Mcdonald S Menjangkakan 10 000 Peluang Pekerjaan Untuk Belia Malaysia



McDonald’s Malaysia menjangkakan 10,000 peluang pekerjaan baharu bakal disediakan kepada golongan belia melalui sasaran pembukaan 500 restoran menjelang 2026.

Sejajar dengan agenda nasional, McDonald’s Malaysia komited untuk terus membantu generasi muda membina kerjaya, mengembangkan potensi diri dan bakat mereka melalui program-program kerjaya di McDonald’s.

Cuba korang tengok sepanjang Negara dilanda pandemik, ada tak ahli keluarga mahupun rakan-rakan kita yang bekerja dengan McDonald’s terjejas atau diberhentikan. Sehingga ke hari ini, mereka masih bekerja malah makin ramai yang bekerja di restoran yang terkenal ini. Tak ada pun kita dengan dengar McD buang pekerja atau kurangkan pekerja kan. Macam best pula bila mereka bertahun-tahun kekal bekerja dengan McD, mesti ada yang menarik dan istimewa untuk mereka kekal lama bekerja kan.
Belajar Sambil Bekerja



Kelebihan belajar sambil bekerja yang ditawarkan di Akademi Vokasional McDonald’s, memberi tawaran istimewa kepada golongan belia untuk merebut peluang yang ada. Tidak semua syarikat menyediakan tawaran sebegini berbeza dengan syarikat restoran khidmat segera ini yang menawarkan pelbagai pendekatan pembelajaran dalam menyampaikan prinsip latihannya.

Ini termasuklah bimbingan sambil bekerja, latihan di dalam kelas, pembelajaran kendiri serta alat pembelajaran bersesuaian untuk kakitangan yang direka khas bagi membolehkan golongan belia mendalami peranan dan membiasakan diri dengan amalan terbaik dalam industri perkhidmatan makanan.

McDonald’s Malaysia, bukan sekadar menyediakan pekerjaan, namun peluang dalam bentuk latihan, pembelajaran dan pembangunan bertaraf dunia, selain merupakan antara kelebihan yang menjadi platform untuk menarik minat belia memulakan kerjaya mereka di McDonald’s.


Semua ini bermatlamat mempersiapkan golongan belia dengan kemahiran industri yang lengkap dan menerapkan nilai kerja yang dipelajari di mana-mana juga organisasi pada masa akan datang. Dengan kelebihan yang ada di Akademi Vokasional McDonald’s ini, ianya pastinya mampu menarik golongan belia untuk memulakan kerjaya mereka di McDonald’s.
Program Perantis Vokasional McDonald’s
Mengambil contoh Program Perantis Vokasional McDonald’s secara Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN), hasil kerjasama McDonald’s Malaysia dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Kementerian Sumber Manusia, para perantis menjalani program selama 18 bulan merangkumi 70 peratus latihan praktikal di restoran-restoran McDonald’s dan 30 peratus pembelajaran teori di pusat latihan.
Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia, Azmir Jaafar berkata, McDonald’s komited dalam menyokong belia Malaysia untuk memenuhi potensi diri dengan membantu mereka membina keyakinan dan membangunkan kemahiran interpersonal.
Menurutnya, program-program utama seperti Program Perantis Vokasional McDonald’s, direka khas untuk memperkasa generasi muda dalam membina kerjaya mereka dan menyediakan batu loncatan ke arah masa hadapan yang cerah dan bermakna.

Sebagai majikan yang mementingkan pembangunan golongan belia Malaysia, kami ingin memastikan McDonald’s terus menjadi syarikat pilihan mereka, khususnya belia yang ingin membina kerjaya yang bermakna dan berkekalan dalam industri perkhidmatan makanan, kata beliau.

Apa yang menarik juga, Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) menyambut baik Program Perantis Vokasional McDonald’s secara SLDN yang telah melahirkan ramai pekerja yang lebih kompeten dan berdaya saing sejak diperkenalkan pada tahun 2018.

Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran JPK, Dato’ Ts. Haji Zaihan Shukri berkata, dengan penganugerahan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 bagi bidang penyediaan makanan dan minuman oleh JPK setelah perantis menamatkan latihan adalah sejajar dengan hasrat kerajaan melahirkan modal insan yang berpengetahuan (K-Pekerja).

SLDN menekankan latihan amali berbanding teori sesuai dengan keperluan alam pekerjaan sebenar. Belia disarankan untuk mengambil peluang melibatkan diri dalam program ini bagi memperolehi kemahiran yang bersesuaian dengan keperluan sektor perkilangan dan industri, kata beliau.
Antara impak positif yang dilihat melalui SLDN adalah perantis dapat merasakan suasana bekerja yang sebenar dan mereka juga berkebolehan untuk mengatasi masalah yang dihadapi dengan lebih sistematik. Ini dapat membantu syarikat menghasilkan produk berkualiti dan perkhidmatan yang cemerlang serta dapat meningkatkan produktiviti.
Manfaat SLDN:
• Dibuka kepada belia lepasan Penilaian Tingkatan 3 (PT3) atau Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
• Setiap perantis diberikan elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1,200.
• Kemudahan tempat tinggal.
• Makanan percuma sepanjang program.

• Manfaat perubatan dan insurans.
Pembangunan Jangka Panjang dan Peluang Kerja untuk Belia Malaysia

Melalui kerjasama Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pendidikan Malaysia, McDonald’s komited membentuk masa hadapan belia Malaysia dengan menyediakan pembangunan jangka panjang dan membantu kakitangannya memimpin pasukan sebagai seorang pengurus.
Untuk pengetahuan, lebih 1,000 Pengurus McDonald’s menamatkan program kurikulum Pengurusan Restoran McDonald’s pada setiap tahun. Mereka ini mempunyai kepakaran dalam operasi restoran dengan kemahiran berkomunikasi dan kepimpinan yang baik diterapkan dalam diri.

Kalau nak tahu, sehingga kini, 50 peratus Pengurus Restoran adalah wanita dan 228 daripada keseluruhan warga kerja McDonald’s adalah terdiri daripada golongan OKU.
Keistimewaan Bersama McDonald’s :
- McDonald’s menggaji 100 peratus rakyat Malaysia.
- Memberi peluang pekerjaan yang sama rata kepada golongan wanita dan orang kelainan upaya (OKU).
- Mengutamakan keluarga berpendapatan rendah termasuk asnaf dan komuniti luar bandar.

- Merupakan syarikat yang inklusif dan berbilang bangsa.
Pembangunan dan Keyakinan Diri

Nur Fazera Natasya Iman Binti Mohd Azri atau Iman menceritakan pengalamannya sebagai perantis program ini, yang telah dinobatkan sebagai salah seorang Pelajar Terbaik dan telah menerima Anugerah Perantis Khas bagi Anugerah Prestasi Cemerlang.

Pertama kali menyertai program ini, saya agak pemalu dan takut untuk mencuba perkara baharu. Melalui program ini dan selama saya di McDonald’s, saya menjadi lebih yakin dan lebih fokus untuk membina kerjaya dengan mengatasi rasa takut melalui latihan ekstensif dan sokongan yang saya terima di sini. - Ketua Kru, McDonald’s Mont Kiara, KL, Nur Fazera Natasya Iman Mohd Azri.



Menurut Khor Wei Nern atau Khor yang berusia 18 tahun, kini masih dalam latihan praktikal di McDonald’s Pandu-Lalu Bandar Seri Putra, Kajang. Beliau berkongsi bahawa beliau menyertai Program Perantis Vokasional McDonald’s atas galakan daripada guru di sekolah menengah.


Saya bukan sahaja mendapat bimbingan dan tunjuk ajar daripada pengurus-pengurus dan rakan sekerja yang mesra dan berpengalaman, tetapi dapat sama-sama menyumbang dan mengambil bahagian dalam operasi harian. Dengan umur saya yang muda, pengetahuan dan latihan yang saya terima amat berharga. - Perantis Praktikal, McDonald’s Pandu-Lalu Bandar Seri Putra, Kajang, Khor Wei Nern.

Bagi David Janil Raj A/L P.P. Sundaraj pula atau dikenali David, beliau kini merupakan seorang Penolong Pengurus dan Pengurus Syif di McDonald’s, Pandu-Lalu Rawang, selama 3 tahun. David juga menanam hasrat untuk menjadi Pengurus Besar Restoran apabila cukup tahun ke-6 di sini. David antara salah seorang perantis pertama yang telah menyertai Program Perantis Vokasional McDonald’s dan menetapkan matlamat untuk menjadi sebahagian daripada pasukan Konsultan Operasi pada tahun ke-10.
Peluang Kerjaya untuk Belia Malaysia
Peluang yang ditawarkan ini adalah peluang baik yang perlu diambil oleh setiap belia di Malaysia. Buat belia di luar sana yang sedang mencari hala tuju selepas tamat sekolah, bolehlah memikirkan untuk menyertai program yang ditawarkan oleh McDonald’s ini. Nora berharap rakan-rakan dan readers dapat sama-sama menyebarkan tentang program ini kepada orang ramai.
Untuk maklumat lanjut, boleh layari laman web www.mcdonalds.com.my

dan bagi yang berminat untuk membina kerjaya bersama McDonald’s, boleh layari https://www.maukerja.my/mcd 







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ummizarra.com/2021/09/mcdonalds-menjangkakan-10000-peluang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn12 Diawalkan Gps Tutup Peluang 125 000 Undi18

Prn12 Diawalkan Gps Tutup Peluang 125 000 Undi18

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh RAYMOND LUI November 5 2021Keputusan kerajaan negeri Sarawak di bawah Gabungan Parti Sarawak untuk menyegerakan Pilihan Raya Negeri Ke 12 dilihat telah menutup ruang seramai 125 000 pengundi muda di negeri ini Ahli Parlimen Kuching Dr ...
Awani Ringkas Pkpd Di Mukim Gali Ditamatkan 390 000 Peluang Kerja Dicipta

Awani Ringkas Pkpd Di Mukim Gali Ditamatkan 390 000 Peluang Kerja Dicipta

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 191 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini
Gaji Minimum Rakyat Malaysia Cecah Rm2 000 Sebulan

Gaji Minimum Rakyat Malaysia Cecah Rm2 000 Sebulan

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 203 hits
Oleh ZULKIFLI MANZOR DEEYA dan suaminya Khirun Anuar Mali memantau tugasan pekerja Gambar hiasanKUALA LUMPUR Gaji minimum rakyat Malaysia kini antara RM1 700 hingga RM2 000 sebulan hasil daripada Program Insentif Malaysianization yang dilak...
Malaysia Records 4 979 New Covid 19 Cases Second Time Daily Infections Below 5 000 For Oct

Malaysia Records 4 979 New Covid 19 Cases Second Time Daily Infections Below 5 000 For Oct

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 238 hits
People wearing masks are pictured at Jalan Bukit Bintang in Kuala Lumpur October 2 2021 8211 Malay Mail photo KUALA LUMPUR The Health Ministry logged 4 979 new Covid 19 cases in the last 24 hours This the second time daily infections dippe
Kempen Leklumcdbelanja Mcdonald S Hargai Penghantar Makanan Malaysia

Kempen Leklumcdbelanja Mcdonald S Hargai Penghantar Makanan Malaysia

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 201 hits
PERKHIDMATAN penghantaran makanan adalah tambahan terbaik untuk cara hidup moden terutama ketika kita berada di rumah dan memerlukan makanan panas yang bebas dari kesibukan Sepanjang tempoh pandemik COVID 19 di Malaysia khidmat penghantaran...
Ker4jaan Umum B4ntuan 2500 Rm Utk Keluarga Malaysia Baca Syarat2 Nya

Ker4jaan Umum B4ntuan 2500 Rm Utk Keluarga Malaysia Baca Syarat2 Nya

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 249 hits
BKM RM2 000 untuk isi rumah 3 anak atau lebih pendapatan kurang RM2 500 sebulan
Pas Youth Chief If China Can Reach Out To Taliban Why Can T Malaysia

Pas Youth Chief If China Can Reach Out To Taliban Why Can T Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 246 hits
PAS Youth chief Khairil Nizam Khirudin has proposed that Malaysia establish diplomatic relations with Afghanistan s Taliban government Speaking during the party wing s assembly this morning he drew comparisons between how Muslims remain in ...
Piala Malaysia 29 Oktober 2021

Piala Malaysia 29 Oktober 2021

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 279 hits
Terdapat tiga perlawanan peringkat kumpulan dalam kejohanan bola sepak Piala Malaysia yang berlangsung pada hari ini Perlawanan yang melibatkan pasukan Sabah dan JDT berlangsung lebih awal KEPUTUSAN PENUH PERLAWANANSabah 0 2 JDT4 Hazwan Bak...
Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam Ptptn

Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam Ptptn

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 680 hits
Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam PTPTN Assalammualaikum semua Hari ni telah berlangsung Siaran Khas Pembentangan Bajet 2022 oleh YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zefrul Tengku Abdul Aziz Menteri Kewangan ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil