Melancong Ketika Ramadan Ini Yang Patut Anda Tahu


Berjuta-juta umat Islam seluruh dunia menyambut bulan mulia, bulan Ramadan. Bulan untuk menahan lapar dan dahaga di siang hari (selain perkara wajib yang lain).
Tapi, ini bukanlah penghalang untuk anda melancong ketika bulan Ramadan. Ia adalah bulan yang penting bagi umat Islam. Ramadan merangkumi segala aspek termasuklah tentang ibadah dan keinsafan diri, malah melibatkan semangat keakraban antara umat Islam dan sambutannya yang meriah.
Apa yang perlu dijangkakan ketika Ramadan #1: Kemeriahan Ramadan disambut berbeza mengikut budaya Walaupun anda terpaksa berpuasa berbelas jam lamanya di negara-negara seperti Australia, Sweden, dan Morocco, jangan biarkannya melemahkah semangat anda untuk melancong ke negara-negara ini ketika bulan Ramadan. Kerana suasana Ramadan berlainan sekali di luar negara.
Misalnya di India, satu perbezaan utama terletak pada makanan yang dimakan untuk berbuka puasa ialah dengan hidangan yang paling popular disajikan di masjid dan di rumah iaitu ghangui, sup yang mengandungi bahan utama, daging dan beras yang dicampur dengan tepung. Suatu kelainan yang pastinya ada tak akan dapat lupakan!
 
Jika anda mahu merasai pengalaman berpuasa dan berbuka bersama orang tempatan, anda patut melancong ke Turki. Waktu berbuka puasa cukup indah di sana.
Ramadan mempunyai nama alternatif di Turki, iaitu Perayaan Gula (Seker Bayramı), kerana orang tempatan melayan tetamu mereka dengan makanan manis dan pencuci mulut tradisional Turki.
#2: Restoran dan gerai tempatan mungkin ditutup di siang hari. Dalam negara-negara majoriti penduduk Islam, banyak perniagaan makanan yang dijalankan oleh orang Islam sama ada akan ditutup sepenuhnya atau dibuka hanya untuk beberapa jam sahaja.
Di negara-negara pelbagai budaya seperti Malaysia dan Singapura, restoran bukan Islam dibenarkan beroperasi seperti biasa, sementara di beberapa negara seperti di Arab Saudi dan Pakistan, gerai atau restoran hanya boleh dibuka selepas waktu berbuka puasa.
#3: Ramadan bukan hanya menahan lapar dan dahaga. Ianya lebih daripada itu. Sepanjang Ramadan, umat Islam bukan saja diwajibkan menahan lapar dan dahaga tetapi termasuklah hal paling utama berkaitan kesihatan tubuh badan.
Ketika melancong, bagi menghormati agama dan budaya orang lain, menjaga adab seperti percakapan atau berpakaian adalah perlu kerana Ramadan dianggap sebagai bulan yang suci dan mulia. Bercuti pun bercuti juga, tapi jangan lupa jaga tingkah laku ya!
 
Apa yang perlu dibuat dan apa yang tidak perlu dibuat? Yang Perlu Dibuat: Bersabar Kerana perubahan waktu, cuaca, tempoh berpuasa dan rasa letih serta lapar yang mungkin lebih hebat berbanding di Malaysia, ramai yang jadi cepat marah. Ingat, sentiasa bersabar dan nikmati saat manis serta suasana indah ketika berpuasa dan melakukan ibadat di negara orang.
Hormati adat dan budaya setempat Hal ini sebenarnya penting tidak kira ketika bulan Ramadan atau pun tidak. Bagaimanapun, sepanjang Ramadan, sesetangah pelancong mungkin tidak sedar akan perkara penting ini.
 
Buat persiapan untuk berpuasa di negara orang Amalan kebiasaan bersahur adalah dengan bangun dua jam atau sejam lebih awal sebelum matahari terbit, dengan bersarapan ringkas dan meminum air yang cukup untuk mengekalkan kesegaran tubuh sepanjang siang hari. Tapi jika anda perlu berpuasa lebih lama atau berada di negara yang cuacanya berbeza dari di Malaysia, anda patut buat persiapan dari segi mental dan fizikal terlebih dahulu.
Yang Tidak Perlu Dibuat: Datang tanpa persediaan Ramadan disambut dengan cara berlainan bergantung pada di mana anda berada. Jadi pastikan anda mengkaji dan merancang terlebih dahulu supaya tidak berlaku perkara yang tidak diingini.
Ketinggalan daripada aktiviti meriah Semakin hampir malam, semakin meriah kehidupan, jadi sertailah orang tempatan!
Turun ke bazaar tempatan beberapa jam sebelum matahari terbenam, kerana pada waktu inilah kepelbagaian makanan akan kelihatan dan keunikan ini hanya pada bulan Ramadan sahaja. Sepanjang Ramadan, akan ada beberapa kedai makanan yang dibuka seawal pagi sebelum matahari terbit untuk memberi kemudahan kepada mereka yang ingin bersahur. Rebut peluang ini dan rasai kelainannya!
Malu bertanya Jika anda tidak pasti mengenai tradisi dan sambutan Ramadan di negara itu, mengenai hal-hal yang sensitif atau yang perlu diambil tahu, janganlah malu untuk bertanya penduduk tempatan. Penduduk tempatan tentu suka untuk menjawab persoalan anda agar anda faham erti Islam dan bagaimana suasana Ramadan di sana.
sumber; blog.traveloka.com
The post Melancong Ketika Ramadan: Ini Yang Patut Anda Tahu appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/melancong-ketika-ramadan-ini-yang-patut-anda-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persatuan Perubatan Kongsi Tips Hadapi Ramadan Ketika Pandemik Covid 19

Persatuan Perubatan Kongsi Tips Hadapi Ramadan Ketika Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 318 hits
Kurang seminggu masyarakat Islam di seluruh dunia akan menjalani ibadah puasa di bulan Ramadan Namun sambutan Ramadan tahun ini dijangka berbeza ketika dunia berdepan krisis Covid 19 di mana ia menjejaskan banyak negara dengan kadar kematia...
Penjualan E Iftar E Bazar Pandu Lalu Atau Tempah Dan Ambil Tidak Dibenarkan Ketika Bulan Ramadan Ismail Sabri

Penjualan E Iftar E Bazar Pandu Lalu Atau Tempah Dan Ambil Tidak Dibenarkan Ketika Bulan Ramadan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 375 hits
Menerusi sidang media Perkembangan PKP yang dilaporkan pada hari ini Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan bahawa sebarang penjualan seperti E Iftar E Bazaar Penjualan pada bulan Ramadan tidak dibenarkan Tambahnya lagi walaupun penjualan sepe...
Kali Pertama Tiada Bubur Lambuk Ketika Ramadan Di Kampung Baru

Kali Pertama Tiada Bubur Lambuk Ketika Ramadan Di Kampung Baru

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 446 hits
Pengagihan bubur lambuk menjadi acara wajib setiap kali Ramadan di Masjid Kg Baru PETALING JAYA Kebiasaannya apabila tiba bulan Ramadan Masjid Kampung Baru menjadi tumpuan umat Islam di sekitar Lembah Klang untuk mendapatkan bubur lambuk se...
Runner Kfc Dilanggar Kereta Meninggal Malam 1 Ramadan Ketika Sedang Bekerja

Runner Kfc Dilanggar Kereta Meninggal Malam 1 Ramadan Ketika Sedang Bekerja

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 815 hits
Hari ini umat Islam di Malaysia telah memulakan ibadah puasa Pastinya malam tadi menjadi momen yang penuh warna apabila ada yang menyambutnya dengan berterawih bersama keluarga dirumah Namun begitu masih ada yang berada di luar mencari reze...
7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

7 Cara Anda Boleh Buat Untuk Atasi Masalah Rasa Lapar Ketika Berpuasa Di Bulan Ramadan Nanti

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 410 hits
Jumaat depan seminggu saja lagi umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa Hari ini dan masuk 23 Sha aban 1441 Insyaallah hari Khamis nanti Sha aban akan melabuhkan tirainya Bagi yang dah lama hidup puasa sepanjang bulan ramadan bukanlah sat...
Persediaan Menghadapi Ramadan Ketika Covid19

Persediaan Menghadapi Ramadan Ketika Covid19

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 592 hits
Ramadhan hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi Sejak mula berpuasa Ramadan Ramadan ini entah Ramadhan ke berapa yang Allah izinkan untuk kita bersua lagi Moga Allah sampai dan rezekikan kita untuk bertemu Ramadhan Cuma Ramadhan tahun ini ...
Tips Bagaimana Nak Kekalkan Kecantikan Ketika Melancong Atau Bercuti

Tips Bagaimana Nak Kekalkan Kecantikan Ketika Melancong Atau Bercuti

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 280 hits
Yeay sudah bermulanya musim cuti persekolahan pada tahun ini Walaupun baru seminggu sesi cuti sekolah bermula Sisyat rasa ramai yang sudah mempunyai perancangan untuk bercuti atau melancong bersama keluarga Tidak kisahlah samada di luar ata...
Panduan Amalan Di Bulan Ramadan

Panduan Amalan Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 843 hits
Isi Kandungan Rukun PuasaAdab adab PuasaPerkara Sunat ketika berpuasaPerkara Harus ketika berpuasaPerkara Makruh ketika berpuasaRakaat Solat TarawihKelebihan 10 malam terakhir RamadhanLalilatul QadarQiamullailFidyahPuasa EnamQadha PuasaZaka...
Jubir Covid 19 Bulan Ramadan Jalani Ibadah Bersama Keluarga

Jubir Covid 19 Bulan Ramadan Jalani Ibadah Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 257 hits
Menurutnya hal ini mencegah terjadinya kontak dengan orang lain Bahkan sampai tertular Covid 19
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya