Mb Pn Kurang Pengalaman Hala Tuju Kedah Kabur



Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah yang suram tanpa cadangan polisi atau pembangunan baharu ketika ini membuktikan Kerajaan ‘tebuk atap’ Perikatan Nasional (PN) tidak mempunyai agenda masa hadapan dalam membangunkan Kedah.
Berbanding kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang memerintah hampir dua tahun dan telah berjaya menarik pelaburan langsung asing (FDI) sebanyak RM14.7 billion pada 2019 serta mempunyai polisi pembangunan jangka panjang sebelum ini.
Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Kedah, Datuk Johari Abdul, faktor Menteri Besar PN, Muhammad Sanusi Md Nor yang kurang berpengalaman mungkin akan membantutkan pembangunan negeri itu pada tahun-tahun akan datang.
“Saya melihat MB personaliti baik cuma dia tidak cukup pengalaman dari segi pentadbiran. Dia keluar universiti tidak pernah menjadi pegawai kerajaan. Pengalaman yang dia ada hanya menjadi setiausaha politik kepada MB (Azizan Razak).
“Yang kedua, dia ambil kerajaan di tengah jalan. Bila ambil tengah jalan agak sukar bentuk pemikiran. Sebab di Kedah yang paling penting ada tiga komponen. Pertama komponen Tuanku Sultan, kedua, kakitangan awam negeri dan ketiganya tentulah exco-exco dalam kerajaan.
“Pertama, tuanku Sultan amat terbuka. Tuanku tidak campur hal politik. Tuanku berpegang kepada undang-undang tubuh negeri dan Perlembagaan negara. Isu kedua, kakitangan awam kedah yang kalau dihimpunkan pengalaman mereka saya kira antara yang terbaik dalam Malaysia.
“Oleh yang demikian, kalau mereka mendapat MB yang baik, ini jadi satu kelebihan. Sebab pengalaman mereka dari segi pembangunan, tanah dan sebagainya mantap. Cuma bagaimana MB sebagai pemandu?” katanya dipetik.
Johari juga beranggapan MB PN berkemungkinan tidak mampu mengawal exco negeri sebagaimana MB dari PH yang lalu. Katanya, faktor tersebut pasti akan mengurangkan keberkesanan pentadbiran PN pada jangka masa panjang.
“Faktor ketiga ialah exco. Inilah masalah besar. Sebab exco yang ada selain Pas, mereka juga ada bekas Bersatu dan bekas KEADILAN. Sudah tentu MB ada masalah untuk mengemudikan. Sebab dulu, dia bermusuh dengan Bersatu dan KEADILAN. Tiba-tiba mereka ini berada dalam kumpulan dia.
“Sudah tentu elemen tidak mendengar arahan, lambat bertindak atas arahan akan wujud. Tindakan akan jadi lembab. Nak sesuaikan diri dengan kedaan ini bukan mudah. MB pula ada 2 tahun sahaja untuk memerintah,” katanya lagi.
Bagaimanapun, menurut Johari, sebagai pembangkang yang baik, PH tidak akan melakukan serangan membuta tuli sebagaimana dilakukan Umno dan Pas suatu ketika dahulu.
Demi rakyat Kedah, katanya, pembangkang akan sentiasa memberi pandangan kepada Kerajaan Negeri, terutama dalam situasi pandemik Covid 19 yang belum berakhir.
“Kita harap MB sekarang boleh duduk berbincang. Mana yang elok untuk negeri kita, kita beri pandangan. Kami tak akan menyerang. Dalam keadaan Covid sekarang rakyat cukup menderita. Kita pula nak campur dengan pergolakan politik, jadi tidak adil kepada rakyat.
“Kami berpandangan terbuka. Yang elok kita sokong yang tempang kita betulkan. Cuma pada Sanusi saya ucapkan goog luck to him. Bukan mudah,” katanya penuh makna.
Untuk rekod, Kedah telah disediakan dengan pembangunan yang mantap hampir dua tahun PH memerintah. Sekiranya pemerintahan dilanjutkan maka lebih banyak skim bantuan kepada rakyat akan disediakan apabila ekonomi negeri meledak dan memberi peningkatan hasil cukai yang memberansangkan berlaku.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29469

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedah Perlu Ditadbir Pasukan Mantap Mb Pn Kurang Pengalaman

Kedah Perlu Ditadbir Pasukan Mantap Mb Pn Kurang Pengalaman

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 186 hits
Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah yang suram tanpa cadangan polisi atau pembangunan baharu ketika ini membuktikan Kerajaan tebuk atap Perikatan Nasional tidak mempunyai agenda masa hadapan dalam membangunkan Kedah Berbanding kerajaan Pakat...
Pn Tetapkan 10 Asas Hala Tuju Negara

Pn Tetapkan 10 Asas Hala Tuju Negara

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 223 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Perikatan Nasional menetapkan 10 asas penting bagi menentukan hala tuju negara pada masa hadapan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin berkata asas itu merangkumi hala tuju ekonomi pendidikan agenda Melayu refo...
Hadi Kata Anwar Kurang Pengalaman

Hadi Kata Anwar Kurang Pengalaman

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 271 hits
Ali b Harun Belum pernah jadi TPM atau Menteri Kewangan baru pegang jawatan Duta Kurma Tuang Presideng dah memperlekeh DSAI egonya dia Kalau nak dibandingkan DSAI dengan Tuan Presideng Pas ni macam langit dengan bumi DSAI dah pernah pegang ...
Muzium Padi Muzium Unik Di Gunung Keriang Alor Setar Kedah

Muzium Padi Muzium Unik Di Gunung Keriang Alor Setar Kedah

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 455 hits
Muzium Padi Muzium unik ini adalah merupakan antara tarikan pelancong di negeri Kedah Ia terletak berdekatan dengan Gunung Keriang dan tidak jauh dari bandar Alor Setar Muzium ini telah dibuka pada Oktober 2004 menampilkan sejarah serta mem...
Kedah Intends To List Internet Connectivity As Utility

Kedah Intends To List Internet Connectivity As Utility

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 142 hits
The Kedah government intends to list Internet connectivity as the third utility to be used as a condition for developers to implement development projects in new areas in the state Communications and Multimedia Minister Saifuddin Abdullah s...
Pasmbor Kodiang Kedah

Pasmbor Kodiang Kedah

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 590 hits
Assalammualaikum Dunia HallooooThursday Lepas dah makan puas puas laksa kuala Perlis kan Our journey to be continued Haaaa kita meredah Negeri Kedah plak Sampai Kodiang tak dan nak snap gambau Kodiang jom terjah kedai Pasembur kat traffic l...
Kedah Mungkin Tak Bubar Dun Jika Ada Pru

Kedah Mungkin Tak Bubar Dun Jika Ada Pru

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 198 hits
ALOR SETAR Dewan Undangan Negeri Kedah berkemungkinan tidak dibubarkan sekiranya berlaku Pilihan Raya Umum Ke 15 dalam tempoh terdekat ini Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor berkata ini kerana kerajaan negeri ketika ini berada dalam ke
Kedah Mahu Balas Dendam Kedah Vs Sabah

Kedah Mahu Balas Dendam Kedah Vs Sabah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 382 hits
Luka kekalahan 0 1 kepada pada pusingan pertama musim 2011 lalu di masih berbekas di hati para pemain Kedah mahu tampil lebih garang untuk memperbaiki permulaan pusingan kedua Liga Super Malaysia 2011 yang menyaksikan Kedah FA tewas dalam d...
Tiada Rancangan Pilihan Raya Mengejut Di Kedah Kata Mb

Tiada Rancangan Pilihan Raya Mengejut Di Kedah Kata Mb

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 227 hits
r Muhammad Sanusi Md Nor bercakap pada sidang media di Wisma Darul Aman di Alor Setar semalam ALOR SETAR Kedah tidak bercadang mengadakan pilihan raya mengejut kerana pentadbiran sedia ada stabil kata Menteri Besarnya Muhammad Sanusi Md Nor...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools