Matrikulasi Merit Saja Tak Cukup Status Sosioekonomi Keluarga Pelajar Juga Penting



Pada  2 jun i 2019oleh RoketKini
Mantan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, yang telah ditolak oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum 2018, kini cuba menjadi wira kaum dalam isu matrikulasi dan STPM dengan memutarbelitkan pendirian DAP.
Kata Naib Presiden UMNO itu dalam tulisannya yang disiarkan oleh Malaysiakini pada 26 Mei 2019, “program matrikulasi bukan tentang merit akademik secara mutlak dan jumlah A semata-mata”. Tentu dia berharap orang Melayu akan marahkan DAP kerana menganggap DAP hanya mementingkan merit semata-mata.
Sebenarnya DAP berpegang kepada prinsip menolong orang susah dan golongan memerlukan tanpa mengira kaum, agama atau wilayah. Dalam hal meritokrasi, DAP menegaskan bahawa bahawa meritokrasi memang penting untuk menentukan kelayakan akademik tetapi ia tidak cukup jika tidak mengambil kira latar belakang dan pendapatan keluarga pelajar.
Ia juga melibatkan keputusan berasaskan jurang di antara kaya dan miskin. memerlukan gabungan kesemua faktor tersebut untuk menentukan kelayakan masuk ke pusat pengajian tinggi.
Malah, Khaled sendiri berkata: “Benar, merit dan kecemerlangan mesti menjadi nadi pendidikan. Tetapi peluang membetulkan jurang dan memperbaiki diri serta susun atur masyarakat adalah perkara yang tidak boleh diketepikan sama sekali.”
Memang inilah prinsip DAP.  Tak kan itu pun Khaled sampai sekarang tak faham? Atau sekadar mahu melemparkan fitnah untuk mencari publisiti murahan?
Rakyat tahu dasar DAP dan Pakatan Harapan untuk mengutamakan golongan terbawah iaitu B40. Ini menuntut kepada perubahan dan reformasi dan pastinya bukan hanya retorik kosong semata-mata seperti yang didakwa oleh Khaled.
Kementerian Pendidikan utamakan B40
Kementerian Pendidikan telahpun memulakan usaha untuk mengutamakan golongan B40 di dalam pengambilan pelajar ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Tiada lagi sebarang surat sokongan yang mampu membawa anak-anak kroni yang tidak layak untuk masuk ke SBP. Ini jelas menunjukkan dasar berasaskan keperluan akan terus menjadi tunjang kepada dasar-dasar di bawah kerajaan.
Sedangkan pada zaman Khaled dan rakan-rakan UMNO serta BN menguasai kerajaan, mereka hanya menjaga kepentingan kelompok elit dan kaya. Orang-orang Melayu B40 dan rakyat kebanyakan yang tidak mempunyai kabel dan kroni tidak menikmati dasar-dasar yang sepatutnya membela golongan berpendapatan rendah.
Untuk persediaan masa hadapan, kita perlu bertanya sekarang: Apakah STPM dan Matrikulasi bersedia membawa golongan mahasiswa kita ke alam yang baharu? Ekonomi global tidak peduli tentang warna kulit, kepercayaan, adat resam kita. Jika kita tidak bersedia untuk berubah dalam era Revolusi Perindustrian Ke-4, kita akan jauh ketinggalan.
Kita perlu bersedia, berinovasi dan pantas menerima serta membuat perubahan. Tidak ada makna untuk kita bertegang urat tentang kaum dan bangsa jika Malaysia tertinggal jauh di belakang pentas dunia.
Perbahasan tentang Matrikulasi ini adalah permulaan kepada transisi Malaysia Baharu kepada wacana dasar yang lebih segar. Perselisihan pendapat adalah perkara biasa. Ia juga bermakna kerajaan Pakatan Harapan prihatin kepada perubahan- kita tidak pernah dan tidak akan menyembunyikan yang hakikat yang hodoh dan membisukan suara benar yang kurang sedap didengar. Kita tidak akan secara semberono menjalankan dasar yang separuh masak. Itu cara BN dahulu yang kita tidak mahu ulang lagi.
Cadangan tentang Matrikulasi dan STPM yang dikemukakan oleh DAPSY sebelum ini telah disambut baik boleh Menteri Pendidikan. Alangkah baiknya sekiranya Khaled selaku mantan Menteri Besar turut sama memberikan pandangan bernas, dan bukannya memesongkan wacana segar yang telahpun dibincangkan sebelum ini.
Era Malaysia Baharu meraikan rakyat dan kerajaan untuk memberikan hujah-hujah dan memperdebatkan soal dasar. Berhujahlah dengan idea-idea yang lebih membina untuk kepentingan rakyat. Hentikanlah hasutan perkauman. 
*Howard Lee adalah Ketua DAPSY, Adun Pasir Pinji dan Exco Belia, Sukan dan Pembangunan Insan Negeri Perak.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/06/matrikulasi-merit-saja-tak-cukup-status.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peranan Penting Seorang Ayah Dalam Keluarga

Peranan Penting Seorang Ayah Dalam Keluarga

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 468 hits
keluarga arifin ilhamDalam sesebuah keluarga peranan seorang ayah sangat penting Ayah bukan hanya bertanggungjawab mencari nafkah rezeki untuk keluarga malah selaku ketua keluarga ayah juga bertanggungjawa mendidik anak anak Jangan dilepask...
Video Perbuatan Tidak Endah Keluarga Diraja Johor Adalah Cerminan Peribadi Yang Sebenar Diri Mukhriz Mahathir

Video Perbuatan Tidak Endah Keluarga Diraja Johor Adalah Cerminan Peribadi Yang Sebenar Diri Mukhriz Mahathir

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 503 hits
Ramai yang mengkritik kebiadapan Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir yang dengan sengaja tidak menghulurkan tangan dan menyapa keluarga DiRaja Johor semasa di Pekan Pahang semalam Perbuatan yang mendapat kritikan netizen ini juga dirakamka...
Sjafrie Sjamsoeddin Kunjungi Keluarga Reyhan Korban Aksi 22 Mei

Sjafrie Sjamsoeddin Kunjungi Keluarga Reyhan Korban Aksi 22 Mei

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 176 hits
Letjen TNI Sjafrie Sjamsoeddin mendatangi kediaman korban Aksi 22 Mei M Reyhan Fajari Sjafrie mengaku ingin memberikan kekuatan pada keluarga korban
Buka Puasa Bersama Keluarga Suami Di Kuala Sungai Kuala Selangor

Buka Puasa Bersama Keluarga Suami Di Kuala Sungai Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 795 hits
Udang lipan tu 2 talam tau ditambah kemain anak anak buah suka termasuk Abg Qi pun hahaSetahun sekali mesti datang sini rasanya lebih dari sekali sebab julia suka sangat dengan satu menu kesukaan keluarga Siakap Stim Masak Nyonya Berkali ka...
Keluarga Bersiap Sambut Kedatangan Jenazah Ustaz Arifin Ilham

Keluarga Bersiap Sambut Kedatangan Jenazah Ustaz Arifin Ilham

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 321 hits
Pimpinan Majelis Az Zikra Ustaz Muhammad Arifin Ilham meninggal dunia di Rumah Sakit Penang Malaysia Rabu malam saat menjalani masa pengobatan
Kita Cari Siapa Dia Siapa Keluarga Dia Sampai Jumpa Polis Buru Lelaki Tembak Monyet Gara Gara Tak Sebut Baby Sayang

Kita Cari Siapa Dia Siapa Keluarga Dia Sampai Jumpa Polis Buru Lelaki Tembak Monyet Gara Gara Tak Sebut Baby Sayang

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 529 hits
Kita Cari Siapa Dia Siapa Keluarga Dia Sampai Jumpa Polis Buru Lelaki Tembak Monyet Gara Gara Tak Sebut Baby Sayang Panggilan baby sayang mula menjadi trending selepas pelakon cantik Mira Filzah menggunakan perkataan tersebut ketika menjawa...
Terangi Aidilfitri Korang Bersama Ahli Keluarga Dan Insan Tersayang Dengan Vivo V15 Amp V15pro

Terangi Aidilfitri Korang Bersama Ahli Keluarga Dan Insan Tersayang Dengan Vivo V15 Amp V15pro

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 381 hits
Bahang Hari Raya Aidilfitri kian terasa walaupun Ramadhan berbaki beberapa minggu lagi Ramai yang dah mula berpusu pusu untuk balik ke kampung halaman untuk berjumpa keluarga serta sanak saudara Di kampung korang ternampak gambar gambar lam...
Dikunjungi Keluarga Ahmad Dhani Akan Rayakan Ulang Tahun Di Penjara

Dikunjungi Keluarga Ahmad Dhani Akan Rayakan Ulang Tahun Di Penjara

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 171 hits
Rencana kedatangan keluarga Ahmad Dhani ke Rutan Klas 1A Surabaya medaeng Sidoarjo ini dibenarkan oleh kuasa hukumnya Sahid
Antara Keluarga Dan Karier Sarah

Antara Keluarga Dan Karier Sarah

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 336 hits
Bagaimanapun jika di rumah Siti Sarah Raisuddin merupakan wanita biasa yang menggalas peranan sama seperti kebanyakan wanita yang bergelar ibu di luar sana Ini kerana penyanyi yang mencipta populariti menerusi lagu Kesetiaaan itu memegang t...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look