Mat Kilau Catat Rekod Pecah Panggung Rm53 Juta Dalam 13 Hari


 Hai pembaca kesayangan,


Filem Mat Kilau arahan Syamsul Yusof meletop-meletop sehingga mencatat rekod pecah panggung. Filem berdurasi 117 minit ini mula ditayangkan pada 23 Jun 2022 dengan kos pembikinan sebanyak RM8 juta dan mencapai kutipan pecah panggung iaitu RM53 juta hanya dalam 13 hari ditayangkan. Bagus sangat kah Mat Kilau? Atau orang Melayu sememangnya dahagakan hiburan setelah 3 tahun kita berdepan dengan masalah pandemik yang menyebabkan dunia lakonan sunyi sepi?
Anyway, I watched Mat Kilau with a few friends, and here is my review. I did this review  in 'Manglish' because Malaysian loves 'Manglish' very much (even I know google will hate me)  
 
Storyline 
Mat Kilau adalah pahlawan Melayu yang bangkit menentang penjajah British pada era sebelum Merdeka. Beliau lahir di Jerantut, Pahang. Bapak beliau adalah Tok Gajah, mak beliau pula bernama Mahda. Mat Kilau meninggal dunia pada tahun 1970 di Gambang, Pahang.
As expected the storyline boosts the warrior spirit among Malays. Anyhow, I love the scripts. Every conversation carries deep meaning sehinggakan ada ayat-ayat yang buat aku teringat-ingat hingga ke hari ini (menikam hingga ke kalbu) but why not using the real Pahang dialect? Malah ada beberapa bahagian di mana gaya bahasa terlalu santai (begitu kah orang dulu-dulu ber dialog sesama mereka)


Beautiful cinematography 
I love the art of photography and camerawork in Mat Kilau film. Ada beberapa scene yang sangat cantik seni fotografi nya sehingga aku jatuh cinta terkedu terpaku. Sudut-sudut awal kamera yang dipilih serta pencahayaan .. Perfect. Kalau perlu improvement hanya lah lokasi hutan-hutan yang dipilih untuk aksi pertempuran. Terlalu bersih atau lebih tepat lagi "kawasan lapang" tak da lalang, tak da pokok-pokok liar. Why not choose a wild or virgin forest, instead?
Lokasi gua tempat Mat Kilau dan ahli-ahlinya berlindung jugak 'a bit too much' - too clean( when it is supposed to be a wild, untouched place )


Good fighting choreography
Cantik sungguh seni silat Melayu yang dipaparkan di dalam filem ini. Sebenarnya filem Mat Kilau bukanlah filem Melayu terawal yang menampilkan keindahan dan keunikan seni silat Melayu kerana sebelum ini filem Puteri Gunung Ledang dah buat dulu tetapi YES! pujian harus diberikan kepada choreographer silat kerana berjaya buat saya jatuh cinta dengan keindahannya but need improvement (haha .. kita puji dulu, k). I suggested .. boleh tak 2, 3 kali kena silat musuh tu terus berjaya dikalahkan. Too long the fighting scene .. apakah mesej disebaliknya wahai Tuan Pengarah? Adakah  pahlawan Melayu tak cukup kuat atau musuh terlalu gagah? Or perhaps we are still too influenced with Bollywood movie scene? Dalam filem Hindi, aksi pergaduhan atau bertempur kena lama-lama lepas tu Ketua Penyamun adalah subjek yang paling sukar untuk dikalahkan (Hindustan sangat tu Bro .. ) Rasanya sudah sampai masa kita beralih ke cara penyampaian filem-filem aksi Inggeris yang lebih laju dan pantas. Hero mestilah gagah, perkasa, bijak dan cepat menang (barulah Misz-ella jatuh cinta kat hero tu .. Haha)


Watak dan lakonan
Adi Putra sebagai Mat Kilau
I dah biasa tengok Adi Putra berlakon. For the first time in my life, I saw his different side of acting. Watak Mat Kilau digambarkan sebagai seorang yang tegas, berilmu, berwawasan, pemikir (rasional), alim, berani, patuh, berpendirian dan setia and You Nailed it, Adi Putra. You carried Mat Kilau charisma perfectly. I wish all Malay man in Malaysia has a little bit of Mat Kilau inside him - muscular at heart, stand firm in what he believe and brave in action (ada lagi ke lelaki Melayu macam tu cik Ella oii ..)


Fattah Amin sebagai Awang
Paling best melihat Fattah Amin membawa watak yang berbeza. Dah terlalu biasa kita melihat beliau berjiwang romantis di dalam drama tetapi kali ini beliau membawa watak antagonis yang bersaing dengan Mat Kilau meskipun berlandaskan perjuangan yang sama. Wow husband kesayangan Fazura ni boleh silat okay .. ingatkan boleh jadi mat smart je. Dari segi mimik muka serta lontaran suara .. agak susah nak komen sebab Fattah dah begitu.


Beto Khusairy sebagai Wahid
Watak Wahid yang dibawakan oleh Beto lebih kuat dan berwarna-warni. Dari awal filem beliau digambarkan sebagai pejuang Melayu yang berani, cekal dan setia. Best lakonan Beto sebagai Wahid - mimik muka, getaran suara, gerak tubuh bersatu dari awal lagi. Kesedihan dan getaran hati bila lihat sang isteri mati dibunuh depan mata dapat kita rasa sampai ke lubuk hati (walaupun Misz-ella sebenarnya tutup mata masa babak isteri dia kena bunuh tu). Wahid tak  patah semangat malah he turn pain into power. Aku sedih bila Wahid mati dalam filem ni. Sedih sangat.


Yayan Ruhian sebagai Toga
Yayan Ruhian adalah pelakon Indonesia bertaraf antarabangsa. Yayan pernah berlakon dalam filem Star Wars : The Force Awakens (2015) sebagai Tasu Leech dan banyak filem-filem Inggeris yang lain lagi. Toga adalah lanun yang menjadi talibarut British. Toga bijak, faham bahasa Inggeris tapi tak mampu berinteraksi dalam bahasa Inggeris. Lakonan Yayan sebagai lanun jahat yang kejam sangat best sampai semua orang benci dia (termasuklah Misz-ella) cuma aku sakit hati bila Toga digambarkan terlalu kuat sampai susah untuk dikalahkan. Kalau aku tuan Direktor, aku akan gambarkan yang pahlawan Melayu ni lebih gagah dari lanun, awal-awal aku dah kasi dia mati. 


Geoff Andre Feyaerts sebagai Kapten Syers
Misz-ella geram tengok Kapten Syers. Kebencian dia pada orang Melayu, cara dia pandang rendah pada bangsa Melayu .. menyakitkan hatiku. Sampai aku terfikir kenapa Mat Kilau tak bunuh dia dulu? Kalau Kapten mati, satu batalion akan huru-hara .. penonton pun akan balik dengan happy .. 


Lain-lain fakta menarik tentang Mat Kilau dari minda Misz-ella:

Bila tengok filem ni, teringat Perang Uhud di mana masa perang yang pertama, Nabi Muhammad SAA dan umat Islam kalah lalu berundur dan berlindung di dalam gua yang terletak di Bukit Uhud.Memanah merupakan teknik bertempur yang paling berkesan. Tiada bunyi, laju, cepat dan tepat kepada sasaran. Memanah adalah sunah Rasulullah SAW .. Jom kita belajar memanah.Perlu kita ingat ye yang meskipun Mat Kilau benar-benar wujud tetapi filem Mat Kilau adalah fiksyen. Contoh filem fiksyen adalah Titanic : Betul kapal mewah dan gah Titanic itu tenggelam tetapi kisah cinta Rose dan Jack yang buat korang semua nak beraksi MY HEART WILL GO ON dengan couple masing-masing tu tak wujud. Adegan cinta diwujudkan untuk mengindahkan lagi filem tersebut sahaja. Kebanyakan filem yang "Based on a true story" will add its own fictional elements to historical events. Begitulah juga dengan Mat Kilau. Walaubagaimanapun, pujian harus diberikan kepada Syamsul Yusof kerana menggabungkan fakta dan fiksyen sebegitu indah. Ramai kata Mat Kilau berjaya menyuntik semangat patriotik di kalangan penonton but not me walhal Misz-ella adalah orang yang sangat peka lagi sensitif .. I tengok perbarisan hari kebangsaan pun boleh nangis tau but not while watching Mat Kilau. Tak tau lah kenapa ..But still, Mat Kilau is a good movie .. It's worth watching.Anyway this is only my personal review/opinion based on my personality, my way of thinking, etc .. etc. Cara kita berfikir tak sama I guess many of you will against me but again THIS IS MY PERSONAL REVIEW.
So buat sesiapa yang masih belum menonton Mat Kilau, grab your handphone, google Mat Kilau movie time at your preferable cinema location, book your seat and GO! 


Azy & Rayme at Mat Kilau movie show
Buat Misz-ella, yes I enjoyed the movie with the accompanied of Kak Rafeah, Azy and Rayme. We hope you will enjoy the movie too. Done sharing. Terima Kasih baca. See you in my next post!

  




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://misz-ella.blogspot.com/2022/07/mat-kilau-catat-rekod-pecah-panggung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Filem Mat Sakau Akan Pecah Rekod Panggung

Filem Mat Sakau Akan Pecah Rekod Panggung

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 380 hits
Zulimran NasutionKalau filem Mat Kilau boleh kutip RM7 juta hanya dalam masa tiga hari tayangan berapa pula jangkaan kutipan tayangan Mat Sakau Nantikan di pawagam berdekatan bermula 31 Jun ini AyuhMalaysia YakiniRakyat
Mat Kilau Cantas Top Gun Maverick Dan Jurassic World Capai Kutipan Rm12 Juta Hanya Dalam 4 Hari

Mat Kilau Cantas Top Gun Maverick Dan Jurassic World Capai Kutipan Rm12 Juta Hanya Dalam 4 Hari

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 137 hits
Filem terbaru arahan Syamsul Yusof Mat Kilau berjaya mencatat rekod terbaru apabila berjaya mencatatkan kutipan RM12 juta hanya dalam 4 hari tayangan Ditayangkan bermula 23 Jun 2022 filem ini mencetuskan tsunami bagi penggemar filem Melayu ...
Mat Kilau Cipta Rekod Menjadi Filem Melayu Paling Pantas Kutip Lebih Rm 20 Juta

Mat Kilau Cipta Rekod Menjadi Filem Melayu Paling Pantas Kutip Lebih Rm 20 Juta

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 188 hits
Walaupun berhadapan dengan saingan filem filem Hollywood seperti Top Gun Maverick Elvis dan yang terbaru Minion The Rise of Gru filem arahan Syamsul Yusof Mat Kilau terus menunjukkan prestasi baiknya di pasaran box office tempatan Dalam per...
Wow Tudia Mat Kilau Kutip Rm47 Juta Tewaskan Rekod Munafik 2

Wow Tudia Mat Kilau Kutip Rm47 Juta Tewaskan Rekod Munafik 2

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 183 hits
Syamsul takjub dengan sambutan luar biasa ini malah filem Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan berjaya mengenepikan filem Hollywood hebat untuk minggu kedua KUALA LUMPUR Pengarah filem Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan Syamsul Yusof bagai hilang kat...
Filem Mat Kilau Laku Keras Cecah 11 Juta Dalam Masa 4 Hari

Filem Mat Kilau Laku Keras Cecah 11 Juta Dalam Masa 4 Hari

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 174 hits
Filem Mat Kilau yang menjadi bualan hangat kini telah pun berjaya mengutip RM11 juta pada hari keempat tayangannya di pawagam Sebuah filem arahan pengarah berbakat besar Syamsul Yusof ini sememangnya sesuatu yang sudah lama tiada seumpamany...
Rm16 Juta Dalam Tempoh 5 Hari Mat Kilau Terus Kuasai Dewan Pawagam Tempatan

Rm16 Juta Dalam Tempoh 5 Hari Mat Kilau Terus Kuasai Dewan Pawagam Tempatan

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 213 hits
Walaupun pada hari bekerja ia bukan penghalang buat filem Mat Kilau untuk terus mendominasi pasaran pawagam tempatan Menerusi perkongsian pengarah Syamsul Yusof filem terbaru arahannya kini telah mengumpul lebih RM16 juta pada hari kelima t...
Mat Kilau Terus Tambah Kutipan Tiket Kumpul Rm3 Juta Dalam Tempoh 3 Hari

Mat Kilau Terus Tambah Kutipan Tiket Kumpul Rm3 Juta Dalam Tempoh 3 Hari

papar berkaitan - pada 26/6/2022 - jumlah : 136 hits
Filem terbitan Studio Kembara Mat Kilau terus menunjukkan prestasi baik di box office tempatan dengan menambah jumlah kutipan sebanyak RM3 juta dalam tempoh tiga hari tayangannya Sejak ditayangkan pada Khamis yang lalu Mat Kilau segera mend...
Mat Kilau Dengan Kutipan Rm12 Juta Tapi Belum Balik Modal Ini Sebabnya

Mat Kilau Dengan Kutipan Rm12 Juta Tapi Belum Balik Modal Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 250 hits
Sekarang tengah meletup dengan sebuah filem tempatan terbaru berjudul Mat Kilau yang kini telah mencipta sejarah apabila meraih kutipan RM12 juta hanya selepas 4 hari tayangan sahaja di pawagam Bukan itu sahaja juga menjadi filem pertama Ma...
Video Kutip Rm12 2 Juta Tapi Mat Kilau Masih Belum Untung Mawi Beri Penjelasan

Video Kutip Rm12 2 Juta Tapi Mat Kilau Masih Belum Untung Mawi Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 183 hits
Dalam tempoh 4 hari filem terbaru Syamsul Yusof Mat Kilau telah berjaya mengutip lebih RM12 juta satu jumlah kutipan yang cukup banyak Dengan modal pembikinan hampir RM8 juta sudah tentu ramai netizen beranggapan Mat Kilau sudah mencapai fa...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej

Remaja Perempuan Berusia 14 Tahun Anak Ketua Polis Lahad Datu Ditemui Maut Berlumuran Darah

Islam Agama Rantau Tanah Melayu 40 Tahun Selepas Nabi

Ugreen Nexode Rg 65w Robot Pengecas Peneman Aktiviti Anda