Apakah Halal Pulau Pinang Dapat Air Tanpa Membayar Pas Kedah


PAS Kedah mempersoalkan apakah ‘halal’ bagi Pulau Pinang mendapat manfaat bekalan air dari Kedah tanpa memberi sebarang bayaran.
Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya berkata, saban tahun Kerajaan Negeri Kedah terpaksa menanggung kos bagi pemuliharaan kawasan hutan tadahan air di negeri itu yang memberi manfaat sumber air kepada Pulau Pinang.
“PAS Kedah mempersoalkan dari sudut moral apakah ‘halal’ bagi pihak Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) mendapat manfaat sedangkan Negeri Kedah melalui Syarikat Air Darul Aman (SADA) saban tahun terpaksa membuat bayaran kepada Lembaga Sumber Air Negeri Kedah sebagai rasa tanggungjawab terhadap pemuliharaan dan penggunaan sumber air mentah tersebut,” kata Ahmad.
Ahmad berkata, PAS Kedah memberi sokongan penuh gesaan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor supaya Negeri Pulau Pinang di bawah pimpinan DAP membayar air yang disalurkan Kedah ke negeri itu.
Menurut beliau, Kerajaan Negeri Kedah telah membuat tuntutan pembayaran sejak tahun 2010 namun tindakan pimpinan Negeri Pulau Pinang untuk tidak mempertimbangkan permintaan itu amat mengecewakan.
Sedangkan negeri Pulau Pinang menggunakan air sebanyak 1,100 juta liter padu (MLD) sehari berbanding penggunaan di negeri Kedah sebanyak 800,000 liter padu sehari.
Sehubungan itu, katanya, sekiranya Pulau Pinang tidak mahu membayar, PAS Kedah menyarankan agar Kerajaan Negeri mencari sumber air yang lain.
“Pas Kedah mencadangkan agar Pulau Pinang dan DAP khususnya berusahalah mencari sumber air yang baru untuk mendapat manfaat secara percuma.
“Anggaplah sumber yang sedia ada adalah kurniaan Allah untuk rakyat Negeri Kedah,” kata Ahmad dalam satu kenyataan yang disiarkan di Harakah Daily.
Sebelum ini Muhammad Sanusi menuntut PBAPP menjelaskan bayaran sumber air mentah sebanyak RM50 juta setahun, sebelum mencampuri urusan berkaitan sumber air di negeri berkenaan.
“PBAPP sudah jana banyak keuntungan daripada Sungai Muda kerana di sana banyak kawasan industri, sektor pelabuhan dan perkapalan berbanding Kedah,” kata Muhammad Sanusi.
Ketua Pegawai Eksekutif PBAPP, Jaseni Maidinsa, dilaporkan menggesa kerajaan negeri menghentikan hasrat melombong mineral jenis rare element earth di Sik dan Ulu Muda, Baling.
“Kementerian Alam Sekitar dan Air (Kasa), Kementerian Sumber Asli dan Tenaga (NRE), dan Majlis Keselamatan Nasional (MKN) perlu bekerjasama untuk menghentikan usaha berbahaya ini dengan segera.
“Menteri besar Kedah dengan mudah lupa bahawa Ulu Muda adalah kawasan tadahan air terbesar dan terpenting di Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER),” katanya.-SM
The post Apakah halal Pulau Pinang dapat air tanpa membayar – Pas Kedah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/11/apakah-halal-pulau-pinang-dapat-air-tanpa-membayar-pas-kedah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 310 hits
Jawapan Kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang 1 Tiada sesiapapun yang dapat menafikan bahawa sumber air yang mengalir dalam Sungai Muda bermula di hulu Sungai Muda iaitu di dalam kawasan Hutan Simpan Ul...
Cerita Sebalik Berita Caj Air Mentah Babitkan Kedah Dan Pulau Pinang

Cerita Sebalik Berita Caj Air Mentah Babitkan Kedah Dan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 219 hits
Wartawan Astro AWANI menceritakan kisah di sebalik sesuatu berita yang dilaporkan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK ...
Video Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sila Bayar Rm50 Juta Setahun Sebelum Komen Mb Kedah

Video Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Sila Bayar Rm50 Juta Setahun Sebelum Komen Mb Kedah

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 276 hits
Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dituntut membayar RM50 juta setahun kepada kerajaan Kedah bagi caj air mentah dari negeri ini sebelum mengeluarkan sebarang maklum balas tentang bekalan air di Kawasan Ulu Muda Menteri Besar Kedah Muhamma...
Penerokaan Ree Ancam Keselamatan Bekalan Air Perlis Kedah Dan Pulau Pinang

Penerokaan Ree Ancam Keselamatan Bekalan Air Perlis Kedah Dan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 245 hits
REE berskala besar di kawasan tadahan Ulu Muda termasuk Sik dan Baling di Kedah yang permitnya diluluskan oleh Kerajaan Kedah akan menjejaskan bekalan air untuk 4 2 juta penduduk di Perlis Kedah dan Pulau Pinang Foto internet GEORGE TOWN 7 ...
Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

Isu Air Menteri Saran Pulau Pinang Sumbang Wang Atas Pengorbanan Kedah

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 251 hits
Kementerian Alam Sekitar dan Air menyarankan Pulau Pinang untuk menyumbang dalam bentuk kewangan kepada Kedah selepas kerajaan negeri itu berkorban untuk tidak meneroka kawasan tadahan air Ulu Muda kata menterinya Tuan Ibrahim Tuan Man Di a...
Sungai Muda Tiada Asas Bagi Kedah Tuntut Caj Air Mentah Dari Pulau Pinang

Sungai Muda Tiada Asas Bagi Kedah Tuntut Caj Air Mentah Dari Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 347 hits
PBAPP mengabstrak air mentah dari Sungai Muda di wilayah Pulau Pinang Sungai Muda merupakan sungai yang mengalir secara semula jadi melalui Pulau Pinang Kedah tidak mengepam air mentah ke Pulau Pinang Pulau Pinang telah mengabstrak air ment...
Bayaran Air Mentah Pulau Pinang Jangan Lepas Tangan

Bayaran Air Mentah Pulau Pinang Jangan Lepas Tangan

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 277 hits
NOORULHUDA MOHAMMED ALI LEMBAGA Sumber Air Negeri Kedah menyokong penuh kenyataan yang dikeluarkan oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kedah berkaitan tuntutan harga air mentah daripada Sungai Muda kepada Pulau Pinang Walaupun PBAPP meny...
Pas Pulau Pinang Komited Jayakan Kerjasama Dengan Umno Bersatu

Pas Pulau Pinang Komited Jayakan Kerjasama Dengan Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 254 hits
GEORGETOWN Pas Pulau Pinang komited dalam mempertahankan kerjasama bersama UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di negeri ini sama ada menerusi Muafakat Nasional atau Perikatan Nasional Pesuruhjaya Pas negeri Muhammad Fauzi Yusof berkata...
Siri 18 Sejauh Mana Hak Pulau Pinang Guna Air Di Sempadan Sendiri

Siri 18 Sejauh Mana Hak Pulau Pinang Guna Air Di Sempadan Sendiri

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 180 hits
BICARA SEMASA BERSAMA YB MUHAMMAD FAIZ FADZIL TAJUK SEJAUH MANA HAK PULAU PINANG GUNA AIR DI SEMPADAN SENDIRI TARIKH 17 12 2020 MASA 9 00 MALAM MODERATOR MOHD SHAIFUL ROSEMAN PANEL YB MUHAMMAD FAIZ FADZIL
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan