Mata Juling Vs Mata Malas Benarkah Hanya Kanak Kanak Yang Berisiko Alaminya


Masih ada individu yang terkeliru atau tertukar di antara kondisi yang dikenali sebagai mata juling dengan mata malas. Kenyataannya, kedua-dua keadaan kesihatan ini adalah berbeza sama sekali meskipun ia berlaku pada organ mata juga.

Untuk mengetahui apa beza simptom, punca dan risiko mata juling dengan mata malas, teruskan membaca artikel ini.
Definisi mata juling & mata malas
Sebelum pergi dengan lebih mendalam lagi, adalah wajar untuk kita semua berkenalan dengan definisi penyakit mata ini terlebih dahulu. Sesuai dengan namanya, kedua-dua keadaan kesihatan ini boleh berlaku pada mata serta akan menjejaskan penglihatan penderitanya.
Mata juling
Turut dikenali sebagai Strabismus, ia merupakan kondisi di mana kedua-dua belah mata tidak melihat pada arah yang sama.Untuk lebih faham, ia akan menyebabkan sebelah mata menunjuk ke sebelah lain manakala sebelah lagi menunjuk ke sebelah lain.
Contohnya, mata kanan sedang menunjuk ke atas tetapi mata kiri pula menunjuk ke bawah. Bukan sahaja kondisi ini akan menjejaskan penampilan malah penglihatan kerana mata penderita akan fokus kepada 2 imej yang berbeza.

Mata malas
Juga dikenali sebagai Amblyopia, ia merupakan kondisi di mana otak anda mengutamakan satu mata dan mengabaikan mata lain. Ia berlaku disebabkan wujud satu mata yang ‘lemah’ dan ‘malas’ sekali gus menyebabkan otak tidak menganggapnya berfungsi dengan normal.
Akibatnya, ia akan membuat sebelah mata itu terlihat berbeza dan seakan terapung sahaja. Bukan sahaja kondisi ini akan menjejaskan penampilan malah penglihatan kerana mata penderita terpaksa bergantung kepada 1 belah sahaja.
Simptom kondisi ini terjadi?
Berikut adalah simptom-simptom kondisi Strabismus & Amblyopia:
Mata juling
Posisi anak mata yang berbeza Penglihatan terjejas Penglihatan berganda Penurunan persepsi kedalaman imej Sering sakit mata Kerap pening kepala Mata malas Satu mata terlihat berbeza Satu mata seakan terapung Penglihatan terjejas Penglihatan berganda Penurunan persepsi kedalaman imej Cenderung terlanggar objek Punca kondisi ini berlaku?
Berikut pula adalah punca-punca kondisi Strabismus & Amblyopia:
Mata juling
Kondisi mata ini berlaku akibat kerosakan saraf mata ataupun otot mata tidak mampu untuk bekerjasama dalam satu pasukan.Wujud beberapa faktor risiko lain yang boleh menjadi dalang termasuklah:
Genetik Golongan kanak-kanak Kecederaan pada mata Kondisi rabun jauh Kondisi mata malas Kondisi cerebral palsy Strok Mata malas Kondisi mata ini berlaku akibat masalah perkembangan pada otak yang menyebabkan saraf ke mata tidak berfungsi dengan baik.
Ada beberapa faktor risiko lain yang mungkin menjadi dalang termasuklah:
Genetik Golongan kanak-kanak Kecederaan pada sebelah mata Kekerapan guna sebelah mata Kekurangan ambil vitamin A Kerabunan Glaukoma Persoalannya, apakah risiko penyakit ini pada mata penderita? Adakah benar ia banyak terjadi kepada golongan kanak-kanak?
Risiko penyakit ini pada mata anda
Untuk pengetahuan anda, kedua-dua jenis penyakit mata ini memang benar banyak berlaku kepada golongan kanak-kanak mahupun bayi atau remaja.
Namun itu bukanlah bermakna orang dewasa tidak berisiko terutamanya buat mereka yang mempunyai sejarah ahli keluarga dengan penyakit sama. Sekiranya tidak dirawat dengan kadar segera, ada kemungkinan besar bahawa kondisi ini akan kekal sehingga anda tua kelak.
Ada juga risiko di mana akan berlaku pelbagai lagi masalah pada aspek penampilan serta penglihatan seperti kerabunan dan kebutaan.
Bolehkah kedua-duanya dirawat?
Sebenarnya, cara untuk merawat 2 kondisi mata yang berbeza ini adalah hampir serupa sahaja. Ia adalah seperti berikut:
#1. Penggunaan cermin mata/kanta lekap
Sekiranya masalah mata juling atau mata malas anda itu adalah didalangi oleh kerabunan, maka cermin mata atau kanta lekap mungkin boleh membantu.
#2. Penyuntikan steroid
Kondisi strabismus yang disebabkan oleh kemerosotan otot mata mungkin boleh diselesaikan dengan menyuntik steroid ke dalam otot yang bermasalah.
#3. Penggunaan eye patch
Kondisi amblyopia mungkin boleh dirawat dengan cara mengenakan eye patch ini pada mata yang dominan untuk melatih penggunaan mata yang lemah.
#4. Penggunaan eye drop
Kondisi amblyopia juga boleh dirawat dengan cara mengenakan eye drop ini pada mata yang dominan untuk melatih penggunaan mata yang lemah.
#5. Pembedahan mata
Sekiranya sudah tiada pilihan lain lagi, maka penderita mungkin terpaksa menjalani pembedahan mata bersama pakar untuk memperbaiki dan membetulkan kondisi mata juling atau mata malas.
Sebaik-baiknya, sila dapatkan konsultasi daripada doktor bagi mengenal pasti masalah mata anda.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: Hello Doktor
The post Mata Juling VS Mata Malas: Benarkah Hanya Kanak-kanak Yang Berisiko Alaminya? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mata-juling-vs-mata-malas-benarkah-hanya-kanak-kanak-yang-berisiko-alaminya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spesies Lelaki Malas Berkerja Hanya Goyang Kaki Semakin Ramai Akhir Akhir Ini

Spesies Lelaki Malas Berkerja Hanya Goyang Kaki Semakin Ramai Akhir Akhir Ini

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 321 hits
Dunia sekarang memang sangat mencabar kaedahnya Dengan pandemik yang tak sudah sudah disusuli kejatuhan ekonomi dan kos sara hidup yang semakin meningkat nya Tak cukup dengan itu ada juga yang hidup struggle kerana kehilangan punca pendapat...
Kerajaan Pas Terengganu Didakwa Hanya Bantu Ahli Pas Sahaja

Kerajaan Pas Terengganu Didakwa Hanya Bantu Ahli Pas Sahaja

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 290 hits
KERAJAAN PAS di Terengganu tidak mengagihkan bantuan kepada rakyat dengan adil dan hanya berpihak pada penyokong parti Islam itu kata sebahagian rakyat mengulas prestasi tiga tahun pentadbiran Menteri Besar Ahmad Samsuri Mokhtar Mereka mend...
Filem Hanya Namamu Laila

Filem Hanya Namamu Laila

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 306 hits
Filem seram komedi Hanya Namamu Laila ditayangkan di Astro First atau On Demand Store bermula 15 Mei 2021 JUDUL HANYA NAMAMU LAILATARIKH TAYANGAN 15 Mei 2021SIARAN TV Astro FirstPENGARAH Eizlan YusofPELAKON Diana Daniele Ikmal Amry Sri Kuma...
Hanya Pemimpin Terhegeh Nak Kerjasama Dengan Umno Bukan Penyokong

Hanya Pemimpin Terhegeh Nak Kerjasama Dengan Umno Bukan Penyokong

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 286 hits
Hasil dari kajiselidik ini membuktikan Penyokong penyokong PH jauh lebih berprinsip dari individu individu yang dilantik menjadi Pemimpin Mereka memilih untuk tidak bekerjasama dengan pihak yang dianggap sebagai musuh dalam politik selama i...
Movie Hanya Namamu Laila Lakonan Diana Daniele Ikmal Amry

Movie Hanya Namamu Laila Lakonan Diana Daniele Ikmal Amry

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 458 hits
Tonton Filem seram komedi Hanya Namamu Laila ditayangkan di Astro First atau On Demand Store bermula 15 Mei 2021 JUDUL HANYA NAMAMU LAILATARIKH TAYANGAN 15 Mei 2021SIARAN TV Astro FirstPENGARAH Eizlan YusofPELAKON Diana Daniele Ikmal Amry S...
Meninggal Masa Tidur Mudahnya Aisyah Pergi Hanya Sempat 3 Bulan Dengan Mama

Meninggal Masa Tidur Mudahnya Aisyah Pergi Hanya Sempat 3 Bulan Dengan Mama

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 222 hits
Pemergian anak secara mengejut empat hari sebelum hari raya baru baru ini cukup buatkan hati ibu ini sebak Mana taknya anak yang lahir sihat hanya mengalami selesema beberapa hari sebelum itu dan kembali sihat pergi selamanya ketika tidur M...
96 Sokong Rambutan Hanya 4 Sokong Muhyiddin

96 Sokong Rambutan Hanya 4 Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 171 hits
MALAYSIA DATELINELaporan berita kononnya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi ahli politik paling popular berdasarkan satu kajian yang dibuat oleh satu firma kajian dipermainkan oleh para netizen Ini kerana Firma O2 Malaysia yan...
Wajib Minta Maaf Pada Anak Jika Ibu Tersalah Kata Jangan Biarkan Dia Pujuk Diri Hanya Kerana Dia Masih Kecil

Wajib Minta Maaf Pada Anak Jika Ibu Tersalah Kata Jangan Biarkan Dia Pujuk Diri Hanya Kerana Dia Masih Kecil

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 308 hits
Mengungkapkan kata maaf sesuatu yang berat untuk dilakukan lagi lagi apabila kita tidak sengaja membuat anak anak terasa dengan kata kata pedas Namun ibu bapa juga insan biasa dan cara minta maaf pada anak sebenarnya mampu bantu baiki hubun...
Tingkat Keterisian Tempat Tidur Isolasi Pasien Corona Di Bekasi Hanya 17 94 Persen

Tingkat Keterisian Tempat Tidur Isolasi Pasien Corona Di Bekasi Hanya 17 94 Persen

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 162 hits
Pemerintah Kota Bekasi mencatat tingkat keterisian tempat tidur untuk pasien Covid 19 di rumah sakit milik pemerintah hanya 17 94 persen jauh menurun di bandingkan periode awal tahun yang mencapai 80 persen lebih
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku