Mca Mic Kekal Mesyuarat Bn Tidak Bincang Pas


DENYUT REFORMASI

  KUALA LUMPUR — MCA dan MIC kekal sebagai parti komponen Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Pengerusi BN, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau berkata usul pembubaran BN oleh MCA melalui resolusi Mesyuarat Agung Tahunan parti itu dibentang pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) BN hari ini, namun tiada konsensus dibuat mengenainya.

“MCA dan MIC masih kekal utuh tetapi kami ambil pandangan semua isu yang mesti kami tangani,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MT BN di sini.

Hadir sama, Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dan Presiden MIC Tan Sri S A Vigneswaran.

MCA dalam resolusi Mesyuarat Agung Tahunannya tahun lepas antara lain mengusulkan supaya mandat diberi kepada jawatankuasa pusat BN untuk membubarkan gabungan itu dan memulakan usaha mewujudkan satu pakatan baharu.

Malah beberapa hari lepas, MCA dan MIC dalam satu kenyataan bersama memberi bayangan untuk keluar daripada BN, namun hanya akan membuat keputusan akhir selepas mesyuarat MT BN diadakan.

Kedua presiden parti komponen BN itu dipetik sebagai berkata bahawa mereka tidak mempunyai pilihan lain selain keluar daripada BN bagi meneroka satu pakatan baharu yang mencerminkan maksud sebenar perpaduan dalam kepelbagaian yang diperjuangkan parti berkenaan.

Mohamad menegaskan sesuai dengan piagam BN, kesemua keputusan melibatkan parti itu perlu dilakukan secara konsensus, tidak boleh secara unilateral dan ini, menurutnya sekali lagi dipersetujui ketiga-tiga parti yang hadir.

Bagaimanapun, beliau berkata ketiga-ketiga parti bersetuju dengan resolusi lain MCA supaya BN diselaraskan semula mengikut kehendak semasa.

Justeru, beliau berkata satu jawatankuasa teknikal akan ditubuhkan secepat mungkin bagi meneliti perkara itu dan tidak menolak kemungkinan mewujudkan BN 2.0 sekiranya ada keperluan.

“Umno memang tak nak lihat BN dibubarkan, kami dah banyak sejarah kepada negara...patut dikekalkan, kita boleh mengubah suai, bukan kerana sekali kalah terus nak kena bubar sebab itu kami menubuhkan jawatankuasa teknikal, terpulang kepada mereka untuk beri apa jua pandangan,” katanya.

Pada mesyuarat kira-kira dua jam itu, Mohamad berkata, isu kerjasama Umno dan PAS turut dibentangkan dan mendapat sokongan penuh MCA dan MIC.

“Tidak ada salah jika ia datangkan kebaikan kepada BN, kami tak terikat dalam perkara ini, kami bukan lagi dalam kerajaan, jadi setiap parti perlu perkasakan diri masing-masing, setiap parti perlu sedikit ruang atas sebab itu UMNO mempunyai sedikit ruang untuk bekerjasama dengan PAS
 “Macam dulu kita bagi MCA untuk guna logo sendiri pada Pilihan Raya Kecil Balakong, jadi ia fleksibel kita bukan tegar sangat,” katanya.

Beliau berkata usul sama ada PAS akan dibawa masuk sebagai parti komponen baharu BN bagaimanapun tidak dibincangkan.

Sementara itu, Vigneswaran berkata MIC yakin PAS tidak mempunyai hasrat untuk menyertai BN dan beliau tidak mempunyai masalah untuk bekerjasama dengan PAS.

Wee pula berkata hasil mesyuarat MT BN itu akan dibentang pada mesyuarat Anggota Jawatankuasa Pusat MCA pada 17 Mac ini. — Bernama   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/mca-mic-kekal-mesyuarat-bn-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mca Mic Kekal Bn Terima Sepakat Umno Pas Ph Meracau

Mca Mic Kekal Bn Terima Sepakat Umno Pas Ph Meracau

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 305 hits
Mesyuarat pertama Dewan Tertinggi BN yang diadakan sejak kekalahan gabungan itu tahun lalu berakhir hari ini tanpa sebarang kata sepakat mengenai sama ada untuk membubarkan BN Pemangku Pengerusi BN Mohamad Hasan berkata presiden MCA Wee Ka ...
Nazri Tak Hadir Mesyuarat Bn Jumaat Ini Beri Peluang Mca Mic Bantah Lantikannya

Nazri Tak Hadir Mesyuarat Bn Jumaat Ini Beri Peluang Mca Mic Bantah Lantikannya

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 300 hits
Nazri Aziz pada mulanya mahu menghadiri mesyuarat Dewan Tertinggi BN Jumaat ini untuk mempertahankan dirinya KUALA LUMPUR Setiausaha Agung Barisan Nasional Nazri Aziz tidak akan menghadiri mesyuarat parti itu Jumaat ini untuk memberi peluan...
Mca Mic Enggan Nazri Hadir Mesyuarat Bn

Mca Mic Enggan Nazri Hadir Mesyuarat Bn

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 317 hits
Datuk Seri Nazri Aziz tidak layak untuk menghadiri Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional yang dijadualkan pada Jumaat ini tegas MCA dan MIC Di dalam kenyataan bersama dua parti komponen itu berkata pelantikan Nazri sebagai setiausaha a...
Kasarnya Umno Pas Bersekedudukan Mca Dan Mic Keluar Pintu Belakang A Kadir Jasin

Kasarnya Umno Pas Bersekedudukan Mca Dan Mic Keluar Pintu Belakang A Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 386 hits
Oleh Pakatan nasionalisme dan agamaUMNO dan Pas sudah pun bersekedudukan dan telah menghasilkan dua cahaya mata iaitu Parlimen Cameron Highlands di Pahang dan Dewan Undangan Negeri Semenyih di Selangor Jadi tidak mengejutkan kalau MCA dan M...
With Umno More Interested In Pas Where Does It Leave Mic Mca

With Umno More Interested In Pas Where Does It Leave Mic Mca

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 311 hits
With ties between Umno and PAS growing an MIC leader today questioned the position of his party and MCA as official component parties of BN MIC central working committee member P Punithan said this was also in light of in the by election wh...
Mat Hasan Ajak Mca Mic Bincang Baik Baik

Mat Hasan Ajak Mca Mic Bincang Baik Baik

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 373 hits
Beberapa jam selepas media melaporkan MCA dan MIC sedang berbincang mengenai masa depan BN Pemangku Presiden Umno Mohamad Hasan tampil mengajak kedua dua parti bermesyuarah Beliau yang juga bertindak sebagai pemangku pengerusi BN selepas Dr...
Informasi Bumi Hangus Strategi Dap Dituduh Kepada Umno Pas Mca Mic Pula

Informasi Bumi Hangus Strategi Dap Dituduh Kepada Umno Pas Mca Mic Pula

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 348 hits
Pakar Strategi DAP Liew Chin Tong Tidak Sengaja Dedah Strategi Dasar Bumi Hangus D4P MENARIK membaca artikel yang ditulis oleh pakar strategi DAP Liew Chin Tong bertajuk Dasar bumi hangus gabungan UMNO Pas MCA MIC Tulisan Chin Tong yang kin...
You Can Go We Have Pas Nazri Tells Mca Mic Over Threat To Exit Bn

You Can Go We Have Pas Nazri Tells Mca Mic Over Threat To Exit Bn

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 263 hits
PETALING JAYA Barisan Nasional secretary general Nazri Aziz has shot back at MCA and MIC who accused him of undermining the coalition s multiracial make up saying the two parties should go ahead and leave Go ahead walk the talk Don t just t...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday