Mb Nusi Mana Dia Pendedahan Pasai Bukit Inas Betoi Ka Apa Yang Mukhris Cakap Ni Kata Jim Baca



SAIFUL IZHAM RAMLI




Betoi ka dakwaan bekas MB Kedah, DS Mukhriz Mahathir ni ttg isu sebenar disebalik kerja2 penggondolan Gunung Inas yang membawa kepada bencana banjir lumpur di Kg Iboi, Kupang, Baling, Kedah???
Nampaknya YAB MB sekarang atau team medianya kena segera menjawab sebelum apa yg didedahkan ini menjadi satu fakta pahit yg perlu ditelan oleh rakyat di Kedah.

Jangan dok gempaq merata, habaq kata kononnya ada segala fakta dan dokumen, tapi tak dedah2kan sampai la ni.

Rakyat Kedah akan teruih perati. Jangan ingat rakyat Kedah bodo piang mcm para walaunta-walauntit yg akan percaya bulat2 tanpa berfikir waras.

Pikiaq2lah seniri...

################################

Bekas MB tampil dedahkan hubungan antara Sanusi dan syarikat yg didakwa gondol Gunong Inas

Negara Merdeka

July 12, 2022 6:12 pm

Keputusan untuk menukar tanaman pokok getah klon balak (TLC) kepada durian musang king di Gunung Inas dilakukan bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika ditadbir oleh Menteri Besar Kedah ketika itu, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah.

Bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata, anak syarikat kerajaan negeri, Kedah Agro Sdn Bhd yang sebelum itu diamanahkan untuk menanam semula kawasan tersebut gagal melaksanakannya menyebabkan Aman Mega Sdn Bhd dilantik mengambil alih tanggungjawab itu.

Menurutnya, bagaimanapun syarikat berkenaan kemudiannya bertukar pemilik selepas dibeli oleh syarikat ECK.

“Ketika Ahmad Bashah terajui Kedah, ECK dibenarkan menanam durian.

“Untuk makluman, syarikat ECK juga menaja pasukan bola sepak Kedah ketika itu, yang kemudiannya dianugerahkan projek mega lapangan terbang antarabangsa (KXP) oleh Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor,” katanya dalam kenyataan akhbar yang dilaporkan Sinar.

Mengulas lanjut, Mukhriz berkata, terkini difahamkan Muhammad Sanusi membatalkan anugerah terbabit kerana akhirnya terbukti ECK tidak mampu melaksanakan projek mega tersebut, seperti yang pernah beliau bangkitkan beberapa kali sebelum ini.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Jerlun itu berharap tiada lagi pihak tertentu yang membuat tuduhan liar terhadap beliau dan kerajaan negeri pimpinannya ketika mentadbir Kedah sebanyak dua kali, semata-mata untuk mengaburi mata rakyat daripada kebenaran.

“Kebanyakan komen berkaitan penanaman durian musang king dianggap antara punca berlakunya bencana, namun perlu dilihat kawasan Hutan Simpan Kekal di Gunung Inas telah ditukar statusnya kepada ladang pertanian oleh kerajaan BN pada 2007, dijenamakan kepada Ladang Sejahtera oleh kerajaan Pas pada 2008.

“Untuk melaksanakan ladang di tanah hutan, tentunya pokok hutan perlu ditebang. Yang ditebang bukan hanya pokok bernilai tinggi, tetapi ditebang bersih atau ‘cuci mangkuk’ untuk tanaman semula pokok TLC atau pokok hutan yang diluluskan Jabatan Perhutanan.

“Inilah yang dilakukan kerajaan Pas seperti diakui Menteri Besar sendiri. Adakah kajian Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) dibuat pada ketika tebang bersih itu dilakukan?” soal Mukhriz.

Menurut Mukhriz yang menerajui Kedah sebagai Menteri Besar bermula Mei 2013 hingga Februari 2016 di bawah era Barisan Nasional (BN) manakala antara Mei 2018 hingga Mei 2020 bawah era Pakatan Harapan (PH), sekitar 2012-2013, beliau antara pihak yang membantah projek Ladang Sejahtera di Kedah.

“Saya bantah bukan kerana pokok yang hendak ditanam, tetapi kerana hutan simpan digondolkan".

“Malah pengalaman projek Ladang Rakyat di Kelantan oleh kerajaan Pas di sana menunjukkan kerja-kerja penanaman semula tidak dilakukan secara serius, mengakibatkan banjir di negeri tersebut,” ujarnya.

Mukhriz memaklumkan, apabila kembali sekali lagi pada tahun 2018 dan menjadi Menteri Besar Kedah, beliau memutuskan untuk mengehadkan penanaman durian kepada hanya 20 peratus kerana kerja penanaman sudah mencapai tahap tersebut.

“Jabatan Alam Sekitar benarkan peratusan itu untuk tanaman selain TLC dan tujuh spesis pokok hutan yang lain.

“Perlu diingatkan, penanaman semula walaupun melibatkan kerja teres tanah, bukanlah punca hakisan tanah dan banjir.

“Bencana tidak akan berlaku sekiranya hutan simpan tidak disentuh untuk pembalakan pokok bernilai tinggi serta aktiviti tebang bersih atas alasan Ladang Sejahtera sebelum 2013,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Mukhriz selaku Presiden Parti Pejuang Tanahair (Pejuang) turut mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa yang terkorban dalam tragedi banjir dan kepala air di Kupang, Baling pada petang Isnin lalu yang meragut nyawa tiga mangsa.

“Jentera sukarelawan Pejuang turut turun padang membantu mangsa dengan mengedarkan makanan bermasak selain mencuci rumah yang dimasuki lumpur,” katanya.

Pada Isnin, Muhammad Sanusi tegaskan, kelulusan ladang hutan untuk tanaman getah TLC di Gunung Inas dilakukan pada era pemerintahan BN pada 2007, bukannya oleh kerajaan Pas pimpinan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Beliau maklumkan kawasan ditanam durian musang king terbabit dipercayai dilakukan penebangan balak antara tahun 2018 dan 2019.

Sebelum itu, Mukhriz menafikan dakwaan kerajaan Kedah pimpinannya sebelum ini mempunyai kaitan dengan projek ladang durian musang king di Gunung Inas, yang dikaitkan antara punca tragedi kepala air di Baling.

Link asal berita

negaramerdeka.com

 

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/mb-nusi-mana-dia-pendedahan-pasai-bukit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Boleh Dengar Cakap Mohtar Senik Nih Tak Boleh Dia Pun Tak Betoi Terdesak Sungguh Pas La Ni

Mana Boleh Dengar Cakap Mohtar Senik Nih Tak Boleh Dia Pun Tak Betoi Terdesak Sungguh Pas La Ni

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 107 hits
Hadi sendiri suruh jaga hubungan dengan Umno kata Dewan Ulama PAS August 15 2022 Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulama PAS Mokhtar Senik berkata dalam perjumpaan Dewan Ulama dengan presiden Abdul Hadi Awang menegaskan hubungan PAS Umno mesti ...
Saya Bukan Daring Saya Cuma Mengikut Cakap Dan Kehendak Pengarah Saja Kata Baby Shima

Saya Bukan Daring Saya Cuma Mengikut Cakap Dan Kehendak Pengarah Saja Kata Baby Shima

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 104 hits
Baby Shima mendakwa hanya mengikut kehendak pengarah video muzik single Baby Sayang yang menyaksikan dirinya bekerjasama dengan usahawan kosmetik Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman seperti yang hangat diperkatakan beberapa hari lalu Teas
Pm Akan Dengar Cakap Kita Pru 15 Diadakan Tahun Ini Juga Kata Zahid

Pm Akan Dengar Cakap Kita Pru 15 Diadakan Tahun Ini Juga Kata Zahid

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 135 hits
agendaily com14 08 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini masih membangkitkan isu PRU 15 perlu disegerakan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan mematuhi permintaan Barisan Nasional untuk membubarkan Parlimen bagi memberi...
Tahap Simpanan Ahli Kwsp Sangat Rendah Dan Membimbangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan 1

Tahap Simpanan Ahli Kwsp Sangat Rendah Dan Membimbangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan 1

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 150 hits
Tahap simpanan ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja adalah rendah dan sangat membimbangkan terutama selepas pelaksanaan empat kemudahan pengeluaran berkaitan Covid 19 iaitu i Lestari i Sinar i Citra serta Pengeluaran Khas Selain itu p
Kenaikan Opr Beransur Ansur Tak Beri Kesan Ketara Kepada B40 Kata Timbalan Menteri

Kenaikan Opr Beransur Ansur Tak Beri Kesan Ketara Kepada B40 Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 121 hits
Timbalan Menteri Kewangan Mohd Shahar Abdullah berkata BNM menegaskan sebarang keputusan untuk melaraskan dasar monetari pada masa depan akan dilaksana secara terkawal PETALING JAYA Kenaikan kadar dasar semalaman secara beransur ansur ke at...
Skandal Lcs Najib Bohong Mat Sabu Kata

Skandal Lcs Najib Bohong Mat Sabu Kata

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 242 hits
Kata Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bila terdapat pihak cuba menunding jari terhadapnya berkaitan kegagalan projek itu menyiapkan LCS sambil mempersoalkan sikap pemimpin Pakatan Harapan berkaitan pembinaan kapal tempur pesisir...
Kerajaan Yakin Status Tasik Chini Tidak Terlucut Kata Takiyuddin

Kerajaan Yakin Status Tasik Chini Tidak Terlucut Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 131 hits
Kerajaan yakin status Tasik Chini tidak terlucut kata Takiyuddin Dikemas kini 20 minit yang lalu Diterbitkan pada 9 Aug 2022
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Panduan Pemula Untuk Iklan Bisnes Perkhidmatan Anda Di Google Ads

Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap