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 198 hits
Komputer riba Acer Swift 7 boleh dikatakan salah satu daripada komputer riba 14 inci yang paling nipis yang dikeluarkan oleh Acer Ia adalah sebuah komputer riba premium yang bukan sahaja mempunyai rekaan yang menawan tetapi juga mempunyai s...
Saya Simpati Dengan Keluarga Azmin Wan Azizah

Saya Simpati Dengan Keluarga Azmin Wan Azizah

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 290 hits
Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail menzahirkan rasa simpati terhadap keluarga Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali yang terpalit dengan kontroversi video lucah Katanya beliau menolak sebarang amalan gutter politics ker...
Kempen Amboi Ambrosia Bersama Datuk Chef Wan Menggunakan Buah Epal Dalam Masakan

Kempen Amboi Ambrosia Bersama Datuk Chef Wan Menggunakan Buah Epal Dalam Masakan

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 650 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Korang pernah dengar pepatah orang puteh ada menyebut An Apple A Day Keeps The Doctor Away Maksudnya lebih kurang dengan mengambil satu biji buah e...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Pusing Bandar

Persiapan Dajjal Mengambil Alih Dunia

Sejarah Ringkas Siapa Yahudi Israel Dan Zionis

Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A