Maybank Secure2u Cara Pengaktifan Pengesahan Transaksi


Pada Mac 2022 yang lalu, pihak Maybank mengumumkan bahawa Secure2u merupakan kaedah yang disarankan untuk digunakan oleh semua pelanggan mereka.
Berikut merupakan pengumuman rasmi daripada pihak Maybank sendiri:
Effective 8 March 2022, Secure2u will be the preferred method to authorise all Maybank2u 3rd party (Maybank to Maybank) and Interbank GIRO (IBG) transfers of any amount. This is part of our continuous effort to enhance our online banking security 
Mengikut pengumuman ini, setiap transaksi pihak ketika Maybank2u (Maybank kepada Maybank) dan GIRO Antara Bank (IBG) disarankan untuk disahkan menggunakan Secure2u dalam usaha untuk mempertingkatkan tahap keselamatan pengguna perbankan internet Maybank2u.
Peningkatan Kes Kehilangan Wang Seperti yang kita sedia maklum, sejak kebelakangan ini kita sering didedahkan dengan kes-kes kehilangan wang secara misteri daripada pelbagai akaun bank.
Apa yang menghairankan, penjenayah mampu memindahkan sejumlah besar wang daripada akaun mangsa ke akaun lain tanpa disedari mangsa kerana tiada TAC Number dihantar ke telefon pintar mangsa.
Dalam kata lain, penjenayah seolah-olah dapat memintas TAC Number ini dengan menghantar TAC Number daripada pihak bank ke sebuah lagi nombor telefon milik penjenayah.
Kaedah yang cukup advance ini sememangnya wujud dan mampu dilakukan oleh penggodam profesional.
Apakah Secure2u Maybank? Secure2u ialah cara yang lebih selamat dan mudah untuk membenarkan transaksi Maybank2u dan MAE anda, menggunakan Pengesahan Selamat (kelulusan sekali ketik) dan Secure TAC (nombor TAC 6 digit yang dijana pada apl mudah alih).
Ciri ini merupakan alternatif kepada SMS TAC dan boleh didapati melalui aplikasi Maybank2u MY dan aplikasi MAE.
Secure2u akan digunakan sebagai kaedah kebenaran pilihan untuk transaksi Maybank2u di bawah:
Transactions (Any Amount)Secure2uSMS TAC*Secure VerificationSecure TACNew 3rd Party Account Transfer√N/AN/ANew Interbank Fund Transfer – DuitNow – Instant Transfer  IBFT (Instant Transfer)√N/A√New Interbank Fund Transfer – IBG (GIRO)√N/AN/AWestern Union√N/A√Tabung Haji√N/A√Bill Payment√N/AN/AOpen Instant Prepaid Top-up√√N/APrepaid Top-up with PIN√√N/AIDD/STD Card√√N/AInternet Prepaid√√N/AOne-off Payment√√√DuitNow√N/A√JomPAY√N/A√EzyCash√N/A√Uplift Fixed Deposit√N/A√FPXComing SoonN/A√DPEComing SoonN/A√ Perbezaan antara kedua-duanya TAC merupakan singkatan atau akronim bagi Transaction Authorization Code dan penggunaannya juga sudah cukup meluas di Malaysia kerana telah juga digunakan oleh bank-bank lain di Malaysia.
TAC Number sangat bergantung pada nombor telefon yang kita gunakan dan oleh itu, apabila kita menukar telefon pintar sekali pun dan masih mengekalkan nombor yang sama, kita tetap akan menerima TAC Number.
Berlainan dengan Secure2u dimana setiap transaksi mesti disahkan melalui aplikasi Maybank MAE yang sudah dipasang pada peranti yang disahkan sahaja.
Apabila hendak melakukan sesuatu transaksi, pengguna akan menerima notifikasi daripada aplikasi MAE untuk mengesahkan transaksi tersebut.
Mana lebih selamat? Antara TAC Number dan Secure2u, mana lebih selamat?
Maybank merupakan bank terawal di Malaysia yang memperkenalkan penggunaan TAC Number beberapa tahun yang lalu.
Perubahan kepada penggunaan Secure2u ini selari dengan usaha mereka meningkatkan keselamatan setiap akaun pengguna.
Secara ringkasnya, Secure2u lebih selamat daripada SMS TAC kerana ia hanya boleh digunakan pada telefon yang telah disahkan.
Telefon yang belum disahkan tidak akan dapat menggunakan Secure2u anda.
Cara Pengaktifan Secure2u Maybank Mulai 26 September 2022, semua pengaktifan Secure2u baharu akan dipindahkan secara kekal daripada app M2U MY ke app MAE, sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk melindungi keselamatan perbankan dalam talian anda.
Sila muat turun aplikasi MAE untuk mengaktifkan Secure2u anda mengikut langkah berikut:
Langkah 1: Lancarkan aplikasi MAE dan klik ‘Lagi’
Langkah 2: Pergi ke menu ‘Tetapan’ di bahagian atas skrin anda
Langkah 3: Klik ‘Maybank2u’ dan teruskan log masuk
Langkah 4: Di sebelah ‘Secure2u’, klik butang toggle
Langkah 5: Sahkan nombor telefon bimbit anda dan masukkan Kata Laluan Satu Kali (OTP) yang diterima melalui SMS
Langkah 6: Masukkan nombor ID dan nama peranti anda, dan anda sudah bersedia!
NOTA: Untuk mengukuhkan lagi keselamatan perbankan dalam talian anda, mulai Oktober 2022, ciri Secure2u pada aplikasi MAE akan dipertingkatkan dengan tempoh pengaktifan 12 jam apabila anda menggunakan Secure2u pada peranti lain.
CARA MENGESAHKAN TRANSAKSI DENGAN SECURE2U
Setelah anda mengaktifkan Secure Verification, anda akan menerima makluman push notification alert pada telefon pintar anda (ini ialah peranti yang anda daftarkan untuk Secure2u). Klik pada push notification alert untuk melihat Pengesahan Selamat anda, kemudian ‘Luluskan’ atau ‘Tolak’ transaksi dalam masa 50 saat.Pastikan anda telah enable fungsi push notification alert untuk aplikasi Maybank2u MY/MAE pada telefon pintar anda. Untuk maklumat lanjut tentang Secure2u pada aplikasi MAE, klik di pautan laman web rasmi Maybank berikut: https://www.maybank2u.com.my/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/maybank-secure2u/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=maybank-secure2u

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Tukar Nombor Telefon Maybank Untuk Terima Tac

Cara Tukar Nombor Telefon Maybank Untuk Terima Tac

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 206 hits
TAC Number merupakan salah satu cara Maybank mengesahkan sesuatu transaksi yang dilakukan sama ada melalui aplikasi Maybank2u atau laman web rasmi perbankan internet Maybank Untuk setiap transaksi sebuah nombor yang dinamakan TAC Number aka...
Cara Hentikan Fungsi Paywave Di Kad Maybank Secara Online

Cara Hentikan Fungsi Paywave Di Kad Maybank Secara Online

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 236 hits
Saya ada terbaca satu tweet mengenai seorang lelaki yang kehilangan kad bank dan wangnya dikeluarkan insan tak bertanggungjawab dengan menggunakan paywave Lelaki tersebut pada awalnya membantu mangsa kemalangan di highway Sebaik pulang ke r...
Maybank Secure2u Vs Tac Mana Lebih Selamat

Maybank Secure2u Vs Tac Mana Lebih Selamat

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 169 hits
Pada Mac 2022 yang lalu pihak Maybank mengumumkan bahawa Secure2u merupakan kaedah yang disarankan untuk digunakan oleh semua pelanggan mereka Berikut merupakan pengumuman rasmi daripada pihak sendiri Effective 8 March 2022 Secure2u will be...
Bayi Kerap Menangis Kerana Ada Gangguan Ini Penjelasan Saintifik Cara Pujuk Si Manja

Bayi Kerap Menangis Kerana Ada Gangguan Ini Penjelasan Saintifik Cara Pujuk Si Manja

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 139 hits
Bayi kerap meragam selalu dikaitkan dengan gangguan tapi benarkah dakwaan itu Ada sesuatu yang menjadi penyebab bayi kolik hingga si manja menangis tanpa henti Tidak dinafikan bayi kolik susah tidur Oleh sebab itu ibu bapa mungkin akan alam...
Apa Itu Plagiarisme Dan Bagaimana Cara Menghindarinya Dalam Blogging

Apa Itu Plagiarisme Dan Bagaimana Cara Menghindarinya Dalam Blogging

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 182 hits
Artikel ini akan membantu Anda memahami plagiarisme dalam blogging dan bagaimana Anda dapat mencegahnya Blogging adalah salah satu ceruk utama internet saat ini Sekitar 77 pengguna internet membaca setidaknya satu blog setiap hari Dan denga...
Gen Z Wajib Coba Cara Bikin Sehat Fisik Finansial Sosial Hingga Spiritual

Gen Z Wajib Coba Cara Bikin Sehat Fisik Finansial Sosial Hingga Spiritual

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 132 hits
Kesehatan bukan melulu soal fisik yuk cari makna hidup sehat yang sebenar benarnya Mumpung masih muda nih
Penyebab Dan Cara Mengobati Gatal Gatal Akibat Dermatitis

Penyebab Dan Cara Mengobati Gatal Gatal Akibat Dermatitis

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 153 hits
Gatal gatal merupakan salah satu permasalahan kulit yang umum terjadi Ada banyak penyakit kulit yang bisa menimbulkan gatal gatal salah satunya adalah Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Begini Cara Menghilangkan Bekas Jerawat Merah Di Wajah

Begini Cara Menghilangkan Bekas Jerawat Merah Di Wajah

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 170 hits
Jerawat merupakan salah satu permasalahan kulit yang hampir bisa dialami oleh setiap orang Tumbuhnya jerawat bisa disebabkan oleh banyak hal seperti karena faktor makanan kosmetik hingga paparan debu yang terus menerus mengenai kulit tanpa ...
Cara Mudah Bina Web E Commerce Dalam Masa 30 Minit

Cara Mudah Bina Web E Commerce Dalam Masa 30 Minit

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 145 hits
CARA MUDAH BINA WEB E COMMERCE DALAM MASA 30 MINIT Khas untuk peniaga peniaga kecil dari rumah dan juga dijalanan Jika korang adalah seorang peniaga droship peniaga bundle peniaga makanan di tepi jalan atau di rumah peniaga pasar malam peni...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir