Mayat Demi Mayat Tiba Tak Putus Putus Doktor Htar


Gambar Hiasan
Gelombang keempat penularan Covid-19 di negara ini yang bermula pada Jun lepas, merupakan yang terburuk setakat ini apabila ribuan nyawa menjadi korban, dan bagi pakar patologi forensik Dr Nur Ayutimasery Abdullah, tekanan yang membebani beliau dan pasukannya begitu hebat.


Menahan air matanya yang bertakung, Ketua Jabatan Perubatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di Klang, Selangor itu membuka cerita bagaimana beliau dan pasukannya mengendalikan mayat demi mayat yang tiba tidak putus-putus di jabatannya dalam tempoh yang sangat sekejap.


“(Kami) tidak dapat tidur malam kerana terlalu resah memikirkan tentang hari esok, apa yang menunggu kami, jumlah mayat yang akan kami kendalikan serta aduan yang bakal kami terima,” katanya semasa berkongsi pengalaman beliau dengan Bernama.

Menurutnya, ada satu ketika pada Ogos lepas, tatkala jangkitan baru harian di Selangor seringkali melepasi angka 8,000, jabatannya menerima 155 mayat. Malah, ketika temu bual ini diadakan, masih ada 27 mayat warga asing yang tersimpan di dalam kontena simpanan mayat sementara hospital sejak lebih sebulan lalu, kerana menunggu kedutaan yang berkenaan memberi kebenaran untuk penyerahan bagi urusan pengebumian.

Setiap hari, selain membuat susulan dengan kedutaan, Dr Nur Ayutimasery dan stafnya juga harus berdepan dengan emosi ahli keluarga si mati yang mahu melihat mayat orang kesayangan mereka buat kali terakhir, menunggu keputusan ujian makmal bagi mengesahkan jangkitan Covid-19 serta memadankan nama si mati dengan mayat yang betul.

Bagaimanapun, kebelakangan ini tekanan yang dirasai reda sedikit berikutan kes baru harian di Lembah Klang sudah menurun kepada bawah 3,000, dan jabatan beliau menggunakan masa yang ada untuk menyelesaikan kes tertunggak.

Gambar fail. Menurutnya, bantuan daripada Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan badan-badan bukan kerajaan seperti MERCY Malaysia yang bekerjasama dengan Maybank di HTAR, turut membantu mengurangkan beban hospital.

Sekalipun beban kerja berkurangan sedikit buat Dr Nur Ayutimasery dan lain-lain petugas barisan hadapan, ramai antara mereka yang berkata tidak mampu menarik nafas lega disebabkan bimbang satu lagi gelombang akan melanda - sama ada kerana varian baru mahupun akibat pembukaan semula sektor ekonomi dan sosial yang disifatkan terlalu awal.

Mereka menyifatkan situasi itu sebagai persediaan menghadapi kemungkinan terburuk. Ahli psikologi pula melihat keadaan tersebut sebagai kesan berpanjangan Covid-19 ke atas petugas kesihatan yang telah berjuang menentang penyakit baru berkenaan tanpa henti sejak Mac tahun lepas.


Pakar kesihatan mental yang menawarkan khidmat mereka di unit sokongan psikososial MERCY Malaysia di HTAR, berkata mereka mengesan tingkah laku berjaga-jaga yang keterlaluan dan kerisauan dalam kebanyakan petugas yang mereka temui. Sesetengah petugas menyatakan mereka berasa bersalah kerana tidak dapat memberikan jagaan terbaik kepada pesakit selain ada yang trauma kerana perlu menentukan hidup dan mati pesakit.

Perunding psikologi Dr Hariyati Abdul Majid yang juga penasihat Kesihatan Mental dan Sokongan Psikososial MERCY Malaysia tidak hairan dengan situasi itu dan berkata penurunan kes harian tidak bermakna stres petugas kesihatan juga mereda.

“Berikutan kes (di Lembah Klang) sekarang menurun, mereka sebenarnya boleh berehat dan melihat semula apa yang berlaku dalam tempoh setahun setengah yang lalu, dan apa yang mereka rasakan sekarang ialah kombinasi perasaan (dan kesedihan yang tertangguh),” katanya.

Tambah beliau, stresor yang berterusan tidak bagus untuk kesihatan emosi dan fizikal walau sesiapa juga. Hari-hari gelap Bermula penghujung Jun, laporan berita serta hantaran media sosial banyak berkisar tentang kisah pesakit terbaring di atas lantai sementara menunggu kekosongan katil, selain berkenaan hospital termasuk HTAR menempatkan katil di kawasan letak kenderaan bagi menampung pertambahan pesakit.

Sama seperti anggota tentera yang bertukar-tukar cerita tentang pengalaman mereka di medan perang, staf HTAR juga mempunyai kisah ngeri sendiri untuk dikongsikan.


Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma HTAR Dr Ahmad Tajuddin Mohamad Nor memberitahu Bernama bahawa pada peringkat awal, jabatannya menjadi tidak terkawal hanya dalam masa yang singkat kerana tidak bersedia untuk menangani jumlah pesakit yang sebegitu besar serentak.

“Segalanya huru-hara, kami langsung tidak dapat memenuhi keperluan, dan yang kami nampak hanyalah barisan panjang pesakit Covid-19 di jabatan kami. Pada satu ketika, ada sekitar 200 pesakit yang kami hanya dapat atur berdasarkan keadaan mereka, belum lagi diberikan rawatan sempurna… cuma diproses,” katanya.

SOURCE: Malaysiakini

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/mayat-demi-mayat-tiba-tak-putus-putus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Lengkap Dua Dos Vaksin Anzalna Nasir Tiba Tiba Jadi Watak Rosalinda

Hiburan Lengkap Dua Dos Vaksin Anzalna Nasir Tiba Tiba Jadi Watak Rosalinda

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 236 hits
Pelakon jelita Anzalna Nasir meluahkan rasa gembira apabila dia kini sudah lengkap suntikan pelali COVID 19 sebanyak dua dos ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementJelas kelihatan ceria setelah menerima vaksin itu Anzalna dalam pada itu memaklumkan...
Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

Jika Tiba Tiba Tak Nak Makan Atau Nampak Tak Selesa Boleh Jadi Anak Tertelan Sesuatu

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 272 hits
Bayi dan kanak kanak secara semula jadi mempunyai perasaan ingin tahu dan cenderung memasukkan benda ke dalam mulut Sebab itu ibu bapa kena pastikan barang barang yang kecil dan berkemungkinan boleh anak masukkan dalam mulut simpan di tempa...
Empat Tahap Vaksin Covid 19 Tiba Di Tanah Air Dalam Sehari

Empat Tahap Vaksin Covid 19 Tiba Di Tanah Air Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 179 hits
Indonesia kedatangan vaksin Covid 19 empat tahap sekaligus yakni ke 52 53 54 dan 55 Jumat Vaksin yang tiba hari ini terdiri dari beberapa merek
Tiba Tiba Tersedak Keluar Darah Tertelan Pin Tudung Allah Bagi Peluang Ke 2 Ibu Jaga Yusuf

Tiba Tiba Tersedak Keluar Darah Tertelan Pin Tudung Allah Bagi Peluang Ke 2 Ibu Jaga Yusuf

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 257 hits
Perkara yang menakutkan ibu bapa yang ada anak kecil adalah bila sesuatu berlaku sehingga memudaratkan keadaan anak Maklumlah dalam keadaan berjaga jaga pun kelicikan anak sukar nak jangka Sebab itu dalam rumah kena extra careful Sebab bend...
Tiba Masa Pinda Akta Oku 2008 Rapatkan Jurang Kata Faizal

Tiba Masa Pinda Akta Oku 2008 Rapatkan Jurang Kata Faizal

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 227 hits
Menteri Belia dan Sukan Ahmad Faizal Azumu menyambut kepulangan atlet paralimpik di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur petang tadi SEPANG Ketika rakyat Malaysia meraikan kecemerlangan atlet negara pada temasya Paralimpik Tokyo 2020 ...
Simpan 50 Sen Pun Tak Apa Rezeki Anak Tak Putus Putus Dengan Amalan Sedekah Subuh

Simpan 50 Sen Pun Tak Apa Rezeki Anak Tak Putus Putus Dengan Amalan Sedekah Subuh

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 196 hits
Melihat anak anak menjinjit beg duit saban waktu hanya kerana ingin membeli barangan kesukaannya buat kita rasa terhibur Namun inilah konsep menabung yang perlu kita terapkan pada anak Konsep tabung sedekah subuh antara yang boleh kita kong...
Hiburan Risau Cinta Dia Tak Seteguh Pengorbanan Saya Iqbal Putus Asa Kahwini Ds Vida

Hiburan Risau Cinta Dia Tak Seteguh Pengorbanan Saya Iqbal Putus Asa Kahwini Ds Vida

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 191 hits
Usahawan muda Iqbal Zulkefli berkata dia tidak akan memaksa lagi jutawan kosmetik Datuk Seri Vida untuk mendirikan rumah tangga bersamanya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Iqbal keputusan yang dilakukan olehnya ini bagi menjaga maruah...
Anak Nak Membesar Lagi Banyak Pakai Duit Amalkan Tip Ni Agar Rezeki Tak Putus Hati Pun Tenang

Anak Nak Membesar Lagi Banyak Pakai Duit Amalkan Tip Ni Agar Rezeki Tak Putus Hati Pun Tenang

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 286 hits
Bila sudah berkeluarga dan punya anak anak yang semakin membesar perancangan kewangan keluarga haruslah tepat Disaat mereka sedang membesar macam macam kegunaan yang diperlukan Pun begitu ada waktunya kita diuji Duit yang semakin susut past...
Hiburan Didakwa Tengah Try Fify Azmi Sharnaaz Ahmad Dah Putus Dengan Azira Shafinaz

Hiburan Didakwa Tengah Try Fify Azmi Sharnaaz Ahmad Dah Putus Dengan Azira Shafinaz

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 191 hits
Pelakon Sharnaaz Ahmad memang sedia maklum sering saja mencuit hati peminat dengan gaya bersahajanya ketika bersiaran langsung di Instagram Live bersama rakan artisnya yang lain ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTerbaru ketika dia bersiaran di...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma