Mb Kerajaan Dap Umno Pula Cuba Tipu Rakyat Perak Akar Umbi Parti


agendaily.com27/11/2022
ADUN Kota Tampan Datuk Haji Saarani Mohamad gembila mendapat kerusi Menteri Besar kerajaan DAP-UMNO Perak.
Menteri Besar kerajaan DAP-UMNO Datuk Seri Haji Saarani Mohamad, mendakwa beliau terpaksa membentuk kerajaan negeri segera bersama Pakatan Harapan (PH) selepas Perikatan Nasional (PN) cuba ‘mencuri’ empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN).

“Perkara itu (cubaan curi ADUN BN) mengecewakan… saya dimaklumkan oleh seseorang yang saya percaya bahawa ada ejen PN menelefon dan menghantar mesej kepada ADUN BN supaya keluar parti dan menyertai mereka…(keadaan ini) sama seperti yang berlaku pada 2018.

“Itu bukan cara yang betul (kerana) itu tikam belakang,” kata Haji Saarani yang membawa UMNO Perak menikam belakang dan mengkhianati mandat akar umbi dan orang Melayu-Islam yang melaungkan “No DAP”.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) 19 November lalu, UMNO hanya menang lapan kerusi DUN Perak, paling buruk dalam sejarah parti itu, dan kemudian mengkhianati mandat akar umbi dan bangsa Melayu, apabila bersekongkol dengan DAP bagi menubuhkan kerajaan negeri setelah tertarik dengan jawatan Menteri Besar dan kerusi Exco.

Perikatan Nasional pula menang 26 kerusi manakala Pakatan Harapan yang majoritinya DAP menang 24 kerusi, sekali gus menunjukkan rakyat Perak telah menolak UMNO dan BN, susulan pelbagai skandal dan tindakan yang dilakukan parti itu.

Dengan hanya ada lapan kerusi sahaja, pentadbiran kerajaan negeri itu kini dikuasai sepenuhnya oleh PH, terutama DAP, walaupun kerusi MB dipegang oleh UMNO.

Menurut BH, ADUN Kota Tampan itu berkata beliau diberitahu oleh ‘seseorang’ bahawa ejen Perikatan Nasional menghantar mesej kepada ADUN BN supaya keluar parti.

Dakwaan Haji Saarani itu semata-mata dibuat untuk menyalahkan Perikatan Nasional, bagi menutup pengkhianatan yang dilakukan UMNO apabila bekerjasama dengan DAP – parti yang menjadi musuh tradisi sejak puluhan tahun lalu.

Kerjasama UMNO dan DAP ini juga pernah berlaku ketika usaha menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu pada 2020 lalu.

Sokongan diberikan UMNO pada PRU-15 lalu dipercayai kerana akar umbi dan rakyat yakin bahawa parti itu akan menang dan tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti, terutama DAP, bagi membentuk kerajaan negeri.

Namun, berlaku sebaliknya, apabila UMNO kalah teruk apabila kerusi DUN yang dimenangi sebelum ini dirampas Perikatan Nasional.

Lapan ADUN UMNO yang kini menjadi rakan karib DAP juga tidak berasa malu setelah mengkhianati pengundi yang menyokong mereka, khususnya orang Melayu.

Sebelum ini, bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad berkata:

“Di Perak, BN telah bergabung dengan PH untuk menubuh kerajaan. UMNO lupa apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat (DAP-PKR-BN). Dalam tempoh yang singkat berapa luas tanah Kerajaan Negeri Perak diberi kepada sekolah-sekolah Cina dengan pajakan 999 tahun sedangkan amalan sebelum itu hanya memberi pajakan 99 tahun.

“UMNO bersetuju bergabung dengan DAP semata-mata kerana DAP menawarkan jawatan Menteri Besar kepadanya sedangkan majoriti ahli Exco adalah daripada PH. Itu jugalah keadaan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat itu: jawatan Menteri Besar dibri kepada PAS manakala majoriti ahli Exco adalah daripada PH (dibaca DAP).

“Ini menunjukkan pemimpin-pemimpin UMNO tidak mempedulikan kepentingan orang Melayu lagi. Yang penting kepada mereka hanya mendapat jawatan.”

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/mb-kerajaan-dap-umno-pula-cuba-tipu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akar Umbi Umno Lapor Polis Cubaan Kedua Zahid Tipu Agong

Akar Umbi Umno Lapor Polis Cubaan Kedua Zahid Tipu Agong

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 137 hits
agendaily com23 11 2022Bekas Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz Sekumpulan akar umbi UMNO hari ini membuat laporan polis terhadap Pengerusi Barisan Nasional yang juga Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi susul...
Sudahlah Khianati Rakyat Umno Perak Mula Ikut Cara Politik Dap

Sudahlah Khianati Rakyat Umno Perak Mula Ikut Cara Politik Dap

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 182 hits
agendaily com29 11 2022Menteri Besar kerajaan DAP UMNO Perak Haji Saarani Mohamad Sudahlah mengkhianati mandat diberikan oleh rakyat dan akar umbi kini UMNO Perak mula mengikut rentak rakan baik mereka DAP melakukan pembohongan dalam usaha ...
Dalam Sejarah Ini Senarai Tugasan Exco Bn Dap Bersama Dalam Kerajaan Perak

Dalam Sejarah Ini Senarai Tugasan Exco Bn Dap Bersama Dalam Kerajaan Perak

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 201 hits
Menteri Besar Perak Saarani Mohamad hari ini mengumumkan barisan Exconya dua hari selepas dilantik menerajui kerajaan negeri pasca pilihan raya umum ke 15 Ia menyaksikan pembentukan kerajaan perpaduan Barisan Nasional dan Pakatan Harapan se...
Saarani Yakin Lama Kelamaan Ahli Umno Perak Akan Sokong Ph Dap

Saarani Yakin Lama Kelamaan Ahli Umno Perak Akan Sokong Ph Dap

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 105 hits
agendaily com29 11 2022Menteri Besar kerajaan DAP UMNO Perak Haji Saarani Mohamad Kerjasama dengan Pakatan Harapan dan DAP dalam membentuk kerajaan negeri Perak mendapat sokongan semua pemimpin UMNO negeri itu kata Datuk Seri Saarani Mohama...
Pn Perak Keliru Identiti Antara Keutamaan Parti Atau Keutamaan Rakyat

Pn Perak Keliru Identiti Antara Keutamaan Parti Atau Keutamaan Rakyat

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 161 hits
Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia Kota Raja Wan Dzahanurin Ahmad berkata keputusan pengabungan kerjasama Barisan Nasional dengan Pakatan Harapan di Perak telah membelakangi suara akar umbi yang diputuskan ketika Perhimpunan Agun...
Langkah Perak Dap Hapus Identiti Pejuang Melayu Islam Dalam Umno

Langkah Perak Dap Hapus Identiti Pejuang Melayu Islam Dalam Umno

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 161 hits
agendaily com22 11 2022UMNO Perak boleh menggunakan lambang baharu mereka seperti yang disiarkan Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi dalam Facebook beliau semalam Seorang penganalisis keselamatan dan politik mengatakan bahawa kerjasam...
Umno Perak Pengkhianat Bangsa Melayu Sanggup Duduk Bawah Dap

Umno Perak Pengkhianat Bangsa Melayu Sanggup Duduk Bawah Dap

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 327 hits
agendaily com21 11 2022UMNO setuju duduk di bawah DAP UMNO Perak menjadi Pengkhianat Bangsa Melayu pertama apabila bersetuju bersekongkol dengan DAP menubuhkan kerajaan negeri itu hari ini Dalam satu kenyataan bersama Barisan Nasional dan P...
Yang Marah Umno Sokong Phdap Bukan Org Pn Tetapi Akar Umbi Umno

Yang Marah Umno Sokong Phdap Bukan Org Pn Tetapi Akar Umbi Umno

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 126 hits
Marah tanda sayang pada parti Jika pemimpin ignore umno akan DIBENCI oleh akar umbi nya sendiri Imej Zahid kini double trouble
Haji Wan Rosdy Mb Kerajaan Umno Dap Pahang

Haji Wan Rosdy Mb Kerajaan Umno Dap Pahang

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 148 hits
agendaily com27 11 2022Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pahang Datuk Seri Haji Wan Rosdy Wan Ismail adalah Menteri Besar kerajaan UMNO DAP Pahang Seperti yang dijangkakan UMNO Pahang memilih mengkhianati akar umbi parti itu apabila bekerjas...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan