Mb Perak Mesti Ketepikan Adun Derhaka Sebagai Exco Kerajaan Negeri




Hakikat bahawa Pas telah menderhaka kepada Sultan Perak berikutan tindakan tiga Adunnya di negeri itu menolak untuk mengadap sebagaimana telah dititahkan akhirnya terjawab dengan sendirinya.
Jika sebelum ini Pas mempertahankan tindakan tiga Adunnya tidak mengadap itu bukan suatu penderhakaan, kini mereka sendiri bagai cacing kepanasan dibuatnya.
Ia berikutan tiga Adun Pas Perak semalam mengadakan sidang media secara mengejut untuk memohon ampun secara terbuka kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah atas kegagalan mereka mengadap baginda sebagaimana dititahkan pada Selasa lalu.
Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria berkata, beliau dan dua Adun lain mengakui ‘kekhilafan’ mereka kerana tidak mengadap baginda sepertimana telah dititahkan.
“Sehubungan dengan itu, PAS Perak juga akan mengutuskan surat bagi menzahirkan permohonan keampunan kami,” kata Razman pada sidang media ringkas berkenaan perkara tersebut.
Maknanya, dengan memohon ampun kepada Sultan Perak, Pas dengan sendirinya mengakui mereka telah melakukan penderhakaan
Jika tiada penderhakaan, mengapa dan untuk apa mereka memohon keampunan?
Dalam hal ini, tanpa keraguan lagi bahawa tindakan tiga Adun Pas berkenaan yang lebih akur kepada arahan parti berbanding titah Istana adalah suatu penderhakaan yang jelas lagi nyata.
Ada keputusan atau tidak berhubung kemelut politik Perak, apabila datang titah mengadap daripada Istana, keutamaan menjunjung perintah Raja tidak boleh tidak, sepatutnya mestilah sentiasa didahulukan.
Dalam waktu yang sama, Presiden Pas, Haji Hadi Awang juga dilaporkan turut mengutus surat kepada Istana Perak untuk beliau memohon mengadap Sultan Nazrin.
Dalam suratnya, Haji Hadi menjelaskan, tujuan mengadap itu adalah untuk menyembah maklum situasi politik di Perak yang melibatkan pendirian Pas.
Adalah jelas bahawa dengan hasrat mahu mengadap ini juga memperlihatkan Hadi Awang sendiri mengakui kekhilafan tiga Adunnya tidak datang mengadap itu merupakan suatu penderhakaan.
Jika tiada penderhakaan dan bukan untuk memohon ampun, mengapa dan untuk apa juga Hadi Awang mahu mengadap Sultan Perak?
Tambahan lagi, dengan Saarani Mohamad sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar, kemelut politik di Perak boleh dikira sudah berakhir dan tiada keperluan lagi untuk mana-mana pihak mengadap Sultan Nazrin.
Dalam hal ini, walaupun Menteri Besar ada menyebut soal perlantikan Adun Pas sebagai Exco Kerajaan Negeri bergantung kepada perkenan Sultan Perak, tetapi beliau seharusnya bertindak lebih proaktif daripada itu.
Sebagai bukti menjunjung kasih dan mendaulatkan institusi Raja, Saarani tidak harus sama sekali menamakan Adun Pas untuk dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri Perak.
Walaupun lima Exco sudah dilantik dan lima lagi bakal dinamakan tidak lama lagi, nama Adun Pas tidak wajar dilantik langsung mengisi baki lima kekosongan yang ada.
Tidak kira sama ada permohonan ampun itu diterima oleh Sultan Perak atau sebaliknya, Saarani harus menunjukkan bukti awal  yang memperlihatkan ada pengajaran diberikan kepada tiga Adun Pas berkenaan.
Melengah-lengahkan perlantikan atau menunggu mereka itu diampun baru beliau mahu memenuhkan kouta perlantikan Exco hanya menunjukkan Saarani seolah-olah cuba memberi tekanan kepada Sultan Perak.
Maka, cara terbaik ialah sama ada diberi keampuan atau tidak, Adun Pas mesti dikecualikan daripada dilantik mengisi jawatan pentadbiran negeri kerana mereka yang pernah ada rekod derhaka sebenarnya tidak layak sama sekali memegang jawatan Exco Kerajaan Negeri.
 (Shahbudindotcom 12/12/2020)










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/mb-perak-mesti-ketepikan-adun-derhaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sah Menantu Hadi Kekal Exco Kerajaan Negeri Perak

Sah Menantu Hadi Kekal Exco Kerajaan Negeri Perak

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 199 hits
December 15 2020 Kedua dua bekas exco PAS dalam pentadbiran Ahmad Faizal Azumu dilantik semula oleh kerajaan Perak bawah Saarani Mohamad daripada UMNO Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria dan ADUN Selama yang juga menantu Abdul Hadi Awang A...
Adun Pas Perak Tak Sertai Pembentukan Kerajaan Negeri Perak Yang Baharu

Adun Pas Perak Tak Sertai Pembentukan Kerajaan Negeri Perak Yang Baharu

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 426 hits
Kenyataan Media PAS PusatSokongan Adun PAS Di Negeri PerakPAS mengumumkan ia tidak akan menyertai kerajaan negeri Perak yang baharu selepas pentadbiran Ahmad Faizal Azumu tumbang setelah kalah undi percaya yang dibawa parti sekutu UMNO Mesk...
Lima Adun Termasuk Dua Wakil Pas Angkat Sumpah Exco Perak

Lima Adun Termasuk Dua Wakil Pas Angkat Sumpah Exco Perak

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 301 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 6 09 pmTeka teki mengenai komposisi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan negeri Perak terjawab hari ini selepas lima Ahli Dewan Undangan Negeri mengangkat sumpah jawatan melengkapkan senarai 10 Exco Lima Adun ...
Pkr Perak Akan Terus Menyokong Kerajaan Negeri

Pkr Perak Akan Terus Menyokong Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 242 hits
Parti menyambut baik keputusan DUN dan akan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri untuk memastikan kesejahteraan rakyat tidak diabaikan IPOH PKR Perak memberikan kata katanya untuk memberikan sokongan kepada kerajaan negeri setelah Menteri Bes...
Sultan Nazrin Kuasa Penentu Masa Depan Kerajaan Negeri Perak

Sultan Nazrin Kuasa Penentu Masa Depan Kerajaan Negeri Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPUR Tumpuan kini terarah kepada keputusan bakal dibuat Sultan Perak Sultan Nazrin Shah selepas Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu gagal mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dalam undi usul percaya te...
Dun Perak Bergegar Lagi Perubahan Kerajaan Negeri Akan Berlaku Menteri Besar Perak Hilang Sokongan

Dun Perak Bergegar Lagi Perubahan Kerajaan Negeri Akan Berlaku Menteri Besar Perak Hilang Sokongan

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 305 hits
loading Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan majoriti selepas usul undi percaya yang dibuat ke atasnya tidak mendapat sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri Perak
Kerajaan Negeri Perak

Kerajaan Negeri Perak

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 217 hits
Bob KelanangAde yang kata Kerajaan Negeri Perak dah tumbang MB die ade yang kata tak tumbang Ape pun persoalan yang timbul MB sedia ada sebelum nih dah takder sokongan majoriti Nak lantik MB dari UMNO pun tak cukup korum gak Nak lantik MB M...
Exco Perak Empat Adun Umno Dilantik Semula Satu Dari Bersatu

Exco Perak Empat Adun Umno Dilantik Semula Satu Dari Bersatu

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 289 hits
DECEMBER 10 2020KUALA KANGSAR Empat Ahli Dewan Undangan Negeri daripada UMNO dilantik semula sebagai Exco Kerajaan Perak dan seorang ADUN dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia turut dilantik Mereka adalah ADUN Lintang Datuk Mohd Zolkafly Haru...
Istana Perak Belum Ada Pihak Yang Perolehi Majoriti Mudah Untuk Tubuh Kerajaan Negeri

Istana Perak Belum Ada Pihak Yang Perolehi Majoriti Mudah Untuk Tubuh Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 250 hits
IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah masih belum diyakinkan oleh mana parti politik sebagai mempunyai majoriti mudah bagi membentuk kerajaan negeri yang baharu Ahli Dewan Negara Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini berkata pemimpin Pakatan Ha...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover