Mb Kedah Tidak Beradab Ini Penjelasan Muhammad Sanusi


Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md. Nor menjelaskan secara terperinci kejadian yang berlaku pada malam Jumaat lalu, antara beliau dengan seorang lelaki, ketika sedang makan di sebuah restoran di Ampang.
Katanya, beliau terpaksa menjelaskan kepada umum berikutan, ahli perniagaan itu telah menular rakaman suara perbualan singkatnya dengan lelaki terbabit, ketika memasuki restoran berkenaan.
Menurutnya, jika diimbau kembali urutan kejadian pada malam itu, jelas sekali lelaki terbabit yang memperkenalkan dirinya sebagai orang Kedah, telah salah faham dengan jawapannya apabila diajak berbual.
Berikut Muhammad Sanusi mencoretkan kejadian itu menerusi akaun Facebooknya, hari ini:
Saya berada di Kuala Lumur pada 13 hingga 15 Ogos 2020 untuk Mesyuarat Majlis Perancang Fizikal Negara (MPFN), mesyuarat dengan Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan beberapa urusan lain.
Pada 14 Ogos, lebih kurang jam 8.30 malam, ketika perut sedang menyanyi (lapar), saya menaiki grab dari Hotel Tamu Kampung Baru ke Restoran Wadi Hadramawt di Ampang untuk makan malam bersama pegawai saya, Shahril Rizal Ismail.
Dalam perjalanan ke sana seorang rakan lama, bekerja sebagai salesman kereta berbangsa Cina menghubungi saya, ajak minum kerana dia mendapat maklumat saya ada di Kuala Lumpur.
Kata saya, dia telah terlambat kerana saya sedang menuju tempat makan. Dia maklumkan akan ke restoran itu jika sempat.
Saya masuk ke restoran dan seorang rakan lama, Ir. Khairul Faizi (rakan sebilik di Mekah dan masuk parti Bersatu, kerja terakhir di UPM Holding) menerpa keluar dari dalam restoran menyapa saya.
Dia sedang makan dengan ramai ahli keluarganya. Selepas berbual seketika, saya mengambil tempat di bahagian luar di sebelah kiri restoran.
Selang satu meja di hadapan saya, ada tiga atau empat lelaki (kelihatan seperti India Muslim) sedang makan.
Saya mengangkat tangan dan senyum tanda persaudaraan. Waktu itu juga, pelayan restoran datang membawa buku menu dan mengambil pesanan.
Tiba-tiba, salah seorang lelaki di hadapan saya berjalan ke meja saya dan menghulurkan tangan.
Saya bersalam dan bertanya beliau dari mana. Katanya, dia orang Kedah dan pernah bertemu saya di rumah seorang rakan peniaga kain di Sungai Petani.
Katanya, dia ingin menyuap gula ke mulut rakan itu kerana pada pertemuan itu rakan saya itu memperkenalkan saya kepadanya sebagai bakal MB (Menteri Besar) Kedah.
Saya nyatakan saya tidak ingat, dan saya minta maaf kerana saya tak dapat mengingati pertemuan itu. Lelaki itu memakai kameja berwarna coklat, bertopi seperti kopiah, berkulit gelap dan kelihatan baik dia berdiri sambil membongkok dan meletak dua tangan di atas meja saya.
Dia memaklumkan sepupunya di meja hadapan saya itu ingin bertemu saya dan meminta masa untuk bercakap.
Sambil memegang menu untuk membuat pesanan, saya kata kepadanya eloklah orang Kedah kita balik bersembang di Kedah. Malam ini kita makan-makan dulu. Itulah jawapan paling ikhlas dan terus terang saya untuk tidak menghampakan mereka.
Sepanjang perbualan itu, saya memandang mukanya. Hanya ketika mengatakan ‘kita makan-makan dulu malam ni’, saya memandang Shahril Rizal yang juga sedang membelek buku menu.
Shahril Rizal mengulangi kata-kata saya sambil memandang muka lelaki itu. Kemudian dia pun balik ke meja mereka.
Kemudian Ir. Khairul Faizi membawa gelas minuman dan datang duduk bersama kami. Diikuti oleh isterinya (bekas pegawai di Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri), abangnya Baha dan isterinya (pendakwaraya kes PUI Sivagangga).
Baha dan Khairul duduk mengadap saya. Selepas berbual agak panjang, mereka masuk semula ke dalam, kecuali Khairul yang terus minum dan berbual sambil ketawa mengenai kisah-kisah lama.
Selesai makan, saya minta diri dan berjalan menuju ke meja lelaki tadi. Saya katakan kita jumpa lagi dan menghulur tangan untuk bersalam (adab yang tidak boleh diamalkan dalam pandemik Covid-19).
Lelaki itu menyatakan dia tidak mahu bersalam dengan saya. Jadi saya menarik balik tangan saya dan meletak di dada sebagai isyarat salam normal baharu. (Saya bersangka beliau tidak mahu bersalam kerana normal baharu – rupanya dia sedang marah).
Saya menuju meja cashier untuk membayar, dia mengekori saya dan sambil menyatakan rasa tidak puas hati dengan jawapan saya tadi.
Saya terpinga-pinga dan bertanya apakah yang dimaksudkan. Katanya, jawapan saya “malam ni nak mai makan saja, kita sembang lain kali di Kedah” adalah jawapan yang tidak patut oleh seorang MB.
Saya ulangi semula jawapan saya, bahawa saya jawab dengn ikhlas tanpa berselindung bahawa memang nak mai makan, tidak bersedia untuk bersembang hal perniagaan (kerana pada pandangan saya, mereka semua itu adalah ahli perniagaan).
Setiba di pintu restoran, rakan saya berbangsa Cina tadi sampai. Saya katakan saya telah selesai makan dan telah memanggil grab untuk balik ke hotel. Saya masuk membayar bil dan keluar menanti grab. Tak sempatlah kami berbual panjang, hanya dua tiga minit sambil menanti grab sampai.
Pada ketika itulah, tiga lelaki tadi keluar dan dengan muka marah mengatakan, “kena jadi Cina rupanya baru boleh jumpa MB”. Saya agak terkejut dan hairan. Saya maklumkan kepada rakan saya, ada orang sedang marah, lebih baik beliau pulang sahaja. Selang seminit, grab sampai dan saya balik ke hotel.
Setiba di bilik, saya menghubungi rakan saya di Sungai Petani bertanya kalau-kalau dia kenal lelaki yang memetik namanya di restoran tadi. Saya ceritakan apa yang telah berlaku dan rakan saya berjanji akan cuba mencari identiti lelaki itu nanti. Saya beri maklumat tambahan…Kereta mereka Honda City putih, nombor plat (pendaftaran) PFN2xxx…
Awal pagi 15 Ogos, rakan dari Sungai Petani menghubungi saya dan memaklumkan dia telah dapat mengenalpasti lelaki itu kerana dia juga dihubungi oleh lelaki itu sambil bercerita buruk mengenai saya.
Namanya Syed Sultan, seorang ahli perniagaan. Dia memaklumkan salah seorang daripada lelaki lain bersamanya di restoran itu berpangkat Datuk, pernah bertanding sebagai calon BN DUN Kuala Ketil.
Kata rakan saya lagi, lelaki bernama Sultan itu telah membuat rakaman suara dan akan viralkan untuk menghentam saya. Saya katakan terpulanglah, jika itu jalan terbaik untuk memuaskan hatinya.
Saya tidak rasa “terhutang” apa-apa apabila saya tidak bersedia untuk bersembang hal bisness tanpa persediaan, selain bersiap sedia untuk mengalas perut yang sedang menyanyi…
Setiba saya ke rumah pada waktu Maghrib 15 Ogos 2020, saya mendengar rakaman suara lelaki itu di salah satu grup wasap.
Aduhaiii kawan…dosa lama kita telah banyak bertimbun mungkin belum terampun, tak perlulah buat dosa baru pula…
Demikianlah kisah sebenar bagi mencerahkan kegelapan rakaman suara berkaitan adab sopan saya… Terima kasih. –MalaysiaGazette
The post MB Kedah tidak beradab? Ini penjelasan Muhammad Sanusi appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/19/mb-kedah-tidak-beradab-ini-penjelasan-muhammad-sanusi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rampas Barang Penjaja Datuk Bandar Dbkl Diminta Beri Penjelasan

Rampas Barang Penjaja Datuk Bandar Dbkl Diminta Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 293 hits
Annuar Musa KUALA LUMPUR Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Nor Hisham A Dahlan telah diminta memberi penjelasan berhubung tindakan penguatkuasa yang merampas barang barang penjaja di Taman Tasik Titiwangsa baru baru ini Arahan itu dikeluarkan...
Cek Fakta Penjelasan Kabar Vaksin Sinovac Belum Tersertifikasi Halal Dari Mui

Cek Fakta Penjelasan Kabar Vaksin Sinovac Belum Tersertifikasi Halal Dari Mui

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 141 hits
Informasi bahwa vaksin Sinovac haram adalah tidak benar Pihak Bio Farma selaku calon produsen akan secepatnya melakukan sertifikasi halal untuk vaksin Sinovac kepada MUI
Didie Alias Dikecam Warganet Gara Gara Cium Dahi Pelakon Veteran Ini Penjelasan Tuan Punya Badan

Didie Alias Dikecam Warganet Gara Gara Cium Dahi Pelakon Veteran Ini Penjelasan Tuan Punya Badan

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 544 hits
Baru baru ini Ohmedia ada bercerita mengenai pelakon dan pengacara Didie Alias memuatnaik satu posting di akaun Instagramnya menunjukkan dia menziarahi pelakon veteran Abu Bakar Juah yang sedang terlantar sakit di rumah Walaubagaimanapun ra...
Buaya Jumbo Di Bangka Belitung Bukan Siluman Ini Penjelasan Lipi

Buaya Jumbo Di Bangka Belitung Bukan Siluman Ini Penjelasan Lipi

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 233 hits
Buaya berukuran jumbo di Pulau Bangka ditangkap dan dipenggal warga karena dianggap sebagai buaya siluman Ilmuwan dari Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia menjelaskan hewan itu adalah buaya sungguhan dengan ukuran yang memang bongsor Ini ada...
Penjelasan Pihak Lab Terkait Curhatan Taruni Gagal Tes Akpol Karena Positif Covid 19

Penjelasan Pihak Lab Terkait Curhatan Taruni Gagal Tes Akpol Karena Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 155 hits
Sebelumnya unggahan akun Twitter siap abangjagoo tengah ramai menjadi bahan perbincangan Akun tersebut menceritakan gugurnya seorang Calon Taruna setelah dinyatakan positif virus Corona atau Covid 19 atas hasil pemeriksaan swab
Pks Serang Instruksi Jokowi Soal Door To Door Ksp Beri Penjelasan

Pks Serang Instruksi Jokowi Soal Door To Door Ksp Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 147 hits
PKS mengkritik permintaan Presiden Joko Widodo kepada istri Mendagri Tri Suswati Tito Karnavian bersama tim Pemberdayaan Kesejahteraan Keluarga untuk kampanye penggunaan masker yang dilakukan secara door to door Kantor Staf Presiden menjela...
Tular Pula Mesej Pekerja Restoran Nasi Kandar Subaidah Ini Penjelasan Dari Polis Berhubungkait Dengan Kes Tersebut

Tular Pula Mesej Pekerja Restoran Nasi Kandar Subaidah Ini Penjelasan Dari Polis Berhubungkait Dengan Kes Tersebut

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 485 hits
KEPALA BATAS Polis mengesahkan mesej yang tular melalui aplikasi Whatsapp bahawa seorang pekerja Restoran Nasi Kandar Subaidah di Jalan Chain Ferry Butterworth positif wabak koronavirus adalah palsu
Hiburan Bukan Pencuri Tapi Manusia Pakai Mask Rumah Diceroboh Nabila Huda Tampil Beri Penjelasan

Hiburan Bukan Pencuri Tapi Manusia Pakai Mask Rumah Diceroboh Nabila Huda Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 574 hits
Menyatakan kepada umum bahawa dirinya kini berada dalam keadaan baik selepas insiden rumahnya didatangi manusia yang mencurigakan pelakon jelita Nabila Huda tampil memberi penjelasan berhubung kes tersebut kepada umum di laman Instagramnya ...
Fenomena Gadis Di Probolinggo Hidup Lagi Usai Dinyatakan Wafat Ini Penjelasan Ahli

Fenomena Gadis Di Probolinggo Hidup Lagi Usai Dinyatakan Wafat Ini Penjelasan Ahli

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 1268 hits
Ilmu tersebut intinya menjelaskan tentang perubahan perubahan pada jasad orang yang meninggal
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free