Maza Tolak Anwar Netizen Tanya Apa Hukum Mungkir Janji



Surat terbuka Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin (Maza) kepada Dr Mahathir, meluahkan kebimbangannya berhubung isu siapa bakal pengganti jawatan perdana menteri mendapat reaksi pelbagai dari natizen.
Walaupun ada segelintir bersetuju dengan kenyataan Dr Maza yang seolah-olah mengambarkan perasaan kurang bersetuju jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada Anwar Ibrahim, namun tinjaun di laman Facebook Maza sendiri mendapati natizen memberi pandangan sebaliknya.
Selain tidak melihat ada pemimpin lain dapat menandingi ketokohan Anwar, mereka turut mempersoal Maza apakah hukum jika janji dipersetujui Pakatan Harapan (HARAPAN) melalui konsensus sebelum ini dicurangi?
Selain itu, mereka turut menyuarakan rasa selesa untuk Presiden KEADILAN itu dilantik mengetuai pentadbiran negara sesuai dengan sikap peribadi dan kematangan politik Anwar sendiri.
“Jika calon yang soleh dan baik untuk umat Islam, memang kita sudah ada calonnya.
“Seorang pejuang rakyat sejak zaman mudanya, aktif dengan pertubuhan Islam sejak zaman muda, mewujudkan sekolah-sekolah tunas Islam seluruh negara, banyak berjasa kepada negara, antaranya mewujudkan perbankan Islam, mengalakkan wanita Islam bertudung.
“Dipandang tinggi dan dihormati oleh masyarakat antarabangsa, mempunyai pengaruh dan hubungan baik dengan pemimpin negara-negara Kuasa Islam dunia, namun sering kali difitnah di negara sendiri,” tulis Yusuf Letterman.
Yusuf juga menegaskan bahawa Anwar seorang pemimpin yang konsisten dengan perjuangan rakyat, isu kesenjangan dan ekonomi rakyat sejak dari zaman mudanya, tidak henti-henti memperjuangankan dan menyuarakan isu rakyat miskin.
Anwar bakal jadi PM terbaik
Sementara itu, Zulfadly Ruslan pula berkata, buat masa ini tiada pemimpin lain lebih layak mengantikan Dr Mahathir selain Anwar.
Anwar jelasnya bakal muncul sebagai perdana menteri terbaik pernah dimiliki negara.
“Tiada yang paling layak melainkan Anwar, in shaa Allah setelah melalui pelbagai dugaan, cabaran dan ujian yang di hadapi oleh beliau dan keluarga beliau selama ini, akan di angkat darjatnya oleh Allah S.W.T sedikit masa sahaja lagi.
“Perdana Menteri terbaik yang akan pernah di miliki oleh negara. 20 tahun rakyat menanti dengan penuh sabar agar Anwar menduduki kerusi nombor 1 negara dengan di restui oleh Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Almarhum Fadzil Noor, Almarhum Tuan Guru Harun Din dan ramai lagi ulama2 terkemuka negara,” jelasnya.
Sementara itu, Pelantikan Anwar sebagai perdana menteri juga dilihat dapat menstabilkan kembali sosio-politik negara. Selain mendapat sokongan besar pendokong HARAPAN, beberapa pemimpin pembangkang termasuk juga menyuarakan sokongan supaya Anwar dilantik mengetuai pentadbiran negara.
Mereka antaranya bekas Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamed Nazri Aziz serta Pandikar Amin Mulia dan Salleh Said Keruak yang memimpin Pertubuhan Bumis Bersatu Sabah (Usbo) di Malaysia Timur.
Dalam ruangan komen serupa, seorang natizen berkata, Anwar turut dijangka bakal membawa pendekatan Islam lebih dihormati sekiranya memimpin negara, Jelasnya ia dapat dilihat dari latar belakang Anwar dan kemampuannya mentadbir keluarga beliau.
“Tengok Anwar didik Isteri dan anak-anak pun dah tahu beliau calon paling sesuai untk jadi perdana menteri berikutnya.
“Punya kesabaran yang tinggi dalam politik demi rakyat sejak era mahsiswa lagi, pernah jadi pemimpin ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) Pernah jadi dambaan PAS sebagai pemimpin gerakan Islam,” kata Alwi Syafi’i.
Siapa lebih layak?
Terdahulu, Penganalisis politik, Mohd Sayuti Omar mempersoalkan tujuan sebenar Dr Maza menulis surat terbuka itu yang menurutnya sebagai tindakan menjaja pandangannya tentang Anwar.
Sambil mempersoalkan mengapa Maza tidak menulis surat itu secara peribadi kepada Dr Mahathir, Sayuti turut mempersoalkan siapakah pemimpin politik lebih sesuai dilantik menggantikan Dr Mahathir sebagai perdana menteri selain Anwar.
“Setelah beliau meragui Anwar? Beliau perlu menzahirkan nama yang ditilik dalam kolam makrifahnya. Siapa?
“Sebut nama itu dan kita sama-sama kaji dan fikir apakah pengganti Mahathir nanti akan dapat menyelamatkan kita semua di dunia dan akhirat atau tidak.
“Menyanyi dengan irama yang asyik tetapi tidak ada seni kata menjadikan kita kehilangan separuh daripada khasiat dan nikmatnya,” tulis Sayuti. – RF8 Media


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/25054

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pernah Tarik Balik Kenyataan Tolak Jadi Saksi Inkues Adib Integriti Cik Miera Dipuji Netizen

Pernah Tarik Balik Kenyataan Tolak Jadi Saksi Inkues Adib Integriti Cik Miera Dipuji Netizen

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 333 hits
Tarikh 27 Septembmer 2019 merupakan tarikh keramat buat rakyat Malaysia khusus buat keluarga Arwah Adib selepas Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan kes kematian disebabkan oleh perbuatan jenayah Menurut Bernama Koroner Rofiah Mohamad meng...
Mata Tengok Mana Tu Netizen Tanya Mata Jaa Suzuran Tengok Melissa Th Ng Bahagian Mana

Mata Tengok Mana Tu Netizen Tanya Mata Jaa Suzuran Tengok Melissa Th Ng Bahagian Mana

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 1137 hits
Sebelum ini hubungan mesra antara bekas penyampai radio Jaa Suzuran dan penyampai radio dan model Melissa Th ng mendapat perhatian ramai peminat mereka serta netizen BACA Baru baru ini menerusi Instagram Melissa berkongsi rakaman video bers...
Pelik Indonesia Tolak Bantuan Malaysia Tun M Suruh Wartawan Tanya Jokowi Sendiri

Pelik Indonesia Tolak Bantuan Malaysia Tun M Suruh Wartawan Tanya Jokowi Sendiri

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 306 hits
Pemerintah Indonesia nampaknya telah membuat satu keputusan yang agak mengejutkan apabila mereka menolak bantuan Malaysia untuk bantu memadamkan kebakaran hutan di negara mereka Mungkin Indonesia ego dan ingin menunjukkan mereka masih boleh...
Pas Tetap Tolak Anwar Jadi Pm Kata Hadi

Pas Tetap Tolak Anwar Jadi Pm Kata Hadi

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 358 hits
Persiden PAS Abdul Hadi Awang menolak konsensus Pakatan Harapan yang mencadangkan Presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri seterusnya menggantikan Dr Mahathir Mohamad Sebaliknya katanya Dr Mahathir harus terus kekal sehingga habis...
Elakkan Cari Isteri Orang Kelantan Netizen Nasihat Sharnaaz Ahmad

Elakkan Cari Isteri Orang Kelantan Netizen Nasihat Sharnaaz Ahmad

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 2790 hits
Kontroversi rumah tangga pelakon Sharnaaz Ahmad dan Noor Nabila belum lagi reda selepas pelakon itu menolak permohonan cerai yang difailkan isterinya dan ingin cuba menyelamatkan pekahwinan mereka yang dibina sejak dua tahun lalu Isu mereka...
Kes Lelaki Pukul Bini Mertua Netizen Mahu Halau Issey Keluar Dari Malaysia

Kes Lelaki Pukul Bini Mertua Netizen Mahu Halau Issey Keluar Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 2024 hits
Baru baru ini rakyat Malaysia heboh dengan rakamann video seorang lelaki memukul isterinya dan warga emas yang dipercayai mertuanya tular di media sosial LIHAT DJ HotFM Buat Buta Mempersendakan Fina Mentor Milenia Di StudioNamun gara gara m...
Bukan Aku Yang Pukul Bini Tu Muka Hampir Sama Issey Teruk Dimaki Netizen

Bukan Aku Yang Pukul Bini Tu Muka Hampir Sama Issey Teruk Dimaki Netizen

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 463 hits
Beberapa hari lepas telah tular mengenai satu video memaparkan seorang lelaki memukul bekas isteri dan juga bekas bapa mertuanya sehingga mengalami kecederaan Wajah lelaki yang bekerja sebagai doktor itu juga tular di media sosial dan mener...
Aku Tewas Maafkan Aku Zarina Anjoulie Terima Kecaman Netizen Secara Terbuka

Aku Tewas Maafkan Aku Zarina Anjoulie Terima Kecaman Netizen Secara Terbuka

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 735 hits
Kecoh di media sosial klip video pelakon Zarina Anjoulie berpakaian tidak senonoh sehingga menampakkan payu daranya mengundang pelbagai reaksi netizen Aku tewas maafkan aku Zarina Anjoulie terima kecaman netizen secara terbuka
Viral Polisi Razia Ke Gang Kecil Netizen Sekalian Aja Door To Door

Viral Polisi Razia Ke Gang Kecil Netizen Sekalian Aja Door To Door

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 165 hits
Di tengah pelaksanaan Operasi Patuh 2019 sebuah video polisi yang tengah melakukan razia kendaraan bermotor di sebuah gang kecil mendadak viral Dalam video yang diunggah akun makassar iinfo di Instagram terlihat dua polisi menghentikan sedi...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say