Melahirkan Anak Lelaki Sebenarnya Jauh Lebih Sakit Daripada Anak Perempuan




Adakah anda sebagai ibu pernah mendengar ekspesi, melahirkan bayi lelaki lebih menyakitkan dari ketika melahirkan bayi perempuan? Dari fakta, perkara ini bukan sekadar mitos, anda tahu.

Kajian telah membuktikan, perbezaan alat kelamin bayi menyebabkan rasa sensasi perasaan berbeza semasa melahirkan. Berikut penjelasan lengkapnya, memetik jagathawa.com:

Mengapa melahirkan bayi lelaki lebih sukar

Jurnal Pediatric Research menerbitkan artikel yang berdasarkan sebuah kajian di San Cecilio Clinical Hospital of Granada. Javier Diaz Castro dan Julio Ochoa Herrera mengetuai kajian ini, mereka bekerjasama dengan jabatan psikologi di University Granada.

Kajian ini ialah kajian pertama yang dilakukan untuk membuktikan sebab melahirkan anak lelaki lebih sakit berbanding melahirkan bayi perempuan. Dalam kajian ini, yang mengkaji data daripada 56 ibu yang sihat. Dari 56 orang yang mereka kaji, 27 para ibu melahirkan anak lelaki dan 29 ibu yang lain melahirkan bayi perempuan.

Selepas mereka melahirkan, doktor menganalisa kerosakan pada tubuh ibu. Mereka mendapati, biomolekul pada ibu-ibu yang melahirkan bayi perempuan mempunyai tahap kerosakan yang lebih minimum.


Kajian mengungkapkan juga bahawa melahirkan bayi adalah lebih sakit daripada melahirkan bayi perempuan.

Javier dan Julio berkata, analisa mengungkap fakta menarik mengenai proses mengandung dan melahirkan anak. Juga kaitan antara jenis alat kelamin dan risiko yang boleh berlaku ketika melahirkan bayi. Ia juga boleh menjejaskan pertumbuhan bayi, daya tahan penyakit dan harapan buat si kecil.

Kenapa melahirkan bayi lelaki lebih sakit?

Berdasarkan kajian ini, para penyelidik menyimpulkan bahawa jantina seorang bayi boleh mempengaruhi proses persalinan. Mereka menjelaskan kenapa ada perbezaan melahirkan bayi lelaki lebih sakit daripada bayi perempuan.

Salah satu sebab, ialah kerana bayi perempuan mempunyai keupayaan untuk menangani tekanan stres. Penyelidik juga mendapati, sistem enzim dalam yang ada di dalam tubuh janin perempuan telah matang apabila mereka bersedia untuk dilahirkan. Mencipta penghalang bagi bantu mencegah kerosakan sel pada bayi perempuan.

Selain itu, dalam tubuh bayi perempuan juga didapati antioksidan pertahanan bekerja lebih baik daripada dalam tubuh seorang bayi lelaki. Ini juga melambatkan untuk merosakkan membran sel apabila bayi perempuan dilahirkan. Juga meningkatkan metabolisma sel dalam badan.

Dan buat si ibu, kelebihan yang dimiliki bayi perempuan ini juga mengurangkan risiko ibu mengalami keradangan dan beranak tidak terlalu sakìt. Melahirkan bayi lelaki lebih sakit, apa risikonya?



Dr. Petra Verburg dari Robinson Research Institute dari University of Adelaide di Australia berkata, “Jantina seorang bayi mempunyai pengaruh langsung terhadap komplikasi yang terjadi selama kehamilan.” Berikut ini adalah kemungkinan komplikasi yang terjadi bila si ibu melahirkan bayi lelaki, berdasarkan beberapa kajian yang pernah dilakukan.

Bayi lelaki dapat lahir lebih awal dari HPL yang telah dikirakan. Hal ini boleh menyebabkan banyak komplikasi pada bayi. Bayi lelaki lebih mudah untuk lahir tidak cukup bulan. Peluang kelahiran pramatang antara minggu ke-20 dan minggu ke-24 adalah 27% lebih tinggi. Sedangkan kelahiran bayi pramatang antara minggu ke 30 dan minggu ke-33 adalah 24%. Dan kelahiran pra-matang antara minggu ke-34 dan minggu ke-36 sebanyak 17%.

Ibu hamil bayi lelaki lebih terdedah terkena diabetes gestasional, preeklampsia, dan tekanan darah tinggi semasa persalìnan. Ingat selalu untuk secara rutin berjumpa dengan doktor, dan memeriksa keadaan kesihatan anda setiap bulan. Terapkan pola hidup sihat semasa tempoh hamil untuk mengurangkan risiko-risiko dì di atas.

Mudah-mudahan berguna. Kongsikan kepada sahabat handai dan kaum keluarga.

Sumber: https://aliffchannel.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/melahirkan-anak-lelaki-sebenarnya-jauh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Span Cuci Pinggan Dan Berus Cuci Botol Susu Anak Sebenarnya Jauh Lebih Kotor Daripada Bilik Air

Span Cuci Pinggan Dan Berus Cuci Botol Susu Anak Sebenarnya Jauh Lebih Kotor Daripada Bilik Air

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 1146 hits
Haaa jangan pandang remeh ya sebab dari benda sekecil kecil inilah penyakit boleh singgah Basuh Pinggan Tapi Ternampak Rupa SpanTadi Sai tolong ummi masak kat dapur Masa tengah basuh pinggan tengok kat span Eh dah kotor sangat ni Nampak lam...
Berita Buruk Suhu Lautan Dunia Sebenarnya Meningkat Dalam Rekod Lebih Pantas Kajian

Berita Buruk Suhu Lautan Dunia Sebenarnya Meningkat Dalam Rekod Lebih Pantas Kajian

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 356 hits
Suhu lautan sedunia semakin meningkat dalam rekod bacaan yang lebih pantas sekali gus menunjukkan bahawa pemanasan global terus berlaku dan mengancam pelbagai hidupan marin serta bekalan makanan utama bagi planet Bumi Agensi berita AFP mela...
Prabowo Sebut Jawa Tengah Lebih Besar Dari Malaysia Ini Fakta Sebenarnya

Prabowo Sebut Jawa Tengah Lebih Besar Dari Malaysia Ini Fakta Sebenarnya

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 213 hits
Dia mengelola provinsi umpamanya Jawa Tengah yang lebih besar dari Malaysia APBD besar Ini tidak realistis kata Prabowo dalam debat capres cawapres di Hotel Bidakara Jakarta Kamis 17 Januari 2019
Pasangan Kerap Bergaduh Anak Lebih Ramai

Pasangan Kerap Bergaduh Anak Lebih Ramai

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 430 hits
Pasangan Kerap Bergaduh Anak Lebih Ramai Mengapa situasi pertengkaran dikatakan perlakuan yang merapatkan hubungan hidup pasangan Selidiki tahap hubungan anda Bila kali terakhir anda bergaduh atau berselisih pendapat Tidak pernah Erm ada se...
Menurut Kajian Wanita Sebenarnya Lebih Gatal Berbanding Lelaki

Menurut Kajian Wanita Sebenarnya Lebih Gatal Berbanding Lelaki

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 395 hits
Para lelaki pada umumnya ramai rasa bangga apabila disamakan seperti buaya darat Wanita pula walaupun memang sudah jelas gatal dia akan tetap marah apabila diperkatakan seperti itu Status gatal atau perasan terlalu universal untuk dilabelka...
Masyarakat Orang Asli Jaga Anak Lebih Baik

Masyarakat Orang Asli Jaga Anak Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 299 hits
Hannah Yeoh KUALA LIPIS Penderaan kanak kanak dan jenayah seksual melibatkan golongan masyarakat Orang Asli didapati amat jarang berlaku kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Hannah Yeoh Menyifatkan perkara itu se...
Tengok Jauh Jauh Nubhan Kongsi Sikap Anak Sulungnya Tak Boleh Terima Adik Baru

Tengok Jauh Jauh Nubhan Kongsi Sikap Anak Sulungnya Tak Boleh Terima Adik Baru

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 585 hits
Kehadiran anak kedua yang juga bayi lelaki kepada penyanyi Nubhan Ahmad dan isterinya Dr Afifah Tawfek pada 19 Januari lalu menjadi pelengkap rumah tangga mereka selepas mempunyai anak perempuan Aafiya Kamilia yang kini berusia dua tahun Ba...
Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 428 hits
Bukan perkara yang mudah untuk isteri memandu sendiri dengan jarak yang jauh bersama anak anak kecil tanpa suami disisi Kebiasaanya anak kecil terlalu banyak ragam dan kerenah yang harus dilayan Bagaimana cara untuk mengatasinya Bagaimana u...
Metode Merapikan Gigi Mana Sih Yang Sebenarnya Lebih Cepat

Metode Merapikan Gigi Mana Sih Yang Sebenarnya Lebih Cepat

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 331 hits
Kalau dari pengalaman pengalaman yang sudah ada kasus kasus yang lebih kompleks bisa lebih cepat behel ujar dokter gigi spesialis ortodonsia Irwin Lesmono
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Plan Nak Pergi Holiday

Kak Jane Pergi Selamanya



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Bayar Saman Dulu Baru Boleh Balik Singapore Padan Muka

Teknologi Mengukuhkan Nasdaq Dow Menurun Analisis Dagangan

Bila Suami Ada Urusan Di Kl Sarapan Berdua La

Sekali 2 Dibelinya

Daging Lembu Masak Merah

Following A River Through The Heart Of The Berkshires