Matangkan Anak Muda Wujudkan Program Khidmat Negara




Program Khidmat Negara perlu dihidupkan semula untuk mematangkan anak muda, terutama dalam persediaan mereka menjadi pengundi pada usia 18 tahun.
Ahli Parlimen Sungai Petani, Dr Mohammed Taufiq Johari berkata ada keperluan untuk menghidupkan semula Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) atau apa sahaja program agar anak muda faham tanggungjawab dalam mmemilih pemerintah dan tidak mudah termakan dengan tohmahan atau hasutan.
Katanya, program boleh dimuatkan dengan latihan ketenteraan namun perlu diwujudkan kursus untuk menjadi pemilih yang bertanggungjawab, tahu membezakan kuasa pemerintahan dan boleh mempertimbangkan dengan betul maklumat yang diperolehi.
“Program khidmat negara seperti PLKN bukan sahaja perlu dihidupkan semula tetapi ditambah baik supaya progam itu lebih jitu dan berkesan.
“Banyak negara-negara maju seperi Korea Selatan membuat program seperti ini sebagai national service supaya anak muda ada semangat cinta pada negara,” katanya kepada Suara Keadilan.
Tambahnya, berbekalkan pengalaman selama dua tiga bulan itu akan mampu menyuntik semangat patriotik dan daya kepimpinan buat golongan belia.
“Dari situ mereka akan ada minat untuk terlibat dengan persatuan-persatuan di universiti, jadi anak muda akan lebih faham dengan isu masyarakat dan perkembangan semasa.
“Begitu juga anak-anak muda yang cenderung dengan kemahiran, berbekalkan dengan pengalaman yang mereka dapat di program itu dapat memupuk minat untuk terlibat dalam program berkemahiran seperti TVET,” ujarnya.
Selain itu, Taufiq yang juga Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Kedah menjelaskan bahawa usaha untuk mewujudkan semula program seperti itu bukan bermotifkan politik atau mempengaruhi pengundi muda memilih kerajaan.
Sebaliknya, inisiatif dibuat bagi memberi peluang kepada mereka mempunyai buah fikir yang lebih mendalam dalam hal memilih pemerintah.
“Usaha ini bukan memaksa anak muda undi parti kerajaan tetapi memberi peluang kepada mereka mempunyai sudut pandang yang jauh dalam soal memilih pemimpin.
“Oleh itu, proses penyediaan platform perlu dilakukan segera oleh kerajaan kerana populasi anak muda semakin tinggi dan jika kita tidak menyediakan apa-apa platform dibimbangi memberi kesan buruk kepada mereka,” jelas Taufiq.
Untuk rekod, PLKN mula diperkenalkan pada Disember 2003 sebagai program yang menyediakan modul latihan selama tiga bulan meliputi modul fizikal, kenegaraan, pembinaan karakter dan khidmat komuniti dengan 85,000 pelatih setahun dengan menjadikan Rukun Negara sebagai asas latihan.
Ia kemudian dihentikan selama setahun pada 2015 ekoran langkah rasionalisasi perbelanjaan dan diperkenalkan semula pada 2016 sebagai PLKN 2.0 dengan jumlah pelatih hanya kira-kira 20,000 setahun sebelum dimansuhkan pada Ogos 2018.
The post Matangkan anak muda: Wujudkan program khidmat negara first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36636?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=matangkan-anak-muda-wujudkan-program-khidmat-negara

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Felo Perdana Platform Anak Muda Timba Ilmu Kepimpinan Pm

Felo Perdana Platform Anak Muda Timba Ilmu Kepimpinan Pm

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 178 hits
Program Felo Perdana merupakan pendedahan kepada anak muda dalam aspek kepimpinan dan budaya kerja dalam sektor kerajaan kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap menyempurnakan Majlis Penyerahan Felo Perdana di Bangunan ...
Tarian Goyang Gerudi Anak Muda Berlaku Di Luar Kawalan Penganjur Tampil Mohon Maaf

Tarian Goyang Gerudi Anak Muda Berlaku Di Luar Kawalan Penganjur Tampil Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 27/8/2023 - jumlah : 121 hits
Tular pada ahad lalu sebuah video memaparkan sekumpulan anak muda menari dalam keadaan kurang sopan di sebuah konsert di depan Dataran Majlis Bandaraya Ipoh bersempena dengan program PORT FEST 2023 Ia susulan pergaulan bebas antara pengunju...
Suara Anak Muda Semakin Nyaring Didengar Dalam Prn

Suara Anak Muda Semakin Nyaring Didengar Dalam Prn

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 175 hits
Dalam PRU 2018 calon kali pertama DAP Jamaliah Jamaluddin menang kerusi DUN Bandar Utama Selangor dengan majoriti 34 679 atau meraih 90 4 undi dalam pertandingan tiga penjuru hingga lawannya hilang wang pertaruhan Cantik dan terpelajar deng...
Lagi Sebulan Ayahanda Balik Terpaksa Berjauhan Remy Ishak Dah Muda Rindu Anak

Lagi Sebulan Ayahanda Balik Terpaksa Berjauhan Remy Ishak Dah Muda Rindu Anak

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 178 hits
Baru sebulan bergelar bapa hero Malaya Remy Ishak kini mengakui sudah mula rindukan anaknya Tuah Alam yang kini sudah pun berusia sebulan Remy yang dikhabarkan kini berada di Kelantan bagi menjalani penggambaran filem Munajat Kasih mula mer...
Tapi Fikir Anak Anak Watie Hanifiah Dedah Shuib Pernah Luah Tak Nak Hidup Lagi Alami Tempoh Sukar

Tapi Fikir Anak Anak Watie Hanifiah Dedah Shuib Pernah Luah Tak Nak Hidup Lagi Alami Tempoh Sukar

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 170 hits
Watie Hanifiah iaitu isteri kepada pelawak dan penyampai radio Suria FM Shuib Sepahtu mendedahkan suaminya melalui tempoh sukar selepas kehilangan isteri tercinta Allahyarham Siti Sarah Menurut Watie Shuib pernah menelefonnya sekitar jam ti...
Tak Patut Anak Didera Ibu Bapa Amuk Amp Kasari Pengasuh Sampai Jadi Kes Polis

Tak Patut Anak Didera Ibu Bapa Amuk Amp Kasari Pengasuh Sampai Jadi Kes Polis

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 161 hits
Sejak semalam tular sebuah hantaran video memaparkan seorang wanita dipercayai pengasuh berkelakuan kejam terhadap seorang kanak kanak lelaki berusia empat tahun di sebuah Taman Asuhan Kanak Kanak di Jalan Kampung Seronok Nosoob Penampang S...
Menengok Cara Permatabank Dukung Generasi Muda Salurkan Aspirasi Finansial

Menengok Cara Permatabank Dukung Generasi Muda Salurkan Aspirasi Finansial

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 186 hits
PermataBank melalui dua produk unggulannya mengisi kekosongan solusi finansial yang holistis bagi generasi muda
Dipukul Ketika Makan Ibu Pilu Lihat Rakaman Cctv Anak Didera Pengasuh Taska

Dipukul Ketika Makan Ibu Pilu Lihat Rakaman Cctv Anak Didera Pengasuh Taska

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 254 hits
Menerusi video yang tular kelihatan pengasuh terbabit telah bertindak menendang memukul menarik rambut serta menampar kanak kanak tersebut Baru baru ini tular satu video di media sosial memaparkan tindakan seorang pengasuh mendera seorang k...
Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord

Tidak Termasuk Ummat Nabi Muhammad Orang Yang Tidak Menghormati Yang Tu